بسم الله الرحمن الرحیم
 
موضوع: شهادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) 02

ساری,گاهنوشتهای محمود زارع
بنقل پایگاه ولی عصر(عج) .شبكه سلام :  29 اردیبهشت 1387




آقای هدایتی
به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، به طور خلاصه و فشرده بفرمایید نظر ابن تیمیه در مورد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چیست؟
استاد حسینی قزوینی
 در رابطه با حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و أمیر المؤمنین (علیه السلام) و أهل بیت (علیهم السلام) كسی كه آثار ابن تیمیه را خوانده باشد در منهاج السنة كه بهتر است بگوئیم منهاج البدعة، بغض و كینه‌اش به أهل بیت (علیهم السلام) كاملا روشن است. إن شاء الله در فرصت‌های آینده، نظر شخصیت‌های علمی علمای أهل سنت معاصر و بعضی از اساتید دانشگاه و مولفان و نویسندگان نامی را جمع می‌كنم كه همگی به صراحت می‌گویند بخاطر جسارت‌هایی كه ابن تیمیه به أمیر المؤمنین (علیه السلام) و أهل بیت (علیهم السلام) و حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) دارد، شكی در ناصبی و منافق بودن او نیست. یكی از مواردی كه برخی از اندیشمندان أهل سنت، حتی برخی معتدلین مثل حسان بن فرهان مالكی او را نقد می‌كند و نمی‌تواند زبان خود را از بدگوئی به ابن تیمیه باز دارد، عبارتی است كه ابن تیمیه در منهاج السنة، جلد 4، صفحه 245 با كمال وقاحت می‌گوید:
این‌كه فاطمه آمد پیش ابوبكر و فدك را طلب كرد و ابوبكر هم فدك را به او نداد، از مصادیق منافقین است كه قرآن درباره آنها می‌گوید:

وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُكَ فِی الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْهَا إِذَا هُمْ یَسْخَطُونَ

سوره توبه/آیه58

 

و می‌گوید:

فمن مدح فاطمة، بما فیها اشتبه من هولاء.

كسانی كه مدح فاطمه تلاش می‌كنند، در او شباهتی از منافقین است.

وقتی آقای محمد زكی الدین ابراهیم از علمای بزرگ مصر و الازهر به این تعبیر می‌رسد، می‌گوید:

ابن تیمیه كسی است كه بغض أهل بیت (علیهم السلام) در سینه دارد و نسبت به حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) جسارت كرده تا جایی كه او را منافق می‌نامد العیاذ بالله.

و مع أن إبن تیمیة إنحرافات شتی فلعل من أوقحها هذا الإنحراف اللئیم.

ابن تیمیه انحرافات زیادی داشته و از وقیحترین انحرافاتش، همین جسارت به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است.

كلمة الرائد، ج2، ص546

استاد حسن سقاف ـ از دانشمندان معاصر اردن ـ می‌گوید:

ابن تیمیة یحتج كثیر من الناس بكلامه و یسمیه بعضهم شیخ الاسلام و هو ناصبی عدو لعلی (علیه السلام) و وسمها فاطمة بأن فیها شعبة من النفاق.

بعضی از افراد به سخنان ابن تیمیه استدلال می‌كنند و او را شیخ الاسلام می‌نامند. او یك فرد ناصبی و دشمن أمیر المؤمنین (علیه السلام) است و گفته كه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شعبه‌ای از نفاق در او است.

التنبیه و الرد، ص7

هم‌چنین حافظ احمد بن محمد صدیق كه از علمای معاصر بوده و در سال 1380 از دنیا رفته، ایشان می‌گوید:

و كیف لا یلزم بالنفاق مع نطقه قبحه الله تعالی بما لا ینطق به مؤمن فی حق فاطمة سیدة نساء العاملین رضی الله عنها ... فقد قال فی السیدة فاطمة البتول: أن فیها شبها من المنافقین الذین وصفهم الله تعالی فی قوله: "فان أعطوا منها رضوا و ان لم یعطوا منها إذا هم یسخطون" قال لعنة الله علیه: فكذلك فعلت هی إذ لم یعطها أبو بكر رضی الله عنه من میراث والدها صلی الله علیه و سلم

چطور ابن تیمیه را منافق ندانیم، با این‌كه نسبت به حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) وقیحترین عبارت را آورده است و گفته كه در حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شباهتی از نفاق هست كه قرآن در مورد آنان می‌گوید:

فان أعطوا منها رضوا و ان لم یعطوا منها إذا هم یسخطون.

در ادامه می‌گوید لعنت خداوند بر ابن تیمیه باد....

البرهان الجلی، ص53، چاپ اول سال 1389

البته سخن زیاد است، ولی قرار شد به اختصار پاسخ‌ها را عرض كنیم و به همین مقدار اكتفاء می‌كنیم.

* * * * * * *

آقای هدایتی

در یكی از نماز جمعه‌های استان سیستان و بلوچستان، یكی از همین دلدادگان وهابیت كه دل در گروه وهابیت داده، منكر شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شده است. در این‌باره توضیحی بفرمائید.

استاد حسینی قزوینی

در این رابطه، چند روز پیش دیدم كه پیام‌های متعددی برای من آمده از استان سیستان و بلوچستان كه در نماز جمعه به حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و أمیر المؤمنین (علیه السلام) جسارت شده است. من معمولا مقید هستم كه نماز جمعه‌های این استان و مدینه را گوش می‌دهم، ولی به خاطر كسالتی كه داشتم نتوانستم گوش كنم، ولی متن نوار را برایم پیاده كردند و آوردند.

اینها از دل‌دادگان وهابیت و پس‌مانده‌های خوارج و منافقین هستند كه این‌چنین متهورانه نسبت به ساحت مقدس حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و أمیر المؤمنین (علیه السلام) جسارت می‌كنند و احساسات 400 میلیون شیعه را با این سخنان یاوه خود، جریحه دار می‌كنند و هدفشان جز ایجاد فتنه و اختلاف میان مردم نیست. همانطوری هم كه شما گفتید، من تلفن‌های متعددی از زابل و زاهدان و شهرهای دیگر داشتم و گفتم كه هیچ عكس‌العمل تندی نشان ندهند. چون هدف دشمن این است كه یك سری افراد یاوه را بفرستند تا با یاوه گوئی‌ها، زمینه اختلاف میان شیعه و سنی و مسلمانان را ایجاد كنند.

البته ما با برادران أهل سنت، چه در خارج و چه داخل كشور، هیچ مشكلی نداریم. حتی در استان سیستان و بلوچستان، 95% أهل سنت استان، كاملا با شیعه همگام است. ولی 5% دل‌داده وهابیت هستند و رابطه تنگاتنگی میان حوزه علمیه‌شان با عربستان دارند. با پول‌هایی كه از عربستان یا امارات و پاكستان می‌آید، اینها خود را می‌بازند.

آقای عبدالمجید اسماعیل شه‌بخش امام جمعه زاهدان وقتی در خطبه‌های قبل از نماز جمعه صحبت می‌كند، در مورد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) كه حضرت علی (علیه السلام) با او ازدواج كرد، این تعبیر را به كار می‌برد:

پیامبر (صلی الله علیه و سلم)، حضرت فاطمه را به حضرت علی كه یك فقیر به تمام معنا بود داد.

در حقیقت ما این را جسارتی می‌دانیم به ساحت مقدس آقا أمیر المؤمنین (علیه السلام).

بعد می‌گوید:

این صحبت‌هایی كه در مورد شهادت حضرت فاطمه مطرح است، دروغ محض است و هدف آنها تخریب ابوبكر و عمر نیست، بلكه می‌خواهند شخصیت علی را تخریب كنند. علی كه شیر خدا و اسد الله الغالب بود و درب خیبر را با یك دست بلند كرد، چگونه حاضر می‌شود ببیند كه حضرت فاطمه را جلوی چشمش مضروب كنند و بعد دخترش را به عقد ضارب (عمر) در بیاورد... با این‌كه می‌گوید قبر حضرت فاطمه نامشخص است، مگر قبر عایشه و سه دختر دیگر پیامبر (صلی الله علیه و سلم) مشخص است. بین اینها، قبر حضرت فاطمه حدودش معلوم است... می‌گویند حضرت فاطمه را شبانه دفن كردند و ...

در جواب ایشان می گوییم كه این آقایان یا خودشان به مدینه نرفته‌اند و خداوند توفیق را از اینان گرفته یا می‌توانستند از افراد دیگری كه به مدینه رفته‌اند سوال كنند و ببینند كه قبر زنان پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) مشخص و واضح است. وقتی وارد قبرستان بقیع می‌شویم، قبر زوجات نبی مكرم (صلی الله علیه و آله): ام‌سلمه، سوده، عایشه، حفصه، ام‌حبیبه، زینب، ام‌میمونه، صفیه و ماریه قبطیه همه در یك ردیف است. خود وهابی‌ها هم توصیه می‌كنند كه اینجا محل قبر زنان پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) است و سلام بدهید و دعا بخوانید و.... حتی قبر عمه‌های پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) كاملا مشخص است. یعنی اینها واضح و روشن است.

من هم بر خودم لازم می‌دانم كه از مسئولین محترم استان سیستان و بلوچستان تشكر كنم و بگویم كه دعای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و امام زمان (علیه السلام) بدرقه راه‌تان، كه جنایاتی كه همین مولوی‌ها در ایران‌شهر انجام دادند و یك حوزه علمیه را مركز مهمات كردند برای عملیات تروریستی در میان اجتماعات شیعه و سنی. حتی رسما در اعترافات خود گفتند كه می‌خواستند چند مولوی را بكشند و به گردن نظام بیاندازند. الحمدلله كه عنایات أهل بیت (علیهم السلام) اینها را مفتضح كرد و من این را از جناب‌عالی تقاضا دارم كه اعترافات اینها را و جملاتی از شخصیت‌های برجسته استان سیستان و بلوچستان كه اینها را محكوم كرده‌اند، بارها پخش كنید تا مردم بدانند حساب أهل سنت از وهابیت جدا است. حساب 5% دل‌دادگان وهابیت با 95% أهل سنت فرق می‌كند.

* * * * * * *

آقای هدایتی

نكته مهمی كه ایشان گفته، منكر شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شده است. بی‌پایه و اساس بودن این حرف‌ها كاملا مشخص است. از شما می‌خواهیم كه با توجه به اسناد موجود در كتب أهل سنت و نمونه‌هایی از سخن علمای شیعه، شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را ارزیابی كنید.

استاد حسینی قزوینی

از استان سیستان و بلوچستان و سایر مناطق زنگ زدند و شاید بیش از 200 مورد در مورد شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) سوال شد كه در یكی از دانشگاه‌ها، یكی از دانشجویان دلداده وهابیت بر دیوار دانشگاه اطلاعیه‌ای چسبانده كه هر كس ثابت كند حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شهید شده، به او فلان قدر جایزه می‌دهیم.

ما عطای او را به لقایش می‌بخشیم و جایزه‌اش را پست می‌دانیم. اگر شیعه در طول تاریخ سخن از شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) می‌زند، عقیده ثابت در میان أهل بیت (علیهم السلام) و فقهاء شیعه بوده است. خود مرحوم كلینی (ره) به سند صحیح از آقا امام كاظم (علیه السلام) نقل می‌كند:

إن فاطمة صدیقة شهیدة

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) همه صدیقه است و هم شهیده.

كافی، ج1، ص458

هم‌چنین آقای سید مرتضی (ره) از علمای بزرگ شیعه، صراحت دارد بر این‌كه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) شهید شده است.

الشافی، ج3، ص241

سلیم بن قیس كه از اصحاب امام سجاد (علیه السلام) است، در كتاب سیلم بن قیس، صفحه 150 صراحت دارد بر شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها).

از نظر شیعه، با توجه به روایت صحیح كافی و شهادت بزرگان، احدی شك در شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ندارد.

اما از دیدگاه أهل سنت: از برادران أهل سنت كه عناد ندارند و دنبال حقیقت هستند و بهانه‌جو نیستند، تقاضا می‌كنم كه به این نكات توجه كنند.

جناب جوینی، متوفای 730 هجری و از شخصیت‌های برجسته أهل سنت است. آقای ذهبی كه از استوانه‌های علم رجال است از او تعبیر می‌كند:

الإمام المحدث الأوحد الأكمل فخر الاسلام

او امام و پیشوا و محدث یگانه و فخر اسلام بوده است.

تذكره الحفاظ للذهبی، ج4، ص1505

ایشان با این ویژگی‌هایی كه بزرگان أهل سنت در مورد او دارند، كتابی دارد به نام فرائد السمطین و در آنجا می‌گوید:

روزی پیامبر نشسته بود و امام حسن وارد شد. دیدگان پیامبر كه بر او افتاد، دیدگانش اشك آلود شد. سپس امام حسین وارد شد و باز هم گریست. علی و فاطمه هم وارد شدند و باز هم پیامبر گریست. وقتی از پیامبر علت گریه را پرسیدند، این‌چنین فرمود:

لما رأیتها ذكرت ما یصنع بها بعدی كأنی بها قد دخل الذل فی بیتها ...

و إنی لما رأیتها ذكرت ما یصنع بها بعدی، كأنی بها و قد دخل بیتها، و إنتهكت حرمتها، و غصب حقها، و منع إرثها، و كسر جنبها، و أسقط جنینها و هی تنادی: وا محمداه! فلا تجاب، و تستغیث فلا تغاث... فتقدم علیّ محزونة، مكروبة، مغمومة، مغصوبة، مقتولة.

وقتی فاطمه را دیدم، به یادم افتاد آنچه كه بعد از من، امت من در حق فاطمه می‌كنند. گویا می‌بینم كه ذلت وارد خانه او شده، حرمت او را پایمال كرده‌اند، حقش را غصب كرده‌اند، ارث او را منع كرده‌اند، پهلویش را شكسته‌اند، جنین او را سقط كرده‌اند در حالی‌كه دخترم فریاد می‌زند یا محمدا! ولی كسی او را جواب نمی‌دهد. هر چه استغاثه می‌كند كسی او را پاسخ نمی‌دهد. اول كسی كه از أهل بیت من به من ملحق می‌شود فاطمه است. پیش من خوهد آمد در حالیكه ناراحت و غمگین و حقش غصب شده و شهید شده است.

در عرب، واژه مقتول غیر از مات است، یعنی كشته شده نه این‌كه مرده.

آقای جوینی در ادامه می‌گوید:

پیامبر دستش را بلند كرد و گفت:

اللهم العن من ظلمها و عاقب من غصبها و أذل من أذلها و خلّد فی النار من ضرب جنبها حتی ألقت ولدها، فتقول الملائكة: آمین.

خدایا! لعنت كن هر كس به فاطمه ظلم كرده؛ و مجازات كن كسی كه حقش را غصب كرده؛ و ذلیل كن هر كس كه زمینه ذلت او را فراهم كرده و در آتش خودت جاودانه نگهدار كسی را كه بر پهلوی فاطمه زد و فرزندش سقط شد. در این هنگام ملائكه گفتند: آمین.

فرائد السمطین للجوینی، ج2، ص34 و 34

از این عبارت خیلی از قضایا روشن می‌شود.

گر خانه كس است، یك حرف بس است.

* * * * * * *

آقای هدایتی

چرا أمیر المؤمنین (علیه السلام) با آن همه قدرت خود كه اسد الله الغالب بود، از حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) دفاع نكردند؟

استاد حسینی قزوینی

در رابطه با این قضیه، سال گذشته در همین شبكه سلام این سوال مطرح شد و مفصل در این زمینه جواب دادیم. خلاصه جواب این بود كه خود أمیر المؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه، خطبه 3، معروف به شقشقیه، مفصلا توضیح می‌دهد و می‌گوید:

و طفقت أرتأی بین أن أصول بید جذاء أو أصبر علی طخیة عمیاء، یهرم فیها الكبیر و یشیب فیها الصغیر و یكدح فیها مؤمن حتی یلقی ربه فرأیت أن الصبر علی هاتا أحجی فصبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجا أری تراثی نهبا حتی مضی الأول لسبیله فأدلی بها إلی فلان بعده.

بعد از پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نمی‌دانستم كه از حق خودم دفاع كنم، ولی تنها بودم و دست خالی و یاری و یاوری نیافتم؛ یا در یك محیط خفقان‌زا و تاریك، صبر پیشه سازم. این محیطی كه پیران را فرسوده می‌كند، و جوانان را پیر، و مردان مومن را تا قیامت اندوهگین می‌سازد. بعد از ارزیابی درست، صبر كردم، در حالیكه خار در چشم و استخوان در گلو داشتم و می‌دیدم كه جلوی چشمم میراث مرا به غارت بردند.

هم‌چنین در خطبه 217، أمیر المؤمنین (علیه السلام) می‌فرماید:

فنظرت فإذا لیس لی رافد و لا ذاب و لا مساعد إلا أهل بیتی، فضننت بهم عن المنیة فأغضیت علی القذی، و جرعت ریقی علی الشجی، و صبرت من كظم الغیظ علی أمر من العلقم، و آلم للقلب من حز الشفار.

در برابر ظلم‌هایی كه بعد از پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) در حق من كردند، به اطرافم نگاه كردم و دیدم كه نه یاوری دارم، نه كسی از من حمایت می‌كند جز خانواده‌ام؛ و مایل نبودم كه جان آنها را به خطر بیاندازم چون نسل پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) برای همیشه قطع می‌شد. در حالیكه خار بر چشمم بود، چشمم را بر هم نهادم و با استخوان در گلو گیر كرده، جام تلخ را جرعه جرعه نوشیدم و صبر كردم بر خشم خود، بر امری كه تلخ‌تر از زهر و دردناك‌تر از شمشیر بر قلب بود.

آقای ابن ابی احدید معتزلی در شرح نهج البلاغه، جلد 1، صفحه 307 می‌گوید كه أمیر المؤمنین (علیه السلام) می‌فرماید:

و أیم الله لولا مخافة الفرقة بین المسلمین، و أن یعود الكفر، و یبور الدین، لكنا علی غیر ما كنا لهم علیه....

به خدا قسم! اگر نمی‌ترسیدم از این‌كه اختلاف افتد بین مسلمانان و دوباره كفر به جامعه اسلامی برگردد و دین نابود می‌شود، می‌فهمیدید كه من چه ضربه شستی بر شما نشان می‌دادم....

حتی مرحوم علامه مجلسی (ره) در جلاء العیون می‌گوید:

وقتی وارد خانه أمیر المؤمنین (علیه السلام) شدند و حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را مورد ضرب و شتم قرار دادند و او نیز ناله زد، أمیر المؤمنین (علیه السلام) از اتاق در آمد و از كمربند یكی از مهاجمین گرفت و بلند كرد محكم بر زمین زد و روی سینه‌اش نشست. در همین هنگام صدای موذن بلند شد كه اشهد ان محمدا رسول الله. علی (علیه السلام) فرمود: زهراء (سلام الله علیها) جان! اگر من بخواهم اینها را از بین ببرم، دیگر نام پدرت بر بالای مأذنه‌ها گفته نمی‌شود.

یعنی با ایجاد تفرقه و سوء استفاده منافقین و دشمنان، اصل دین از بین می‌رود.

حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) عرض كرد: یا أمیر المؤمنین (علیه السلام)! من حاضرم هر مصیبتی را بپذیرم، ولی حاضر نیستم نام پدرم رسول الله از زبان‌ها بیفتد.

حتی خود پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) وصیت كرد به علی (علیه السلام):

فإن وجدت اعوانا فجاهدهم و ان لم تجد اعوانا فكف یدك و احقن دمك، فإن الشهادة من وراءك.

اگر نیرو و كمك داشتی، با اینها جهاد كن. اگر یاور نیافتی، دست نگهدار و خونت را حفظ كن كه شهادت پشت سر توست.

مستدرك الوسائل للنوری، ج11، ص74 ـ الغیبة للطوسی، ص193 ـ شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید المعتزلی، ج20، ص326

در برخی منابع آمده كه از خود أمیر المؤمنین (علیه السلام) سوال كردند كه چرا دفاع نكردی از همسرت و حق خود؟ حضرت فرمود:

إقتداءا برسول الله.

نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) در 13 سال در مكه، جلوی چشمش، عزیزانش مثل عمار و یاسر و سمیه و بلال را شكنجه می‌دادند و برخی هم شهید می‌شدند. چون نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) بنا نبود كه با معجزه كار را جلو برد و چون كمك و یاور و مدافع نداشت، لب فرو بست، حتی دستور دفاع هم به كسی نداد. در برابر بدترین جسارت‌هایی كه به نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) كردند در مكه، از خودش دفاع نكرد. لذا آقا أمیر المؤمنین (علیه السلام) هم در این زمینه صبر می‌كند.

از آقا امام رضا (علیه السلام) سوال می‌كنند كه چرا جدت علی (علیه السلام) از حقوق مسلم خود و همسرش دفاع نكرد؟

حضرت فرمود كه همان‌گونه كه نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) در مكه دفاع نكرد:

اقتدی برسول الله فی ترك جهاد المشركین بمكة بعد النبوة ثلاث عشر سنة.

پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) 13 سال در مكه لب فرو بست و با مشركان جهاد نكرد.

* * * * * * *

آقای هدایتی

با توجه به این همه فضائل و مناقبی كه در مورد حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) آمده و علمای شیعه و سنی هم زیاد از این روایات نقل كرده‌اند، چگونه اینها منكر فضائل این بزرگوار شدند و احترامش را پس از پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نگه نداشتند و حتی در نهایت بی‌حرمتی كردند به ساحت مقدس ایشان؟

به تعبیر یكی از بزرگان، حتی اگر پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) سفارش می‌كرد تا آنجایی كه می‌توانید و از دست‌تان بر می‌آید در حق این بزگوار ظلم كنید، بیش از اینی كه ظلم كردند، نمی‌توانستند ظلم كنند.

استاد حسینی قزوینی

آقای ذهبی كه از استوانه‌های علمی أهل سنت است، از ابوحامد غزالی در كتاب السر العالمین، نقل می‌كند:

از ایشان سوال كردند كه آیا «من كنت مولاه فعالی مولاه» صراحت در امامت و حقانیت علی (علیه السلام) دارد یا خیر؟ گفت: بله. گفتند: آیا خود خلیفه دوم اولین نفری نبود كه در روز غدیر گفت «بخ بخ لك یا علی، اصبحت مولای و مولا كل مومن و مومنة». گفت: بله. گفتند كه این در حقیقت تسلیم و رضایت است به دستور پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نسبت به خلافت أمیر المؤمنین (علیه السلام).

 

ثم بعد ذلك غلب علیه الهوی. حبا للریاسه... فحملهم علی الخلاف. فنبذوه وراء ظهورهم و اشتری به ثمنا قلیلا، فبئس ما یشترون.

بعد ازاین قضیه، هوا و هوس بر خلیفه دوم غلبه كرد. بخاطر رسیدن به ریاست... این هواپرستی و ریاست طلبی، آنها را وادار بر مخالفت دستور پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) كرد. سخنان پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) را پشت سر انداختند و به اندك چیزی (ریاست چند روزه دنیا) فروختند. چه معامله بدی كردند.

گرچه آقای ذهبی، از این جملات غزالی تعجب می‌كند و می‌گوید:

إن الرجل من بحور العلم.

آقای غزالی، دریای علم است.

از آقای ذهبی سوال می‌كنیم كه اگر كسی از بحور علم شد و نیامد وجدانش را مانند جناب عالی زیر پا بگذارد و تمام روایات مربوط به أهل بیت (علیهم السلام) را به نوعی خدشه وارد نكند؛ حتی اگر نتوانست مناقشه كند و اشكال رجالی وارد كند، بیاید بگوید:

قلب من شهادت می‌دهد كه این روایتی كه در فضیلت علی (علیه السلام) است، باطل است.

وقتی هم‌چنین مطلبی را آقای ذهبی می‌گوید و نمی‌تواند اشكال رجالی و سندی كند، چه انتظاری است كه آقای ابو حامد غزالی هم مثل شما این‌چنین بكند.

این قضایا كاملا روشن بوده و حتی خود أمیر المؤمنین (علیه السلام) در خطبه شقشقیه می‌گوید:

خلفاء موقعیت مرا می‌دانستند، نسبت به حقانیت من كاملا اذعان داشتند، ولی بخاطر چند روز دنیا این مسائل را ایجاد كردند.

در قضیه خلافت أمیر المؤمنین (علیه السلام)، تنها خودش كه مخالف این قضیه نبود، افراد زیادی مخالف بودند. حتی تا 6 ماه، نه بنی‌هاشم و نه تعدادی از مهاجرین و انصار، زیر بار خلافت ابوبكر نرفتند. خود أمیر المؤمنین (علیه السلام) تا وقتی حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) زنده بود بیعت نكرد، بنی هاشم هم همینطور. البته ما شیعیان معتقدیم كه تا ابد هم بیعت نكرد. به تعبیر شیخ مفید:

و الذی علیه محقق الشیعة لم یبایع علی ساعة قط.

آنچه كه محققان شیعه بر آن هستند، علی (علیه السلام) حتی یك ساعت هم با خلفاء دست بیعت نداد.

اولین كسی كه می‌توانست از قداست و موقعیت و محبوبیت خودش در جامعه است علی (علیه السلام) دفاع كند، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) است. ابوذر آمد اعتراض كرد، دست و پایش را شكستند و از مسجد بیرون انداختند. سلمان آمد از علی (علیه السلام) دفاع كرد، او را هم زدند و بیرون انداختند. عمار یاسر را هم زدند و بیرون انداختند. عباس عموی پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) اعتراض كرد، شبانه رفتند منزلش و گفتند كه هر چه بخواهی از مقام و مال به تو می‌دهیم، ولی وارد صحنه نشو. ولی حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) نه كسی است كه تطمیع شود و نه تهدید، آمدند و به قول خودشان ضرب شست اولشان را به حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نشان دادند تا دیگران هم حساب خود را بكنند كه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) كه فرزند پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) است، در برابر ما ایستاد و ما چنین معامله‌ای كردیم با او.

بخاطر همین قضایا، اول آمدند نسبت به حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) این مسائل را پیش آوردند تا دیگران درس عبرت بگیرند.

إن شاء الله فردای قیامت، حقائق روشن خواهد شد. گرچه الان هم برای منصفان شیعه و سنی و حتی وهابیت، حقیقت روشن شده است. فوج فوج و دسته دسته، اساتید و محققان و دانشجویان و علماء، یكی پس از دیگری، پس از سال‌ها مذهب خود را رها كرده و به مذهب أهل بیت (علیهم السلام) می‌پیوندند.

* * * * * * *

سوالات بینندگان

 

سوال

حدیثی از حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) كه فرمود: كسانی كه نسبشان به حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) می‌رسد، چه از طرف مادر و چه از طرف پدر، سادات محسوب می‌شوند. آیا این حدیث درست است؟

جواب

ما بر این عقیده هستیم كه كسی اگر مادرش از حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) باشد، از سادات است و فرزند پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها). فقط بین مراجع تقلید اختلاف است كه آیا كسی كه مادرش سید است، به او می‌شود خمس داد یا خیر. برخی مانند سید مرتضی علم الهدی (ره) معتقدند كه بر كسی كه پدر یا مادرش سید باشد، می‌شود خمس داد؛ ولی اغلب فقهاء ما معتقدند كه باید حتما پدرش سید باشد نه مادرش. ولی از نظر فضیلت و مقام، هیچ تفاوتی بین این دو نیست، چه مادرش سید باشد و یا پدرش.

* * * * * * *

سوال

دیروز یك برنامه‌ای در مورد حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) شبكه سلام پخش می‌كرد، ولی اشعاری در این برنامه پخش شد كه ایشان را به مقام خدائی می‌رساند. چرا اینگونه است؟ شرك به خدا جائز نیست و كسی كه قدرت خدا را به غیر خدا نسبت بدهد شرك است.

جواب

ای كاش این عزیز نمونه‌ای از این اشعار را می‌خواند و ما با توجه به آن جواب می‌دادیم. ایشان گفت كه اگر كسی قدرت خدا را به غیر از خدا نسبت بدهد شرك است. اگر چنانچه بگوئیم كه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) قدرت خدائی داشته، شرك است؛ ولی اگر كسی بگوید:

كه خلیفه دوم قدرت خدائی داشته و در مدینه بالای منبر بوده و گفته:

یا ساری الجبل، یا ساری الجبل.

مردم پرسیدند كه چه شده؟ گفت: من مشغول خطبه خواندن بودم. دیدم لشكر اسلام كه برای فتح نهاوند رفته بودند، دشمن اینها را محاصره كرده و من به اینها گفتم: در كوه پناه بگیرید. بعد از چند ماه كه لشكر برگشت، گفتیم: چه خبر بود؟ گفتند: چند ماه قبل كه آنجا بودیم، صدای جناب عمر را شنیدیم كه گفت به طرف كوه پناه ببرید و رفتیم و پیروز شدیم.

البدایة و النهایة لإبن كثیر، ج7، ص147

جالب این است كه آقای ابن تیمیه، بزرگ نظریه پرداز وهابیت، این را به عنوان یك عقیده قطعی و مسلم، در كتاب مجموع فتاوا، جلد 11، صفحه 276 و منهاج السنه، جلد 8، صفحه 204 نقل می‌كند.

هم‌چنین آقای ابن كثیر دمشقی سلفی در رابطه با سیره عمر بن الخطاب می‌گوید امور زیادی در رابطه با این‌كه عمر از غیب خبر می‌دهد ثبت شده است.

البدایة و النهایة لإبن كثیر، ج6، ص201

هم‌چنین همین آقای ابن تیمیه حرانی نقل می‌كند بعضی از علماء و بزرگان بودند كه اینها الاغ مرده را بعد از مردن، زنده می‌‌كردند؛ یعنی همان قدرت خدائی.

النبوات لإبن تیمیه، ص213

در كتاب مجموع فتاوا، جلد 11، صفحه 281 می‌گوید كه مردی الاغش مرده بود و آمد یك بسم الله گفت و گفت الاغ بلند شو. الاغ زنده شد و راه رفت. در رابطه با شخص دیگر كه اسبش مرده بود و به اذن خدا زنده كرد.

چرا اگر ما نسبت به صحابه مثل جناب عمر و ابوبكر و خالد قدرت خدائی بدهیم، عین توحید است؟ ولی اگر همین ها را برای أئمه (علیهم السلام) و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) كه پاره تن پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) است و با رضایت او راضی و با غضب او غضبناك می‌شود، ثابت كردیم، شرك است.

* * * * * * *

سوال

چرا قبر حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) مخفی است؟

جواب

چون خودش وصیت كرده است. ما در این رابطه، در فاطمیه سال گذشت مفصل صحبت كردیم. چون راضی نبود كسانی كه نسبت به او ظلم كرده‌اند، در تشییع جنازه او شركت كنند.

* * * * * * *

سوال

برادران روحانی كه در استان سیستان و بلوچستان منبر می‌روند، بجای این‌كه از مصائب أهل بیت (علیهم السلام) بگویند، از مسائل أهل سنت می‌گویند. ما با اینها چه كنیم؟ جواب بدهیم یا ساكت بمانیم؟

جواب

به این صورت كلی گفتن، گمان نمی‌كنم كه صلاح باشد. در استان سیستان و بلوچستان رفتن و منبر رفتن، كار ساده‌ای نیست. چه بسا یك جمله را بالای منبر بگوید و همان را بعضی از معاندین و مغرضین بردارند و فتنه تفرقه را در منطقه ایجاد كنند.

* * * * * * *

سوال

آیا واقعا حقمان هست كه از حقانیت آقا أمیر المؤمنین (علیه السلام) دفاع بكنیم یا نه؟

جواب

این‌كه ما باید از حق أمیر المؤمنین (علیه السلام) دفاع كنیم، هیچ شبهه‌ای نیست و در این مورد هیچ حد و حصر و تقیه‌ای نداریم. از حق أمیر المؤمنین (علیه السلام) و حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) با تمام توان دفاع می‌كنیم. ولی باید مقدسات أهل سنت را محترم بدانیم. شخصیت‌های مورد نظر آنان را احترام بگذاریم. هرگونه بی‌احترامی به معتقدات أهل سنت را جرم نابخشودنی می‌دانیم.

* * * * * * *

سوال

این بدعت‌هایی كه أهل سنت در دین گذاشتند، مانند دست بسته نماز خواندن و وضو گرفتن و...، در زمان كدام خلیفه اتفاق افتاده و گناهش بر گردن كیست؟

جواب

نماز خواندن بصورت دست بسته، از زمان خلیفه دوم و شستن پا در وضو از زمان عثمان تأسیس شده و دلائل این عمل را هم إن شاء الله سر فرصت عرض خواهیم كرد.

* * * * * * *

سوال

صحیفه فاطمه چیست؟

جواب

برخی از مغرضین، به ویژه دكتر قرضاوی، با این‌كه چندین بار به ایران مسافرت كرده بود، در یكی از صحبت‌های خود گفته كه ایرانی‌ها معتقد به صحیفه فاطمه هستند و قرآنی كه نزد حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) بوده، 2 یا 3 برابر قرآن رسمی اینها است.

اینها دروغ محض است. منظور از صحیفه، كتاب است. كتابی كه در اختیار حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) بود. مطالبی كه بعد از پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله)، جبرئیل امین نازل می‌شد و بر حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) املاء می‌كرد و أمیر المؤمنین (علیه السلام) می‌نوشت و بعدا به صورت صحیفه ثبت شده است.

* * * * * * *

سوال

در نهج البلاغه، علی (علیه السلام) یك مرتبه از سه خلیفه تعریف و تمجید و تحسین می‌كند و بار دیگر مخالف است. توضیح دهید كه چرا؟

جواب

ای كاش ایشان، مواردی از تمجید أمیر المؤمنین (علیه السلام) در مورد خلفاء را ذكر می‌كردند تا ما جواب می‌دادیم. ما هفته گذشته چندین مورد سوال داشتیم كه آیا واقعا أمیر المؤمنین (علیه السلام) از خلفاء تمجید كرده‌اند یا نه؟ پاسخ این را، واحد پاسخ به شبهات موسسه‌مان به من دادند و من آن را كنترل كردم و قرار است روی سایت قرار بگیرد. تمام مواردی كه به أمیر المؤمنین (علیه السلام) نسبت داده‌اند كه از خلفاء تمجید كرده، دروغ محض است و تمام اینها را با دلیل متقن و محكم و دندان‌شكن جواب دادیم.

* * * * * * *

سوال

پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) یك كلام سری را به یكی از همسران خود گفته و در سوره تحریم آمده است. آیا این سر این بود كه بعد از من ابوبكر خیلفه می‌شود یا نه؟

جواب

امام جمعه چابهار هم، این روایت را در كتاب راز دلبران آورده‌اند و ما هم آن را جواب داده‌ایم. روایت ضعیف است. روایت را مرحوم قمی در تفسیرش آورده به عنوان شأن نزول آیه. نه سندی دارد و نه انتسابی به نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) دارد. مضافا به این‌كه این روایت، متن تندی دارد كه ما نقل آن روایت را توسط دوستان در منابر حرام می‌دانیم؛ چون موجب می‌شود كه احساسات و عواطف برادران أهل سنت جریحه‌دار شود. این روایت، عبارات تندی دارد. مثلا پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) به یكی از زنانش برگشت گفت:

أنا افشی إلیك سرا، فإن أنت أخبرت به فعلیك لعنة الله و الملائكة و الناس أجمعین ...

ما، هم‌چنین قضیه‌ای را قبول نداریم و ضعیف است و به مضمون این روایت هم ملتزم نیستیم.

* * * * * * *

سوال

پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) كه فرزندان زیادی داشتند، چرا حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) از همه عزیزتر بوده است؟

جواب

ما از این عزیزمان سوال می‌كنیم كه چرا از حدود 10 فرزند ابوطالب، أمیر المؤمنین (علیه السلام) یا از چندین فرزند حضرت ابراهیم (علیه السلام)، فقط حضرت اسماعیل (علیه السلام) لایق این مقام شد؟ اینها چیزی نیست كه بخواهیم در كار خداوند، چرا بگوئیم. ولی آنچه كه محرز است، در مورد قبل از ولادت حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها)، روایات متعدد داریم. حتی نطفه ایشان با خوردن میوه بهشتی منعقد شده و از روز اول نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) این قضیه را خبر داده بود. وقتی حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در رحم مادر بود، قرآن خواندنش در كتاب‌های شیعه و سنی نقل شده است. ایشان نمونه و الگو بوده و پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) در حق ایشان فرمود:

سیدة نساء العالمین یا فاطمة بضعه منی من آذاها فقد آذانی یا فداها ابوها

وقتی حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) وارد منزل می‌شد، پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) به احترام ایشان بلند می‌شد و روی او را می‌بوسید. این قضایا در رابطه با ایشان وارد شده و خداوند این‌چنین كرد ایشان را، تا میزانی برای تشخیص حق از باطل باشد.

* * * * * * *

آقای هدایتی

آخرین سوال: در مورد قضیه هجوم به خانه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) از دیدگاه كتب أهل سنت، توضیحی بفرمائید.

استاد حسینی قزوینی

این قضیه، یك مسئله قطعی و غیر قابل انكار است. حتی ابن تیمیه حرانی، بزرگ نظریه‌پرداز وهابیت، با آن همه عناد به أهل بیت (علیهم السلام) و جسارتی كه به حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) دارد، صراحت دارد در كتاب منهاج السنه، جلد 4، صفحه 221 كه هجوم به خانه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) را قطعی می‌داند. ولی توجیه می‌كند و می‌گوید:

غایة ما یقال انه كبس البیت، لینظر هل فیه شیء من مال الله الذی یقسمه و أن یعطیه لمستحقه.

اینها به خانه فاطمه هجوم بردند و وارد خانه ایشان شدند. می‌خواستند ببینند كه آیا در خانه فاطمه اموالی از بیت المال هست كه ذخیره كرده باشند یا دزدی كرده باشند تا آنها را مصادره كنند و میان مردم توزیع كنند.

این توجیه به قدری احمقانه است كه من گمان نمی‌كنم دیوانه‌های تیمارستان بپذیرند.

آقای ابن عبد ربه، متوفای 463 هجری، در كتاب عقد الفرید، جلد 3، صفحه 63 این قضیه را مفصل آورده است. آقای بلاذری كه از شخصیت‌های برجسته أهل سنت است و متوفای 270 هجری، می‌گوید:

فجاء عمر و معه فتیلة، فتلقته فاطمة علی الباب فقالت فاطمة:یابن الخطاب! أتراك محرقا علی بابی؟ قال نعم و ذلك اقوی فیما جاء به ابوك.

عمر آمد در حالیكه وسائل آتش سوزی در دستش بود و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در درب خانه با عمر مواجه شد. ای پسر خطاب! آیا آمده‌ای خانه مرا به آتش بكشی؟ گفت: بله، ما می‌خواهیم با آتش زدن خانه تو، دین پدرت را حفظ كنیم.

أنساب الأشراف للبلاذری، ج1، ص586

خود آقای طبری در تاریخ طبری، جلد 2، صفحه 233 با سند صحیح این مطلب را نقل می كند و هم‌چنین آقای شهرستانی شافعی مذهب و متوفای 548 هجری، نقل می‌كند:

إن عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتی القت الجنین من بطنها و كان یصیح أحرقوا دارها بمن فیها و ما كان الدار غیر علی و فاطمه و الحسن و الحسین.

خلیفه دوم آنچنان در روز بیعت بر شكم حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) زد كه بچه در شكم او سقط شد. خلیفه دوم فریاد می‌زد كه آتش بزنید خانه را با تمام ساكنانش؛ در حالیكه در خانه، غیر از علی و فاطمه و حسن و حسین كسی دیگر نبودند.

الملل و النحل للشهرستانی، چاپ جدید بیروت، ص83 و چاپ قبلی، ج1، ص57

هم‌چنین مقاتل بن عطیه می‌گوید:

جمع عمر الحطب علی دار فاطمة و احرق باب الدار.

عمر وسائل آتش سوزی و هیزم را درب منزل حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) جمع كرد و خانه او را آتش زد.

مؤتمر علماء بغداد، ص181

إن شاء الله امیدواریم كه این حركت ما و زحمت‌های شما و گوش دادن بینندگان عزیز، به عنوان ران ملخی به پیشگاه سلیمان هستی، آقا ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) باشد
««« و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته »»»

دكتر سید محمد حسینی قزوینی
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=salam&id=106

 


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.