ساری,گاه نوشته های محمود زارع:بعضی از فضلاء نوشته اند که در تاریخ بیست و چهارم ماه رمضان سال یکهزار و یکصد و بیست و ام المومنین ام سلمه (رض)چهار هجری یکی از صلحاء امامیه با شخصی که از مولوی های عامه بود در خصوص ذمّ خلفاء ثلاثه (بوبکر و عمر و عثمان) مناظره نمودند.

صالح امامیه آنچه را که سند از اخبار و آثار در ذمّ آنها ذکر میکرد آن مولوی در سند آنها مناقشه میکرد و میگفت این اخبار صحیح نیست چرا که تعصب وادار کرده اینها را نوشته اند. تا بالاخره کار باینجا رسید که آن مولوی گفت تا دلیلی از قرآن مجید در مذمت آنها اقامه ننمایی هرگز من ترا تصدیق نخواهم کرد!

عجیب آنست که این طائفه هر موقع که در براهین عقلی و حتی نقلی هم کم آورده از ازمنه قدیم هم متوسل به این مساله میشدند که پس باید از قرآن سندی آیه ای بیاوری تا من بپذیرم ! و معمولا این روحیه را عنودان و جحودان با حقائق در پیش میگیرند و خدا وقتی بخواهد احدی یا جمعی را رسوا کند آنها را به چنین جایگاهی میراند که از کتاب وی مدرک بخواهند و خدای تعالی هم که دانای ازلی و ابدی است و بنحوی در کتاب خویش آیات را منظم نموده است که تنها آنهایی که دل بیماری ندارند راه یابند نه هر کسی که با لجاجت و از سر عناد با حقیقت نخواهد که دیده بروی حق باز کند بتواند هدایت یابد و بهمین دلیل کتاب خدا ضمن هادی بودن مضل هم میباشد البته برای همین طائفه !

این مرد امامیه چون از چنین دلیلی مستحضر نبود در برابر عناد و لجاجت آن مولوی افسرده شد. آنشب در عالم رویاء شرفیاب حضور حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله (ص) شد و کیفیت مناظره خود را با آن مولوی نقل کرد.

حضرت فرمود: این آیه در ذمّ ایشان آمده :
« انا من المجرمین منتقمون » یعنی : البته ما از بدکاران انتقام خواهیم کشید.

مرد امامیه مذهب عرضکرد یا رسول الله از کجای این آیه فهمیده میشود که در مذمت خلفای ثلاثه ( ابوبکر و عمر و عثمان ) نازل شده است؟!
نقل شد که حضرت فرمود: از موافقت عدد آیه شریفه با عدد اسماء آن سه نفر بحساب جمل.

آن مرد صالح از مذهب امامیه وقتی که از خواب بیدار شد و حساب نمود حروف آیه را با عدد اسماء آن سه نفر بحساب جمل موافق دید. پس فردای آنروز آن مولوی را از کیفیت خواب خود خبردار نمود و او را بهمین حجت ملزم نمود.

موافقت عدد آیه کریمه با عدد حروف اسامی ایشان چنین است که عدد حروف آیه شریفه (1202) میباشد و عدد اسماء آن سه نفر نیز (1202) است باین ترتیب :
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
( انا من المجرمین منتقمون )
که مرکب از : الف (1) ن (50) الف(1) م (40) ن (50) الف (1) ل (30) م (40) ج (3) ر (200) م (40) ی (10) ن (50) م (40) ن (50) ت (400) ق (100) م (40) و (6) ن (50) که جمعا میشود (1202).

ابوبکر { الف (1) ب (2) و (6) ب (2) ک (20) ر (200) جمعا میشود   (231)
عـــمر { ع (70) م (40) ر (200) که جمع این هم به حساب جمل میشود  (310)
عثمان { ع (70) ث (500) م (40) الف (1) ن (50) که اینهم جمعا میشود (661)

حال مجموع عدد جمل این سه نفر (231+310+661) میشود همان عدد  (1202)
...

ساری,گاه نوشته های محمود زارع مناظره با ابوحنیفه



به تلگرام ما بپیوندید



ساری,گاه نوشته های محمود زارع بعضی مطالب مرتبط را بخوانید :
... مناظره با ابوحنیفه



ساری,گاه نوشته های محمود زارع مطالب جدید وبلاگ :
کشکول تامّل! (14) عقل و راز جاودانگی
درک معیار تعبیر و تاویل خواب
اوصاف الاشراف خواجه نصیر (10)
کشکول تامّل! (13) هدایت انبیاء
رویا و حل معمّا
امکان یا عدم امکان تفسیر ثابت از متون مقدس
جایگاه عقل در اندیشه شیخ مفید
کشکول تامّل! (12) گذشت رند
نیایش فیلسوف
کشکول تامّل! (11) تجلّی برهان راز
کشکول تامّل! (10) میزبان راه دستگاه فکری
کشکول تامّل! (09) اگر بدانیم ... !
کشکول تامّل! (08) زیبایی
کشکول تامّل! (07) راز
سیره مردمی مولا علی (ع) از نگاه امام موسی صدر
کشکول تامّل! (06) سرّ لا
کشکول تامّل! (05) « تر » و « ترین »
کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
علوی و هاشمی بودن در امامت
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
فرق میان رؤیای صادق و كاذب
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
امام موسی صدر و تغییر اما نه با اسلحه دیگران
فرق طمأنینه و ایمان
نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
اصول كلی شناخت قرآن
تأویل و تفسیر در قرآن کریم
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
خدیجه ام المومنین مظلوم و برترین همسر رسول گرامی اسلام
آیا وفا از زن محال است ؟!
همراهی علوم الهى در جهان آخرت
قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم
تفسیر سوره مائده 15 (210)
حیات و مرگ ارادى و غیرارادى
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.