تبلیغات
ساری - مطالب آبان 1395

ساری

ساری,گاه نوشتهای محمود زارع: ... ابروی كج ار راست بدی كج بودی.چرا بیک فرد چهارانگشتی میگوئیم یک انگشت کم داره ؟! چون ما استانداردی بنام 5 انگشتی داریم لذا تعجب میکنیم...

اما اگر همین دست دستِ یک پرنده بود، باز ما تعجب میکردیم ! اما با یک تفاوت و آن اینکه اینبار نه چونکه یکی کم دارد بلکه یکی اضافه دارد ... !
در قضاوتها باید مقیاس را ابتدائا برای خود تعیین کنی بعد قضاوت کن .. مقیاس ها هم بیشتر نسبت ها هستند...چه چیزی به نسبت چه چیزی..!

 هر چیز که هست، آن چنان می باید
ابروی تو گر راست بدی، کج بودی


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

مباحثی در حوزه عرفان و معرفت
ساری,گاه نوشته های محمود زارع:این مجموعه مباحثی را که بر عهده ام قرار دادند در واقع در ادامه جلسات یکدهه قبل دوستانه ما بود ( آنموقع جلساتی پیرامون بحرالمعارف داشتیم ) که البته بیش از نصف از آن دوستان دیگه رفتند برای خودشان و بیشترشان پدربزرگ شدند و بعضی هاشان هم گرفتار زندگی و بانک اقساط دیرکرد که متاسفانه زندگی آنها را میرود که بهم بریزد و خداوند ان شاء الله دست ربا و رباخواران را از این مردم خوب کوتاه بگرداند دیگه ما اینقدر اینجا و آنجا گفتیم و هشدار دادیم و ... دیگر زبانمان مو درآورده است. گفتیم که جلوی تعدی بانکها را از مردم بگیرید دهها سال است که متوجه این خطر بودیم و تذکر هم دادیم و داد و فریاد هم کردیم و اما گوشی بدهکار نیست.... خوب کاش آنها هم فراغت بیشتری داشتند تا از محضرشان استفاده میکردیم. جلسات بسیار خوبی بود که داشتیم و هر چی که الآن هستیم تا حدود زیادی محصول همان هم نفسی ها و همنشینی ها بود و هست !

ز دیگ پختگان ناید صدایی
خوب عرض شود که اگر خدا بخواهد ما در این چند جلسه قصد داریم با همدیگر برویم در دل مطالب عرفانی بقصد غواصی ! غوص یعنی فرو رفتن برای پیدا کردن گوهر برعکس خوض که فرو رفتن برای عیب یابی است ... و کنا نخوض مع الخائضین ...


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

قوله تعالى: وَ لا تَحْسَبَنَ الَذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ الآیة:
یا حیاة الرّوح مالى لیس لى علمى بحالى
تلك روحى منك ملئى، و سوادى منك خالى

شعر

الهى زندگى ما با یاد تست، و شادى همه با یافت تست، و جان آنست كه در شناخت تست!

پیر طریقت گفت: زندگان سه كس اند:
یكى زنده بجان، یكى زنده بعلم، یكى زنده بحق.
او كه بجان زنده است زنده بقوت است و بباد!
او كه بعلم زنده است زنده بمهر است و بیاد!
او كه بحق زنده است زندگانى خود بدو شاد!


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

در صفحه تگرام خانم مهربان نوشته بود:زنی زیبا و نازا پیش پیامبر زمانش میرود و میگوید از خدا فرزندی صالح برایم بخواه.
پیامبر وقتی دعا میکند و وحی میرسد که: او را نازا خلق کردم.
زن میگوید خدا رحیم است و میرود.
خدا رحیم است

سال بعد باز تکرار میشود و باز وحی می آید نازا و عقیم است.
زن این بار نیز به آسمان نگاه میکند و میرود.

سال سوم پیامبر وقت, زن را با کودکی در آغوش میبیند.
با تعجب از خدا میپرسد : بارالها،چگونه کودکی دارد اوکه نازا خلق شده بود!؟
وحی میرسد:


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

وحدت


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

روزگار شریران و حکیمان


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

مقایسه آرای پروفسور بلادل و آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی
 علی کرم‌زاده
واژه « اسباب » پنج بار در قرآن ذکر شده است. مفسران این کلمه را به «راه‌ها»، «وسایل»، «ارتباطات» و حتی «علت‌ها» تفسیر کرده‌اند. اما در بین مستشرقین غربی؛ کوین فان بلادل (Kevin van Bladel) نظری متفاوت دارد. وی که مدیر گروه زبان و فرهنگ‌های خاور نزدیک در دانشگاه اوهایو است، با بهره‌گیری از مطالعات تاریخی سعی در ارائه معنای جدیدی دارد. بلادل قبل از ارائه معنای مورد نظر، سفر آسمانی را از ویژگی‌های افراد درستکار در بین ادیان مختلف می‌داند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

صافی سرچشمه


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

شهرت


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

افشاریه
پادشاهی افشار:پرچم افشاریه
1- نادرشاه افشار
2-عادلشـاه افشار
3-ابراهیم شاه افشار
4-شاهرخ شاه افشار
 
ساری,گاه نوشته های محمود زارع:... دیگه خیلی سریع و خلاصه عرض کنم که نادرقلی بیک افشاری بعد از اطلاع از این ماجراها ( حمله افغانها) ابتدا با افغانی ها در مورچه خورت اصفهان درگیر میشود و با هزیمت و شکست افاغنه در ادامه تا دهلی در هند هم بقصد تنبیه آنها , آنها را تعقیب میکند...

و همین هم فرصتی برای نادرشاه افشار شد که دهلی را تصرف کند بجرم اینکه چرا افاغنه جنایتکار را پناه دادند بتنبیه ترکان گورگانی در هند میپردازد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

دوست دشمن دوست


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:... در بخش پاسخ بسوالات در آخرین جلسه بجهت اهمیت موضوع و کثرت سوال درباره چگونگی ورود تشیع بایران بخشهایی از این پاسخ را هم در پایان منتشر میکنیم :

امام علی (ع)

سوالی که مطرح کرده بودید ( تشیّع چگونه وارد ایران شد)  را در لابلای مطالب و جلسات گذشته توضیح دادم بخصوص در زمان (الجایتو) سلطان محمد خدابنده که در ادامه مباحث عادی طرح کردم یا در زمان بحث در باره جنبش ها و دولتهای شیعی مانند علویان مازندران و مرعشیان و آل بویه و آل کیا و ... اما بطور خلاصه اینجا و در ضیق وقت میتوانم عرض کنم که ؛

در زمان خود حضرت علی (ع) و نحوه تعاملش با عجم و عمدتا ایرانیان در برابر اعرابی که ایرانیان را موالیان درجه دوم و پست تر از خود میدانستند و بچشم غنیمت بدانها نگاه میکردند باید جستجو کرد .
چون کرارا خود حضرت مولا در برابر اعراب از ایرانیان دفاع میکردند و بعدها هم که موالی و بیشتر ایرانیان از نحوه برخورد حاکمان مکتب خلفا بتنگ آمده بودند وقتی می دیدند که طایفه ای از نزدیکان حضرت رسول (ص) یعنی اهل بیت (ع) نه تنها چنین نگرشی به عجم دارند بلکه خود نیز مورد ظلم همین اعراب پیرو صحابه و جانفداهای مکتب خلفا قرار میگیرند خوب یواش یواش توجه باین خاندان بیشتر شد و گرایش عجم ها به پیروان و شیعیان مولا علی (ع) بیشتر شد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

شاه عباس صفوی :
ساری,گاه نوشته های محمود زارع:بعد از سلطان محمد که هنوز زنده بود پسرش عباس میرزا که جوان 18 ساله ای بود را از خراسانپرچم صفویه بقزوین آوردند و او را با حضور و حیات پدر بتخت نشاندند ! که همان شاه عباس مشهور است که قبل از اینکه بشاهی برسد از ناحیه مرشد قلیخان حاکم مشهد و علی قلیخان شاملو حاکم هرات که هردو هم از قزلباشان بودند؛ هم حمایت میشد و هم آنها از قبل عباس میرزا قصد داشتند در حکومت جای پای خویش را محکم کنند و در قدرت هم سهم و نقش تعیین کننده ای داشته باشند...

که باز در این رقابت حاکم مشهد با منزوی کردن علیقلی خان شاملو خود یکه تاز در للگی عباس میرزای جوان گردید و در واقع حاکم بالفعل خود این شخص یعنی مرشد قلیخان در ابتدای کار بود. و همین دخالتهای وسیع این قزلباش نظامی در کار قدرت و سیاست دربار بسیار برای عباس میرزا پرهزینه بود چون تقریبا نیروهای دیگر کاملا مخالف بودند و در ابراز مخالفت بشکل تحریک آمیز هم ابایی نداشتند.

کار این قزلباش سیّاس بجایی رسیده بود که وقتی علیقلی خان شاملو رقیب منزوی شده وی از دربار در هرات در پی تهاجم ازبکان داشت مقاومت میکرد حتی حاضر نشد بدرخواست وی کمک برساند یعنی حاضر بود برای بقاء در قدرت ؛ هرات هم سقوط کند تا رقیب سیاسی اش کاملا حذف شود منتها شاه عباس از این قضیه سر در می آورد و بطور جدی بفکر آن می افتد که در موقع مناسب حساب این قزلباش شیفته قدرت را بپیچد .
روی این حساب خود شاه عباس با سپاهیان و شاهسونها بقصد کمک به علیقلیخان بقصد نجات هرات و سرکوبی ازبکان متجاوز وقتی به منطقه بسطام رسید دستور میدهد که مرشد قلیخان را حذف کنند تا بقیمتهای این چنینی برای حفظ قدرتش پیش نرود.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

عقیق


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

بررسی مبنایی نسخ آیات در دیدگاه مرحوم آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله‌العظمی جوادی آملیجوادی آملی و آیت الله طالقانی
اگر چه مشی تفسیری آیت‌الله طالقانی با آیت‌الله جوادی آملی یكی نیست اما در مورد آیه 106 سوره بقره که به مسأله نسخ حکم تغییر قبله مسلمانان اشاره دارد، هر دو مفسّر در نهایت به یک نتیجه رسیده‌اند. هر دو واقعیت نسخ را به تخصیص زمانی باز می‌گردانند و تغییر احکام الهی را در منافات با علم و قدرت لایتناهی الهی نمی‌دانند.

در قوانینی که بشر برای زندگی خود قرار می‌دهد، زیاد اتفاق می‌افتد که گاه پس از یک دوره زمانی، ناکارآمدی قانون مشخص می‌گردد و بشر به فکر وضع قانون جدید می‌افتد. آیا اتفاقی که در قوانین و فکر بشر می‌افتد در قوانین و آیات الهی نیز واقع می‌گردد؟ آیا آیات و نشانه‌های الهی هم دچار تغییر و تبدیل می‌شوند؟ چگونه ممکن است خدایی که عالم به تمام مصالح بشری است، دستور، حکم و یا آیه‌ای را برای بشر بفرستد و بعد خودش همین حکم را از بین ببرد؟ آیا باور به چنین اعتقادی با علم و قدرت بی‌نهایت خداوند سازگار است؟


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

صفویان حدود 230 سال : ( از 907 تا 1135 )   
سلسله صفویه:نشان نظامی صفویه
1-اسماعیل صفـوی
2- تهماسب اول
3-اسماعیل دوم
4- محمد خدابنده
5- عباس اول
6-صفی
7- عباس دوم
8- سلیمان صفوی
9-حسین صفوی
ساری,گاه نوشته های محمود زارع:اجداد صفویه از دراویش و صوفیانی بودند که از ارادتمندان خاندان نبوت و اهل بیت نبی بودند...شیخ صفی ( 650 تا 735 ) از اجداد شاه اسماعیل موسس سلسله صفویه است . در یکی از منابع دیدم که خود اجداد شیخ صفی را بقرن پنجم بفیروز شاه زرین کلاه از بزرگان اردبیل میدانند که بعد چند نسل به امین الدین جبرائیل پدر شیخ صفی الدین اردبیلی میرسد که بقیه را میدانید.

حدود ربع قرن شاگرد شیخ زاهد گیلانی را کرد و با دخترش ازدواج و بعد از مرگش هم جانشین شیخ زاهد در طریقتش میشود. از 735 درگذشت شیخ صفی تا 907 ظهور شاه اسماعیل چند نسل از شیخ صفی بوجود می آیند که بجزئیاتش نمی پردازیم که از صدرالدین موسی (793) و خواجه علی ( این همانی هست که قبلا گفتیم که بتقاضای وی اسرای جنگ آنکوزا یا آنکارا از سوی تیمورلنگ بوی بخشیده و آزاد شدند ) و شیخ ابراهیم و شیخ جنید ( این شیخ صوفی سیاسی است البته خیلی ایراد نگیرید چون این رویکرد در اثر تعدی و فشار قره قویونلوها و حاکمی بنام جهانشاه بود که وی مجبور شد یا سلطه بپذیرد یا که همین کاری که کرد را بکند و توضیح دادیم که بر خلاف روال معمول اسلافش وارد سیاست هم شد . یعنی در بسیاری موارد و در اغلب گزارشهای تاریخی خود حکومتها با روحیه دیکتاتوری باعث میشوند افراد و طوائف و اجتماعاتی که اگر بآنها گیر نمی دادند دردسر هم درست نمیکردند. اینجاست که بزرگان فرموده اند افسار حکومت را سفت نگیرید. شل بگیرید تا هم رفاه و آسایش مردم بیشتر شود و هم امنیت حکومت) و شیخ حیدر و شاه اسماعیل صفوی موسس سلسله صفویه در 907 با تصرف تبریز میشود.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

عمل به قرآن


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

بررسی رویكرد وحی‌پژوهانه مالک بن‌نبی و آیت‌الله‌العظمی جوادی آملیآیت ا... جوادی آملی
توجه به ماهیت قرآن و زمینه‌های اثبات وحیانی بودن آن، همواره مورد توجه دانشمندان دینی مسلمان که در زمینه قرآن تأمل نموده‌اند بوده است. بررسی اجمالی دیدگاه دو تن از دانشمندان جهان اسلام یعنی مالک بن‌نبی و آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره این کتاب آسمانی راهگشای خوبی برای این بحث است. کتاب اصلی مالک بن‌نبی در این باب «پدیده قرآنی»[1] است که در نیمه دوم قرن بیستم برای اولین بار به زبان فرانسه منتشر شد. این کتاب بعدها توسط عبدالصبور بن شاهین به عربی ترجمه گشت و در این مقاله متن عربی کتاب مذکور، استفاده شده است.[2]

مالک بن‌نبی و پدیده وحی :
مالک بن‌نبی که مقدمه خود را در سال 1961 میلادی بر کتابش امضا کرده است، بر نقش اساسی مصر در ورود مسلمانان به دوره جدید تأکید کرده و اظهار تعجب می‌کند که چرا متخصصان به جای اینکه بر روش تفسیری گذشتگان تأکید کنند[3]، اساس دین خود را از کارهای مستشرقان اروپایی می‌گیرند.[4] البته وی تأکید می‌کند اگر صرفا مسأله، در کار علمی خلاصه می‌شد خطری نبود اما خطر اساسی جایی است که هدف اصلی تفوّق سیاسی غربی‌ها بر کشورهای اسلامی است.[5] خصوصا آنکه برخی از متفکران اسلامی نیز به شدّت دنباله‌روی افکار مستشرقین غربی هستند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

مواعظ سعدی


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

تیموریان : (780 - 913 )
تیموریان:
1- تیمور گورکانی
2- شاهرخ میرزا
3-میرزا الغ بیک
4- میرزا عبداللطیف
5 میرزا عبدالله
6- میرزا بابر
7-ابوسعید
تیموریان
قلمرو تیموریان
ساری,گاه نوشته های محمود زارع:تیموریان تا ظهور صفویه ادامه دارند...پرسیدند لنگ و گورکانی چرا بهشون میگفتند خب لنگ که معلومه یکی از پاهایش احتمالا در درگیریها آسیب دیده بود و همواره می لنگید و گوکان هم در زبان مغولی بمعنی داماد است که گویا با چنگیز نسبتی از این جهت داشته و با یکی از نوادگان چنگیز عروسی کرده بود. آهن لنگ داماد مختصر ماده این ترک مغول خونریز است . این اطلاعات را زحمتش را خودتان بکشید و بروید تحقیق کنید.من قصدم در اینجا بیان چارچوب اصلی ساختار تاریخ ایران بود آنهم بطور بسیار موجز و مختصر که احیانا در لابلای آن بتناسب تحلیل های کوتاهی هم اگر سوالی شد داشته باشم.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.


نگاهی تطبیقی به رویكرد گلدزیهر و آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به ماهیت قرآن آیت ا... جوادی آملی
مسأله وحی یکی از مسائل کلیدی در فهم ماهیت دین اسلام است. از این رو بیشتر دانشمندانی که به اسلام پرداخته‌اند ناگزیر از توجه به این موضوع هستند. در این میان رویکردهای مختلفی برای تبیین وحی به کار گرفته شده است. برخی از دانشمندان صرفا به تاریخ تکیه می‌کنند و به دنبال ارائه فهمی بشری و مادی از این موضوع هستند. اما برخی دیگر با تکیه بر مفاهیمی که در درون خود دین بر آنها تأکید شده است، تلاش می‌کنند تا واقعیت وحی را پدیدار کنند. آنچه در ادامه می‌آید مقایسه‌ای است بین دیدگاه مفسّر و فقیه بزرگ شیعه؛ آیت‌الله العظمی جوادی آملی و اسلام‌شناس سرشناس غربی؛ ایگناس گلدزیهر.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

نیم قرن فرصت یا فترت ! ظهور دولتهای مستقل و محلی
(آل کیا,آل کرت,آل چوپان, آل مظفر و ... )

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:دولت آل کیا در منطقه گیلان که اینها هم دارای مذهب شیعه هستند و یکی از دولتهای محلی ثلاثه شیعی در این دوران.
این دولت هم دولت دوران فترت نیم قرنه است که 9 سال بعد از دولت مرعشیان در سال 769 بقدرت میرسند.
آل کیا هم از سادات هستند که نخستین شخص این دولت سید امیر کیایی میباشد که علیه حکومت محلی ناصروندان قیام میکند که این منطقه در بخش شرقی سپید رود بسمت  مرز مازندران هستند که بهمین سبب پس از عدم توفیق سید امیر فرزندانش پس از مرگ پدر بنزد مرعشیان مازندران ( سید قوام الدین مرعشی در ساری ) آمده و درخواست کمک برای برکناری ناصروندان و تشکیل دولت آل کیا میکنند.

سید قوام هم فرزندش سید کمال را که بنمایندگی از وی در آمل مستقر بود مامور بکمک به سادات آل کیا میکند که در پی این همکاری و حمایت  فردی بنام سیدعلی از فرزندان سید امیر ( در 766 ) در لاهیجان بحکومت میرسد و ناصروندان هم برکنار و حکومتشان جمع میگردد و بدینصورت یک دولت شیعی دیگر در منطقه شمال شکل میگیرد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

نیم قرن فرصت یا فترت ! ظهور دولتهای مستقل و محلی
سربداران:
1- خواجه یحیی کرابی
2-خواجه ظهیر کرابی
3- پهلوان حیدر قصاب
4-میرزا لطف الله
5- پهلوان حسن دامغانی
6- خواجه نجم الدین علی مؤید
سبزوار
ساری,گاه نوشته های محمود زارع:در طی این حدود نیم قرن تا استقرار دولت تیمور لنگ ؛ ما دولتهای محلی متعددی را شاهدیم و هر طایفه ای در بخشی از ایران بزرگ حکومت میکند.
دولت سربداران ( 736 – 785 ) از مهمترین حکومتهای دوره فترت در منطقه خراسان بود. شیخ خلیفه مازندرانی ( بنظر یکی از آگاهان محلی شیخ احمد که بدلیل زیبایی ظاهریش به شیخ بور در بین مردم منطقه استخرپشت شهرت داشت از اخلاف و مرتبطین به همین شیخ خلیفه مازندرانی بودند باحتمال بالای 90 درصد ) و شاگردش شیخ حسن جوری از شیوخ معتبر این حرکت شیعی هستند.

شیخ خلیفه که از مازندران بود بسبزوار رفته و حتی در بین راه در برخورد و ملاقاتی که با شیخ علاء الدوله سمنانی داشته در پاسخ سوال وی که پرسیده بود بر کدام مذهب ( منظور مذاهب اربعه اهل سنت بود ) هستی , گفت که : آنچه من می طلبم از این مذهب ها بالاتر است ! ... و این پاسخ موجب خشم علاء الدوله سمنانی را هم موجب شد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.


تفاوت دو انگاره جی. ال. مكی و آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در مسأله شرآیت ا... جوادی آملی
تأملی در ماجرای شرور عالم
جان لسلی مکی[1] (1917-1981) فیلسوف استرالیایی بود که به اخلاق و فلسفه‌ دین می‌اندیشید. وی را یک شک‌گرای اخلاقی نامیده‌اند. وی بر این باور بود که هیچ ارزش عینی وجود ندارد. به اعتقاد او، اخلاقیات و اموری از این دست همگی باید اختراع شوند به جای آنکه کشف گردند. وی با رویکرد شک‌گرایانه‌ای که داشت، به مسأله شرّ نیز توجه کرده بود. به باور او، وجود شرّ در عالم نمی‌تواند با وجود آفریننده‌ای حکیم و توانا منطبق باشد. وی از همین روی بود که بر دین‌داران خُرده وارد می‌کرد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.
  • کل صفحات:2  
  • 1
  • 2
  •   

همه پیوندها