تبلیغات
ساری - مطالب فروردین 1395

ساری

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:حکیمی پسران را پند همی ‌داد که جانان پدر هنر آموزید
که ملک و دولت دنیا اعتماد را نشاید و سیم و زر در سفر بر محل خطرست

گلستان,حکایت سعدی

یا دزد به یک بار ببرد یا خواجه به تفاریق بخورد
اما هنر چشمه زاینده است و دولت پاینده
و گر هنرمند از دولت بیفتد غم نباشد
که هنر در نفس خود دولتست
هر کجا که رود قدر بیند و در صدر نشیند
و بی هنر لقمه چیند و سختی بیند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

معاذ بن جبل گفت: پیامبر را گفتم: مرا به کارى آگاه کن که به بهشتم برد! و از آتش دوزخ دور دارد.
رسول (ص) گفت: از کار بزرگى سؤ ال کردى. اما بر کسى که آن را انجام دهد دشوار نیست. خدا را بندگى کن! و هیچ چیز را انباز او قرار مده! و نماز به پا دار! و زکاة بده! و در ماه رمضان روزه بگیر و حج خانه خدا را به جاى آر!
ضرر همنشینی با حاکمان

پس آنگاه گفت: خواهى ترا به درهاى خیر هدایت کنم؟
گفتم: آرى اى فرستاده خداوند!
گفت: روزه همچمون سپرى است و صدقه آتش خطاکارى ها را خاموش مى کند. همچنانکه آب، آتش را فرو مى نشاند. نماز انسان در دل شب، شعار نیکوکارانست.
سپس این آیه را برخواند: (تتجافى جنوبهم عن المضاجع...)


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:معلم کُتّابی[دبستان ـ مکتب] دیدم در دیار مغرب ترشروی تلخ گفتار بدخوی مردم آزار گدا طبع ناپرهیزگار که عیش مسلمانان به دیدن او تبه گشتی و خواندن قرآنش دل مردم سیه کردی.

گلستان,حکایت سعدی

جمعی پسران پاکیزه و دختران دوشیزه به دست جفای او گرفتار نه زهره خنده و نه یارای گفتار گه عارض[صورت] سیمین یکی را طپنچه زدی و گه ساق بلورین دیگری شکنجه کردی.

القصه شنیدم که طرفی از خباثت نفس او معلوم کردند و بزدند و براندند و مکتب او را به مصلحی دادند پارسای سلیم نیک مرد حلیم که سخن جز به حکم ضرورت نگفتی و موجب آزار کس بر زبانش نرفتی.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

روشهاى تفسیرى اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) را ذكر فرمایید؟علامه جوادی آملی
جواب: ‏
1) اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) چون ظاهر قرآن را حجّت مى‌دانستند، آنچه را كه از لغت، جمله، قراین، ‏سیاق و فرهنگ محاوره به دست مى‌آید و ظاهر آیهٔ و یا سورهٔ نامیده مى‌شود، حجّت مى‌دانستند، و به ‏ظاهر قرآن استدلال كرده و آیهٔ را تفسیر مى‌كردند، و این طریق كه آنها طى كرده و امضاء نموده‌اند، یك راه ‏عمومى است كه دیگران نیز مى‌توانند طى نمایند.‏ ‏

2) نوع دوم از منهج تفسیرى ائمه (علیهم‌السّلام) مربوط به تعیین حدود احكام و شرایع الهى است، و ‏این نوع مختص به ائمه (علیهم‌السّلام) بوده و دیگران از آن بى‌نصیب هستند، و در این طریق آنها مطلقهاى ‏قرآنى را مقیّد كرده، و تخصیصات مربوط به عمومات را ذكر مى‌نمایند، و شرایط و یا موانعى را بیان مى‌دارند.‏

این نوع از تفسیر، از ظاهر و لفظ عبارات قرآنى و از سیاق آیات، جملات و كلمات به دست نمى‌آید. مانند ‏قید و یا شرطى كه براى نماز صبح، ظهر و یا عصر ذكر مى‌شود، مثل اینكه نماز صبح دو ركعت باشد و بلند ‏خوانده شود.

بسیارى از امورى كه شرایط، موانع، حدود، قیود و تخصیصات را بیان مى‌دارد، و مبهم‌ها را معین ‏مى‌كند، از این قبیل است، و آن بخشى از تفسیر اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) كه عهده‌دار این امور است، ‏مختص به ائمه (علیهم‌السّلام) بوده و از راه وحى به دست مى‌آید.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:یکی از فضلا تعلیم ملک زاده‌ای همی‌داد و ضرب بی محابا زدی و زجر بی قیاس کردی.
باری پسر از بی طاقتی شکایت پیش پدر برد و جامه از تن دردمند بر داشت پدر را دل به هم بر آمد.

گلستان,حکایت سعدی

استاد را گفت که پسران آحاد رعیت را چندین جفا و توبیخ روا نمیداری که فرزند مرا، سبب چیست؟
گفت سبب آن که سخن اندیشیده باید گفت و حرکت پسندیده کردن همه خلق را علی العموم و پادشاهان را علی الخصوص به موجب آن که بر دست و زبان ایشان هر چه رفته شود هر آینه به افواه بگویند و قول و فعل عوام الناس را چندان اعتباری نباشد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

تفسیر آیاتى از قرآن کریم
           بیان مفسران، در ( ایاك نعبد و ایاك نستعین )

ایاك نعبد و ایاك نستعین

در این که آیه شریفه ( ایاك نعبد و ایاك نستعین ) متکلم به (نون جمع) است و نمازگزار، در مقام فروتنى و شکستگى، چند وجه آورده اند، و نیکوترین آنها، اینست که: (امام رازى) در (تفسیر کبیر) آورده است. و خلاصه آن، چنین است که:

در شریعت مطهر ( اسلام ) کسى که چند جنس گوناگون را در یک معامله بفروشد، و برخى از آنها معیوب باشد، مشترى مى تواند، یا همه آنها را بخرد، و یا همه آنها را پس بدهد.
اما اختیار ندارد که معیوب ها را پس بدهد و بى عیبها را بردارد و در این مورد، چون نمازگزارى بیند که عبادت او معیوب و ناقض است، آن را به تنهایى به پیشگاه پروردگار عرضه نمى کند، بلکه آن را به انضمام عبادت همه عبادت کنندگان:
از انبیا و اولیا و نیکان ضمن یک معامله عرضه مى دارد.
بدان امید، که عبادت او در این ضمن پذیرفته شود.
زیرا که تمامى آن عبادات ها رد نمى شود.
زیرا، هرگاه، برخى پذیرفته شوند، برخى پذیرفته نشوند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری,گاهنوشته های محمود زارع:از ظلم و ستم در کتب آسمانی چگونه توصیف شده است ؟!!

ستم در کتب آسمانی

و در قرآن کریم آمده است:
          (فتلک بیوتهم خاویۀ بما ظلموا)
یعنى :
         " اینست خانه هاى بى صاحب ایشان که چون ستم کردند، ویران شد"


در توراة آمده است:
       آن که ستم مى کند، خانه اش ویران مى شود.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

پیامبر (ص):
    بنده از پرهیزگاران به شمار نمى آید، مگر آن که آن چه را که براى او سودمند نیست، رها کند.

مرید از نظر مولا علی (ع)

امیرالمؤمنین على (ع) :
    براى دلهاى مؤمنان چیزى را زیانبخش تر از صداى گام هاى (مریدانى) که از پشت سر آنان مى آید، نمى بینم.

بزرگمهر گفته است:
    داناترین مردم به دگرگونى هاى روزگار کسى ست، که از پیش آمدهاى آن کمتر به شگفت مى آید.

(غزالى) در کتاب احیاء (العلوم الدین) در بیان گوشه نشینى و بهره هاى آن، گوید:
    فایده ششم، خلاصى از مشاهده بیماران و نادانان و تحمل خلق و خوى آنان است. و همانا که دیدن بیمار، موجب کورى کوچک است.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:دوستی آنقدر ارزشمند است که هیچکس نمیتواند تحت هیچ شرائطی و با هر نسبتی ؛ قیمتی برای آن تعیین کند.
این گوهر بی بدیل باعتراف همگان ( چه بد یا خوب ؛ بی دین یا متدین , دزد یا شریف ؛ چپ یا راست , همه و همه ) تنها با صدق و نیز تحمل هر آنچه که از جانب دوست آید , مصداق پیدا میکند .

دوستی

حماقت محض است که هر کس و ناکسی را بصرف چند سلام و علیک و چند رفت و آمد و مقداری گفتگو و ... بعنوان دوست بحساب آورد.

یک فردی که میخواهد بعنوان دوست شما بحساب آید , تنها و تنها درصورتی میتواند چنین نقشی را داشته باشد که حتی کدورتهای حاصل از جانب ترا هم تحمل نماید و تو هم بتوانی با صدای بلند در نزد وی فکر کنی !

برای اینکه کسی را در دائره دوستی خویش راه دهی باید باین نتیجه برسی که او چنین تحملی را دارد و اگر هم فرصت و مجالی نداشتی به این نتیجه برسی حداقل یکی دو نمونه تست را حتما انجام بده تا مطمئن تر شوی !

مهمترین تست : چند بار بر خلاف میلش رفتار کن . حتی چند بار تعمدا در حقش جفا کن . اگر دوست بود تحمل خواهد کرد وگرنه رهایش کن که دوست نمیتواند باشد . اما لزوما هر کس که دوست نیست , دشمن تصورش نکن !


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

از سخنان بزرگمهر به نقل از کشکول شیخ بهایی:

دوست بد

دشمنان با من دشمنى کردند. اما، دشمنى را دشمن تر از نفس خود ندیدم.
با دلاوران و درندگان ستیزیدم و هیچ یک از آنها چون دوست بد بر من چیره نشدند.
از همه گونه غذاهاى لذید خوردم و با زنان زیبا روى همبستر شدم و هیچیک را لذیذتر از تندرستى نیافتم.
صبر زرد را خوردم و شربت تلخ را آشامیدم. اما هیچیک را تلخ تر از نیازمندى نیافتم.
با همانندان خود کشتى گرفتم و با دلاوران پیکار کردم. اما هیچیک از آنها، چون زن بد زبان، بر من پیروز نشد.
تیرها و سنگها به سوى من رها شد و هیچیک را سخت تر از سخن بدى که از دهان بستانکار بیرون آید، نیافتم.
از مال اندوخته هاى خود صدقه ها دادم و هیچ صدقه اى را سودمندتر از رهبرى یک گمراه به راه راست نیافتم.
از نزدیکى به پادشاهان و بخشش هاى آنان شادمان شدم اما، هیچ چیز برایم نیکوتر از رهایى از آنها نبود.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

افلاطون گفت:
عشق نیرویى است که از وسوسه هاى آز و صورت هاى خیالى هیکل طبیعى در انسان زاییده مى شود. در دلاور ایجاد ایجاد ترس مى کند و در ترسو دلاورى مى آفریند
و هر کسى را به صفتى به ضد آنچه هست، متصف مى دارد.

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

دیگرى گفته است:
عشق، اشتیاقى ست که پروردگار، به موجودات زنده مى بخشد، تا با آن، ممکن سازند، آن چه را که براى دیگرى ناممکن است.

شیخ الرئیس ابن سینا رساله اى در عشق تصنیف کرده است و در آن در گرفتارى، به تفصیل گفته است که:
عشق، ویژه آدمى نیست، بلکه در همه موجودات از فلکى و عنصرى و موالید سه گانه (: کانى و گیاهان و جانوران) نیز جریان دارد.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

وَ قَوْلِهِمْ إِنَا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ
ایشان عیسى را مسیحا میخواندند.
عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ، سخن اینجا تمام شد، پس بر سبیل مدح گفت: رَسُولَ اللَهِ، وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ عیسى كه رسول خداست او را نكشته اند و بردار نكرده اند.
قرآن کریم

وَ لكِنْ شُبِهَ لَهُمْ اى القى شبه عیسى على غیره، حتّى ظنّوا لمّا راوه انّه المسیح.
و سبب آن بود كه چون عیسى آن دعا كرد، تا اللَه صورت ایشان صورت خوكان كرد، جهودان بترسیدند از دعاء وى، همه بهم آمدند و اتّفاق كردند، و او را در خانه اى محبوس كردند، تا وى را بكشند. یك قول آنست كه عیسى اصحاب خود را گفت: كیست كه رضا دهد تا شبه من بر وى افكنند، و او را بكشند، یا بردار كنند، و آن گه در بهشت شود؟
یكى از حواریان گفت: من بدین رضا دادم، و خود را فداء تو كردم. اللَه تعالى ماننده صورت عیسى بر وى افكند، تا او را بردار كردند، و عیسى را بر آسمان برد.

قول دیگر آنست كه: مردى از آن جهودان نام وى ططیانوس، در پیش وى رفت بقصد قتل وى. اللَه تعالى عیسى را از روزن خانه بآسمان برد، و شبه عیسى بر آن مرد افكند. جهودان در شدند، و وى را دیدند بصورت عیسى، و او را بكشتند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

در قرآن کریم و روایات صحیح معصومین (ع) شاید جدی تر و قطعی تر از حتمیت و قطعیت برخورد سهمگین خداوند در برابر ظلم ظالمین , مساله ای را همپایه آن پیدا نکنیم . بخصوص ظلم فرادستان به فرودستان !
ساری , گاهنوشته های محمود زارع(ظالم زنازاده است)

شدت خطاب و عتاب خداوندی در این خصوص بحدی است که موی بر تن هر آدم ذی شعوری سیخ میکند و شاید راز عدم تمایل بسیاری از بزرگان به ریاست و حکومت در همین راستا بوده است ؛ چرا که بنسبت مسئولیت اجتماعی گسترده تری که احدی پیدا میکند بهمان نسبت تیزی و باریکی حرف , حرکت و اعمال و رفتار و حتی سکوت و اشاره این طایفه میتواند در حوزه وسیعی از اجتماع تاثیرگذار بوده و نسبت به تضییع حقوق افراد بویژه مردمی که پارتی و پول و نفوذ ندارند ؛ بیانجامد !

 ... خیلی ها متوجه چنین خطری در حوزه اختیارات خویش نیستند و متاسفانه زمانی متوجه میشوند و قصد جبران دارند که همیشه دیر هنگام شده و حکم قطعی خداوند صادر شده و دیگر راهی نمی ماند لذا تنها گوشهای بسیار شنوا میتوانند قبل از آنکه فرصت بگذرد و بدون توجه به نظرات اطرافیان که همیشه علیرغم دوستی در این باره اشتباه عمل کرده و اشتباه مشورت میدهند ؛ اقدامی شجاعانه در جلوگیری از ظلم بمردم میکنند !


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

پیشینه ی پوشش چادر در ایران
چادَر یا چادُر واژه ای پارسی و ریشه دار در زبان های ایرانی است . چادر به معنی پوشاننده و یا پوشش است که می تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد . یکی از کاربردهای چادر در جایگاه پوشانندگی بانوان است که بانوان ایرانی از آن برای پوشاندن تن و چهره ی خود بهره می برند.
چادر در ایران

بانوان ایران زمین از دیرباز گونه ای از پوشش را برای خود برگزیده و به کار می بسته اند که با نگرش بر داده های تاریخی چرایی این پوشش آشکار می شود .

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

1– سپندارمز زمین برای ایرانیان بسیار گرامی بوده و آلوده کردن آن گناه بزرگی بشمار می آمده است ، از این روی بانوان ایرانی برای آنکه موی آنان به زمین نیفتاده و زمین را آلوده نکند ، سر و موی خود را می پوشانده اند .

2 – ایرانیان از دیرباز مردمانی با شرم (حیا) بوده اند و شرم گونه ای از رفتارهای پسندیده در میان ایرانیان به ویژه بانوان ایرانی بوده است و آنگونه که از داده های باستانی برداشت می شود ، بانوان ایرانی روی خود را از مردان بیگانه (نامحرم) می پوشانده اند .


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

در قرآن كریم الفاظی نظیر لعلّ و مانند آن آمده است آیا این لفظ به ‏همان معنی كه در بین مردم رایج است (كه نشانه شك و تردید و علامه جوادی آملیعدم یقین ‏است) به كار رفته یا نه؟

جواب:
برخی بر این باورند كه «شاید» خدا، «باید» است ولی باید توجه داشت كه لفظ ‏‏«شایدِ» گاهی به «گوینده» و گاهی به «فعل» بر می‌گردد.

گوینده هم گاهی عالم ‏است، گاهی جاهل و گاه شك دارد. ذات اقدس اله گوینده‌ ای نیست كه به چیزی جهل ‏یا شك داشته باشد زیرا ” اِنّهُ بِكُلّ شیءٍ علیم “ است، ” بِكُلّ شَیءٍ شَهید “ است، ” بِكُلّ ‏شَیءٍ مُحیط “ است و مانند آن.
پس استعمال این كلمات بر اساس خصوصیت گوینده آن ‏یعنی خدا نیست بلكه مربوط به فعل است‎.‎


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

مستجاب الدعوه

رسول اکرم (ص) فرمودند:
هر کس مى ‏خواهد دعایش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد
مَن أَرادَ تُستَجابُ دَعوَتُهُ وَأَن تُکشَفَ کربَتُهُ فَلیفَرِّج عَن مُعسِرٍ


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

مَّا یَفْعَلُ اللّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَكَانَ اللّهُ شَاكِرًا عَلِیمًا ﴿147﴾
اگر سپاس بدارید و ایمان آورید خدا مى ‏خواهد با عذاب شما چه كند و خدا همواره سپاس‏ پذیر [=حق ‏شناس] داناست (147)
قرآن کریم
النوبة الاولى
قوله تعالى:
ما یَفْعَلُ اللَهُ بِعَذابِكُمْ چه كار دارد و چه كند خداى بعذاب كردن شما،
إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ اگر خداى را منعم دانید و او را استوار گیرید،
وَ كانَ اللَهُ شاكِراً عَلِیماً (147) و خداى سپاس دار است داناى همیشه اى.

لا یُحِبُ اللَهُ دوست ندارد خداى،
الْجَهْرَ بِالسُوءِ مِنَ الْقَوْلِ سخن گفتن ببدى،
إِلَا مَنْ ظُلِمَ مگر كسى كه بر وى ستم كنند،
وَ كانَ اللَهُ سَمِیعاً عَلِیماً (148) و خداى شنواست داناى همیشه اى اى.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

مصطفى (ص) گفت " و اتّقوا فراسة المؤمن فانّه ینظر بنور اللَه "
این دیده سرّ چون پدید آید چون دیده سر بود ....
ساری,گاهنوشته های محمود زارع

و در تحقیق فراست اولیا روایت كنند كه امیر المؤمنین على (ع) روزى قدم در ركاب مركب میكرد تا بغزاة شود، مردى منجّم بیامد، و ركاب او گرفت، گفت: یا على! امروز بحكم نجوم در طالع تو نگاه كردم و ترا روى رفتن نیست، كه ترا نصرت نخواهد بود.

على (ع) گوید: دور، اى مرد از بر مركب من.
حیدر كرار بدان قدم در ركاب كرده است تا چون تویى ركاب او گیرد، و باز گرداند، دور باش از بر من كه اندیشه سینه من كم از آن اثر نكند كه خورشید در فلك.

اگر فلك را از بهر كارى در گردش آورده اند، ما را نیز هم از بهر كارى در روش آورده اند.

كسى را كه دقیقت او حقیقت بود، و ثوانى او سبع مثانى بود، و اصطرلاب او دل او بود، اندیشه وى كم از رأى تو بود!

من بدین حرف خواهم شد، و جز امروز حرب نخواهم كرد، كه مرا بفراست باطن معلوم شدست كه ازین لشكر من نه كشته شود. واللَه كه ده نبود و از لشكر دشمن نه بجهند. واللَه كه ده نجهند.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

چرا امام معصوم بعد از کمک به فقراء دست خود را می بوسیدند؟علامه جوادی آملی

بدانیم ما هر اندازه به این نیازمندان برسیم ذات اقدس الهی چندین برابر عطا می‌كند، و این كار شدنی است كه انسان حبیب او باشد و باور كند كه خدا صدقات را از او می‌گیرد و خدا صدقات را از او می‌پذیرد و مانند آن.
این راه را به ما نشان داده اند و این راه، راه دلپذیری است و راه دلپذیر راهی نیست كه انسان برگردد، پشیمان بشود یا ازسرعتش بكاهد.

این كلمه مسكین و كلمه رسول را در فهرست نهج‌البلاغه ملاحظه كنید حضرت فرمودند: « المسكین رسول الله» یعنی این نیازمندی كه امروز به شما مراجع كرده این را خدا فرستاده، این رسول الله آن رسول الله مصطلح نیست،
اگر كسی واقعاً نیازمند است و به شما مراجعه كرد، بدان كسی او را فرستاده و اگر مشكل او را حل كردی بدان كه دست تو قبل از اینكه به دست این نیازمند برسد به دست بی‌دستی الله رسیده است


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

مسمع کردین روایت کرده است که از امام صادق (ع) شنیدم که مى فرمود:
کسى که غم و غصه را از دل مؤمنى بردارد خداوند همه اندوهها و گرفتاریهاى آخرت را از او دور کند و او را با دلى آرام از قبر برانگیزد،
ثواب کسى که غم و غصه را از مؤمنى دور کند

و کسى که او را اطعام کرده و گرسنگى او را چاره کند، خداوند از میوه هاى بهشتى به او بخوراند،
و کسى که با جرعه آبى تشنگى او را برطرف سازد، خداوند از شربتهاى سر به مهر بهشتى سیرابش سازد.

«عن مسمع کردین قال سمعت أبا عبد الله ع یقول من نفس عن مؤمن کربة نفس الله عنه کرب الآخرة و خرج من قبره و هو ثلج الفؤاد و من أطعمه من جوع أطعمه الله ثمار الجنة و من سقاه شربة ماء سقاه الله من الرحیق المختوم»


بقیه در ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

421) المؤمنون یبتلون، ثم یمیزهم الله عنده. ان الله لم یؤمنون المؤمنین من بلاء الدنیا و مرائرها، و لکنه آمنهم من العمی و الشقاء فی الاخره. کان الحسین بن علی (ع) یضع قتلاه بعضهم علی بعض ثم یقول: قتلانا قتلی النبیین و آل النبیین .
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
« مؤمنین به شدت مبتلا می شوند تا خداوند آنها را مورد آزمایش قرار دهد، که خداوند آنها را از بلاها و تلخی های دنیا امان نداده است، بلکه آنها را از کوری و شقاوت آخرت امان داده است. که حسین بن علی (ع) در روز عاشورا کشته های خود را روی یکدیگر قرار می داد و می گفت: کشته های ما کشته های پیامبران و آل پیامبران است.» [84]

422) سیأتی علیکم زمان لاینجوفیه من ذوی الدین الا من ظنوا انه ابله، و صبر نفسه علی ان یقال: انه ابله لاعقل له .

« برای شما زمانی پیش می آید که از افراد متدین کسی نجات نمی یابد، به جز افرادی که مردم آنها را ابله تصور کنند و آنها صبر و شکیبائی داشته باشند بر آنکه آنها را ابله و بی خرد بخوانند[85]

 امام صادق علیه السلام فرمود :
... دوستان او در زمان غیبتش خوار و زبون می شوند، سرهای آنها چون سرهای ترك و دیلم هدیه فرستاده می شود، آنها کشته می شوند، سوزانیده می شوند، و تا زنده هستند با ترس و وحشت و اضطراب زندگی می کنند. زمین از خون آنها گلگون می شود، ناله و فریاد در میان زنهای آنها آشکار می شود ...



ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

ساری , گاهنوشته های محمود زارع:سالیانی پیش بزرگی بمن گفته بود که ملا محمدباقر مجلسی با ملا صالح مازندرانی با همدیگر عهد بستند که هریک از آنها را سابق بر دیگری مرگ رسد و وفات یابد , در عالم منام ( عالم خواب و رویا ) طرف دیگر را از آنچه که بر او در آن عالم گذشته باخبر سازد !
ساری , گاهنوشته های محمود زارع(رضای الهی)

میدانیم که مجلسی پیش از ملاصالح مازندرانی فوت نمود . مدتی گذشت و بعد از یکسالی ملا صالح مازندرانی شبی مجلسی را در خواب دید .

نخست پرسید با اینکه با هم عهد بستیم ولی چرا تا کنون خویشتن را در خواب بمن ننمودی ؟!
مجلسی گفت : آنقدر وحشت و گرفتاری داشتم که میسرم نشد و فراغتی حاصل نکرده بودم !

بعد از وی پرسید که چه بر تو گذشت از زمانی که وفات نمودی ؟!
مجلسی گفت : مرا در مقام خطاب حضرت حق باز داشتند و خطاب آمد که چه آورده ای ؟! عرض نمودم که : الهی تو داناتری ! مجددا از من میزان حسنات و کارهای نیک را خواستند ! عرضکردم : عمر خود را در تالیف و تصنیف کتب احادیث و روایات و اخبار صرف کرده ام و در جمع احادیث و اخبار و تفسیر کتابها نوشته ام !


خطاب آمد : راست است اما آنها را مصدر باسماء سلاطین و حاکمان نمودی و از توصیف آنان و تعریف و تمجید مردم مبتهج و مسرور میشدی و از مذمت و انتقاد آنها دلگیر میشدی . لذا همان تعریف و توصیف و خشنودی حاکمان و تمجید مردم امروز و در اینجا اجر تست !


بقیه در ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

النوبة الثالثة
قوله تعالى: یا أَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَهِ وَ رَسُولِهِ الآیة

قرآن کریم

ایمان دو قسم است: یكى از روى برهان، یكى از روى عیان.
برهانى از راه استدلال است، عیانى یافت روز وصال است.
برهانى استعمال دلائل عقول است، عیانى رسیدن بدرجات وصول است.

میگوید از روى اشارت:
اى شما كه ایمان برهانى بدست دارید! بكوشید تا بایمان عیانى رسید.

ایمان عیانى چیست؟
بچشم اجابت فرا مجیب نگرستن، بچشم انفراد فرا فرد نگرستن، بچشم حضور فرا حاضر نگرستن،
بدورى از خود نزدیكى حق را نزدیك بودن، و بغیبت از خود حضور وى را بكرم حاضر بودن.

وى جلّ جلاله نه از قاصدان دور است، نه از مریدان غائب:
میگوید عزّ جلاله: وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِیَ أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن یَكْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلًا بَعِیدًا ﴿136﴾
اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید به خدا و پیامبر او و كتابى كه بر پیامبرش فرو فرستاد و كتابهایى كه قبلا نازل كرده بگروید و هر كس به خدا و فرشتگان او و كتابها و پیامبرانش و روز بازپسین كفر ورزد در حقیقت دچار گمراهى دور و درازى شده است (136)

قرآن کریم

النوبة الاولى
قوله تعالى:
یا أَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا اى ایشان كه بگرویدند،
آمِنُوا بِاللَهِ وَ رَسُولِهِ بگروید بخدا و برسول وى،
وَ الْكِتابِ الَذِی نَزَلَ عَلى رَسُولِهِ و بقرآن كه برسول خود فرو فرستاد،
وَالْكِتابِ الَذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ و بكتابها كه از پیش فرو فرستاد بر پیغمبران،
وَ مَنْ یَكْفُرْ بِاللَهِ و هر كه كافر شود بخدا،
وَ مَلائِكَتِهِ و فریشتگان وى،
وَ كُتُبِهِ و كتابهاى وى،
وَ رُسُلِهِ و رسولان وى،
وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ و بروز رستاخیز،
فَقَدْ ضَلَ ضَلالًا بَعِیداً (136) او بیراه گشت بیراهى دور.


ادامه مطلب .....


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.
  • کل صفحات:3  
  • 1
  • 2
  • 3
  •   

همه پیوندها