چشم به راه ......... طالبان علم بدانند : « همه چیز زیر سر نور است » مــرد بایـد كـه بــوى تانـد بــرد ! ورنه عالم پر از نسیم صباست‏ تو مگو ما را بدان شه بار نیست با کریمـــان کارها دشـوار نیست tag:http://mzare.mihanblog.com 2019-12-10T15:06:32+01:00 mihanblog.com ظلم بمردم موجب خروج از ولایت اهل بیت (ع) میشود ! 2019-11-23T05:09:03+01:00 2019-11-23T05:09:03+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/2404 م کنعـــانـی امام باقر علیه‏ السلام فرمودند :از شیعیان ما نیست ، كسى كه به مردم ظلم كند.     لیس من شیعتنا من ظلم الناس‏ امام باقر علیه‏ السلام فرمودند :
ظالم شیعه نیست

از شیعیان ما نیست ، كسى كه به مردم ظلم كند.


     لیس من شیعتنا من ظلم الناس‏

]]>
تسلط ظالم بر ظالم سنت الهی است 2019-11-23T05:05:43+01:00 2019-11-23T05:05:43+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/2390 محمود زارع امام باقر علیه‏ السلام :خداوند هیچگاه از ظالم انتقام نگرفت مگر به وسیله ظالمى دیگر و این سخن خداى عز ّو جلّ است كه:  « و بدین سان ظالمان را به سزاى اعمالى كه مى ‏كنند بر یكدیگر مسلّط مى ‏كنیم » . امام باقر علیه‏ السلام :
تسلط ظالم بر ظالم , سنت الهی است
خداوند هیچگاه از ظالم انتقام نگرفت مگر به وسیله ظالمى دیگر
و این سخن خداى عز ّو جلّ است كه:
 « و بدین سان ظالمان را به سزاى اعمالى كه مى ‏كنند بر یكدیگر مسلّط مى ‏كنیم » .

]]>
از نفرین مظلوم - حتی کافر هم - بترسید 2019-11-22T05:10:26+01:00 2019-11-22T05:10:26+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/2401 محمود زارع رسول اكرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله :اِتَّقوا دَعْوَةَ الْمَظْلومِ و َإنْ كانَ كافِرا فَإِنَّها لَیْسَ دونَها حِجابٌاز نفرین مظلوم بترسید اگر چه كافر باشد، زیرا در برابر نفرین مظلوم پرده و مانعى نیست. رسول اكرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله :
اِتَّقوا دَعْوَةَ الْمَظْلومِ و َإنْ كانَ كافِرا فَإِنَّها لَیْسَ دونَها حِجابٌ
نفرین مظلوم

از نفرین مظلوم بترسید اگر چه كافر باشد،
زیرا در برابر نفرین مظلوم پرده و مانعى نیست.
]]>
تفسیر سوره نحل 05 (385) 2019-11-20T19:58:42+01:00 2019-11-20T19:58:42+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/3591 محمود زارع النوبة الثالثة ( دریچه ای از تابش آیات 41-50 بر دل ) :قوله تعالى: « وَ الَّذِینَ هاجَرُوا فِی اللَّهِ » الآیة...هر كه از اوطان غفلت هجرت كند جلال احدیت او را بمشاهد وصلت رساند، هر كه از صحبت مخلوق هجرت كند الطاف كرم او را بصحبت خود راه دهد، هر كه از خود هجرت كند و مساكنت با خود نپسندد دل وى محطّ رحل عشق حقیقت گردد، امروز در خلوت سلوت: انا جلیس من ذكرنى بنازد و فردا بر بساط انبساط: فالفقراء الصّبّر هم جلساء اللَّه عزّ و جل یوم القیامة آرام گیرد، و این هجرت را بدایتى و نهایتى است: بدایت آن النوبة الثالثة ( دریچه ای از تابش آیات 41-50 بر دل ) :
تسلیم حقیقت نشدن حسرت ( ای کاش) می آورد!
قوله تعالى: « وَ الَّذِینَ هاجَرُوا فِی اللَّهِ » الآیة...
هر كه از اوطان غفلت هجرت كند جلال احدیت او را بمشاهد وصلت رساند، هر كه از صحبت مخلوق هجرت كند الطاف كرم او را بصحبت خود راه دهد، هر كه از خود هجرت كند و مساكنت با خود نپسندد دل وى محطّ رحل عشق حقیقت گردد، امروز در خلوت سلوت: انا جلیس من ذكرنى بنازد و فردا بر بساط انبساط: فالفقراء الصّبّر هم جلساء اللَّه عزّ و جل یوم القیامة آرام گیرد، و این هجرت را بدایتى و نهایتى است:
بدایت آنست كه نهاد وى همه عین فرمان بردارى گردد نه بر عادت و نه بر طمع مثوبت بلكه مستغرق در عین مشاهدت.

چنانك حكایت كنند از سلطان عارف محمود كه در مجلس انس جز با ایاز ننشستى، ندما و خواص دردندنه آمدند، سلطان از آن غیرت با خبر بود فرمود تا همه ندیمان و خواص را در یك مجلس حاضر كردند، پس قدحى از یاقوت سرخ كه قیمت آن خراج یك ولایت محمود بود با سندانى از آهن پیش محمود آوردند، وزیر را بفرمود كه این قدح یاقوت برین سندان زن تا پاره گردد، وزیر گفت زینهار اى سلطان هر چند كه فرمان سلطان بالاتر بود اما زهره ندارم این دلیرى كردن، همچنین ندیمان و خاصان را فرمود همه كلاه از سر فرو نهادند و لرزه بر نهاد ایشان پدید آمد و زهره نداشتند كه آن را بشكنند، پس به ایاز اشارت كرد گفت اى غلام اىن قدح برین سندان زن تا پاره گردد، ایاز قدح بر سندان زد تا ریزه گشت، پس محمود گفت از متابعت فرمان سلطان تا خلوت چهار هزار منزلست كسى كه هنوز از فرمان محمود چنین پرهیز كند او را چه زهره آن‏ باشد كه حدیث خلوت كند و صحبت جوید.
]]>
سربازان وطن 2019-02-14T00:31:00+01:00 2019-02-14T00:31:00+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/3590 محمود زارع امام علی (ع) :الجنود باذن الله،حصون الرعیه و زین الولاهو عزالدین و سبل الامن، و لیس تقوم الرعیه الا بهمدرود میفرستیم بروح و روان #سربازان مظلوم وطنشهیدانی که مایه امنیت و عزّت این آب و خاکند !فعلن الله آل سعود ...و لعنت ابدی الهی به صهیونیست ها و اذنابشان1397/11/25 امام علی (ع) :
الجنود باذن الله،حصون الرعیه و زین الولاه
و عزالدین و سبل الامن، و لیس تقوم الرعیه الا بهم

سربازان وطن

درود میفرستیم بروح و روان #سربازان مظلوم وطن
شهیدانی که مایه امنیت و عزّت این آب و خاکند !
فعلن الله آل سعود ...
و لعنت ابدی الهی به صهیونیست ها و اذنابشان

1397/11/25
]]>
شهید زکریا بدر علی الجابر 2019-02-11T21:32:36+01:00 2019-02-11T21:32:36+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/3588 محمود زارع بای ذنب قتلت ؟!ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقونزکریا بدر علی نمرده است بلکه زندگی جاویدان یافت و هم اکنون هم زنده تر از همه حتی از آن قاتلِ وهابی نانجیب خویش میباشد. بای ذنب قتلت ؟!
ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون
زکریا بدر علی نمرده است بلکه زندگی جاویدان یافت و هم اکنون هم زنده تر از همه حتی از آن قاتلِ وهابی نانجیب خویش میباشد.

زکریا بدر علی
]]>
من و زمان و زمانه 2018-11-13T17:59:35+01:00 2018-11-13T17:59:35+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/3586 محمود زارع دنیا و نظم و ترتیب هستی از ازل تا ابد بر این مدار قائم بوده و باشد که؛ آنچه در مقدمه بافتی در موخره یافتی ! آنچه در سنین ماضیه در زمین باطن خویش کاشته ای، حالیه محصول آن پیدا شود ! گندم کاشته ای گندم ؛ لیک جوکار را تمنای گندم نبایست ! بر همین سبیل، نظام دو جهان را خداوند دانای حکیم ، نظم بخشید و تغییری در آن ندهد، که نه مشیت حضرت باری باشد و نه حکمت وی و نه هم وعده وی بود؛ پس نیک گفته اند که طمع خوشه گندم مکن ار جو کاشتی !زمان ، سوای از آنکه سرمایه هر آدمی است برای هر کار و کاشتی و ه دنیا و نظم و ترتیب هستی از ازل تا ابد بر این مدار قائم بوده و باشد که؛ آنچه در مقدمه بافتی در موخره یافتی ! آنچه در سنین ماضیه در خدا عالم غیب و شهادتزمین باطن خویش کاشته ای، حالیه محصول آن پیدا شود ! گندم کاشته ای گندم ؛ لیک جوکار را تمنای گندم نبایست ! بر همین سبیل، نظام دو جهان را خداوند دانای حکیم ، نظم بخشید و تغییری در آن ندهد، که نه مشیت حضرت باری باشد و نه حکمت وی و نه هم وعده وی بود؛ پس نیک گفته اند که طمع خوشه گندم مکن ار جو کاشتی !

زمان ، سوای از آنکه سرمایه هر آدمی است برای هر کار و کاشتی و هر تغییر و تحولی ؛ لیک یکی از بارزترین صفت آن ، آشکارسازی است ! دست قدرتمند وی؛ چرخ را چنان بامر الهی بگرداند، که هم بالا را پایین آورد و هم پایین را بالا برد.

▫️دمِ قدرتمند زمان در آشکار سازی تمام پنهانی ها که زیر خاکستر آتش های رندی و زیرکی ابناء بشر ؛ نانموده مینمود ، بسیار کاراست ! من بادبیزنی بزرگ از قدرت و صبر در آستین زمان دیدم که گفت در سرمد کاشته اند و در دهر بافته اند و اینک بیافشانم آنرا تا پنهانیها آشکار سازم ! گفتم خود کارگزار قیامتی مگر ؟! گفت چنان دان که چنینم اینک !

▫️گفتم چرا چنین کنی ؟! گفت در مشیت حضرت باری شرط انصاف نباشد که مروارید بر عُنُق خوکان باشد و جواهر در زیر خاکستر و خرمهره بر جای گوهر ! اندکی در این زمان روشن کنم و نیمه ای در دهر و بسیاری در سرمد ! گفتم بقیتی ماند؟! گفت اگر ماند همه در قیامت کبری با روشنایی « یوم » آشکار گردد بتمامه ! ]]>
نام های نیکوی خداوند 2018-09-22T22:06:51+01:00 2018-09-22T22:06:51+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/3585 محمود زارع اسماء الحسنی الهی :«  الله، الإله، الواحد، الأحد، الصّمد، الأوّل، الآخر، السّمیع، البصیر، القدیر، القاهر، العلی، الأعلی، الباقی، البدیع، الباریء، الأکرم، الظّاهر، الباطن، الحی، الحکیم، العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحقّ، الحسیب، الحمید، الحَفِی، الرّبّ، الرّحمن، الرّحیم، الذّاری، الرّازق، الرّقیب، الرّؤوف، الرّائی، السّلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبّار، المتکبّر، السید، السبوح، الشهید، الصّادق، الصانع، الطّاهر، العدل، العَفُوّ، الغفور، الغنی، الغیاث، الفاطر، اَلفرد، الفتّاح، الفالق، ال اسماء الحسنی الهی :
«  الله، الإله، الواحد، الأحد، الصّمد، الأوّل، الآخر، السّمیع، البصیر، القدیر، القاهر، العلی، الأعلی، الباقی، البدیع، الباریء، الأکرم، الظّاهر، الباطن، الحی، الحکیم، العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحقّ، الحسیب، الحمید، الحَفِی، الرّبّ، الرّحمن، الرّحیم، الذّاری، الرّازق، الرّقیب، الرّؤوف، الرّائی، السّلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبّار، المتکبّر، السید، السبوح، الشهید، الصّادق، الصانع، الطّاهر، العدل، العَفُوّ، الغفور، الغنی، الغیاث، الفاطر، اَلفرد، الفتّاح، الفالق، القدیم، الملک، القدّوس، القوی، القریب، القیوم، القابض، الباسط، قاضی الحاجات، المجید، المولی، المنّان، المحیط، المبین، المقیت، المصوّر، الکریم، الکبیر، الکافی، کاشف الضّر، الوتر، النّور، الوهاب، النّاصر، الواسع، الودود، الهادی، الوفی، الوکیل، الوارث، البرّ، الباعث، التّواب، الجلیل، الجواد، الخبیر، الخالق، خیر النّاصرین، الدّیان، الشکور، العظیم، اللطیف، الشافی »

این 99 اسم در سه دسته زیر تقسیم بندی شده اند :
اسماء جمالی   (۵۵ نام)
اسماء جلالی   (۲۲ نام)
اسماء مشترک (۲۲ نام)

البته حضرت باریتعالی با نامهای دیگری هم در قرآن کریم بنحو تصریح شده و تصریح نشده نامیده شده است.
یکشنبه اول مهر
]]>
دانلود کتاب تاریخ (مقتل) ابی مخنف 2018-09-19T20:42:32+01:00 2018-09-19T20:42:32+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/3584 محمود زارع أبو مِخنف لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن سُلیم الغامدی الأزدی (درگذشته به‌سال ۱۵۷ هجری قمری)، مورخ شیعهٔ اهل کوفه که به‌دلیل نگارش کتابی به‌نام «مقتل‌الحسین» مشهور است. وی در این کتاب عمدهٔ روایات موافق و مخالف دربارهٔ نبرد کربلا را گرد آورده‌است. ابن ندیم و نجاشی فهرست بلندی از کتاب‌های او را ارائه می‌کنند اما هیچ‌کدام از آن کتاب‌ها به روزگار ما نرسیده‌است و تنها، محمد بن جریر طبری در کتاب تاریخ طبری، بخش عمده‌ای از کتاب مقتل‌الحسین او را نقل کرده‌است. همچنین علاوه بر طبری، بلاذری نیز ر أبو مِخنف لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن سُلیم الغامدی الأزدی (درگذشته به‌سال ۱۵۷ هجری قمری)، مورخ شیعهٔ اهل کوفه که به‌دلیل نگارش کتابی به‌نام «مقتل‌الحسین» مشهور است.

وی در این کتاب عمدهٔ روایات موافق و مخالف دربارهٔ نبرد کربلا را گرد آورده‌است. ابن ندیم و نجاشی فهرست بلندی از کتاب‌های او را ارائه می‌کنند اما هیچ‌کدام از آن کتاب‌ها به روزگار ما نرسیده‌است و تنها، محمد بن جریر طبری در کتاب تاریخ طبری، بخش عمده‌ای از کتاب مقتل‌الحسین او را نقل کرده‌است. همچنین علاوه بر طبری، بلاذری نیز روایت‌هایی از او را نقل کرده‌است.

روایت‌های ابومخنف از حوادث صدر اسلام آن‌چنان دقیق، مفصل و با ذکر جزئیات واقعه است که خواننده را به زوایای مختلف حادثه راهنمایی می‌کند. علاوه بر این، نقل این روایات به‌دور از هرگونه تعصب دینی و قومی است؛ تا آن‌جا که مورخان اهل سنت و شیعه از کتاب‌های او استفاده کرده‌اند.(منبع ویکی پدیا)

دانلود ترجمه تاریخ ابی مخنف

Download

پنجشنبه 29 شهریور 1397
]]>
رساله واردات خواجه عبدالله انصاری(02) 2018-01-11T09:59:05+01:00 2018-01-11T09:59:05+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/1250 فـــــــــ. زارع ساری , گاهنوشتهای محمود زارع:قبلا بخش نخست این رساله فوق العاده نازنین را منتشر کردیم (که قسمت اول این رساله در اینجاست ! ) ادامه آن که بخش پایانی بوده تحت عنوان " پند " در اینجا منتشر میکنیم.ثواب استفاده برای جوانمردترهاش قرائت فاتحه برای پدربزرگ ما مرحوم احمد آقای زارع ( فاطمه ) پندخود را از همه ی عالم كمتر دان، خلق را به خیر خود امیدوار گردان، سخاوت را سست كردن وعده دان.عافیت را عطا شمر، به چشم حقارت در هیچ كس منگر، دنیاپرست مباش كه دشمن خدا را پرستیده باشی، زاد آخرت بساز، در طا
ساری , گاهنوشتهای محمود زارع:قبلا بخش نخست این رساله فوق العاده نازنین را منتشر کردیم (که قسمت اول این رساله در ساری , گاهنوشته های محمود زارعاینجاست ! ) ادامه آن که بخش پایانی بوده تحت عنوان " پند " در اینجا منتشر میکنیم.ثواب استفاده برای جوانمردترهاش قرائت فاتحه برای پدربزرگ ما مرحوم احمد آقای زارع ( فاطمه )

پند

خود را از همه ی عالم كمتر دان، خلق را به خیر خود امیدوار گردان، سخاوت را سست كردن وعده دان.

عافیت را عطا شمر، به چشم حقارت در هیچ كس منگر، دنیاپرست مباش كه دشمن خدا را پرستیده باشی، زاد آخرت بساز، در طاعت حریص باش ولی تكیه بر آن مكن.

زبان را به دشنام عادت مكن. در سخن « صواب اندیش» [40] باش. آزاد را به نیكوئی بنده كن، كسی را به افراط مَسِتای، تا نخوانندت مرو، مفروش آنچه نخرند، درگذار تا در گذرانند، آنچه ننهاده ای بر مدار، ناكرده را كرده مدان.

از گناه لاف مزن، از داده ی خدا بخور و بخوران و "بخشنده" خدای را دان. سخن از برای مال پایمال مكن، در سفر خوی خود را بهتر از حضر [41] دار.

دشمن اگرچه حقیر است ازو ایمن مباش. از دشمن « دوست روی » بترس، از نو كیسه وام مكن [42]، با ناشناخت سفر مكن، امانت نگاهدار، نمّام [43] را به خود راه مده. گمان مردم در حق خود فاسد مكن.

]]>
ما نیز مقصریم ! 2018-01-04T05:04:05+01:00 2018-01-04T05:04:05+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/1298 فـــــــــ. زارع ما نیز مقصریم(بررسی اجمالی عقب ماندگی)ساری,گاهنوشته های محمود زارع:...این بدیهی است , یک قانون بدیهی و طبیعی است که جامعه ای خودنساخته نمیتواند و حق ندارد و نباید هم رشد کرده و روی رفاه را ببیند ... صرفنظر از علل و عوامل بیرونی ؛ عدم بررسی علتهای درونی یک واقعه یا جریان موجب واپسگرایی و نیز نادیده انگاری یکی از مهمترین مجراهای ضعف خواهد شد. طمع به حفظ خود و نیز ترس از طرح ناشایستگی های درونی همواره ما را به نگاه یکسویه به بیرون هدایت کرده و با اگراندیسمان کردن نقش
ما نیز مقصریم(بررسی اجمالی عقب ماندگی)
ساری,گاهنوشته های محمود زارع:...این بدیهی است , یک قانون بدیهی و طبیعی است که جامعه ای خودنساخته نمیتواند و حق ندارد و نباید هم رشد کرده و روی رفاه را ببیند ... صرفنظر از علل و عوامل بیرونی ؛ عدم بررسی علتهای درونی یک واقعه یا جریان موجب واپسگرایی و نیز نادیده انگاری یکی از مهمترین مجراهای ضعف خواهد شد.

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

طمع
به حفظ خود و نیز ترس از طرح ناشایستگی های درونی همواره ما را به نگاه یکسویه به بیرون هدایت کرده و با اگراندیسمان کردن نقش بیگانگانی که همیشه بیگانه بوده اند ؛ افراد و اجتماعات یک کشور را کانالیزه کرده و به بی توجهی یا کم توجهی به عاملی بنام " خود " و باور به خود و تا پذیرش نقش و کارکرد منفی خود , به بیراهه برده و خواهد برد...

اما آنچه که در این رهگذر مهم است انصاف در داوری و باصطلاح نیفتادن از آنسوی بام است . بررسی متعادل این جریان دوسویه عقب افتادگی ها میتواند رهگشای ما در دستیبابی به رهیافتی مطمئن تر در رشد و توسعه باشد ... تاکید بر بررسی عوامل درونی نباید تفسیری ناصواب از نادیده انگاری این عوامل و یا آنگونه که متمایلین به نظرگاههای چپ همواره میگویند که " تطهیر استعمار و استثمار " را در ما برانگیزاند! یا باعث برآشفته شدن تندروهایی در داخل شود که احیانا ما را متهم به دفاع از عملکرد تاریخی دشمنان بویژه دشمنان غربی نمایند! ...
]]>
حاکمان باید مانند مردم باشند 2018-01-03T19:48:30+01:00 2018-01-03T19:48:30+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/3583 محمود زارع فضای عزا و تنگی معیشت و عسر و حرجچشم براه,گاهنوشته های محمود زارع:اینکه تاکید میشود حاکمان و مقامات حتما باید از پایین ترین اقشار مردم باشند یا لااقل مانند آنان زیست و معیشت نمایند بدان خاطر است که :حالت سوخته را سوخته دل داند و بسشمع دانست که جان دادن پروانه ز چیستگویند بحکم داروغه دست دزدی را بریدند. آن بریده دست انگشتان خویش برداشت و بدون اظهار دردی و فزعی در راه خود میرفتدر بین راه ناگهان چشمش بشخصی افتاد که انگشتان بریده ای داشت.اینجا بنای گریستن و ناله گذاشت.شخصی از او پرسید چه شده که تو ه فضای عزا و تنگی معیشت و عسر و حرج
چشم براه,گاهنوشته های محمود زارع:اینکه تاکید میشود حاکمان و مقامات حتما باید از پایین ترین اقشار مردم باشند یا لااقل مانند آنان زیست و معیشت نمایند بدان خاطر است که :

امام علی

حالت سوخته را سوخته دل داند و بس
شمع دانست که جان دادن پروانه ز چیست


گویند بحکم داروغه دست دزدی را بریدند. آن بریده دست انگشتان خویش برداشت و بدون اظهار دردی و فزعی در راه خود میرفت
در بین راه ناگهان چشمش بشخصی افتاد که انگشتان بریده ای داشت.
اینجا بنای گریستن و ناله گذاشت.
شخصی از او پرسید چه شده که تو هنگام بریدن دست خود ننالیدی و اکنون اینچنین فزع میکنی؟!
گفت خاموش که دیگران از سوز دل من خبر نداشتند و تنها این شخص است که چون مانند من دست بریده است از سوز دل من خبر دارد و قدر دست بریده را داند و بر وی معلومست که بر سر من چه مصیبتی وارد شد !
]]>
بازتاب عمل حاکم در دل مردم 2018-01-03T19:37:40+01:00 2018-01-03T19:37:40+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/2363 م کنعـــانـی امام على علیه‏ السلام : قُلوبُ الرَّعِیَّةِ خَزائِنُ راعیها فَما اَوْدَعَها مِنْ عَدْلٍ اَوْ جَوْرٍ وَجَدَهُ دلهاى مردم خزانه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و یا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد یافت.    تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 346 ، ح 7982 امام على علیه‏ السلام : قُلوبُ الرَّعِیَّةِ خَزائِنُ راعیها فَما اَوْدَعَها مِنْ عَدْلٍ اَوْ جَوْرٍ وَجَدَهُ

امام علی

دلهاى مردم خزانه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و یا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد یافت.


    تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 346 ، ح 7982

]]>
منت گذاران خدا 2018-01-03T19:32:46+01:00 2018-01-03T19:32:46+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/3582 محمود زارع بر خدا هم منت میتوان گذارد !چشم براه,گاهنوشته های محمود زارع:در زمان خلافت ابوجعفر خلیفه، یکنفر را بجرمی بر علیه دستگاه خلافت حکم قتل صادر کرده بودند!مبارک بن فضاله که مردی ادیب و ظریفی بود در حضور خلیفه بود گفت:ای خلیفه خبری از رسولخدا (ص) از من میشنوی؟!گفت : بگویگفت : حسن بصری روایت کرده که حضرت رسول (ص) فرمود در روز قیامت خدای متعال تمام خلائق را در یک صحرا مجتمع کند.آنگاه منادی آواز دهد :هر که را بر خدای تعالی دست منت است برخیزد !از میان آن جماعت لایحصی کسانی برخیرند که هر یک از آنها مجرمی ر بر خدا هم منت میتوان گذارد !عفو و بخشش
چشم براه,گاهنوشته های محمود زارع:در زمان خلافت ابوجعفر خلیفه، یکنفر را بجرمی بر علیه دستگاه خلافت حکم قتل صادر کرده بودند!
مبارک بن فضاله که مردی ادیب و ظریفی بود در حضور خلیفه بود گفت:
ای خلیفه خبری از رسولخدا (ص) از من میشنوی؟!
گفت : بگوی
گفت : حسن بصری روایت کرده که حضرت رسول (ص) فرمود در روز قیامت خدای متعال تمام خلائق را در یک صحرا مجتمع کند.آنگاه منادی آواز دهد :
هر که را بر خدای تعالی دست منت است برخیزد !
از میان آن جماعت لایحصی کسانی برخیرند که هر یک از آنها مجرمی را عفو کرده اند
حق تعالی فرماید من هم از شما عفو کرده ام
خلیفه پس از شنیدن این خبر از مجازات آن شورشی بر علیه دستگاه خلافت درگذشت !
]]>
ظلم نکن ( مرزِ لرز ) 2018-01-02T22:06:39+01:00 2018-01-02T22:06:39+01:00 tag:http://mzare.mihanblog.com/post/3581 محمود زارع لقمان حكیم (ع) :فرزندم  ... هرگاه قدرت، تو را به ظلم بر زیردستت فرا خواند، قدرت خدا را بر خودت به یادآور.یا بُنَىَّ  ... اِذا دَعَتْكَ القُدْرَةُ عَلى ظُلْمِ مَنْ هُوَ دونَكَ فَاذْكُرْ قُدْرَةَ اللّه‏ِ عَلَیْكَارشاد القلوب(دیلمى) ج1، ص 72 و 73مکن که آه فقیران شبی برون تازدفغان و ناله بعرش ملائک اندازدز تیر آن یتیمان مگر نمی ترسیز سوز سینه پیری که ناوک اندازدحذر همی کن از آن ناله سحرگاهیکه گر بکوه زند روزنی در او سازدبوقت نیم شبی گر بگوید او اللههزار همچو تو از خانمان براندازدهزار جوشن لقمان حكیم (ع) :
فرزندم  ... هرگاه قدرت، تو را به ظلم بر زیردستت فرا خواند، قدرت خدا را بر خودت به یادآور.

تسلط ظالم بر ظالم مشیت الهیست

یا بُنَىَّ  ... اِذا دَعَتْكَ القُدْرَةُ عَلى ظُلْمِ مَنْ هُوَ دونَكَ فَاذْكُرْ قُدْرَةَ اللّه‏ِ عَلَیْكَ
ارشاد القلوب(دیلمى) ج1، ص 72 و 73


مکن که آه فقیران شبی برون تازد
فغان و ناله بعرش ملائک اندازد
ز تیر آن یتیمان مگر نمی ترسی
ز سوز سینه پیری که ناوک اندازد
حذر همی کن از آن ناله سحرگاهی
که گر بکوه زند روزنی در او سازد
بوقت نیم شبی گر بگوید او الله
هزار همچو تو از خانمان براندازد
هزار جوشن پولاد اگر بپوشی تو
ز آن گرم فقیری چو موم بگدازد
]]>