انسان جدید پس از عید فطر، همه‌ی انسان‌ها را دوست می‌دارد حتی منحرفان را و برای درمان آن‌ها می‌کوشد آن‌چنان که فرزندان بیمار خود را درمان می‌کند.
امام موسی صدر

هنگامی که ماه رمضان و روز عید به روزمرگی و عادت تبدیل می‌شود، طبیعی است که از مظاهر زندگی عادی تجاوز نمی‌کند و در ظرف زمانیِ محدودِ خود متوقف می‌شود.اما ماه رمضانی که از ارکان اسلام است و عید فطری که از اعیاد اسلامی است، خصوصیاتی کاملا متفاوت دارد. رفتارهای سطحی و رسوم و عادت‌ها را درمی‌نوردد و از محدوده‌ی زمانی خارج می‌شود. با این اوصاف متوجه می‌شویم که هدف این عبادات پس از عید است.

ماه رمضان زمان آماده سازی و روز عید آغاز عمل است. در حقیقت، ماه رمضان برهه‌ای است که پس از آن و در روز عید انسانی جدید متولد می‌شود و زندگیِِ تازه‌ی خویش را آغاز می‌کند.

انسانی که خدا می‌خواهد، انسانی که خدا از او خشنود است، انسانی که اسلام می‌خواهد تربیت کند، انسانی که اسلام برای او آمده است، کسی است که وقتی در جامعه رنج‌دیده و گرسنه و فقیر وجود داشته باشد، احساس شادی نمی‌کند. اسلام نمی‌پذیرد که فرد مسلمان سیر بخوابد در حالی که همسایه‌ی او گرسنه است.

انسانی که می‌تواند گرسنگی همسایگان، درد و رنج دوستان، ناتوانی فقیران و نیاز درماندگان را مشاهده کند و همراه فرزندانش روزگار را شاد و مسرور سپری کند، انسانی نیست که خداوند از او خشنود باشد.

اسلام از ما می‌خواهد باور کنیم روح و کالبد ما از یک‌متر و نیم مکعب گسترده‌تر است. اسلام از ما می‌خواهد که وجودی گسترده داشته باشیم. اسلام می‌خواهد از ما انسانی بسازد که فراتر از ابعاد جسمانی‌مان باشیم. از همین رو پرداخت زکات در روز عید فطر واجب شده است. به عقیده‌ی من زکات مال، نماد و نشانه‌ای است از ضرورت پرداخت زکات در همه چیز.

این انسانِ جدیدِ ما احتکار را نمی‌پسندد، پس خود احتکار نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد در میان امتش احتکار کنند. احتکاری که مورد قبول او نیست، به احتکارِ کالا و نیازمندی‌های مادی مردم محدود نمی‌شود، بلکه او با احتکار علم، احتکار مقام، احتکار سازندگی و حتی احتکارِ دین و بهشت هم به شدت مخالفت می‌ورزد.

او انسان‌ها، همه‌ی انسان‌ها را دوست دارد و انحراف و کژروی و الحاد و بی‌مبالاتیِ انسان را نمی‌پسندد و برای درمان آن تلاش می‌کند، آن‌چنان که فرزندان بیمار خود را درمان می‌کند.

این است مسیر و خط‌مشی مسلمان پس از عید فطر:
تلاش دائمی برای درمان مشکلات اجتماعی،
تلاش برای احقاق حقوق طبقات محروم،
کوشش مستمر برای ارتقای سطح زندگی اقشار محروم و توسعه‌ی همه‌ی مناطق مظلوم؛
تلاشی دائمی، پس از شناخت ابعاد و دامنه‌ی مشکلات جامعه و پس از شناسایی کسانی که از این مشکلات رنج می‌برند و پس از آمادگی روحی صابرانه و خلل‌ناپذیر؛
تلاشی که از فعالیت اجتماعی، وسیله‌ای برای خدمت به انسان می‌سازد و وسیله‌ای برای عبادت خداوند. خدا را می‌توان با خدمت به بندگانش نیز عبادت کرد.

انسان جدید ما که به موفقیت خود باور دارد، مردم را دوست می‌دارد حتی منحرفان را و برای درمان آن‌ها تلاش می‌کند.
محرومان را دوست دارد و برای درمان درد آن‌ها تلاش می‌کند با قلبی دردمند اما امیدوار به دیدار نسل گم‌کرده‌راه می‌شتابد؛ با برخوردی مثبت نه با اتهام‌زدن به دیگران.

با این ثروت و با این سلاح یعنی با انسان پس از عید وطن خود را می‌سازیم و بساط ظلم و تبعیض را از جامعه‌ی خود بر می‌چینیم و به انسان خدمت می‌کنیم و این‌چنین عبادت می‌کنیم پروردگار بخشنده و مهربانمان را.

امام موسی صدر
ادیان در خدمت انسان: جستارهایی درباره‌ی دین و مسائل جهان امروز، بندهای ۶۳۵، ۶۲۱-۶۲۴، ۶۳۸-۶۴۰
@nasrollahir


به تلگرام ما بپیوندید


گل

مطالب مرتبط :
ساری,گاه نوشته های محمود زارع صهیونیسم در نظر امام موسی صدر
ساری,گاه نوشته های محمود زارع تفسیری از آیه تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ از نگاه امام موسی صدر
ساری,گاه نوشته های محمود زارع شب قدر در نظر امام موسی صدر
ساری,گاه نوشته های محمود زارع سیره مردمی مولا علی (ع) از نگاه امام موسی صدر
ساری,گاه نوشته های محمود زارع توجه به دردمندان و گرسنگان
ساری,گاه نوشته های محمود زارع سیاست به جای هدف
ساری,گاه نوشته های محمود زارع معضل لجوج
ساری,گاه نوشته های محمود زارع مردان الهی بدنبال قدرت نیستند
ساری,گاه نوشته های محمود زارع لَن تنالوا البرَّ حتی تُنفِقوا مما تُحبّون
ساری,گاه نوشته های محمود زارع بی ‌معنا شدن کلمه و سلامت جامعه
ساری,گاه نوشته های محمود زارع حرف‌های بزرگ،سخنان تند و ... هیچ!
ساری,گاه نوشته های محمود زارع علمای‌ دین‌ و نسخه‌ ی برابر اصل طاغوت‌
ساری,گاه نوشته های محمود زارع امام موسی صدر و کاری بیش از گریه
ساری,گاه نوشته های محمود زارع امام موسی صدر و پدیده رانت خواری
ساری,گاه نوشته های محمود زارع امام موسی صدر و معنای حیات وی
ساری,گاه نوشته های محمود زارع امام موسی صدر و جامعه قهرمان نه فرد قهرمان
ساری,گاه نوشته های محمود زارع امام موسی صدر و انتظار فرج
ساری,گاه نوشته های محمود زارع امام حسین (ع) در نظر امام موسی صدر
ساری,گاه نوشته های محمود زارع امام موسی صدر و راه هدایت
ساری,گاه نوشته های محمود زارع امام موسی صدر و زنان مقتدر




مطالب اخیر وبلاگ:

مشاهیر و بزرگان فرهنگ و ادب ایران (ف تا ل)
اهمیت و امتیاز شب زنده داری
ضرر فهمیدن!
مشاهیر و بزرگان فرهنگ و ادب ایران (ص تا غ)
هوالرزاق
مشاهیر و بزرگان فرهنگ و ادب ایران (خ تا ش)
تنـاســـخ
مشاهیر و بزرگان فرهنگ و ادب ایران (الف تا ح)
چشم برزخی !
عبادت فردی یا اجتماعی؟
امبدبخش ترین آیه برای محمود
حال خونین دلی سترگ ...
تفسیر به رأی چیست؟
حجت الاسلام زائری و ترجیح جالب !
در دشمنی هم مردانگی کن و عدالت
انواع و اقسام تفسیر به رای
حقیقت در چیست ؟!
تفسیر دین و معرفت برون یا درون دینی
رزق و روزی مقدّر است
شرافتمند کیست ؟!
تحذیر از صدر مجلس
واعظان بی عمل
مولا علی (ع) مستغرق در حق
کسانیکه دست بسته نماز میخوانند
سال كبیسه و حقوق کارمندان !
تفاوت ایران و اسراییل در یک نگاه !
محصول یکساعت تفکّر
اولین چیزها و چیزهای اول
عواقب جبران ناپذیر بستن درِِِخانۀ عترت
کمک به فقراء و بوسیدن دست امدادگر
کاخ عبرت قصر کوفه
صهیونیسم در نظر امام موسی صدر
معیار دینی بودن یك مطلب
عنبر, غذای هضم نشده نهنگ عنبر
طول عمر حیوانات
نسبت سن اسب با دندانش
جشن دوره ای ملخ ها یا هجوم وحشتناک
وزغ ها و تنفس بدون ریه
مقدمات علم مساحت
جذبه عشق
مقیاس اوزان و مسافات مختلف
آینده جهان از نظر اسلام
تفسیری از آیه تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ از نگاه امام موسی صدر
مقایسه دنیا و بول
باز کن فالی و آیات غزل را بنگر
قدر قدر ( نگاهی به سوره مبارکه قدر )
شب قدر در نظر امام موسی صدر
ماجرای تولد حضرت خضر و ذوالقرنین
ملخ, جانوری شبیه ده حیوان
از خزانه خاطر تا خزانه بیت المال




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.