ساری,گاه نوشته های محمود زارع:ابن خلکان در وافیات الاعیان در شرح و حال عبدالملک بن عمیر بن سوید بن حارثه کوفیساری,گاه نوشته های محمود زارع مینویسد که :
او بقضاوت کوفه منصوب شد گوید در قصر کوفه نزد عبدالملک مروان از خلفای اموی بودم که سر مصعب بن زبیر را آوردند برابر او گذاشتند. من مضطرب و پریشان شدم .
خلیفه سبب پرسید.
گفتم در همین قصر در همین جا نزد عبیدالله بن زیاد (لعنت الله علیه) بودم که سر مبارک حسین بن علی (ع) را آوردند و در همین جا پیش او گذاشتند و بعد از مدتی باز در همین جا نزد مختار بن عبید ثقفی بودم که سر عبیدالله را پیش او گذاشتند و بعد از مدتی باز در همین جا بودم که سر مختار را پیش مصعب دیدم  و اکنون نیز سر مصعب را پیش تو می بینم.

پس عبدالملک از کثرت تاثر در دم برخاست و دستور داد که آن قصر را خراب کردند.

 عبدالملک بن عمیر در سنه 33 هجری قمری متولد شد و در سنه 136 در سن 103 سالگی مرد.
بعضی بجای عبدالملک بن عمیر (ابوعمرو) نوشته اند که از مشاهیر کوفه بود شاید (ابوعمرو) کنیه عبدالملک بن عمیر است بهرحال وی در سال 72 هجری که در آنوقت 39 سال داشت در حضور عبدالملک بن مروان نشسته بود که سر مصعب بن زبیر را آوردند و نزد عبدالملک بن مروان گذاشتند.

عبدالملک بن عمیر گفت در همین مجلس نشسته بودم که سر مبارک امام حسین (ع) را نزد ابن زیاد (لع) دیدم بعد از چند صباحی سر ابن زیاد ملعون را ر همین مجلس نزد مختار دیدم و بعد از چندی در همین مجلس سر مختار را پیش مصعب دیدم و اینک سر مصعب را نزد تو می بینم . بخدا پناه میبرم از این بازی روزگار که در مجلس ترا پنجمی نبینم!

عبدالملک بن مروان از شنیدن این قصه لرزه بر اندامش افتاد و فوری دستور داد قصر را خراب کردند و این قطعه شعر فاضل گروسی حاکی از این قضیه است:

تازه جوانی ز عرب هوشمند
گفت به عبدالملک از روی پند
زیر همین قبّه و این بارگاه
روی همین مسند و این تکیه گاه
بودم و دیدم بر ابن زیاد
آه چه دیدم که دو چشمم مباد
تازه سری همچه مه آسمان
طلعت خورشید ز رویش عیان
بعد ز چندی سر آن بدگهر
بد بر مختار بروی سپر
بعد که مصعب سر و سردار شد
دستخوش او سر مختار شد
این سر مصعب بتقاضای کار
تا چه کند با تو سر روزگار
نه فلک از گردش خود سیر شد
نه خم این طاق سرازیر شد
مات همینم که در این بند و بست
این چه طلسمی است که نتوان شکست


بعضی ایراد میکنند که آیا عبدالملک بن عمیر ناقل این قصه با اینکه اینهمه حوادث و جریانها را دیده باز تازه جوان است؟!
پاسخ آنکه این قضایا تنها در مدت یازده (11) سال واقع شده است چه آنکه شهادت سرور و سالار آزادگان حضرت حسین بن علی بن ابیطالب (علیه السلام ) در سال 61 روز عاشورا بود و قتل ابن زیاد لعنت الله علیه در سال 67 روز عاشورا بود و قتل مختار در سال 67 در ماه رمضان بود و قتل مصعب در سال 72 در جمادی الاولی بود.
ساری,گاهنوشته های محمود زارع

از سال 61 تا 72 در حدود یازده سال میشود که با این محاسبه و منظور داشتن سن عبدالملک بن عمیر که فوقا خاطرنشان شد وی از سن 28 سالگی تا 39 سالگی این قضایا را دیده و کسی که در این سن باشد تازه جوان اگر نباشد جوان بودنش محرز است اما آنچه که مشهور است مصرع نخست مثنوی مذکور که مورد ایراد قرار گرفته به اشکال مختلف عنوان شده است :
یکسره مردی ز عرب هوشمند – نادره مردی ز عرب هوشمند – نادره پیری ز عرب هوشمند – با این توضیح مطلب بی اشکال خواهد بود.

...





به تلگرام ما بپیوندید



ساری,گاه نوشته های محمود زارع بعضی مطالب مرتبط را بخوانید :
... امام حسین (ع) در نظر امام موسی صدر
... گلچینی از سخنان گهربار حضرت امام حسین علیه السّلام
... منظومه ای از استاد گرمارودی درباره امام حسین(ع)
... مناظره با ابوحنیفه



ساری,گاه نوشته های محمود زارع مطالب جدید وبلاگ :
مناظره صالح امامیّه با مولوی عامّه
کشکول تامّل! (14) عقل و راز جاودانگی
درک معیار تعبیر و تاویل خواب
اوصاف الاشراف خواجه نصیر (10)
کشکول تامّل! (13) هدایت انبیاء
رویا و حل معمّا
امکان یا عدم امکان تفسیر ثابت از متون مقدس
جایگاه عقل در اندیشه شیخ مفید
کشکول تامّل! (12) گذشت رند
نیایش فیلسوف
کشکول تامّل! (11) تجلّی برهان راز
کشکول تامّل! (10) میزبان راه دستگاه فکری
کشکول تامّل! (09) اگر بدانیم ... !
کشکول تامّل! (08) زیبایی
کشکول تامّل! (07) راز
سیره مردمی مولا علی (ع) از نگاه امام موسی صدر
کشکول تامّل! (06) سرّ لا
کشکول تامّل! (05) « تر » و « ترین »
کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
علوی و هاشمی بودن در امامت
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
فرق میان رؤیای صادق و كاذب
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
امام موسی صدر و تغییر اما نه با اسلحه دیگران
فرق طمأنینه و ایمان
نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
اصول كلی شناخت قرآن
تأویل و تفسیر در قرآن کریم
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
خدیجه ام المومنین مظلوم و برترین همسر رسول گرامی اسلام
آیا وفا از زن محال است ؟!
همراهی علوم الهى در جهان آخرت
قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم
تفسیر سوره مائده 15 (210)
حیات و مرگ ارادى و غیرارادى
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.