بدترین آفت هر اجتماعی آنست که اِشغال جایگاهها متناسب با توانایی اشخاص نباشد!
بعض لباسها باندام و قواره کسان دیگری جور در نمی آید؛ یا اندام از لباس کوتاهتر است یا قواره از لباس کوچکتر !
در مصحف شریف این جایگاه با واژه امانات ذکر و تصریح شده است و حضرت حق امر (توجه نمایید امر؛ نه توصیه) فرمود که امانات را به اهلش بسپارید (
ان الله یامرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها)

شما در هر کشوری هر نوع اختلال و ناکارآمدی را فقط و فقط زمانی می بینید که مسئولین آن کشور اهلیت لازم را برای تصدی جایگاههایی که دارند؛ ندارند!
در اینصورت است که هیچ امیدی به آینده تا زمانی که اهلیت همانند مصحف شریف ؛ مقدس شمرده نشود؛ نباید داشت! و ... خلاصه هر که این بادیه را طی نکند حاتم نیست !

در یک اثر قدیمی ماجرایی را خواندم که مختصرش چنین بود:

حاتم طائی از دنیا رفت؛ برادرش خواست جانشین و قائم مقام وی شود.
با مادرش در این خصوص مشورت کرد اما مادر بوی فرمود: هرگز کار حاتم از تو ساخته نیست !
مع الوصف برادر حاتم بسخن مادر اعتناء نکرد و بر مسند برادر که در میان قبه و تالاری که هفتاد درب داشت نشست.
گفته اند علت اینکه حاتم برای مهمانخانه این تالار هفتاد درب تعبیه کرد این بود تا محتاجان و بخصوص بینوایان از هر دری بخواهند وارد شوند و عرض حاجت کرده گرچه از دربهای مختلف و مکرر باشد بیایند تا نیاز آنان را برآورد !!

مادر خواست پسرش را آزمایش کند لذا با لباس مبدّل و بنحو ناشناس از دری وارد شد و عرض حاجت کرد.
پسر بخواسته او رسیدگی نمود.
بار دوم از درب دیگری وارد شد و نتیجه گرفت و رفت.
بار سوم از درب دیگر وارد شد و عرض حاجت نمود. برادر حاتم از دیدن آن زن ناشناس که برای سومین بار باو مراجعه میکرد ناراحت شد و گفت :
ای عورت ! امروز دو نوبت از من چیزی گرفتی باز از در دیگری درآمدی ؟!
اینجا مادر خود را پیش پسر ظاهر کرد و در میان بهت پسر فرمود:
پسرم ! دیدی که این کار از تو ساخته نیست !
من برادرت حاتم را با همین قیافه ناشناس امتحان کردم و از هفتاد درب در یک روز وارد بر او شدم و عرض حاجت کردم؛ برادرت حاجتم برآورد و اعتراضی هم نکرد !
تو لیاقت جانشینی او را نداری زیرا جوانمردی و کرم ذاتی است! در آنهنگام که شما بچه بودید حاتم به یک پستان شیر قناعت میکرد و پستان دیگر را برای تو میگذاشت اما تو از یک پستان شیر میخوردی و پستان دیگر را با دست نگاه میداشتی که مبادا حاتم از شیر آن بخورد !

نماند فیض درین خشک طینتان صائب
مگر به آب رسانیم خاک حاتم را


تفسیر سوره حجر 01 (375)
تفسیر سوره ابراهیم 07 (374)
تفسیر سوره ابراهیم 06 (373)
تفسیر سوره ابراهیم 05 (372)
تفسیر سوره ابراهیم 04 (371)
حاتم طائی حسینی (زیباترین تصاویر عالم در اربعین)
هر حیوانی ؛ آدمی نیست !
تیغ برّان گر به دستت داد روزی روزگار
تفسیر سوره ابراهیم 03 (370)
تفسیر سوره ابراهیم 02 (369)
تفسیر سوره ابراهیم 01 (368)
تفسیر سوره رعد 10 (367)
تفسیر سوره رعد 09 (366)
گوهر ها و خرمهره ها ... !
شب و راز شب(و نوجوانی)
درون پیمایی (02)
درون پیمایی (01)
تفسیر سوره رعد 08 (365)
تفسیر سوره رعد 07 (364)
تفسیر سوره رعد 06 (363)
تفسیر سوره رعد 05 (362)
فتنه موجودات بالقوه خطرناک ... !
رونق کسب و کار فقط در گروه حذف دیرکرد بانکی است
آیا مهلت خداوند در حال اتمام است ؟!
موش مزاحمی بنام رژیم اسراییل
سنگ و پای لنگ (ضعیف کش ها)
ترامپ،تنها یک کالای سیاسی
تفسیر سوره رعد 04 (361)
تفسیر سوره رعد 03 (360)
سیستم مالی از نظر Ken O,Keefe
مسلط مکن جون منی بر سرم
مقامات یاوه گو (Trump)
تفسیر سوره رعد 02 (359)
تفسیر سوره رعد 01 (358)
جلوی هجمه های بانکها را بگیرید
بنی قنطوره ! (1)
بنی قنطوره ! (2)
تفسیر سوره یوسف 18 (357)
تفسیر سوره یوسف 17 (356)
تفسیر سوره یوسف 16 (355)
تفسیر سوره یوسف 15 (354)
تفسیر سوره یوسف 14 (353)
تفسیر سوره یوسف 13 (352)
تفسیر سوره یوسف 12 (351)
تفسیر سوره یوسف 11 (350)
تفسیر سوره یوسف 10 (349)
پس نپندارم که اینها مردمانند، ای رسول
حسین (ع) نیز خود چو باران است!
فیض سبقت ,ماجرای حسنین (ع)
خاک خوشبوی کربلا ؛ مسلخ عشاق بی بدیل





توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.