ساری,گاه نوشته های محمود زارع: در چند اثر قدیمی تر سالهای دور اسامی اکثر مشاهیر و بزرگان علم و ادب
ایران را بترتیب حروف الفبا و قرنی که متولد شده و می زیسته اند بانحاء مختلفی احصاء کرده بودند که ما در اینجا در چند پست بتفکیک حرف اول نام آنها جمع بندی و نقل میکنیم. اکثر یا در واقع تمامی این اشخاص در فاصله قرون سوم تا چهاردهم هجری میزیسته اند . ما قبل از قرن سوم و همچنین بعد از قرن چهاردهم یا اطلاعات کمی از اشخاص داریم و یا آنکه نیستند که بنویسیم... !
همیشه در این فکر بوده ام که چرا بعد از این مشاهیر ما نه در جهان و نه بخصوص در ایران دیگر ادیبان و بزرگانی همانند این مشاهیر دیگر نداریم!!... در ذهنم خلجان میکند که عادی ترین دلیل و یا بدیهی ترین سببی که بذهن من میرسد برمیگردد به عاملی بنام زمان و زمانه و هر آنچه که ره آورد این زمان است و بخصوص هجوم مدرنیته و جزئی نگر شدن انسانها و بسیار جزء جزء شدن علوم که به تخصص های جزئی تفکیک شده است. بشر در بعد از این دوره ؛ در بزرگی کوتوله شده اما در کوتولگی متخصص تر!... بگذریم که مراد ما صرفا احصاء اسامی مشاهیر فرهنگ و ادب و حکمت پارسی گو میباشد. شرح آثار و زندگی نامه آنان را بگذار تا وقتی دگر اگر مجالی اخذ کردیم!(محمود)
« الف »
ابو حفض سغدی ( قرن سوم ) . شاعر . بعضی ها اعتقاد داشتند که ابو حفص حکیم بن احوص سغدی اولین شاعر پارسی زبان است و ظاهرا شعری را که بهمین مناسبت باو نسبت میدهند این بود :
آهوی کوهی در دشت چگونه دوذا
او ندارد یار بی یار چگونه دوذا
اما نمیتوان وی را نخستین شاعر پارسی گو دانست زیرا قبل از سال سیصد (300) هجری نیز شعرای پارسی گو بوده اند.
ابوالموید بلخی پیش از حکیم فردوسی طوسی به تصنیف شاهنامه پرداخت, نهایت آنکه به نثر بوده چنانچه در شاهنامه فردوسی آمده است:
مر این قصه را پارسی کرده اند
بدو در معانی بگسترده اند
یکی بوالموید که از بلخ بود
بدانش همی خویشتن را ستود
و همچنین قصه یوسف و زلیخا را بپارسی نظم کرده و گرشاسب نامه که اسدی طوسی آنرا بنظم کشید اصلش بنثر و از ابوالموید بلخی بوده است.
...
ابوسلیک گرگانی ( قرن سوم ) ابیات زیر را بنام او ضبط است :
خون خود را گر بریزی بر زمین
به که آب روی ریزی در کنار ...
بت پرستیدن به از مردم پرست
پند گیر و کار بند و گوش دار
ابوالحسن خرقانی ( قرن چهارم ) شیخ و پیر طریقت
ابوالفتح بستی , نظام الدین عمید. ( قرن چهارم )
ابو طیب مصعبی , ابو طیب محمد بن حاتم المصعبی. ( قرن چهارم )
ابوسعید ابوالخیر , فضل الدین ابی الخیر محمد. ( قرن چهارم و پنجم)
ابوعلی سینا , شیخ الرئیس ابوعلی حسین بن عبدالله سینا بلخی. ( قرن چهارم و پنجم )
ابو شکور بلخی. (قرن چهارم و پنجم )
اسدی طوسی , ابونصر علی بن احمد طوسی. (قرن چهارم و پنجم )
ابوریحان بیررونی , محمد بن احمد بیرونی . (قرن چهارم و پنجم )
ازرقی هروی, ابوبکر زین الدین بن اسماعیل وراق هروی. (قرن پنجم )
ابوالفرج بن مسعود رونی. (قرن پنجم )
ادیب صابر, شهاب الدین شرف الادباء صابر بن اسماعیل ترمذی.(قرن پنجم و ششم )
انوری, اوحدالدین محمد بن محمد یا اوحدالدین علی بن اسحاق انوری ابیوردی.(قرن ششم)
احمد جام, ژنده پیل. (قرن ششم)
اثیرالدین اخسیکتی. (قرن ششم )
ابوالعلاء گنجوی, استاد و پدرزن خاقانی شروانی.(قرن ششم )
اوحدی کرمانی, اوحدالدین حامدبن ابی الفخر.(قرن ششم)
ابونصر, احمدبن ابراهیم طالقانی.(قرن ششم)
امامی هروی, رضی الدین عبدالله بن محمد.(قرن هفتم)
ابونصر فراهی, در قراء سیستان بدنیا آمد و با آنکه کور مادرزاد بود در شعر
و حدیث و لغت مهارتی تام داشت. کتاب " نصاب الصبیان " اثر اوست و جامع
الصغیر محمدبن حسن شیبانی را نیز بنظم کشیده است.(قرن هفتم )
افضل الدین کاشانی, حکیم افضل الدین محمد.(قرن هفتم)
ابن یمین, امیر محمودبن امیر یمین الدین فریومدی.(قرن هفتم و هشتم )
امیر کرمانی, معاصر خواجو. (قرن هفتم و هشتم)
اوحدی, رکن الدین اوحدی مراغه ای ( اصفهانی ). (قرن هفتم و هشتم )
امین بلیانی, شیخ امین الدین محمد. (قرن هشتم)
اسحاق شیرازی. (قرن هشتم و نهم)
امیدی تهرانی, ارجاسب مسعودبن خواجه علی.(قرن نهم و دهم )
اسیری شیرازی, میرغازی. (قرن نهم و دهم)
اسیری لاهیجی, شمس الدین محمد.(قرن نهم و دهم)
اهلی شیرازی, مولانا شیخ محمد اهلی. ( قرن دهم )
اهلی ترشیزی. ( قرن دهم )
امیر صنعی . ( قرن دهم )
ادائی شیرازی . ( قرن دهم )
ابدال اصفهانی . ( قرن دهم )
انیسی شاملو . ( قرن دهم )
آصفی هروی. ( قرن دهم )
اشراق اصفهانی , میر محمد باقر مشهور به میرداماد.( قرن دهم و یازدهم )
اسیر اصفهانی . ( قرن یازدهم )
آذر بیکدلی, لطف علی بیک. ( قرن دوازدهم )
آتش اصفهانی . ( قرن دوازدهم )
ازل, میرزا محمد امین. ( قرن دوازدهم )
ابوالحسن شیرازی. ( قرن دوازدهم )
ایزدی یزدی, شیخ محمد. ( قرن دوازدهم و سیزدهم )
اسرار, ملا هادی سبزواری. ( قرن سیزدهم )
افسر کرمانی. ( قرن سیزدهم )
اعجوبه زنجانی. ( قرن سیزدهم )
ادیب نیشابوری, شیخ عبدالجواد.( قرن سیزدهم )
آفرین لاهوری, فقیرالله.( قرن سیزدهم )
امید نهاوندی, ابوالحسن خان.( قرن سیزدهم )
ادیب الممالک فراهانی, میرزا صادق خان متخلص به امیری.( قرن سیزدهم )
ادیب پیشاوری, سید احمدبن شهاب رضوی.( قرن چهاردهم )
« ب »
بابا طاهر, همدانی ( عریان ). ( قرن پنجم )
برهانی, عبدالملک امیرالشعرا پدر امیر معزّی اهل نیشابور. ( قرن پنجم )
باخرزی, ابوالقاسم علی بن الحسن. ( قرن پنجم )
بوعلی قلندر, سید شرف الدین. ( قرن هفتم )
بدر جاجرمی. ( قرن هفتم )
بسحق اطعمه, فخرالدین احمد حلاج شیرازی.( قرن هشتم )
بیانی, شهاب الدین مروارید کرمانی. ( قرن دهم )
بیرم خان, محمد ترکمان. ( قرن دهم )
بهائی, شیخ بهاء الدین محمد العاملی. ( قرن دهم و یازدهم )
برهمن لاهوری. ( قرن یازدهم )
بیدل جغتایی. ( قرن یازدهم و دوازدهم )
بیدل لاهوری. ( قرن یازدهم و دوازدهم )
بسمل شیرازی, حاج اکبر. ( قرن دوازدهم )
بیدل شیرازی. ( قرن سیزدهم )
بهجت, پدر فرصت شیرازی. ( قرن سیزدهم )
بهار خراسانی, محمدتقی ملک الشعراء.( قرن سیزدهم و چهاردهم )
« پ »
پور بهاء جامی, معاصر خواجه همام تبریزی.( قرن هفتم )
پریشان شیرازی, محمود, میرزا آقا صراف. ( قرن سیزدهم )
پیمان اصفهانی, علی اکبر. ( قرن سیزدهم )
پرتو اصفهانی, میرزا علیرضا. ( قرن سیزدهم و چهاردهم )
« ت »
تذروی, ابهری . ( قرن دهم )
تاراج شیرازی, معاصر نشاط اصفهانی. ( قرن دوازده و سیزدهم )
توحید شیرازی, فرزند وصال. ( قرن سیزدهم )
« ج »
جمال الدین, محمدبن عبدالرزاق اصفهانی. ( قرن ششم )
جبلّی, عبدالواسع غرجستانی. ( قرن ششم )
جوینی, خواجه شمس الدین محمد. ( قرن هفتم )
جلال عضد یزدی, سید جلال الدین بن عضدالدین. ( قرن هشتم )
جلال, جعفر فراهانی. ( قرن هشتم )
جهان , خاتون سبزواری. ( قرن هشتم )
جامی, عبدالرحمن. ( قرن هشتم )
جنید شیرازی, معین الدین ابوالقاسم. ( قرن نهم )
جنّتی, جزی - گزی. ( قرن یازدهم )
جویا کشمیری. ( قرن دوازدهم )
جانی فسائی. ( قرن دوازدهم )
جلال, فرزند فتح علیشاه. ( قرن سیزدهم )
جلوه, ابوالحسن زواره یی نائینی اصفهانی. ( قرن سیزده و چهاردهم )
« چ »
چاووش غوریو ( قرن ششم )
چماقلو بارفروش. ( قرن سیزدهم )
چاکر خمسه ئی. ( قرن سیزدهم )
چهره کاشانی. ( قرن سیزدهم )
« ح »
حنظله بادغیسی, حکیم حنظله. ( قرن سوم )
حسن غزنوی, سید شرف الدین. ( قرن ششم )
حسن دهلوی, خواجه حسن شیخ نجم الدین. ( قرن هفتم و هشتم )
حافظ, خواجه شمس الدین محمد شیرازی. ( قرن هشتم )
حسین واعظ کاشفی, مولّف انوار سهیلی,روضه الشهداء, اخلاق محسنی.( قرن نهم )
حسین گورکان . ( قرن نهم و دهم )
حضوری قمی . ( قرن دهم )
حزین لاهیجی, شیخ محمدعلی فرزند ابوطالب گیلانی. ( قرن دوازدهم )
حداد قهفرخی . ( قرن دوازدهم )
حبیب قهفرخی . ( قرن دوازدهم )
حریف جندقی . ( قرن سیزدهم )
حسینی قزوینی . ( قرن سیزدهم )
حیرت, ابوالحسن میرزا شیخ الرئیس. ( قرن سیزدهم )
حبیب اصفهانی. ( قرن سیزدهم )
حبیب خراسانی . ( قرن سیزدهم و چهاردهم )
ادامه دارد ...
مطالب مرتبط :
... حافظ و رندی خواجه و ... (02)
... قراء سبعه و حافظ و... (01)
... تفسیر کفــر و ایمـان
... صباحت روی یا حسن خوی
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... مومنین مشرک !
مطالب اخیر وبلاگ :
چشم برزخی !
عبادت فردی یا اجتماعی؟
امبدبخش ترین آیه برای محمود
حال خونین دلی سترگ ...
تفسیر به رأی چیست؟
حجت الاسلام زائری و ترجیح جالب !
در دشمنی هم مردانگی کن و عدالت
انواع و اقسام تفسیر به رای
حقیقت در چیست ؟!
تفسیر دین و معرفت برون یا درون دینی
رزق و روزی مقدّر است
شرافتمند کیست ؟!
تحذیر از صدر مجلس
واعظان بی عمل
مولا علی (ع) مستغرق در حق
کسانیکه دست بسته نماز میخوانند
سال كبیسه و حقوق کارمندان !
تفاوت ایران و اسراییل در یک نگاه !
محصول یکساعت تفکّر
اولین چیزها و چیزهای اول
عواقب جبران ناپذیر بستن درِِِخانۀ عترت
کمک به فقراء و بوسیدن دست امدادگر
کاخ عبرت قصر کوفه
صهیونیسم در نظر امام موسی صدر
معیار دینی بودن یك مطلب
عنبر, غذای هضم نشده نهنگ عنبر
طول عمر حیوانات
نسبت سن اسب با دندانش
جشن دوره ای ملخ ها یا هجوم وحشتناک
وزغ ها و تنفس بدون ریه
مقدمات علم مساحت
جذبه عشق
مقیاس اوزان و مسافات مختلف
آینده جهان از نظر اسلام
تفسیری از آیه تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ از نگاه امام موسی صدر
مقایسه دنیا و بول
باز کن فالی و آیات غزل را بنگر
قدر قدر ( نگاهی به سوره مبارکه قدر )
شب قدر در نظر امام موسی صدر
ماجرای تولد حضرت خضر و ذوالقرنین
ملخ, جانوری شبیه ده حیوان
از خزانه خاطر تا خزانه بیت المال
مناظره صالح امامیّه با مولوی عامّه
کشکول تامّل! (14) عقل و راز جاودانگی
درک معیار تعبیر و تاویل خواب
اوصاف الاشراف خواجه نصیر (10)
کشکول تامّل! (13) هدایت انبیاء
رویا و حل معمّا
امکان یا عدم امکان تفسیر ثابت از متون مقدس
جایگاه عقل در اندیشه شیخ مفید
توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.
بهشتی 4 علامت دارد :
1- وجه منبسط- روی بشاش و گشاده
2- لسان فصیح لطیف - زبانی خوشگوی و نرم
3- قلب رحیم - دلی مهربان
4- ید معطیه - دست دهش