النوبة الثالثة
قوله تعالى: «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً»

متکبران در دوزخ دائمی هستند

هو اشارتست فرا ذات الّذى كنایتست از صفات، انزل اخبارست از افعال، تا بدانى كه خداى را جلّ جلاله هم ذات است و هم صفات و هم افعال.
در ذات قدیم، در صفات كریم، در افعال حكیم.
در ذات بى شركت، در صفات بى شبهت، در افعال بى علّت.

بنده نظاره صنع وى كند، پس از صنع بگریزد نظاره صفات كند، پس از صفات بگریزد نظاره ذات كند. اینست مقامات روش سالكان و درجات معرفت عارفان.
در نظاره صنع تفكّر باید و در نظاره صفات علم و در نظاره ذات تذكر.

اینست كه ربّ العالمین گفت:
«إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ» ثمّ قال بعده: «لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ»، ثمّ قال بعده: «لَآیَةً لِقَوْمٍ یَذَّكَّرُونَ» اى على هذا التّرتیب تحصل المعرفة فاوّلا التّفكر ثمّ العلم ثمّ حینئذ یتذكر باستدامة العلم، یفكر اوّلا فیضع النّظر موضعه فاذا لم یقع فى نظره خلل وجب له العلم لا محالة و لا فرق بین العقل و العلم فى الحقیقة، ثمّ بعده یستدیم النّظر و استدامة النّظر هو التذكر الّذى قاله و یقال انّما قال: «لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» على الجمع لانّه یحصل له كثیر من العلوم حتّى یصیر عارفا و كلّ جزء من العلم یحصل بآیة و دلیل آخر و للعالم حتّى یكون عارفا بربّه آیات و دلائل لان دلیل هذه المسئلة خلاف دلیل تلك المسئلة فبدلیل واحد یعلم وجوب النّظر علیه و بادلة كثیرة یصیر عارفا بربّه و بدلیل واحد یعلم انّه یجب علیه تذكّر علومه.

«وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیًّا» الآیة...
از روى ظاهر دریاها زمین خلق را مسخر كرد كشتى بر آن روان و منافع در آن پیدا و از روى باطن در نفس آدمى دریاهایى آفریده كه آدمى در آن غرق گشته:
یكى دریاى شغل، دیگر دریاى غم، سوم دریاى حرص، چهارم دریاى غفلت، پنجم دریاى تفرقت.

و این دریاها را كشتیها است، هر كه در كشتى توكّل نشیند از دریاى شغل بساحل فراغت رسد، هر كه در كشتى رضا نشیند از دریاى غم بساحل امن رسد، هر كه در كشتى قناعت نشیند از دریاى حرص بساحل زهد رسد، هر كه در كشتى ذكر نشیند از دریاى غفلت بساحل یقظت رسد، هر كه در كشتى توحید نشیند از دریاى تفرقت بساحل جمع رسد.
...
«أَ فَمَنْ یَخْلُقُ كَمَنْ لا یَخْلُقُ»
آفریده هرگز چون آفریدگار كى بود؟! كرده هرگز بكردگار كى ماند؟!
در هفت آسمان و هفت زمین خداست كه یگانه و یكتاست، در ذات بى شبیه و در قدر بى نظیر و در صفات بى همتاست،
خالق را بمخلوق شبیه پنداشتن خطاست و راه تشبیه راه جفاست، امّا اثبات صفات تشبیه نیست و تقدیس در نفى صفات جز مذهب ابلیس نیست، از هست گفتن تشبیه ناید بلكه از مانند گفتن تشبیه آید، هر كه تشبیه كرد كافرست همچنانك چون نیست گفت كافر است، هر كه اللَّه را مانند خویش گفت او اللَّه را هزار شریك بیش گفت و هر كه صفات اللَّه را تعطیل كرد او خود را در دو گیتى ذلیل كرد.

«وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ»
این آیت هم ارباب زلّات را تهدید است هم اصحاب طاعات را تشریف، مى‏گوید: بر ما هیچ پوشیده نیست نه زلّت عاصیان نه طاعت مطیعان، فردا هر كسى را جزاء خود دهیم و بسزاى خود رسانیم.

«وَ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ»
دلیلست كه هر كه آفریده است، از وى آفرینش درست نیاید پس آدمى اگر چه او را حیاة و تمیز است آفریدن نتواند و این دلیلست كه اعمال وى خلق حقّ است بخلاف قول معتزله و قدریّه، چون آدمى با حیاة و تمییز آفریدن نمى‏تواند، بتان كه بى حیاة اند و بى تمیز اولیتر كه نتوانند، و ربّ العزّه ایشان را مى‏گوید «أَمْواتٌ غَیْرُ أَحْیاءٍ» بل كه آفریدگار اللَّه است كه یگانه و یكتاست، و خداوندى را سزاست، و در ذات و صفات بى همتاست.

یقول اللَّه عزّ و جل: «إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ» احد فى ملكوته، صمد فى جبروته: كبریاؤه رداؤه و علاؤه سناؤه و مجده عزّه و كونه ذاته، ازله ابده و قدمه سرمده و ثبوته عینه و دوامه بقاؤه و قدره قضاؤه و جلاله جماله، سبحانه ما اعظم شأنه و اعلى سلطانه.


مطالب مرتبط :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس




سوره فاتحه و بقره
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (001)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (050)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (100)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (110)
           **********
سوره آل عمران
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (111)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (130)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (150)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (152)

           **********
سوره نساء
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (153)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (170)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (195)

           **********
سوره مائده
تفسیر سوره مائده 01 (196)
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفسیر سوره مائده 20 (215)
تفسیر سوره مائده 29 (224)


           **********
سوره انعام
تفسیر سوره انعام 01 (225)

تفسیر سوره انعام 10 (234)
تفسیر سوره انعام 21 (245)
تفسیر سوره انعام 31 (255)
تفسیر سوره انعام 37 (261)

           **********
سوره اعراف

تفسیر سوره اعراف 01 (262)
تفسیر سوره اعراف 10 (271)
تفسیر سوره اعراف 20 (281)
تفسیر سوره اعراف 30 (291)
تفسیر سوره اعراف 40 (301)


           **********
سوره انفال

تفسیر سوره انفال 01 (302)
تفسیر سوره انفال 05 (306)
تفسیر سوره انفال 07 (308)


           **********
سوره توبه

تفسیر سوره توبه 01 (309)
تفسیر سوره توبه 10 (318)
تفسیر سوره توبه 13 (321)


           **********
سوره یونس

تفسیر سوره یونس 01 (322)
تفسیر سوره یونس 05 (326)
تفسیر سوره یونس 09 (330)


           **********

سوره هود
تفسیر سوره هود 01 (331)



           **********
سوره یوسف


           **********
سوره رعد
تفسیر سوره رعد 01 (358)


           **********
سوره ابراهیم
تفسیر سوره ابراهیم 01 (368)



           **********
سوره الحجر
تفسیر سوره حجر 01 (375)



           **********
سوره النحل
تفسیر سوره نحل 03 (383)


           **********
سوره علق
تفسیر سوره علق

           **********
سوره قدر
تفسیر سوره قدر




مطالب اخیر وبلاگ :

تفسیر سوره نحل 02 (382)
تفسیر سوره نحل 01 (381)
آن نفس خواهد ز باران پاکتر
تفسیر سوره حجر 06 (380)
تفسیر سوره حجر 05 (379)
راه بزرگان نارفته, حال بزرگان خواهى؟!
تفسیر سوره حجر 04 (378)
عدم تصریح و غیرت دوستی
تفسیر سوره حجر 03 (377)
تفسیر سوره حجر 02 (376)
آیت خاص فضیلت محمد (ص)
اى مهتر كائنات! اى محمد (ص) نامت تا ابد جاودان
اهلیت و حاتم طایی
تفسیر سوره حجر 01 (375)
تفسیر سوره ابراهیم 07 (374)
تفسیر سوره ابراهیم 06 (373)
تفسیر سوره ابراهیم 05 (372)
تفسیر سوره ابراهیم 04 (371)
حاتم طائی حسینی (زیباترین تصاویر عالم در اربعین)
هر حیوانی ؛ آدمی نیست !
تیغ برّان گر به دستت داد روزی روزگار
تفسیر سوره ابراهیم 03 (370)
تفسیر سوره ابراهیم 02 (369)
تفسیر سوره ابراهیم 01 (368)
تفسیر سوره رعد 10 (367)
تفسیر سوره رعد 09 (366)
گوهر ها و خرمهره ها ... !
شب و راز شب(و نوجوانی)
درون پیمایی (02)
درون پیمایی (01)
تفسیر سوره رعد 08 (365)
تفسیر سوره رعد 07 (364)
تفسیر سوره رعد 06 (363)
تفسیر سوره رعد 05 (362)
فتنه موجودات بالقوه خطرناک ... !
رونق کسب و کار فقط در گروه حذف دیرکرد بانکی است
آیا مهلت خداوند در حال اتمام است ؟!
موش مزاحمی بنام رژیم اسراییل
سنگ و پای لنگ (ضعیف کش ها)
ترامپ،تنها یک کالای سیاسی
تفسیر سوره رعد 04 (361)
تفسیر سوره رعد 03 (360)
سیستم مالی از نظر Ken O,Keefe
مسلط مکن جون منی بر سرم
مقامات یاوه گو (Trump)
تفسیر سوره رعد 02 (359)
تفسیر سوره رعد 01 (358)
جلوی هجمه های بانکها را بگیرید
بنی قنطوره ! (1)
بنی قنطوره ! (2)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.