ساری

آنچه که در یکساعت تنهایی و تامل بر کشکول بنده ای نهادند! (1)ساری,گاه نوشته های محمود زارع
روح و نفس
ساری,گاه نوشته های محمود زارع:گاه بذهنم میزند که بین نفس و روح تفاوت وجود دارد.
از حکیمی که اتفاقا در دامن علمای حوزوی هم رشد کرده بود اخیرا شنیدم که میگفت " روح همان نفس است منتها این را در زبان شریعت روح میگویند و بلسان حکمت و فلسفه نفس یعنی یک حقیقت است در دو بیان و در دو نظرگاه "
اما من قانع نشدم چون روح را با نفس متفاوت از هم حس میکنم!

هم روح و هم نفس دارای مراتبی هستند و مراتبی هم میتوان بدانها داد مانند نفس امّاره ( بسیار امر کننده و خرده فرمایش زیاد دار) نفس لوّامه ( سرزنش گر , وجدان) و نفس مطمئنه و ... که مراتبی از نفس از مرتبه دانی به عالی است.


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

 آیا علوی و هاشمی بودن در امامت شرط است؟امامت
جواب:
برخی از علمای اهل سنّت گفته‌ اند: از نظر شیعه شرط است كه امام، هاشمی بلكه علوی باشد. آن‌گاه جواب داده‌اند كه این شرط، نه تنها دلیلی ندارد بلکه مخالف اجماع نیز هست،

اما در جواب این شبهه باید گفت که :
اوّلاً، شیعه معتقد است امام باید از جانب خدای سبحان معیّن شود؛ چون فقط او می‌داند چه كسی معصوم و برتر از دیگران است و هاشمی یا علوی بودن به عنوان شرط امامت در كتب كلامی شیعه مطرح نشده است، هر چند منصوصین و تعیین شدگان از جانب خدای متعال، هاشمی و علوی هستند.


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

آنچه که در یکساعت تنهایی و تامل بر کشکول بنده ای نهادند! (1)

حال دیگر وقت آنست که تفرعن سران دون باطن کشورهای دور و نزدیک را باید موسایی به تواضع بکشاند !

ساری,گاه نوشته های محمود زارع

وقایعی در زیر پوست این جهان در حال شکل گیری است !

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:ظهور داعش و ترویج وهابی گری در واقع تفسیر عینی آیه « کالانعام بل هم اضل ...» است. وقتی بشریت نخواسته بفهمد که آنچه " او " فرمود در عالم واقع راست هم می افتد ؛ و قدرتهای استکباری آیات الهی را بسخریه گرفته اند , باید به آنان بزبان قطع و یقین در عالم ظهور, نشان داده شود که " گفت حق , حق است و درست "!

اما عجب آنست که بجای اندیشه در فهم این نکته باز همین اهالی کبر و تفرعن سعی دارند بر این ظهور آنچه که حق قصد نشان دادن آنرا داشت , سوار شوند و بخواهند که از آن به نفع خویش - در عمل و اما بتظاهر و ریاکاری در ظاهر دال بر مبارزه با آن – سوء استفاده کنند.

با این وصف فکر میکنم نشئه دیگر مشیّت الهی را باید بانتظار نشست که این باز تفسیر مرحله دیگری از آیات الهی منتها بشکل و ماهیت جدیدی خواهد بود. خداوند که بیکار ننشسته است و هر لحظه او در کاری است . مراحل مختلف اتمام حجتهای خویش را به جوامع بشری عرضه فرمود اما در پی هر مرحله ای نتیجه مستقیم آنچه که انجام شده است را باید بانتظار نشست و دید !


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

فرق میان رؤیای صادق و كاذب چیست؛ برای مثال، آیا ممكن است شیطان در رؤیای شخصی كه یكی از امامان معصوم را در خوابساری,گاه نوشته های محمود زارع می‏بیند، تصرف داشته باشد؟
جواب :
 رؤیای صادق گاه به تعبیر نیاز ندارد؛ مانند آنچه حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) در مورد ذبح فرزندش اسماعیل (علیه‌السلام) مشاهده كرد: ﴿ إنی أری فی المنامِ أنّی أذبحُكَ ﴾[1]؛ امّا گروه دیگری از خوابهای صادق به تعبیر نیاز دارد؛ یعنی قوه خیال، حقیقتی را صورتگری می‏كند و معبّر باید این صورت خیالی را به معنای واقعی برساند.

گاه خوابها همان ساخته‏ های نفسانی است كه « اضغاث احلام » خوانده می‏شود. اضغاث احلام، یعنی خوابهای پریشان كه نتیجه و اثر كارهای روزانه انسان است، بنابراین اگر خوابی كه انسان می ‏بیند، مستقیم باشد، مانند آنچه معصوم می‏بیند، حقّ و صحیح است، چون باطل در آن فضا راه ندارد و شیطان امكان حضور نمی‏یابد. صدق یا كذب سایر رؤیاها نیز با معیارهایی كه معبران ماهر در اختیار دارند، قابل تشخیص است.


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

آنچه که در یکساعت تنهایی و تامل بر کشکول بنده ای نهادند! (1)
هوالهو

ساری,گاه نوشته های محمود زارع

از او بطلب هر آنچه خواهی که وی است !

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:از همه ساعات و آنات زندگی لحظه ای نبود که بی یاد تو سر کنم ؛ کنون که به پیری رسیدم رهایم مکن ! من سراسر نقص و کمی و کاستی را دگر چه توانی باشد که توانم گلیم خویش از آب تیره آنچه که ساخته ام , بدر آرم ؟! ... تا کی راز ترا پنهان باید کرد ...!
***
نشتری به عقل!
کیست این پنهان مرا در جان و تن - کز درون من همی گوید سخن ؟!
اگر از من بپرسند که آیا عقل نسبی است ؟! من شاید بتوانم با شروطی بگویم که : آری ! چگونه ؟!
عقل چند صد هزار سال پیش با عقل این زمان چقدر تفاوت دارد؟!... پس از این جهت عقل بنوعی در مهمیز زمان و حتی تا حدودی مکان میباشد. حال تنها میتوان با شروطی عقل را تا آنجا رها کرد که بتواند فراتر از زمان برود . پس میتوانم با اطمینان بیشتر بگویم که عقل منحصر در زمان و در قید مکان ؛ عقل نسبی است! ...
آیا در بی عقلی فضائلی میتوان سراغ گرفت؟! عقل تهی از عقل ( عقل عقل ) فضیلتی ندارد... کار انبیاء عظام از جهتی فقط رشد دادن عقول بشری است.


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

رسیدن به مقام امامت محال است. از طرفی در برخی روایات آمده است كه انسان با عروج به مقامات والا، می‏تواند به خداوند امر و نهی كند؛ آیا رسیدن به این درجه، از مقام امامت كمتر است؟
جواب:
ساری,گاه نوشته های محمود زارع

انسانهای كامل
همان انبیا و اولیا هستند و امّت آنها هرگز نمی‏توانند به مقام ایشان برسند. البته همه انسانها می‏توانند به مقام ولایت الهی دست یابند؛ اما مقام نبوت و امامت با نصب ذات اقدس خدا ممكن است. بر این اساس باید به مطالب زیر توجه داشت:


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

آن‌چه در جامعه و منطقه‌ی ما و در جهان می‌گذرد ما را راضی نمی‌کند، ولی ما نه تسلیم می‌شویم و نه فرار می‌کنیم، بلکه می‌کوشیم این وضع را تغییر دهیم.

امام موسی صدر

کسانی که می‌خواهند محیط خود را تغییر دهند، به دو دسته تقسیم می‌شوند:
دسته‌ی اول کسانی هستند که اسلحه‌ی دیگران را به عاریت می‌گیرند.
بعضی از احزابی که ما با آن‌ها ارتباطی نداریم و به آن‌ها عقیده نداریم، کسانی هستند که… سعی کردند اسلحه‌ی دیگران را در راه تغییر جامعه‌ی خود به کار گیرند.


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

مقام طمأنینه چیست؟ آیا طمأنینه با ایمان فرق دارد؟
جواب :
 ایمان دارای درجاتی است كه ممكن است برخی از آنها با تزلزل همراه باشد.
مقام والای ایمان، همان طمأنینه است كه راه رسیدن به این درجه والا، گناه نكردن است.
اگر ما خود را با گناه مسموم نكنیم، مشكلی به وجود نمی ‏آید و اگر آسیبی به ما رسید، امتحانی بیش نیست.

ساری,گاه نوشته های محمود زارع

گندم تا زمانی كه در انبار است، ارزان قیمت است؛ ولی وقتی تحت فشار سنگ آسیاب آرد شد، قیمت آن افزایش می‏ یابد و هنگامی كه در تنور به نان تبدیل شد، قیمت آن از پیش گران‏تر می‏شود. این فشارها موجب كمال گندم است.


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

اختصاص بهره مندی از قرآن به پرهیزگاران
یكم. قرآن مجید، مظهر رحمت مطلق خدای رحمان است؛ ﴿ الرّحمنُ ٭ عَلّم القرانَ ﴾؛[2] لیكن بهره‌ مندان از آن فقط پرهیزگاران‏ اند؛ ﴿ هُدیً للمتّقین ﴾.[3] همان‏طور كه رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مظهر اسم اعظم خدا می‌باشد، لذا رحمتِ جهان‏شمول خداست: ﴿ و ما أرْسَلْناك إلّا رحمةً للعالمین ﴾[4]؛ ولی بهره‌ وران از آن انسانِ كامل، خصوص مؤمنان‏ اند؛ ﴿ لقد مَنَّ الله علی المؤمنین...﴾.[5]
ساری,گاه نوشته های محمود زارع

مصونیت قران کریم از زوال، نقصان و نسیان

دوم. قرآن كریم، ضرورت وحی را برای جامعهٴ انسانی اعلام می‌ دارد و از سوی دیگر، خود را خاتم وحی آسمانی می‌ داند؛ بنابراین، باید از گزند هرگونه رخدادی كه مایهٴ زوال یا نقصان یا نسیان یا عیب او گردد، محفوظ بماند؛ ﴿ لا یأتیه الباطل من بین یَدَیْه و لا مِن خَلْفِه ﴾[6]؛ ﴿ اِنّا نحن نزّلنا الذكر و إنّا له لحافظون ﴾.[7]


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعینساری,گاه نوشته های محمود زارع
تبیین متعلق باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
مبرهن نبودن نظریه حرف جر نبودن (باء)
بحث پیرامون تعیین متعلق باء در كلمهٴ « بسم اللّه ... »، مبتنی است بر آنچه معروف بین مفسران می‏باشد كه لفظ « باء »، حرف جرّ است و مجموع جار و مجرور كلمه ‏اند؛ نه كلام؛ لذا مفید معنای تام نخواهد بود، مگر با عنایت به متعلق آن كه در تعیین آن متعلق سخنی خواهد آمد.

اما اگر لفظ باء، حرف جرّ نباشد، بحث مزبور یعنی تبیین متعلّق، دربارهٴ او روا نیست؛ بلكه باید مطلب دیگری را پیرامون آن طرح كرد؛ مثلاً مجموع كلمهٴ ﴿ بسم اللّه الرحمن الرحیم ﴾ یا خصوص كلمهٴ ﴿ بسم اللّه ﴾ عنوان و سرفصل شروع كاری از قبیل گفتار، نوشتار، رفتار و مانند آن قرار گیرد و هرگز از سنخ كلمات تجزیه و تركیب پذیرِ وابستهِ به ما قبل یا ما بعد (محذوف یا مذكور) نباشد.


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

بسم اللّه الرحمن الرحیم و به نستعینآیت الله جوادی آملی
برای ورود در مباحث تفسیری و بهره جستن از قرآن، شناخت معیارها و اصول كلی لازم است كه در این مقال بدانها پرداخته شده است:

خداوند برترین معرف قرآن کریم
1. خدای سبحان كه متكلم قرآن و نازل كنندهٴ آن است، از هر موجود دیگری قرآن را بهتر می‏شناسد و در تعریف او شایسته ‏تر از هر صاحب نظر دیگر است؛ بلكه سزاوار بودن ذات اقدس الهی قابل سنجش با صلاحیت دیگران نیست؛ زیرا آنان یا اصلاً قرآن شناس نیستند و یا در پرتو معرّفی خداوند آن را شناخته و می‏شناسند؛ بنابراین، برجسته‏ ترین تعریف، همانا تعریفی است كه خداوند دربارهٴ این كتاب عظیم آسمانی نموده است.


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

- تأویل به معنای ارجاع در محدوده ماهیت
- تأویل داشتن همه قرآن
- چگونگی استفاده از معانی الفاظ در تفسیر قرآن
- تأویل های نادرست و مبارزه اهل بیت (علیهم السلام) با آن ها
- تعلیم تدویل قران توسط امیرالمومنین (علیه السلام)
- علم اهل بیت (علیهم السلام)به تأویل همه قرآن
- اقسام سه گانه تأویل
- برخورداری انسان کامل از مراحل سه گانه قرآن

علی (ع)
تأویل به معنای ارجاع در محدوده ماهیت
تأویل به معنای ارجاع و برگرداندن، مفهوم جامعی است كه مصادیق فراوان دارد؛ گاهی ارجاع در محدودهٴ ماهیت یا مفهوم ذهنی است كه در شناخت ماهوی چیزی، اعم از حدّ و رسم به كار می‏رود یا در شناخت مفهومی استعمال می‏شود. از این رهگذر، گاهی تأویل را همتای تفسیر دانسته و این دو را مقارن هم می‏دانند.


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری,گاهنوشتهای محمود زارع:سال قبل دلم بهمین مناسبت بسیار شکسته بود بخصوص در پی خبرهایی که از ظلم بر حتی مقابر محبوبهای محمد (ص) میرفت و داغ دل میسوختی ام از جفای اشرار از دنباله بنی امیه ... مجالی شد تا در دفتر گفتگوهای تنهائی ام چند خطی از جگر سوخته خویش را ریخته و بیادگار برای فرزندانم بگذارم ...
ساری گاهنوشتهای محمود زارع

و قصد نداشتم که آن نوشته را همانند بسیاری از درد دلهای دیگر بر صفحه آشکارا در دنیای وب نشر دهم ... ولی این سال ... تنها چند خطی از آن واگویه ها و درد دلها را برای مادربزرگ طاهره و حمیده ... خویش و بقصد قربت به نبی مهر و پاکی و رحمت در این ماه عزیز برای دوستان و مخاطبینم قرار میدهم و التماس دعای خیر دارم ... نوشته بدلیل جابجایی و حذف بعض جملات و بخشها درهم ریخته میباشد که پیشاپیش عذرخواهم ... :


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری,گاهنوشتهای محمود زارع:مدتی است که پیروان جناب عمربن خطاب بصورت شدیدی روضه خوانی را درباره یکی از همسران پیامبر اسلام شروع نموده و با بهانه گرفتن از سوی چند نفر از شیعیان غالی و بیشعور که از تعداد انگشتان دست هم تجاوز نمیکنند وای بسا که تعمدی داشته باشند تا از سوی خود وهابیون حرفهایی را بزنند تا آنها مظلوم نمایی کرده و هجمه های ناجوانمردانه خویش را به سوی شیعیان شروع کرده و بهانه برای توهین به اهل بیت پاک رسول گرامی را با نیش و کنایه و مستقیم و غیرمستقیم شروع نمایند.
در این بین آنها همانگونه که قبله شان تنها عمر و بوبکر هست , فقط از یکی از همسران رسول گرامی نام میبرند و بنوعی از ایشان تجلیل میکنند که متضمن نوعی توهین و حداقل کنایه به دیگر ام المومنین ها بخصوص افضل ترین آنها که حضرت خدیجه سلام الله علیها میباشند, هست. 


ادامه مطلب ...


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

معناى روایتى كه مى‌فرماید: « وفا از زن محال است »، چیست؟
جواب:
در بعضى از روایات آمده است « چند چیز از چند نفر محال است: یكى از موارد این است كه وفا، از زن محال ‏است.» (1)

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

این گونه روایات ناظر به تربیت‏ هاى عمومى است نظیر روایتى كه مى ‏گوید: خداى سبحان شش ‏گروه را به شش گناه عقاب مى ‏كند، یكى این است كه ‎" ‎ الفقهاء بالحسد » (2).‏ ‎ ‎

مضمون این روایات ناظر به این است كه هر كسى در رشته خود مبتلاست، نه این كه فقه بد است یا ‏فقیه حسود است، بلكه یعنى باید مواظب بود كه این خطر در این رشته راه پیدا نكند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

آیا دانش انسان در جهان آخرت با او همراه است؟‏
جواب:
اگر كسى درباره جهان‏بینى الهى بحث‏ها كرد، درباره خدا و اسماء حُسناى او، نعت او، صفات جلال و جمال و ‏افعال او بحث‏ها كرد، درباره معاد، مواقف قیامت، بهشت و جهنم، صراط، حساب، میزان، شفاعت، حوض كوثر ‏و مانند آن بحث‏ها كرد، در مورد فرشته ‏شناسى، وحى، رسالت، ‎نبوّت و امامت بررسى كرد، همه این ‏ره ‏آوردها و بحثها بعد از مرگ یكى پس از دیگرى براى او تر و تازه و روشن و مشهود، سرسبز و خرم مى ‏تابد و ‏لحظه به لحظه شكوفاتر مى ‏شود.

قرآن کریم

اما اگر كسى تلاش كرد كه چگونه خیابان بسازد، مسجد، مدرسه و ‏دانشگاه بسازد، مهندس راه و ساختمان بشود، طبیب جسم باشد، بعد از مرگ همه این علوم كم ‏كم از ‏یادش مى ‏رود، چونكه آنجا دیگر سخن از راه و ساختمان نیست و علمى كه تكرار نشود رخت برمى ‏بندد آنجا ‏از كسى سؤال نمى ‏كنند نقشه ساختمان، نقشه خیابان و بیابان چگونه است‎.‎ ‎ ‎


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

مراد از‎ ‎قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم چیست؟‏
جواب:
باید توجه نمود كه اگر زن در مقابل مرد و مرد در مقابل زن به عنوان دو صنف مطرح است، هرگز مرد قَوّام ‏و قیّم زن نیست و زن هم در تحت قیمومیت مرد نیست. بلكه قیمومت مربوط به موردى است كه زن در مقابل ‏شوهر و شوهر در مقابل زن باشد.

قوّام بودن در این مقام نیز نشانه كمال و تقرّب الى ‏اللَّه نیست، همچنانكه ‏در وزارتخانه ‏ها، مجامع، جامعه ‏ها، افرادى هستند كه قوّام دیگرى یعنى مدیر، مسؤول و رئیس و مانند آن ‏هستند اما این مدیریت، فخر معنوى نیست بلكه یك مسؤولیت اجرایى است و ممكن است كسى كه ‏ریاست آن مؤسسه را به عهده ندارد خالصانه‏ تر از قیّم كار بكند و پیش خدا مقرّب‏تر باشد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

امیر المؤمنین على (ع)  گفت " احذروا نفار النعم فما كلّ شارد بمردود " و قال " اذا وصلت الیكم اطراف النعم فلا تنفروا اقصاها بقلّة الشكر "
معنى دیگر گفته اند: فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ بشتابید یا امّت محمّد بنیكیها و كردارهاى پسندیده، پیش از آنكه فائت شود بمرگ، و الیه اشار النبى (ص) رحم اللَه امرءا نظر لنفسه و مهّد لرمسه، ما دام رسنه مرخى، و حبله على غاربه ملقى، قبل أن ینفد اجله، فینقطع عمله.

قرآن کریم.سبیقت در خیر

إِلَى اللَهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِیعاً فَیُنَبِئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ
بازگشت شما كه امّت محمّداید، و ایشان كه اهل كتاب پیشین و شرایع مختلفه بودند همه با خداى است، با وى گردید، و شما را خبر كند بآنچه در آن مختلف بودید و جدا جدا گوى.

وَ أَنِ احْكُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَهُ
این " ان" معطوف است با سر سخن كه گفت: وَ أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الْكِتابَ، یعنى: و أنزلنا الیك ان احكم و أن. نیز فرستادیم بتو فرمان كه حكم كن میان اهل كتاب بآنچه خداى فرو فرستاد، وَ لا تَتَبِعْ أَهْواءَهُمْ و بر پى بایست ایشان مرو در آن حكم كه از تو میخواهند. گفته اند: سبب نزول این آیت آن بود كه رؤساء جهودان با یكدیگر گفتند كه تا رویم و محمّد را در فتنه افكنیم و از آن دین كه بر آنست برگردانیم. آمدند و گفتند: یا محمّد تو دانى كه اگر ما اتّباع تو كنیم، مردمان همه اتّباع تو كنند، و پس رو تو باشند، اكنون بدان كه ما را خصمان اند و ترافع و تحاكم بر تو مى آریم. اگر تو ما را بر خصمان ما حكم كنى ما بتو ایمان آریم.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

زندگى و مرگ طبیعى انسان با حیات و مرگ ارادى چه فرقى دارد؟
جواب:
انسان یك زندگى و مرگ طبیعى دارد كه در آن، با حیوانات و حتى گیاهان شریك است، انسان ‏داراى حركت، تخیّل، توهّم، تغذیه، نموّ و مانند آن است كه بعضى مشترك بین انسان و گیاهان و ‏برخى دیگر مشترك بین انسان و حیوان است.

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

بودن اینها دلیل بر حیات طبیعى و از نبود آنها تعبیر به ‏مرگ طبیعى مى‏ شود. اینها نشانه كمال نیست مگر در حد كمال گیاهى یا كمال حیوانى‎.

براى انسان مرگ و زندگىِ دیگرى نیز وجود دارد كه در اختیار خود اوست، انسان مى ‏تواند با سوء ‏اختیار و انتخاب بد، خود را بمیراند و یا با حُسنِ اختیار و انتخاب نیك، خود را زنده كند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

چرا در برخى روایات از زن مذمت شده است؟‎
جواب ‎:
شبهه دیگر این كه در بعضى روایات از زن مذمت شده و از ارتباط با او منع شده است. به عنوان ‏نمونه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مى ‏فرماید‎: ‎المرأةُ عقربٌ حُلْوةُ اللَبْسَة.(1).‏ ‎ ‎زن مثل عقرب است كه نیش آن در آغاز شیرین ولى مسموم است‎.‎ ‎ ‎

زن

باید توجه داشت این گونه روایات هشدارى به مرد است تا فریب شهوت را نخورد. نیش عقرب ‏مثل نیش زنبور عسل و نظیر سوزن نیست بلكه اگر انسان نداند عقرب است از نیش آن احساس ‏لذت و شیرینى مى ‏نماید مثل آن كه یك شیرینى در كام بچه بریزند كه ظاهرش شیرین، امّا درونش ‏تلخ و مسموم است.

این سخن براى آن نیست كه بگوید زن عقرب است بلكه مى ‏فرماید: خود را به ‏وسیله نگاه به نامحرم به آتش ندهید، دیدن نامحرم شیرین است امّا این گناه، درونش عقرب است، ‏چه این كه اگر زنى به دام مرد بیفتد آن مردپرستى، عقرب مى ‏شود و بین زن و مرد فرقى نیست، ‏منتها چون جاذبه از آن سو بیشتر است، حضرت به آن اشاره نموده است.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

دوستان و دشمنانت سه دسته اند:
دوستانت: دوستِ دوستت و دشمن دشمنت
دشمنانت: دشمن دوستت و دوست دشمنت

دوستی در کلام مولا علی (ع)

دوست خود را در حد اعتدال دوست بدار؛ چرا که ممکن است روزی دشمن تو شود و همین طور در دشمنی با دشمنت میانه رو باش؛ زیرا امکان دارد که روزی دوست تو شود. پس نه در دوستی افراط کنید و تمام اسرار زندگی تان را در اختیار دوست قرار دهید، که اگر روزی دشمن شما شد برای شما مشکل ایجاد نشود و نه در دشمنی افراط کنید که اگر روزی دشمنی شما به دوستی تبدیل شد از کرده خود شرمنده شود.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

آیا زن مى‌تواند به مقام مرجعیت برسد؟
جواب:
با نگاهى به سیره علماى دین روشن خواهد شد كه بسیارى از بزرگان فقاهت، به زحمت مرجعیت را قبول ‏مى ‏نمودند، و تا آنجا كه ممكن بود آن را نمى ‏پذیرفتند، در عین حال شبانه‏ روز در جهت فقاهت تلاش مى ‏كردند ‏و در مسیر اجتهاد جدّیت داشتند، از طرفى مجاهده داشتند تا مجتهد شوند، و از سویى مجاهد بودند كه ‏مرجع نشوند، این نشانه آن است كه آنچه فضیلت است چیز دیگر است و مقام‏هاى اجرایى صرفاً وظیفه ‏است كه اگر كسى قیام كرد باید او را تأیید و كمك نمود.‏

‎ ‎بنابراین، اگرپذیرفتن مسؤولیت‏هاى اجرایى واجب عبادى یا حتى مستحب تعبدى مى ‏بود و لازم بود كه ‏انسان براى دسترسى به آن تلاش و كوشش نماید، حتماً بزرگانى نظیر شیخ انصارى ‏ها تلاش مى‏ كردند كه به ‏این بارگاه بار یابند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًى وَنُورٌ یَحْكُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِینَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتَابِ اللّهِ وَكَانُواْ عَلَیْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا وَمَن لَّمْ یَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ ﴿44﴾
ما تورات را كه در آن رهنمود و روشنایى بود نازل كردیم پیامبرانى كه تسلیم [فرمان خدا] بودند به موجب آن براى یهود داورى مى ‏كردند و [همچنین] الهیون و دانشمندان به سبب آنچه از كتاب خدا به آنان سپرده شده و بر آن گواه بودند پس از مردم نترسید و از من بترسید و آیات مرا به بهاى ناچیزى مفروشید و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده ‏اند آنان خود كافرانند.

قرآن و قصاص
النوبة الاولى
قوله تعالى :
إِنَا أَنْزَلْنَا التَوْراةَ ما فرو فرستادیم تورات را،
فِیها هُدىً وَ نُورٌ در آن راه نمونى است و روشنایى،
یَحْكُمُ بِهَا النَبِیُونَ تا حكم میكند بآن پیغامبران،
الَذِینَ أَسْلَمُوا ایشان كه گردن نهاده اند خداى را بر دین راست،
لِلَذِینَ هادُوا اینان را كه برگشتند از راه،
وَ الرَبَانِیُونَ وَ الْأَحْبارُ و ربّانیان و دانشمندان ایشان،
بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَهِ بآن كتاب خداى كه فرا ایشان سپرده بودند،
وَ كانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ و ایشان بر آن گواهان بودند،
فَلا تَخْشَوُا النَاسَ شما از ایشان مترسید،
وَ اخْشَوْنِ و از من ترسید،
وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتِی ثَمَناً قَلِیلًا و بسخنان من بهاى اندك مخرید،
وَ مَنْ لَمْ یَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَهُ و هر كه حكم نكند بآنكه اللَه فرو فرستاد،
فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ (44) كافران ایشانند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

چرا اگر زنى دامنش به بى‌عفتى آلوده شد بستگان او احساس ننگ مى‌كنند، ولى در ‏مورد مرد این‌چنین نیست؟
جواب:
مرحوم علامه طباطبایى - رضوان اللَّه علیه - مطلبى را در تفسیر شریف المیزان دارد كه مى‏ فرماید:
هنوز ‏رسوبات جاهلیت در جامعه رواج دارد، یعنى جامعه، جامعه اسلامى است، اما فكر، فكر جاهلیت است‎.

‎در جامعه كنونى این چنین است كه اگر مردى آلوده شود بستگان مرد احساس ننگ نمى ‏كنند ولى اگر ‏زنى آلوده شد اعضاى خانواده احساس ننگ مى ‏كنند و چه بسا اقدام به قتل او نمایند - چنانچه در روزنامه‏ ها ‏و مجلات به امثال این اتفاقات برمى‏ خوریم - آیا این فكر، غیر از فكر جاهلیت است؟
آیا این غیرت، غیرت ‏جاهلیت است یا غیرت دینى؟
البته مسلمان باید احساس ننگ بكند اما مشترك، نه متفاوت، باید به طور ‏یكسان غیور باشد.‏ ‎ ‎بى ‏غیرتى مطابق فرهنگ منحط غرب است، تبعیض در غیرت هم، همان فرهنگ منحط جاهلى است ‏آنچه كه مطابق با فرهنگ اسلام است تعادل در غیرت است.‏ ‎ ‎


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.
  • کل صفحات:4  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  •   

همه پیوندها