تیغ تیزی گربه دستت داد روزی  ، روزگار
هرچه می خواهی ببر اما نبر نان کسی ...

نان برّ ها
این بیت به ظاهر ساده و بدون ارایه ی آن چنانی برای هر شنونده ی صاحب دلی ، عبرت آموز است و دل نشین . نمی دانم اولین بار که این بیت را شنیده ام چه زمانی بوده است . به یقین در دوران قبل از نوجوانی ام باید باشد که پیوسته درمد نظرم بوده است . گرچه  خوشبختانه در موقعیتی نبوده ام که  روزگار «تیغ تیز» و یا حتی «کندی » در دستم بگذارد . وهمیشه از این جهت شکر گزار بوده ام واین بیت زیبای حافظ را با خود زمزمه کرده ام که می فرماید:
 از آن دارم به بازویم بسی شکر
که زور مردم آزاری ندارم.

یا با خواندن ابیاتی در این زمینه از شاعران دیگر، مثل  استاد سخن سعدی شیرازی که می فرماید:

سعدی آزاده ای است افتاده
کس نیاید به جنگ افتاده

لذت برده ام و سعی کرده ام پیوسته اگر کاری از دستم ساخته است  درحد توان آن را انجام دهم . و اگر نوش نبوده ام ، نیش نباشم و یا اگر «باری » از دوش کسی برنداشته ام [1]، «سر بار» کسی هم نباشم .  و دل خوش داشته ام که آزارم به کسی نرسیده است .
با این حال می بینم که مدعیان عدالت و مهر ورزی ، گاه گاهی که کاسه ی مهرشان لب ریز و ترازوی عدالتشان ، میزان تر از همیشه می شود. بدشان نمی آید که از این نعمت الهی ، به دیگران نیز هدایایی اعطا کنند .
و در این راستا باید عرض کنم که در طول مدتی که بنا به وظیفه ی کاری ام با بعضی از افراد این گروه سر و کار داشته ام  ، دیده ام که چگونه در هر شرایطی  در کسب منافع حقیرشان بسیار کوشا هستند و دنیا و آخرتشان جز ثروت و قدرت چیزی دیگری نیست .
نه از خدا می ترسند و نه به آخرت اعتقادی دارند . و آن چه می نمایند نیستند. و به همین خاطر گریبان افراد بی گناه را گه گاه می گیرند تا از این طریق بر مقدار مهر و عدالتشان بیفزایند .
و البته  از جایی که خداوند درکمین ظالمین است . این اقتدارطلبی و کینه ورزی اشان ، باعث شده است که خود در آتش حرص و آزی که برافروخته اند ، گرفتار آیند و به مقصد نرسند. باید هم زبان با شیخ اجل به این افراد گفت که :
« ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی / این ره که تو می روی به ترکستان است ». 
و چه زیباست این بیت  بی نظیر خواجه ی شیراز آن جا که می فرماید:

دیدی که خون ناحق پروانه شمع را
چندان امان نداد که شب را سحر کند؟

[1] --
تو که نوشم نه ای نیشم چرایی ؟
تو که یارم نه ای پیشم چرایی
 تو که مرهم نه ای ریش دلم را
نمک پاش دل ریشم چرایی

 و یا:

فلك در قصد آزارم چرایی
گلم گر نیستی خارم چرایی
تو كه باری ز دوشم بر نداری
میون بار سربارم چرایی ؟

(منبع) ---» آقای غلام عباس نفیسی

مطالب مرتبط :
...  درون پیمایی (01)
...  انسان کم نیست ... !
... هر حیوانی ؛ آدمی نیست !



مطالبی دیگر از وبلاگ :
تفسیر سوره ابراهیم 03 (370)
تفسیر سوره ابراهیم 02 (369)
تفسیر سوره ابراهیم 01 (368)
تفسیر سوره رعد 10 (367)
تفسیر سوره رعد 09 (366)
گوهر ها و خرمهره ها ... !
شب و راز شب(و نوجوانی)
درون پیمایی (02)
درون پیمایی (01)
تفسیر سوره رعد 08 (365)
تفسیر سوره رعد 07 (364)
تفسیر سوره رعد 06 (363)
تفسیر سوره رعد 05 (362)
فتنه موجودات بالقوه خطرناک ... !
رونق کسب و کار فقط در گروه حذف دیرکرد بانکی است
آیا مهلت خداوند در حال اتمام است ؟!
موش مزاحمی بنام رژیم اسراییل
سنگ و پای لنگ (ضعیف کش ها)
ترامپ،تنها یک کالای سیاسی
تفسیر سوره رعد 04 (361)
تفسیر سوره رعد 03 (360)
سیستم مالی از نظر Ken O,Keefe
مسلط مکن جون منی بر سرم
مقامات یاوه گو (Trump)
تفسیر سوره رعد 02 (359)
تفسیر سوره رعد 01 (358)
جلوی هجمه های بانکها را بگیرید
بنی قنطوره ! (1)
بنی قنطوره ! (2)
تفسیر سوره یوسف 18 (357)
تفسیر سوره یوسف 17 (356)
تفسیر سوره یوسف 16 (355)
تفسیر سوره یوسف 15 (354)
تفسیر سوره یوسف 14 (353)
تفسیر سوره یوسف 13 (352)
تفسیر سوره یوسف 12 (351)
تفسیر سوره یوسف 11 (350)
تفسیر سوره یوسف 10 (349)
پس نپندارم که اینها مردمانند، ای رسول
حسین (ع) نیز خود چو باران است!
فیض سبقت ,ماجرای حسنین (ع)
خاک خوشبوی کربلا ؛ مسلخ عشاق بی بدیل
امام حسین(ع) و نعمت حاجت‌خواهی
گلچینی از سخنان گهربار حضرت امام حسین علیه السّلام
ظالم , علوی نیست !
شریف ترین از نظر امام حسین (ع)
منظومه ای از استاد گرمارودی درباره امام حسین(ع)
ریشه وهابیت
امام حسین علیه السلام و مناظره در دین
تفسیر سوره یوسف 09 (348)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.