بسم الله الرحمن الرحیم
ساری،گاه نوشته های محمود زارع:یکی از دعاهای مهم که از طریق معصومین (ع) بما رسیده این است که خدایا آمادگی رفتن از اینتوبه دنیا را بما ببخش . گفته اند در شب قدر بخصوص در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان خوانده شود اللهم ارزقنا تجافی انوارالقلوب والانابه الی دارالخلود والاستعداد للموت قبل حلول الفوت . برای این کار هم یعنی برای کسب آمادگی لازم برای هجرت از این عالم ، گویا فقط باید سبکبار زیست. سنگین نباید بود. همانی که سلمان فارسی (رض) گفت که از پیامبر (ص) شنیده که در قیامت گردنه ای است که فقط سبکباران از آن میگذرند و بعد شروع بگریه کرد . گفتند چرا گریه؟ فرمود نمی بینید که سبکبار نیستم . نگاه کردند دیدند سه تا وسیله عبارتند از آفتابه و یکی دو وسیله دیگر دور و برش بیشتر نیست آنهم در عین آنکه حاکم مدائن بود ! خدا بهمه ما بخصوص به آنهایی که بنام دین حاکم هستند رحم کند.

یک راه و مهمترینش یا درواقع نقطه شروع و عزیمت همان توبه است که هم لطف خداوند بوده و هست که ما شروع کنیم بتازگی که از عصیان بر علیه خود که همان شرورات و بدیهایی هست که در خود داریم آغاز میشود . باید صادقانه با خود مواجه بشویم بدی هایمان را ببینیم از دروغ و غیبت و تهمت و بخصوص حساد و انواع و اقسام بیماریها و کثافات و رذائل که در وجود ما جمع شده و عملا ما را تبدیل کرده بیک هیولای بد در شکل انسان که اولین کارکرد ما در بعد هیولایی مان میشود خودخواهی و هر آنچه بپسند ما خوش می نشیند. کوبیدن دیگران. پایین کشیدن خوبان و بدنام کردن آنان یا خوشحال شدن از بدنامی خوبان و امثالهم که اگر باین مرحله رسیدی بدان که آدم نیستی دیگه و همان هیولای بد هستی و این برای خودت ضرر دارد نه برای آنکه طرف بدی تو قرار میگیرد.

راه دیگری هم هست که البته مانع توبه نیست و آن را مستند بیک آیه دیگر قرآن کریم میشود کرد که فرمود ان الحسنات یذهبن السئیات یعنی با خوبی کردن بدی ها را بسوزانید که البته باز در یک نگاه میتوان خود این را یک مرحله از مراحل توبه واقعی نامید اما از جهتی خودش یک راه دیگر از مسیر توبه معمولی و عمومی است.

مساله دیگر اینکه توبه را دانسته نمیتوان بتاخیر انداخت. گناه شناسان گفته اند که آنچه گناه با وجود آدمی میکند بنحو روزافزونی در تضعیف انسان کارکرد دارد یعنی یک تناسب معکوسی در اینجا برقرار میشود یعنی تاخیر انداختن توبه باعث میشود که گناه تو روزبروز پرزورتر و تو در برابرش روز بروز ضعیف تر خواهی شد. پس تاخیر در توبه جایز نیست.

سال قبل خدمت یکی از اولیاء الهی توفیق حضور یافتیم. همه زیارتنامه مبخواندند. دوستم بمن هم زیارتنامه داد که بخوانم. نتوانستم. حواسم جمع متن نمیشد دنبال چیز دیگری بودم. بحاشیه توجهم جلب شد. قبلش خواسته بودم که یک چیز دیگری باشد سوای از این روال معمول. این نصیبم شد : ...

درباره دعا بود. توصیه فرموده بود که برو دعا کن ک اثرهائیست در آن.خودش هم اینرا فرموده بود. نقش دعا را دست کم نباید گرفت . اصل عبودیت و بندگی است دعا و مخ عبادات. هزار حرف اصلا در خود این مساله دعا کردن است. دعا کن که نفعش عامتر باشد میتوان برای خود خواست نفی نکرده اند اما دعایی که منفعتش بعام برسد باجابت نزدیکتر است چون با مشیت الهی مطابق تر است.

از طرف دیگر مساله دادن و گرفتن پاداش در هر نوع عمل یا خواسته ای است. همینکه کاری میکنی که خیر است و نفعش بدیگران میرسد خوب عالیست ولی اگر عامل پاداش را در این ماجرا دخیل کنیم اینجا اگر معلوم عام شود که تو کردی خوب بخشی از پاداش همین است که در چشم مردم می نشینی و مقبولیت پیدا میکنی و ای بسا خودت هم رضایتمندی پیدا میکنی و این یعنی خودبخود بخشی یا همه پاداشت را دریافت کردی اما حالا همین را مقایسه کن با اینکه عملی انجام دهی خیر و کسی هم نفهمد و دوست داشته باشی پنهان باشد و تو بدانی و خدای تو . خوب در این مقایسه قطعا این حالت اخیر ارزش بمراتب بالاتری دارد. ... و یک مرتبه بالاتر از این وضع آنجاست که منشاء خیر برای دیگران باشی و پنهانش هم بکنی اما در چشم خلق مظنون و مطعون هم قرار بگیری که دیگر اینجا حساب ارزش این فقط با حضرت کریم است.
ساری فروردین 69
محمود زارع
( گزیده ای از یک گفتگو در یک جمع دوستانه )

مطالب مرتبط :
توبه , راهی که دوست مفتوح دارد !
شرایط توبه در نظر مولا علی (ع)
امام علی (ع) و حقیقت توبه
توبه بعد از ظهور پذیرفته نیست !
نیایش (گفتگوی شبانی با حضرت دوست) توبه
توبه مقبول


لینک عضویت در کانال تلگرام ما : https://telegram.me/zaresari

گل


مطالب اخیر وبلاگ :
عاقبت ظلم
دشمن واقعی ملت ایران بانکها هستند
تفسیر سوره مائده 29 (224)
تفسیر سوره مائده 28 (223)
درمان سوزش و داغی کف پا
تفسیر سوره مائده 27 (222)
جراحی قلب با لیمو و سیر
تفسیر سوره مائده 26 (221)
تفسیر سوره مائده 25 (220)
تفسیر سوره مائده 24 (219)
تفسیر سوره مائده 23 (218)
تفسیر سوره مائده 22 (217)
تفسیر سوره مائده 21 (216)
امام زمان(عج) مردم را از مال و نعمت بی نیاز میکند
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 38 )
احترام امیران و امام علی (ع)
بی حیاء کیست ؟!
مباحث قرآنی رمضان (09)
سفرنامه های بی نام ... ! (01)
بهترین در نظر حضرت فاطمه (س)
دریای کرم
آیات آخر سوره حشر
آدمیزاده رنجور
مکافات عمل (جزا به همان تهدید)
مکافات عمل (خیانت به نامحرم)
تفسیر سوره مائده 20 (215)
همان به که کار خود باو واگذاریم
تفسیر سوره مائده 19 (214)
آداب جاهلی از نظر امیرالمومنین(ع)
آزمون سخت آخرالزمان؛ خواری مومن
سلام بر عیسی مسیح (ع)
عقل محبوبترین مخلوق خداوند
درون پیمایی (02)
درون پیمایی (01)
رضای خدا و رضای پدر و مادر
امام کیست ؟!
رسیدگی بفقرا در حکومت علوی
دینداری قشری و دین بیکاران
مولا علی و بیت المال
ایمان رزق و لطف (یا رزاق)
خطای دوبینی
خمخانه غم
کوری دولت
فلسفه نان و جان
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (15)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (16)
شب یلدا
زبان و زنان
لا اله الا الله
تاریخ ایران (ایلخانان مغول) 14




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.