امام صادق(ع) رفیقان را سه گروه می‌دانند و می‌فرمایند: 
آنکه با جان همراهی کند،
آنکه با مال یاری رساند
(و این دو گروه در برادری راستند ) و
سومی که از تو وجه معاش می‏گیرد و تو را برای اندکی لذت و خوشی می‏خواهد، او را مورد اعتماد مدان


ساری,گاهنوشته های محمود زارع

( تحف‌العقول: 324 منتخب میزان الحکمة: 12 )

امام صادق(ع) : هیچ کس را دوست خود مخوان، مگر آن که در سه ‏چیز او را بیازمایی          
1- او را به خشم آوری و ببینی که آیا این خشم او را از حقّ به باطل می‏کشاند؛
2- در درهم و دینار
3-  در سفر کردن با او

( امالی الطوسیّ: 646 / 1339 منتخب میزان الحکمة: 316 )

ساری,گاهنوشتهای محمود زارع:با توجه به روایاتی که از امام صادق علیه السلام نقل کردیم هم ضرورتی برای توضیح بیشتر نمی بینیم و هم فعلا مترصد توضیح و تبیین بیشتر نیستیم فقط بواسطه واقعه ای که چند روز قبل برای ما اتفاق افتاد و دوستی را پس از دو دهه دیدیم و بهمین مناسبت صحبتی بمیان آمد که ما در آنجا باب این بحث را باز کرده و گفتم عیب محمود باشد یا حسن ؛ محمود امکان نداشته که دوستی را بی آزمون در سطح نخست بنحوی که رفت و آمد داشته باشیم , انتخاب ننموده ام و بهمین خاطر دوستان زیادی ( متاسفانه ) ندارم . حتی در بین اقوام که خواستم حشر و نشر بیشتری داشته باشم جدای از اطلاعاتی که دیگران میداده اند خود این بنده نیز اکتفاء باین اطلاعات نکرده و در حد حفظ شئونات اخلاقی بی تست و آزمون تاکنون دوستی انتخاب نکرده ام . قصدم فقط ذکر این مطلب بوده که برای دوستی شرط و شروطی بسیار زیاد وجود دارد که اگر بخصوص بخواهی آنرا محرم خانه خویش قرار دهی و بالاتر آنکه بتوانی گاهی با صدای بلند نزد وی حتی فکر کنی , باید آزمون را بکار گرفت و بهتر است از تجربه بزرگان استفاده کنیم که من هر چه از پذیرش سخن بزرگان و مجرب ها اطاعت کرده ام زیانی ندیده ام !

به دل در دشمنی چیزی نبودش
ولی در دوستی می‌آزمودش

کسی کو آزمود، آنگاه پیوست
نباید بعد از آن خاییدنش دست

چو پیوندی و آنگاه آزمایی
ز حیرت دست خود بسیار خایی

دل عاشق سکونت پیشه باید
عزیمت را نخست اندیشه باید

یکی از آزمونهای بسیار معمولی و پیش و پا افتاده این است که پس از آشنایی و گفت و گوهایی چند , بمناسبتی فاصله گرفته و تعمدا خبری نخواهم گرفت ؛ اگر ایشان قطع نکرد و خبر گرفت , خود این اقدام اولین قدم و آزمون در دوستی میباشد و برای دوستی های عمیقتر قطعا مواردی پیش می آید که مخالفتهایی را عمدا یا از سر تصادف پیش آمده مبنا قرار داده تا بدینوسیله بتوان میزان دلبستگی عملی مدعی را آزمود ؛ شنیده ام که بزرگانی گفته اند که اگر دوستی خواهی بگیری اول جفا پیش آر اگر جا نزد و تحمل کرد ؛ میتوان وی را بدوستی پذیرفت !

عشق بی‌علت ترنج دوستی بار آورد
گر به علت عشق ورزی رنج و تیمار آورد

چیست پیش پاکبازان کام دل جستن؟ غرض
وین غرض در دوستی نقصان بسیار آورد

در میان مهربانان مهر دار و گو مباش
همت ارباب دل خود سنگ در کار آورد

جذب مغناطیس بین کاهن به خود چون می‌کشد؟
کم ز سنگی نیستی کاهن به رفتار آورد

گر دل اندر کافری بندد جوانی پاکباز
در نهان او مسلمانی پدیدار آورد

یار گردن کش ز دامت گر چه سر بیرون برد
این کمند آخر همش روزی گرفتار آورد

گر ز خوبان دوستی خواهی، به پاکی میل کن
میل خوبان جنبش اندر نقش دیوار آورد

از برای عاشقست این ناز و غنج و چشم و روی
خواجه بهر مشتری جوهر به بازار آورد

اوحدی، گر کژ روی انکار دشمن لازمست
دوستی چون راست ورزی دشمن اقرار آورد




محمود زارع

( محمود زارع )
مازندران دهه نخست تیر 92

اقدام برای نشر در وبلاگ: فاطمه زارع
( لطفا از وبلاگ من نیز بازدید فرمایید ---> آبگینه ساری )





https://telegram.me/zaresari





مطالب دیگر:

منافق ؛ دشمن متبسم ! ( 04)
موسیقی محلی بوشهری + دانلود صدای شهید یحیایی ( اذان )
صنایع و بدایع ادبی . قسمت دوم
عشق فرمان یا فرمان عشق ؟!!
حجیّت شأن نزول در تفسیر قرآن
اتفاق شیاطین خونخوار
انسان کامل ( 29) رساله چهارم از جلد دوم
چشم پوشی بهترین کار
شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول
فلسفه یا تفلسف
سند جهالت
مزد گناه بویژه خیانت را زود در کاسه ات میگذارند!
سیر تكاملی در برزخ
تفسیر سوره مائده 05 (200)
محصولات مناطق ایران بزبان نظم
طهارت باطن
حكمت طهارت با آب
ما در آثار صنع حیــرانیــم (5)
مومنین مشرک !
ما در آثار صنع حیــرانیــم (3)
اختلاف شیعه و سنی در وضو گرفتن
تفسیر سوره مائده 04 (199)
انتظار واقعی
توجه به دردمندان و گرسنگان
برای كشتن تو نیزه هم فراوان است
آثار انتظار فرج
انتظار فَرَج
مدعیان دروغین پیروی از امام زمان (ع)
سیاست به جای هدف
معضل لجوج
شهید صدر و مروت با دشمنان
(خطورات) از آنجور حرفا ...
بدگویان ...
عرفان در شاهنامه
تفسیر سوره مائده 03 (198)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 19 )
بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحِیمِ
تفسیر سوره مائده 02 (197)
چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
یا ایهاالذین آمنوا ...
مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع)
آیا تفسیر قرآن ممكن است؟
آقایم حسین بن علی (ع) است
شعرگونه ای پیکش مولا حسین جان
تفسیر سوره مائده 01 (196)
قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
قرآن جهانی و تفاوت زبان
مردان الهی بدنبال قدرت نیستند
آداب سخن گفتن
بی ‌معنا شدن کلمه و سلامت جامعه












توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.