ساری,گاه نوشته های محمود زارع:فلسفه با تفلسف تفاوت دارد. انسان در قران تاکیدا به اندیشیدن و تفکر و تدبر از روی عقل ( عقل جزوی ) امر شده است.

هر انسانی که اندیشه ای چنین داشته باشد، در واقع در حال تفلسف میباشد. ولی فلسفه را یک فیلسوفی مثل کانت ، افلاطون و... در یک چارچوب مشخص قالب ریزی میکند و باقی ماجرا.

     آیا عقل هیچ موقع در تعارض با دین قرار میگیرد؟

عقل کلی وحدت بین است، عقل قدسی! عقول سطوح دارند. نهایت فهم این است که بین عقل و وجود ، تمایزی نمیتوان دید.
شما باید ملاک عقل را عقل جزوی ( جزئی ) = عقل معاش یا ظاهر عقل قرار ندهید. چنانکه فلسفه جدید دچار این عارضه شده است.
مخالفت عرفاء با عقل یعنی مخالفت با عقل جزئی نه با عقل کلی و عقل قدسی! فقه بمفهوم رایج امروز آن که تبلور عینی و رسمی و حکومتی آن در شورای نگهبان یافته است ، در واقع منشعب از عقل جزئی است.

     اگر ملاک عقل مشخص باشد دیگر دعوائی در کار نیست و یا از دامنه آن کاسته خواهد شد. ملاک عقل ، ملاک عقل کلی است. تنها کانت نبود که دچار این تعارض شد بلکه اشعری ها ، غزالی و... هم چنین بوده است.


     بوعلی میگوید( نقل بمضمون ): معاد روحانی را با ملاکهای عقلانی خود قبول دارم ولی معاد جسمانی را تنها بدلیل اعتقاد به صداقت رسول(ص) می پذیرم ! ... وقتی رسیدید به خدا دیگر بایستید یا در ذات خدا تفکر نکنید و... اینها اقوالی است که بنام اولیاء نوشته اند.

     عقل همیشه هست و هیچوقت در هیچ جائی معزول نمیشود.حتی اگر در روایتی نقل شده است مافوق عقل ( فی المثل خدا ) به عقل دستور دهد که ... بایست .... اول باید عقل دریابد که پس خدائیست که مافوق اوست بعد باید قبول نماید یا...! پس عقل نه خود را معزول میکند و نه کسی دیگر اورا...

     دستور سکوت به عقل در روایت دستور تعبدی نیست بلکه دستوری ارشادی است. آنجائیکه عقل خود بفهمد که باید توقف نماید ، می ایستد!

     معنی حدیث این است که آقای عقل نرو که خودت میدانی که نمیتوان رفت . پس تعارضی بین عقل و دین نیست ولی توهم تعارض ، بلی هست !

     حتی امام فخر رازی که شکاک ترینهاست و یک اشعری تمام عیار معتقد است که اگر بین عقل و نقل تعارضی آمد، باید این تعارض را رفع کرد در غیر اینصورت باید نقل را تاویل کرد! زیرا عقل را نمیتوان کنار زد. نقل اگر پشتوانه عقل را از دست بدهد جایگاه خود را از دست میدهد . آیا عقل حاکم نیست آیا خدا را میتوان عقل مطلق نامید؟!!!
محمود زارع www.mzare.ir

( از میان گاه نوشته های دفتر یادداشتهای بابا محمود در سال 1376- خلاصه ای از مقاله فلسفه یا تفلسف - تنظیم برای این وبلاگ ف زارع )






به تلگرام ما بپیوندید











توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.