سورة القدر- مكیة / النوبة الاولى / قوله تعالی: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ بنام خداوند فراخ بخشایش مهربان

یا کریم غفار

إِنَّا أَنْزَلْناهُ ما فرو فرستادیم قرآن را فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (1) در شب حكم و بریدن بهره‏ها.
وَ ما أَدْراكَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (2) و چه دانى تو كه آن شب قدر چه شب است؟
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3) آن شب قدر به است از هزار ماهگان.
تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها فرو میآیند فریشتگان و جبرئیل در آن شب بِإِذْنِ رَبِّهِمْ بفرمان خداوند خویش مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4).
سَلامٌ هِیَ از هر كار بد با سلامت است آن شب حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5) و تا وقت بام همچنین‏

النوبة الثانیة
این سوره پنج (5) آیتست، سى (30) كلمه، صد و دوازده (112) حرف، جمله به مكه فرو آمد، بقول بیشترین مفسّران مگر ضحاك كه گفت: مدنى است و به مدینه فرو آمد
على بن الحسین بن واقد گفت: اوّل سوره كه به مدینه فرو آمد، این سوره است، و درین سوره ناسخ و منسوخ نیست ...


النوبة الثالثة
قوله تعالى: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
« بسم اللَّه » كلمة سماعها یوجب احد امرین امّا صحوا امّا محوا، صحوا لمن سمعها بشاهد العلم فیستبصر بواضح برهانه و محوا لمن سمع بشاهد المعرفة لانّه یتحیّر فی جلال سلطانه ...

اى خداوندى كه یاد تو بیان دل و زبانست و مهر تو میان سرّ و جان، وصل تو زندگانى جانست و رستخیز نهان،

اى خداوندى كه بعلم هر جایى و بذات بر آسمان.
قرب تو در دیدن است و اشارت در نفس و صحبت در جان.

اى خداوندى كه در نهانى پیدایى و در پیدایى نهان.
یافت تو روزست كه خود برآید ناگاهان.
یاونده تو نه بشادى پردازد نه باندوهان. سرگشته در كار تو همچون بى ‏خبران:
مشتاق تو در كویت، از شوق تو سرگردان
از خلق جدا گشته، خرسند بخلقانها
از سوز جگر چشمى، چون حلقه گوهرها
وز آتش دل آهى، چون رشته مرجانها

إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ
یك قول از اقوال مفسّران در معنى این آیت آنست كه:
« انزلنا» القرآن «فی» شأن لَیْلَةِ الْقَدْرِ و منزلتها و تعظیمها. میگوید: ما در تعظیم شب قدر از آسمان قرآن فرستادیم، و بوحى پاك و پیغام راست عالمیان را از خیرات و بركات و منزلت و مرتبت این شب خبر دادیم.

اندرین شب جنّات عدن و فرادیس اعلى درها باز نهاده و ساكنان جنّة الخلد بر كنگره‏ ها نشسته، و ارواح انبیا و شهدا در علّیّین فرا طرب آمده، نسیم روح ازلیّت از جانب قربت بدل دوستان مى ‏دمد، و باد كرم از هواء فردا نیّت بر جان عاشقان مى‏وزد، وز دوست خطاب مى‏آید كه:
« لیقم القانتون این المستغفرون »؟
كجااند جوانمردان شب خیزان كه در آرزوى مواصلت ما بى‏خواب و بى ‏آرام بوده ‏اند و در راه عشق ما شربت بلا نوشیده‏اند؟
تا ما خستگى ایشان مرهم نهیم و اندرین شب قدر ایشان را با قدر و منزلت باز گردانیم!
كه امشب شب نواختن بندگانست،
وقت قبول توبه عاصیانست،
موسم و میعاد آشتى جویانست هنگام ناز عاشقان و راز محبّانست.

همه شب داعیان را اجابت است،
سائلان را عطیّت است، مجتهدان را معونت است،
مطیعان را مثوبت است، عاصیان را مغفرت است، محبّان را كرامت است.

فریشتگان از آسمان بزیر آیند بعدد سنگریزه جهان، و جبرئیل روح الامین در پیش ایستاده، اینست كه ربّ العالمین گفت:
تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ
چهار علم با خود آورده، یكى بر بام كعبه بزنند، یكى بر طور سینا، یكى بر صخره بیت المقدس، یكى بر سر روضه مصطفى (ص)
و آن فریشتگان و جبرئیل با ایشان گرد عالم میگردند و بهمه جایها در آیند، و بهمه خانه ‏هاى مؤمنان در شوند.

خانه‏ اى كه در آنجا، مى ‏بود، یا مدمن الخمر بود، یا فرزندى عاق بود بر پدر و مادر، یا قاطع رحم بود، یا در آن خانه سگى بود، یا تصاویر، یا كسى كه نماز نكند، یا دو مسلمان كه با یكدیگر بهجرت باشند و سخن نگویند فریشتگان درین خانه‏ ها نروند و از خیرات و بركات این شب محروم باشند.

و در خبر است كه فریشتگان هر مؤمنى را كه در نماز بود دست در دست نهند و بر وى سلام كنند، گویند: « السّلام علیك یا مؤمن».
و اگر بیرون از نماز بود، سلام كنند و اگر در خواب بود، از دور برحمت در وى نگرند.
آن ساعت كه چشم بنده مؤمن آب ریزد و مویها بر اندام وى بپاى شود، نشان آنست كه جبرئیل دست در دست وى نهاده چندان رحمت بر مؤمنان قسمت كند كه زیادت آید.

جبرئیل گوید:
خداوندا زیادتى رحمت را چه كنم؟
فرمان آید كه: سزاى كرم ما نبود كه رحمتى كه بخلق فرستادیم باز بریم آن را میدار تا غازیان كافران را هزیمت كنند و فرزندان ایشان را اسیر آرند آن فرزندان را ازین رحمت بهره بود تا ببركت این رحمت ایمان آرند.
آن گه بوقت صبح جبرئیل آواز دهد كه :
یا معشر الملائكة الرّحیل الرّحیل
علمها بردارید تا بر آسمان بمقام معلوم خود باز شویم، فرمان آید از جبّار عالم كه برآمدن شما روى نیست كه خفتگان امّت محمد را سلام نكردید. قومى كه هنوز در خوابند صبر كنید تا بیدار شوند و ایشان را سلام كنید. آن گه فریشتگان بوقت طلوع آفتاب بآسمان باز شوند بجاى خویش حلقه حلقه بنشینند و یكدیگر را بتعجّب باز میگویند كه:
حقّ جلّ جلاله امشب با امّت محمد (ص) چه فضل كرد و چه نواخت بر ایشان نهاد!
و از حقّ جلّ جلاله آن ساعت ندا آید كه :
اى مقرّبان درگاه و اى طاوسان مملكت و اى عابدان سدره گواه باشید كه از امّت محمد (ص) هر كه مطیع بودند طاعات ایشان پذیرفتم و پسندیدم و هر چه عاصیان بودند معصیت ایشان آمرزیدم و ایشان را بمطیعان بخشیدم.

گفته‏ اند: حكمت اندر فرستادن فریشتگان و جبرئیل اندرین شب قدر بزمین آنست كه مصطفى را (ص) امر آمد:
« وَ ما كانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ »
اى سیّد تا تو در میان ایشان باشى عذاب كردن ایشان روى نیست.

رسول گفت:
الهى و سیّدى و مولایى، ترسم كه چون مرا از میان ایشان بردارى عذاب‏ها فرستى.
فرمان آمد كه: « وَ ما كانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ »
اى محمد تو رسول من بایشان و استغفار رسول ایشان بمن، تا رسول من در میان ایشان، عذاب فرستادن روى نیست. همچنین تا رسول ایشان بحضرت من، عذاب كردن در كرم من روا نیست.
رسول (ص) شاد شد و دل وى خوش گشت.
آن گه اندیشید كه اگر گروهى از امّت من در استغفار تقصیر كنند ترسم كه عذاب فرستد.
جبرئیل آمد و گفت :
اللَّه تعالى از اندیشه دل تو آگاه است، میگوید:
دل خوش دار كه بعد از وفات تو تا بقیامت هر شب قدر جبرئیل را فرستم بزمین تا امّت ترا یكان یكان سلام كند، اى سیّد تا سلام تو بایشان میرسید عذاب نفرستادم تا جبرئیل در شبهاى قدر میرود و سلام میرساند، عذاب نفرستم.

و گفته ‏اند:
ربّ العالمین در دو وقت بندگان را بر فریشتگان عرضه كند.
یكى در موسم عرفات كه حاجیان احرام گرفته، روى بخانه مبارك نهاده، رنج بادیه و جفاى عرب كشیده، دل بر غریبى نهاده، خان و مان و اسباب و ضیاع بگذاشته، شربتهاى نابایست كشیده، داغ فراق بر دل خویشان نهاده، لباس مصیبت رسیدگان پوشیده آن ساعت كه در آن موسم عرفات بیستند، از حقّ جلّ جلاله ندا آید بملائكه آسمان: « انظروا الى عبادى اتونى شعثا غبرا « مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ ».
در نگرید باین بندگان من، سوختگان در راه من، مشتاقان درگاه من از چهار گوشه عالم روى بخانه ما نهاده، راه دور و دراز در پیش گرفته، جان شیرین فدا كرده، لبّیك زنان و تكبیر گویان بدر خانه ما آمده، شما گواه باشید كه ایشان را با هر چه دارند از تبعات آمرزیدم و هر كه را شفاعت كنند بایشان بخشیدم و با تحفه ‏هاى كرامت و هدیّه‏ هاى رحمت باز گردانیدم.

دیگر شب قدر بندگان را بر فریشتگان جلوه كند، زیرا كه
درین شب مطیعان در طاعت بیفزایند، عاصیان از معصیت باز گردند،
از دستها بوى مصحف آید، از زبانها بوى تسبیح آید،
از شكمها بوى گرسنگى آید، از هفت اندام ایشان بوى طاعت آید
تنهاشان در نماز، دلهاشان با نیاز، جانهاشان در راز،
مهر مهر بر دل نهاده، خواست خود بغارت اندوه داده، یكسروا خدمت ما پرداخته!

فرمان آید از جبّار كائنات كه:
این‏ها آنند كه بعضى از شما در حقّ ایشان گفتند:
أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِكُ الدِّماءَ
و من ایشان را جواب دادم كه : إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ

معاشر المسلمین امشب مقرّبان آسمان سلام حقّ ببندگان میرسانند و انوار و آثار رحمت بر سر امّت محمد (ص) مى ‏افشانند.

طاعات با تقصیر مى ‏پذیرند و معاصى بیشمار مى ‏آمرزند.
بیایید تا ما نیز نیاز خود عرضه كنیم و بجمع گوئیم :
خداوندا
بحرمت سیّد مختار،
بحرمت اتقیا و ابرار،
بحرمت مهاجر و انصار،
كه ما را درین شب بزرگوار از خلعت رحمت نصیبى تمام ارزانى دار،
و معاصى ما از ما درگذار،
و همه را برسان بدار القرار،
یا جلیل و یا جبّار، یا كریم و یا غفّار.
« از تفسیر كشف الأسرار و عُدة الأبرار.میبدی»


   ادامه دارد ...   
 
لینک عضویت در کانال تلگرام ما : https://telegram.me/zaresari

گل


علی (ع)



مطالب مرتبط :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)

... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه




سوره فاتحه و بقره
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (001)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (005)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (010)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (015)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (020)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (025)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (030)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (035)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (040)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (045)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (050)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (055)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (060)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (065)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (070)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (075)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (080)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (085)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (090)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (095)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (100)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (105)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (110)
           **********
سوره آل عمران
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (111)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (115)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (120)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (125)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (130)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (135)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (140)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (145)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (150)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (152)

           **********
سوره نساء

تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (153)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (155)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (160)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (165)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (170)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (175)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (180)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (185)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (195)

           **********
سوره مائده

تفسیر سوره مائده 01 (196)
تفسیر سوره مائده 05 (200)
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفسیر سوره مائده 15 (210)
تفسیر سوره مائده 20 (215)
تفسیر سوره مائده 25 (220)
تفسیر سوره مائده 29 (224)


           **********
سوره انعام

تفسیر سوره انعام 01 (225)

تفسیر سوره انعام 05 (229)
تفسیر سوره انعام 10 (234)
تفسیر سوره انعام 15 (239)
تفسیر سوره انعام 21 (245)
تفسیر سوره انعام 26 (250)
تفسیر سوره انعام 31 (255)
تفسیر سوره انعام 36 (260)
تفسیر سوره انعام 37 (261)

           **********
سوره اعراف

تفسیر سوره اعراف 01 (262)
تفسیر سوره اعراف 02 (263)
تفسیر سوره اعراف 03 (264)
تفسیر سوره اعراف 04 (265)
تفسیر سوره اعراف 05 (266)
تفسیر سوره اعراف 06 (267)
تفسیر سوره اعراف 07 (268)
تفسیر سوره اعراف 08 (269)





           **********
سوره علق
تفسیر سوره علق

           **********
سوره قدر
تفسیر سوره قدر





مطالب اخیر وبلاگ:
تفسیر سوره علق
تفسیر سوره اعراف 08 (269)
در وصف حضرت مصطفی (ص)
زینت های الهی را بر مردم حرام نکنید
تفسیر سوره اعراف 07 (268)
امام خمینی و مسئولیتهاى روحانیت
تفسیر سوره اعراف 06 (267)
تفسیر سوره اعراف 05 (266)
تفسیر سوره اعراف 04 (265)
تفسیر سوره اعراف 03 (264)
تفسیر سوره اعراف 02 (263)
تفسیر سوره اعراف 01 (262)
تفسیر سوره انعام 37 (261)
تفسیر سوره انعام 36 (260)
تفسیر سوره انعام 35 (259)
تفسیر سوره انعام 34 (258)
تفسیر سوره انعام 33 (257)
تفسیر سوره انعام 32 (256)
تفسیر سوره انعام 31 (255)
تفسیر سوره انعام 30 (254)
تفسیر سوره انعام 29 (253)
تفسیر سوره انعام 28 (252)
فاصله از صاحبان قدرت شرط سلامت
تفسیر سوره انعام 27 (251)
تفسیر سوره انعام 26 (250)
تفسیر سوره انعام 25 (249)
تفسیر سوره انعام 24 (248)
عدالت حاکمان در سیاست نامه
تفسیر سوره انعام 23 (247)
تفسیر سوره انعام 22 (246)
تفسیر سوره انعام 21 (245)
داغ ازلی
فتنه ها و آشوب های آخرالزمان
تفسیر سوره انعام 20 (244)
تفسیر سوره انعام 19 (243)
تفسیر سوره انعام 18 (242)
تفسیر سوره انعام 17 (241)
تفسیر سوره انعام 16 (240)
تفسیر سوره انعام 15 (239)
مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع)
نفرین نکن !
تفسیر سوره انعام 14 (238)
تفسیر سوره انعام 13 (237)
تفسیر سوره انعام 12 (236)
تفسیر سوره انعام 11 (235)
تفسیر سوره انعام 10 (234)
تفسیر سوره انعام 09 (233)
اعتماد بدولت آمریکا عین حماقتست
تفسیر سوره انعام 08 (232)
تفسیر سوره انعام 07 (231)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.