ساری

انتظار فرج از آن جهت مورد تأكید و توصیه اهل‏بیت (علیهم‏السلام) قرار گرفته است كه در انسان منتظِر امید به آینده ایجاد خواهد كرد و همین امید، نقش بزرگی را در سعی و كوشش ایفا می‏كند.

امیر مؤمنان و امام عارفان (علیه‏السلام) توصیه می‏فرمایند كه انتظار فرج و گشایش از جانب خدا داشته باشید و از رحمت او ناامید نباشید كه محبوب‏ترین اعمال نزد خدای (عزّ وجلّ) انتظار فرج و گشایش است:
« انتظروا الفرج ولا تیأسوا من روْح الله، فإنّ أحبّ الأعمال إلی الله عزّ وجلّ إنتظار الفرج»[9].

رواج نعمت از سوی امام زمان عج

سید ساجدان
(علیه‏السلام) می‏فرماید: انتظار فرج داشتن خود از بزرگترین فرج‏هاست: « انتظار الفرج من أعظم الفرج »[10].

سرّش آن است كه اگر اندیشهٴ كسی این باشد كه هیچ تلاشی برای اصلاح امور ثمر ندارد و به نتیجه نمی‏ رسد، انگیزه‏ای برای مبارزه با طاغیان و مقاومت در برار دشواری‏ها نخواهد داشت.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

از آنجا كه انسان كامل در تمام شئونِ افعال و اوصاف الهی، آیت كامل باری تعالی است خدای سبحان نیز بر تمام شئون و جوانب او درود می‏فرستد.
گاهی به صورت اجمال می‏فرماید: ﴿سلامٌ علی نوحٍ فی العالمین﴾[1]

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

و گاهی آن را تفصیل می‏دهد، نظیر آنچه كه دربارهٴ یحیای شهید آمده است: ﴿و سلامٌ علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یُبعث حیّاً﴾[2]
یا آنچه دربارهٴ عبد مبارك الهی، حضرت مسیح بن مریم (علیهماالسلام) از زبان خود آن حضرت نقل كرده و فرموده است: ﴿والسلام علیّ یوم ولدتُ و یوم أموتُ و یوم أُبعث حیّاً﴾[3] یعنی این موجود در عالم طبیعت، مثال، عقل، گذشته، حال و آینده مورد سلام و درود سلامِ محض یعنی خدا (تبارك و تعالی) است.

این تسلیم و درود الهی در زیارت آل یاسین، كه از برجسته ‏ترین زیارت‏های حضرت ولی عصر (علیه‏السلام) است، بدین صورت جلوه كرده است:
« السلام علیك فى آناء لیلك وأطراف نهارك »[4]


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

امام صادق علیه السلام فرمود:



چه بسیارند کسانی که ادعای پیروی او را دارند، ولی پس از ظهور حضرت، از او روی می گردانند»


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.


امام موسی صدر

با تأسف فراوان می‌گویم :
در کشور، سیاست به جای آنکه وسیله باشد، تبدیل به هدف شده است؛
به طوری که رهبران و احزاب و به تبع ایشان گروه‌ها و افراد با بهره‌جویی از آن زندگی می‌كنند.

امام موسی صدر، موسوعه


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

از عقاید برای ایجاد تقسیمات تازه و خطرناک در میان ملت استفاده می‌کنند …
این معضل لجوج است و ما همچون مؤمنان پیش از خود از آن رنج می‌بریم. آن را می‌شود در دو نکته‌ی مرتبط به هم خلاصه کرد:

امام موسی صدر

اولین نکته، ناشی از جهل نسبت به واقعیت، رفعت و دعوت معنوی دین است.
این جهل موجب می‌شود شاهد انسان‌هایی باشیم که دین را اهرمی قدرتمند برای خودخواهی‌ها، جایگاه شخصی و درگیری‌هایی در جهت منافع شخصی و علاقه به غلبه ‌یافتن بر دیگران قرار داده‌اند.
متأسفانه تاریخ شاهد درگیری‌ها و جنگ‌هایی خشونت‌بار به نام دین بوده است؛ در حالی که آن نبردها به کلی از واقعیت ادیان و تعالیم آن‌ها فاصله داشته‌اند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

شیخ محمدرضا نعمانی که تا آخرین روزهای طاقت‌فرسای محاصره منزل شهید صدر توسط حزب بعث در کنار او بود، تعریف می‌کند:
یک بار در ایام محاصره در منزل خوابیده بودم که با صدای شهید صدر بیدار شدم. ساعت دوازده‌ و نیم ظهر بود.
شهید صدر خیلی ناراحت بود و دائم می‌‌گفت:
« لاحول ولاقوة الا باللهانا لله وانا الیه راجعون».
خیال کردم حادثه‌ای برای کسی اتفاق افتاده. پرسیدم:
« سیدنا! خیر است ان‌شاءالله. چیزی شده؟»
شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر
گفت:
« داشتم به این مأمورانی که منزل را محاصره کرده‌اند، نگاه می‌کردم. خیلی تشنه شده‌اند و عرق از سر و روی‌‌شان می‌‌ریزد. کاش می‌شد به‌ آنها آب می‌‌رساندیم.»
با تعجب گفتم:
« آقای من! همین جنایتکارها خانه شما را محاصره کرده‌اند و این‌طور زن و بچه‌‌تان را ترسانده‌ اند!»
شهید صدر پاسخ داد:
« پسر عزیزم! حرف تو درست! اما ما باید به اینها هم رحم کنیم. اینها اگر منحرف شده‌‌اند یا به خاطر این بوده که محیط و شرایط بدی داشته‌اند و یا درست تربیت نشده‌‌اند. اگر اینها هم شرایط خوبی داشتند و به درستی تربیت می‌شدند حتماً از صالحان و مؤمنان بودند. چقدر از همین آدم‌‌ها بوده‌‌اند که لطف خدا شامل حالشان شده و اصلاح شده‌ اند و به راه راست برگشته‌اند


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

     ساری,گاهنوشته های محمود زارع:... كاش زمان می ایستاد . یا قدرت ایستاندن زمان را داشتم . البته شاید این نیاز بعلت ضعف بینش من باشد كه زمان را خلاصه كردم در همین جا .... البته باز از جهت فكری و اعتقادی ... من چنین اعتقادی را ندارم و دنیا را اول و آخر نمیدانم ... اما نقد حال بود و استفاده شایان شاید از حال ... همیشه لحظات شیرین بنظر سریع میگذرند ...
ساری , گاهنوشته های محمود زارع 

     ... ابزارهای روئیت صور برزخیه عبارتند از : آب . آئینه . هوا . اجسام صیقلی و شفاف . جسم سیاه براق . انوار ودبره فلكیه و ..... شیشه و بلور هم میتوانند آیا آتش هم میتواند ... ?!


ادامه مطلب.....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری,گاهنوشته های محمود زارع:یکی را از علما پرسیدند که ؛
یکی با ماه روییست در خلوت نشسته و درها بسته و رقیبان خفته و نفس طالب و شهوت غالب چنان که عرب گوید التّمرُ یانعٌ وَ الناطورُ غیرُ مانع.
هیچ باشد که به قوت پرهیزگاری ازو به سلامت بماند؟
گفت اگر از مه رویان به سلامت بماند از بدگویان نماند. (سعدی)

ساری , گاهنوشته های محمود زارع


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

شاهنامه كه بزرگترین حماسه ملی ماست، مجموعه بی‌نظیری از همه وجوه زندگی ایرانی است. نه تنها شرح پهلوانی‌ها و ساری,گاهنوشته های محمود زارعجانبازی‌ها، جشن‌ها و سوگ‌ها، پیروزی و شكست‌هاست كه بیانگر تفكرات، اعتقادات و باورهای قوم ایرانی نیز هست.

در این میان، رگه‌هایی ناپیدا و ظریف از تفكرات عرفانی را نیز می‌توان در شاهنامه پیدا كرد. چنانچه، به شیوه برخی عارفان‌بزرگ، نظیر شیخ عطار، بنای كار را بر تاؤیل بگذاریم، بسیاری از داستان‌های شاهنامه، می‌توانند حامل مفاهیم رایج در ادب رسمی عرفانی باشند.

این مقاله، باچنین دیدگاهی شاهنامه حكیم طوس را بررسی كرده است.

شاهنامه یك اثر عرفانی نیست‌. اما، خاستگاه عرفان‌، فطرت خداجوی انسان است و هیچ دلی پیدا نمی‌شود كه در آن نشانی از تمایلات و تفكرات عرفانی نباشد.

هدف عرفان‌، این است كه از طریق خودشناسی‌، به خداشناسی و كمالی كه استعداد آن را دارد برسد. حماسه هم در جست و جوی كمال بشر است ولی مفهوم كمال حماسی با كمال عرفانی یكی نیست؛1 حماسه جای پای خود را بر خاك استوار كرده و لازمه زیستن بر خاك و عزت منشی و سروری جستن در زمین‌، توجه به طبیعت مادی وجود بشر است‌. مرد حماسه به تنی توانا نیاز دارد و سهم خود را از زندگی مادی به تمامی مطالبه می‌كند.

از سوی دیگر حماسه در ارتباط با قوم و قبیله و ملت معنا پیدا می‌كند. مرد حماسه نمی‌تواند و نمی‌باید تنها گلیم خویش را از آب بیرون بكشد. او همیشه همراه مردم است‌. به خاطر آنها زندگی می‌كند و می‌میرد. به عبارت دیگر، جهان‌بینی حماسه‌، دیدی برون‌گرایانه دارد و این دو ویژگی‌، یعنی توجه به حیات مادی و عنایت‌ و اهتمام به زندگی جمعی‌، با عرفان رسمی كه می‌كوشد با نفی استحقاق جسم برای بهره‌مندی از لذات مادی‌، فضایی وسیع‌تر برای طیران روح فراهم كند و جسم را بندی بر پای روح می‌داند و از سوی دیگر مكتبی است‌ فردی با تمایلات آشكارا درون‌گرایانه‌، منافات دارد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

النوبة الثالثة
قوله تعالى: بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحِیمِ
اسم جلیل، جلاله كبریاؤه، كبریاؤه سناؤه، و مجده عزه، و كونه ذاته، ازله ابده، و قدمه سرمده.
عظیم فى ملكوته، ملیك فى جبروته، مهیمن صمدى الذات، متوحد سرمدى الصفات:
ملیك فى السماء به افتخارى
عزیز القدر لیس له خفاء


چشم

نام خداوندى كه بهیچ چیز و هیچ كس نماند، بهیچ كار بهیچ وقت در نماند.
دشمن پرور است و دوست نواز، عیب پوش است و كارساز.
یاد او آئین زبان، و دیدار او زندگى جان، و دریافت او سرور جاودان.
پادشاه است بى سپاه، و استوار است بى گواه، از نهان آگاه، و مضطر را پناه.

خداوندى كه بعلم نزدیك است، و از وهم دور،
جوینده او كشته با جانست، و یافت او رستاخیز بى صور،
پس نه جوینده مغبون است و نه مزدور معذور.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

فصل (48): (فضیلت علم شریعت )
ساری,گاهنوشته های محمود زارع:اى عزیز! در اول این رساله ذكر شد كه این ضعیف آن چه در این رساله ذكر مى نماید از مطالب حكمت اربعه عملیه است .
بدان كه اول مرتبه از مراتب حكمت اربعه علمیه تهذیب اخلاق ظاهر است به استعمال شرایع نبویه صلى الله علیه و آله و نوامیس الهیه كه تعبیر از این مرتبه به اتباع شارع در اوامر و نواهى مى نمایند، هم به قول و هم به فعل ،یعنى آن چه مى كنى از قول و فعل و آن چه نمى كنى باید به فرمان شارع باشد تا موجب ترقى گردد.
ساری , گاهنوشته های محمود زارع
و قال النبى صلى الله علیه و آله : و الذى نفسى بیده لا یستقیم ایمان احدكم حتى یستقیم قلبه ، و لایستقیم قلبه حتى یستقیم لسانه ، و لا یستقیم لسانه حتى یستقیم عمله .( محجة البیضاء ج 5، ص 193، با اندكى تفاوت)

و پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:
سوگند به كسى كه جانم به دست اوست ایمان هیچ كدام از شما راست نیاید تا قلبش راست آید، و قلبش راست نیاید تا زبانش راست آید، و زبانش راست نیاید تا عملش راست آید.

قال رسول الله صلى الله علیه و آله : اجمعوا وضوءكم جمع الله شملكم ،( شهاب الاخبار ص 318،ش 507. قدسیه ص 28.) اشاره به آن است كه طهارت باطنى را با طهارت ظاهرى جمع كنید تا استقامت باطن حاصل آید، یا اشاره به آن است كه آب دست شستن را جمع كنید تا موجب التیام و الفت گردد ؛ بنابر دوم وضوء به فتح باید خواند. و بنابر معنى اول ، استقامت باطن آن است كه در جنب كلمه توحید، تعلقات روحانى و جسمانى منفى گردد، و نفى آن همه تعلقات استقامت احوال است . و دلیل بر استقامت احوال استقامت افعال است كه امتثال امر و نهى خداى تعالى است و تعظیم فرمان حضرت او عز و جل ذكره . و جز به استقامت افعال استقامت احوال معلوم نمى شود.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

قوله تعالى: بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحِیمِ
اسم جلیل، جلاله كبریاؤه، كبریاؤه سناؤه، و مجده عزه، و كونه ذاته، ازله ابده، و قدمه سرمده.
الهى
عظیم فى ملكوته، ملیك فى جبروته، مهیمن صمدى الذات، متوحد سرمدى الصفات:
ملیك فى السماء به افتخارى
عزیز القدر لیس له خفاء


نام خداوندى كه بهیچ چیز و هیچ كس نماند، بهیچ كار بهیچ وقت در نماند.
دشمن پرور است و دوست نواز، عیب پوش است و كارساز.
یاد او آئین زبان، و دیدار او زندگى جان، و دریافت او سرور جاودان.
پادشاه است بى سپاه، و استوار است بى گواه، از نهان آگاه، و مضطر را پناه.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

نوریان مر نوریان را طالبند ...  ناریان مر ناریان را جاذبند

[]

خداوند منافقین و خوارج را با دست خودشان رسوا خواهد کرد و بعد از رسوایی بمذلت رساند و در دوزخ جاودانشان بدارد
ساری,گاهنوشته های محمود زارع



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

وَ لَا الشَهْرَ الْحَرامَ وَ لَا الْهَدْیَ وَ لَا الْقَلائِدَ
ماه حرام چهارند: ذو القعده، و ذو الحجه و محرم و رجب.
معنى آنست كه درین ماههاى حرام قتل و قتال حلال مدارید.

غدیر خم

جاى دیگر ازین گشاده تر گفت: یَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِیهِ قُلْ قِتالٌ فِیهِ كَبِیرٌ.
ابن زید گفت: این بدان آمد كه كافران در ماه حرام تغییر و تبدیل میكردند، چنان كه رب العزة گفت: یُحِلُونَهُ عاماً وَ یُحَرِمُونَهُ عاماً، و قصه آنست كه: بو ثمامة جنادة بن عوف بن امیه از بنى كنانه هر سال در سوق عكاظ بایستادى، و گفتى: الا انى قد احللت المحرم و حرمت صفر، احللت كذا و حرمت كذا. آنچه خواستى حلال كردى، و آنچه خواستى حرام كردى، و عرب آن از وى میگرفتند، و میپذیرفتند، تا رب العالمین آیت فرستاد كه: إِنَمَا النَسِی ءُ زِیادَةٌ فِی الْكُفْرِ الآیة.

وَ لَا الْهَدْیَ
هدى و هدى آن بدنه است كه بمنى برند. آن را بدنه نام كردند بدانت آن را و سمن آن را.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

تفسیر قرآن چه ضرورتی دارد؟
جواب:

علامه جوادی آملیقرآن كریم از یك سو برای خود اوصافی یاد می‌كند كه ضرورت تفسیر آن را به همراه دارد و از سوی دیگر علومی را طرح می‌كند كه بدون تفسیر ادراك نمی‌شود؛ زیرا از طرفی خود را به عنوان سخن رصین و گفتار وزین و پر مغز می‌ستاید:
" إنّا سنلقی علیك قولا ً ثقیلا ً "(١)
و نیز سلسله جبال را در پیشگاه هَیْمَنه و سیطره خود خاضعْ و خاشع و متصدّع و متلاشی می‌داند:
" لو أنزلنا هذا القران علی جبلٍ لرأیته خاشعاً متصدّعاً من خشیة الله وتلك الأمثال نضربها للناس لعلّهم یتفكرون"(٢)
و همچنین همگان، اعم از پری و انسان را به مصاف و مبارزه فرا می‌خواند و عجز آنان را در این تحدّیِ نَفْس گیر و جامع اعلام می‌دارد:
"قل لئن اجتمعت الإنس والجن علی أن یأتوا بمثل هذا القران لا یأتون بمثله ولو كان بعضهم لبعضٍ ظهیراً "(٣).


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

یا أَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا...
روایت كنند از جعفر بن محمّد (ع) كه درین كلمات چهار خصلت است كه رب العالمین امت را بدان گرامى كرده، و ایشان را بدان نواخته:
یا أَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا

یكى آنكه نداست،
دیگر كنایت،
سوم اشارت،
چهارم شهادت.

یا اى نداست، ها كنایت، الذین اشارت، آمنوا شهادت بمعرفت.

ندا كرامتست، و كنایت از رحمت، و اشارت بمحبت، و شهادت
...
در كتم عدم بودند كه ایشان را ندا گرامى كرد، در دایره وجود نیامده بودند كه بنام نیكو خواند " سماكم المسلمین من قبل "

عیب میدید و با عیب میپسندید.
جرم میدید و با جرم میخرید.
پاكان عالم علوى را میدید، و آلودگان عالم سفلى را میگزید، كه
" انین المذنبین احب الىّ من زجل المسبحین "


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

تفسیر به معنای روشن كردن و پرده‌ برداری از چهره كلمه یا كلامی است كه بر اساس قانونِ محاورهْ و فرهنگِ مفاهمهْ ایراد شده باشد علامه جوادی آملیو معنای آن آشكار و واضح نباشد.
قهراً لفظی كه معنای آن بدیهی است بی‌نیاز از تفسیر است؛ چنانكه كلمه یا كلامی كه با تَعْمِیه و اِلغاز ادا شده و از سنخ معمّا و اَلغاز باشد بر محورِ فرهنگ محاوره و تفاهم ایراد نشده است و حكم ویژه خود را دارد. بنابراین، لفظِ مفرد یا جمله‌ای كه با تدبّر و تأمّل خردمندانه در آن، مبادی تصوّری و تصدیقی روشنی پیدا می‌كند، نیازمند به تفسیر است و تفسیر آن عبارت است از: تحلیل مبادی مزبور و رسیدن به مقصود متكلم و مدلول بسیط و مركب لفظ و تفسیر به این معنا اختصاصی به متون دینی مانند قرآن كریم ندارد. گرچه شرح خصوص قرآن به فنّ تفسیر معروف شده است.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

آنانی  را    که  دوست   دارم    دل شان  را  بوییده ام ... از  رهنمونی  بو غفلت مورزید  راه  درست مینماید !

ساری,گاهنوشته های محمود زارع:
... هر کس تو زندگیش عشقی داره ؛
حاضره جانش را برایش بده ؛
حاضر نیست نازکتر از گل بهش بگن ...
عشق من هم آقام حسین بن علی (ع) است ...


ساری , گاهنوشته های محمود زارع

اوج نشاط من در سوم شعبان فقط همینه که ...
وقتی خودم را میبرم در دل تاریخ و در خانه گلین حضرت مادر فاطمه (س) و مولای مظلومم علی (ع) ...
خودم را با چشمان اشکبار از شوق می بینم ...
که پیغمبر(ص) و مولای مظلوم (ع) و بخصوص خود مادر مظلومه ما ...
لبخند شادی بر لبانش برای اندک زمانهایی از عمر همچو گل کوتاهش نشست ...
و همین لبخند حضرت مادر دل محمود را خنک میکند ...


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری,گاهنوشتهای محمود زارع:آهنگینه ای بی نام ( بی سر ) ؛شعر که جسارت است بنامم اما زمزمه عاشقانه ای بود در دل شبی با مولایم حسین جان :

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

شبی در خواب دیدم, زلف دلبر,
 شانه می كردم

بزیر چشم  بر رویش , نگه
 دزدانه می كردم

مرا جرأت نبوده تا رخ بی سر
همی نزدیكتر ببینم؛
نگاهی عاجزانه من
ز خلوتخانه خمخانه می كردم


ادامه شعر .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

سورة المائدة- مدنیة
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِیمَةُ الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا یُتْلَى عَلَیْكُمْ غَیْرَ مُحِلِّی الصَّیْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللّهَ یَحْكُمُ مَا یُرِیدُ ﴿1﴾
اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید به قراردادها[ى خود] وفا كنید براى شما [گوشت] چارپایان حلال گردیده جز آنچه [حكمش] بر شما خوانده مى ‏شود در حالى كه نباید شكار را در حال احرام حلال بشمرید خدا هر چه بخواهد فرمان مى ‏دهد (1)
تعاون.وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى
النوبة الاولى
قوله تعالى:
بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحِیمِ بنام خداوند فراخ بخشایش مهربان.
یا أَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا اى ایشان كه بگرویدند،
أَوْفُوا بِالْعُقُودِ تمام بسپارید و نگه دارید پیمانها كه بندید با خدایى عز و جل و با خلق.
أُحِلَتْ لَكُمْ حلال كرده آمد شما را و گشاده،
بَهِیمَةُ الْأَنْعامِ چهارپایان بسته زبان،
إِلَا ما یُتْلى عَلَیْكُمْ مگر آنچه بر شما خوانند
غَیْرَ مُحِلِی الصَیْدِ نه چنان كه حلال دارنده باشید صید را،
وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ آن گه محرم باشید،
إِنَ اللَهَ یَحْكُمُ ما یُرِیدُ (1) اللَه آن بندد و آن گشاید كه خواهد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

اگر قرآن كریم به زبان فطرت با مردم سخن می‌گوید پس چرا همگان از معارف قرآن بهره مند نمی‌شویم؟
جواب:

علامه جوادی آملیسخن گفتن قرآن كریم به زبان فطرت انسانها و عمومی بودن فهم آن بدین معنا نیست كه بهره همگان از این كتاب الهی یكسان است.
معارف قرآنی مراتب فراوانی دارد و هر مرتبه آن، بهره گروهی خاص است:
" كتاب الله عزّ وجلّ علی أربعة أشیاء: علی العبارة والإشارة واللّطائف والحقائق. فالعبارة للعوام والإشارة للخواص واللّطائف للأولیاء والحقائق للأنبیاء "(1).

هر كس به میزان استعداد خود از قرآن بهره می‌برد تا به " مقام مكنون " آن منتهی شود كه تنها پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل‌بیت آن حضرت (علیهم‌السلام) به آن راه دارند.
قرآن كریم گرچه كتابی جهانی و جاودانه است و اختصاصی به عصر یا منطقه یا گروهی خاص ندارد؛ اما همگان توفیق بهره‌گیری از آن را ندارند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

با تفاوت زبان مردم جهان چگونه قرآن می‌تواند كتاب هدایت جهانی باشد؟
جواب:

علامه جوادی آملیسخن درباره جهانی بودن زبان قرآن است. در فهم معارف قرآن كریم نه بهره‌مندی از فرهنگی خاص شرط است، تا بدون آن نیل به اسرار قرآنی میسور نباشد و نه تمدّن ویژه‌ای مانع، تا انسانها با داشتن آن مدنیّتِ مخصوصْ از لطایف قرآنی محروم باشند و یگانه زبانی كه عامل هماهنگی جهان گسترده بشری است، زبان " فطرت " است كه فرهنگ عمومی و مشترك همه انسانها در همه اعصار و امصار است و هر انسانی به آن آشنا و از آن بهره‌مند است و هیچ فردی نمی‌تواند بهانه بیگانگی با آن را در سر بپروراند و دست تطاول تاریخ به دامان پاك و پایه‌های استوار آن نمی‌رسد، كه خدای فطرت آفرین آن را از هر گزندی مصون داشته است:
" فأقم وجهك للدّین حنیفاً فطرت الله الّتی فطر النّاس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلك الدّین القیّم".(1)


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

هنگامی که سازمان‌های دینی احساس کردند به پول، هوادار، ساختمان و مجالس گرم نیاز دارند بدانند که به سازمان‌های بشری و دکان‌های بی‌ارزشی برای انسان‌فروشی، جان‌فروشی، حیات‌فروشی و مال فروشی به نام خدا تبدیل شده‌اند.

امام موسی صدر

خداوند و مردان و سازمان‌های الهی به دنبال بهره‌مندی و عزت و قدرت نیستند.
تنها و تنها به فکر آسایش، عزت، کرامت و آزادی بشر هستند.


مدعیان همه‌جا هستند. همان‌طور که پیش از بنده فرمودند، فضای شهادت ما را صادق و برای بیان صادقانه شجاعمان کرده است.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.


بدان که شرف آدمی به نطق است و هرکه در نطق ادب رعایت نكند از این شرف بی بهره باشد؛ برای آن که نطق به صواب باید و الا خاموشی به از آن بود. چنان که شیخ فرموده.

آداب سخن گفتن

بهایم خموش اند و گویا بشر
زبان بسته بهتر که گویا به شرّ


و خدای تعالی در آداب سخن گفتن می فرماید :
« لا ترفعوا اصواتكم فوق صوت النّبی »
و در سخن گفتن چندین ادب است که شیخ و غالب را رعایت باید کرد؛ و چندین ادب دیگراست که نازلان را نگاه باید داشت.

اگر پرسند که ادب (شیخ و) غالبان در سخن گفتن چند است؟
بگوی شش :
اول) آن که سخن فراخور حال هرکس گوید چنانچه فرموده اند
... با هرکس سخن گوی بر قدر عقل و فهم او.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.
  • کل صفحات:4  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  •   

همه پیوندها