النوبة الثالثة
قوله تعالى: وَ تِلْكَ حُجَّتُنا آتَیْناها إِبْراهِیمَ عَلى‏ قَوْمِهِ
حجّت خداوند عز و جل برین امّت دو چیز است:
یكى مصطفى پیغامبر او صلى اللَّه علیه و سلم،
دیگر قرآن كلام او.
محمد (ص)

مصطفى را گفت: قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ.
قرآن را گفت: قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ.

مصطفى (ص) چراغ جهانیان، و جمال جهان، و شفیع عاصیان، و پناه مفلسان.
قرآن یادگار مؤمنان، و موعظت عاصیان، و انس جان دوستان.

مصطفى حجّت خدا است كه میگوید جلّ ذكره: حَتَّى تَأْتِیَهُمُ الْبَیِّنَةُ رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ، و از آن روى حجّت است كه بشرى است همچون ایشان بصورت، و آن گه نه چون ایشان بخاصیّت.(*)

یا محمّد!
از آنجا كه صورت است همى گوى: « لست كأحدكم ».
كجا بود بشرى كه بیك ساعت او را از مسجد حرام بمسجد اقصى برند! و از آنجا بآسمان دنیا! و از آنجا به سدره منتهى و افق اعلى! و بنمایند او را آیات كبرى! و جنّات مأوى و طوبى و زلفى و دیدار مولى!

كجا بود بشرى نه نویسنده و نه خواننده، و هرگز پیش هیچ معلّم ننشسته، و آن گه علم اولین و آخرین دانسته، و از اسرار هفت آسمان و هفت زمین خبر داده؟!

آرى كه در كتاب قدم و در دبیرستان ازل بسى بوده، و لباس فضل پوشیده، و كأس لطف نوشیده كه:
« ادّبنى ربّى فأحسن تأدیبى».

از آنجاست كه در صحیفه موجودات یك نظر مطالعه كرد، و این خبر باز داد كه:
« زویت للارض فأریت مشارقها و مغاربها».
ساكنان حضرت جبروت و مقدسان ملأ اعلى همى بیك بار آواز برآوردند كه:
اى سیّد ثقلین! و اى مهتر خافقین!
هیچ روى آن دارد كه از آن دبیرستان قدم، و از آن لوح حقیقت خبرى بازدهى؟!
لفظى بگوى كه ما نیز طالبان‏ایم، سوخته یك لمحت، و تشنه یك شربت.
جواب درد آن طالبان و تشنگان از نطق مقدس وى این بود كه:
« لا یطلع علیه ملك مقرب و لا نبى مرسل».

آشیان آشنایى و دبیرستان درد ما جز قبه قاب قوسین نیست،
و بر تابنده این شربت جز حوصله درد ما نیست:

ما را ز جهانیان شمارى دگر است
در سر بجز از باده خمارى دگر است!


فرمان آمد كه اى پاكان مملكت! و اى نقطهاى عصمت!
اى آدم! و اى نوح! اى ابراهیم! و اسحاق و یعقوب!
كه عزّت قرآن بهدایت و نبوّت شما گواهى میدهد كه: كُلًّا هَدَیْنا وَ نُوحاً هَدَیْنا مِنْ قَبْلُ.

اى شما كه ذریه نوح ‏اید: داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسى و هارون، كه جلال قرآن شما را مینوازد كه:
وَ كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ.

اى زكریا و یحیى و عیسى و الیاس!
كه از آن درگاه بى‏نهایت خلعت صلاحیت و پیروزى یافتید كه « كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِینَ ».

اى اسماعیل! و اى یسع! و اى یونس و لوط!
كه بر جهانیان دست شرف بردید باین توقیع فضل كه بر منشور نبوّت شما زدند كه:
« كلًّا فَضَّلْنا عَلَى الْعالَمِینَ».

اى پدران و فرزندان ایشان!
آنان كه نام بردیم و ایشان كه نبردیم، چه طمع دارید كه بروز دولت خاتم پیغامبران خواهید رسیدن؟
یا غبار نعل مركب او درخواهید یافتن؟!
هیهات! شش هزار سال این پیغامبران را پیشى دادند كه شما مركبها برانید، و منزلها باز برید، كه آن سیّد چون قدم در مملكت نهد، بیك میدان شش هزار ساله راه باز برد، و در پیش افتد، كه
« نحن الآخرون السّابقون ».

پس چون مهتر قدم در مملكت نهاد، و از چهار گوشه عالم آواز برآمد كه:
جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ،
و بیك میدان منازل و مراحل شش هزار ساله برید، پیغامبران بشتاب مركبها دوانیدند، تا بو كه بدو در رسند.
سیّد بخانه امّ هانى فرو شد. ایشان بر عتبه آن درگاه عین انتظار گشته كه آواز كوس: « ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى » از قاب قوسین و سرادقات عرش مجید شنیدند.

ذلِكَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ
این فضل خدا و لطف خدا است، او را داد كه خود خواست،
نه هر كه رفت بمنزل رسید، نه هر كه رسید دوست دید.
او رسید كه در خود برسید، و او دید كه در ازل روز قبضه هم او دید.

أُولئِكَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ
هر كه نه در خدمت پیرى است یا در بند استادى، یا در مرافقت رفیقى، یا در صحبت مهترى، وى بر شرف هلاك است بى استاد و بى‏رفیق.
خود رست است و از خود رست چیزى ناید.
اقتدا را كسى شاید، و مهترى كسى را برازد، كه صحبت مهتران و پرورش ایشان یافته بود، و بركات نظر ایشان بوى رسیده بود. ... و نیز گفت قومى دیگر را كه: « طوبى لمن رآنى، فاز من اثر فیه رؤیتى ».

وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ اى ما عرفوه حقّ معرفته، و ما وصفوه حق وصفه، و ما عظموه حقّ تعظیمه.
كس او را بسزاى او نشناخت. كس او را بسزاى او ندانست.

وَ لا یُحِیطُونَ بِهِ عِلْماً، « وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا »
جلّت الاحدیة، فأنّى بالوجود! و تقدست الصمدیة، فكیف الوصول! یعلم، و لكن الاحاطة فى العلم به محال، و یرى و لكن‏ الادراك فى وصفه مستحیل، و یعرف و لكن الاشراف فى نعته غیر صحیح.

صفت و قدر خویش برداشت تا هیچ عزیز بعزّ او نرسید، و هیچ فهم حدّ او درنیافت، و هیچ دانا قدر او بندانست.

آب و خاك را با لم یزل و لا یزال چه آشنایى!
قدم را با حدوث چه مناسبت!
حق باقى در رسم فانى كى پیوندد!
سزا در ناسزا كى بندد!
مأسور تلوین بهیئت تمكین كى رسد!

گر حضرت لطفش را اغیار بكارستى
ممكن شودى جستن گر روى طلب بودى
عشاق جمالش را امید وصالستى‏
معلوم شدى آخر گر روى سؤالستى‏


قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ

اشارتى بلیغ است بحقیقت تفرید، و نقطه جمع، همّت یگانه كردن و حق را یكتا شناختن، و از غیر وى با او پرداختن.
« قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ »
دل فا سوى او دار، و غیر او فرو گذار.
گرفتار مهر او وا غیر او چه كار!
دنیا و آخرت در پیش این كار همچون دیوار،
دم زدن ازین حدیث عارف را نیست جز عیب و عار!

قال الشبلى لبعض اصحابه: علیك باللّه، و دع ما سواه، و كن معه، و قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ.
----------------
(*).و اما خود حضرت مصطفی (ص) برای بعد از خود دو میراث از خود بیادگار و وصیت گذارد:
یکی ) کتاب الله ؛ قرآن کریم
دیگری) عترت و آل او
که در حدیث متواتر تمامی فرق مسلمین از شیعه و سنی مذکوراست.
انی تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ...
(توضیح از مدیر وبلاگ)

« از تفسیر كشف الأسرار و عُدة الأبرار.میبدی»


   ادامه دارد ...   
 
لینک عضویت در کانال تلگرام ما : https://telegram.me/zaresari

گل

علی (ع)



مطالب مرتبط :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)

... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه




سوره فاتحه و بقره
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (001)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (005)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (010)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (015)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (020)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (025)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (030)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (035)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (040)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (045)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (050)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (055)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (060)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (065)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (070)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (075)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (080)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (085)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (090)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (095)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (100)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (105)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (110)
           **********
سوره آل عمران
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (111)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (115)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (120)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (125)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (130)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (135)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (140)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (145)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (150)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (152)

           **********
سوره نساء

تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (153)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (155)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (160)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (165)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (170)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (175)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (180)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (185)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (195)

           **********
سوره مائده

تفسیر سوره مائده 01 (196)
تفسیر سوره مائده 05 (200)
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفسیر سوره مائده 15 (210)
تفسیر سوره مائده 20 (215)
تفسیر سوره مائده 25 (220)
تفسیر سوره مائده 29 (224)


           **********
سوره انعام

تفسیر سوره انعام 01 (225)

تفسیر سوره انعام 05 (229)
تفسیر سوره انعام 10 (234)
تفسیر سوره انعام 15 (239)
تفسیر سوره انعام 20 (244)
تفسیر سوره انعام 21 (245)
تفسیر سوره انعام 22 (246)



مطالب اخیر وبلاگ:

تفسیر سوره انعام 21 (245)
داغ ازلی
فتنه ها و آشوب های آخرالزمان
تفسیر سوره انعام 20 (244)
تفسیر سوره انعام 19 (243)
تفسیر سوره انعام 18 (242)
تفسیر سوره انعام 17 (241)
تفسیر سوره انعام 16 (240)
تفسیر سوره انعام 15 (239)
مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع)
نفرین نکن !
تفسیر سوره انعام 14 (238)
تفسیر سوره انعام 13 (237)
تفسیر سوره انعام 12 (236)
تفسیر سوره انعام 11 (235)
تفسیر سوره انعام 10 (234)
تفسیر سوره انعام 09 (233)
اعتماد بدولت آمریکا عین حماقتست
تفسیر سوره انعام 08 (232)
تفسیر سوره انعام 07 (231)
خدا زده را که تواند دوا کند جز او ؟!
بانو زینب کبری (س)
ولی ، خداست !
تفسیر سوره انعام 06 (230)
تفسیر سوره انعام 05 (229)
تفسیر سوره انعام 04 (228)
تفسیر سوره انعام 03 (227)
کار و عقل و مولا علی (ع)
حکایت روباه و الاغ و شیر
تفسیر سوره انعام 02 (226)
تفسیر سوره انعام 01 (225)
توبه و سبکباری
عاقبت ظلم
دشمن واقعی ملت ایران بانکها هستند
تفسیر سوره مائده 29 (224)
تفسیر سوره مائده 28 (223)
درمان سوزش و داغی کف پا
تفسیر سوره مائده 27 (222)
جراحی قلب با لیمو و سیر
تفسیر سوره مائده 26 (221)
تفسیر سوره مائده 25 (220)
تفسیر سوره مائده 24 (219)
تفسیر سوره مائده 23 (218)
تفسیر سوره مائده 22 (217)
تفسیر سوره مائده 21 (216)
امام زمان(عج) مردم را از مال و نعمت بی نیاز میکند
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 38 )
احترام امیران و امام علی (ع)
بی حیاء کیست ؟!
مباحث قرآنی رمضان (09)



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.