قانونساری,گاه نوشته های محمود زارع:ابن خالویه که از مبرزین علمای نحویه امامیه بود گفته که شبی در محفل انس سیف الدوله بن حمدان جمعی از فضلاء حاضر بوده و از هر جایی سخن بمیان می آمد. وی از آن جمع پرسید :
آیا اسم (ممدودی) کشیده دراز در خاطر دارید که چون جمعش بنا کنند (مقصور) مختصر و کوتاه شود؟!

حاضران همگی یکرای گفتند ما را بر چنین اسمی اطلاعی نیست! سپس متوجه من شده و گفت ترا در این مساله چه جوابست؟!

گفتم اسمی بدین صفت بیاد دارم ولی وقتی از خزانه ی خاطر خارج میشود که از خزانه ی بیت المال هزار درهم در کیسه من داخل گردد تا چنان لوءلوء لالا همی گرانبها بماند و هم امیر کمال دوست آنرا قدر شناخته و گرامی دارد!

پس از این اشارت رفت و ناصره حاضر کردند. پس از این معروض داشتم که این دو اسم که بدین صفت باشد در یاد دارم که یکی (صحراء)  و دیگری (عذراء) است و جمع آنها بر (صحاری) و (عذاری) بسته میشود.

و هم او را گوید که بعد از دو ماه به دو اسم دیگر اطلاع یافتم. یکی (ضلفاء) است که ارض غلیظ را گویند و دیگری (حبراء) که زمین نمناک را گویند که جمع آنها ( ضلافی و حباری ) است و پس از بیست(20) سال دیگر بر پنجمین اسم واقف گشتم و آن (سیتاء) است که ارض خشنه را گویند که جمعش (سیاتی) است.

اقعد و اجلس
همچنین همین ابن خالویه گوید روزی که سعادت حضور سیف الدله مرا دست داد بپاس ادب چند لمحه بپای ایستادم تفقدات مخصوصه بمن ارزانی داشت و گفت (اقعد) چون از کلمه (اجلس) بلفظ اقعد عدول کرد از آن تقریر دانستم که از ارباب فضل و دانش است زیرا که (قعود و جلوس) اگرچه هر دو معنی نشستن دارند ولی در موارد استعمال از یکدیگر جدا شوند چرا که قعود انحطاط از بلندی است و جلوس انتقال از پستی است به بلندی لهذا چون خواهند به ایستاده بگویند بنشین کلمه اقعد استعمال کنند و چون با خفته یا ساجدی خطاب نشستن کنند گویند : اجلس ! 
31 تیر1395 . دوشنبه
ساری . محمود زارع


بعضی مطالب مرتبط :
... کشکول تامّل! (13) هدایت انبیاء
... کشکول تامّل! (12) گذشت رند
... کشکول تامّل! (11) تجلّی برهان راز
... کشکول تامّل! (10) میزبان راه دستگاه فکری
... کشکول تامّل! (09) اگر بدانیم ... !
... کشکول تامّل! (08) زیبایی
... کشکول تامّل! (07) راز
... کشکول تامّل! (06) سرّ لا
... کشکول تامّل! (05) « تر » و « ترین »
... کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
...
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
...
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
... 
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )

... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
...  درون پیمایی (01)
...  انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )




- محمد (ص) موعود همه انبیاء پیشین
- قیامت , همانندی روی ها و دلها
- دوستان خدا محزون نباشند
- حکایت درویشان خدا
- هدایت فقط کار خداست و در این امر شریک نمیخواهد
- حکمت , حقیقت و ثمره آن
- ترفندهای مشتاقان گفتگو با محبوب
- الله و اولیاء الله
- خدای غفار در خور خویش با بندگان معاملت کند نه در خور بندگان!
- مقر به لا اله الا الله نمی سوزد
دیده برای دیدن دوست است
موسی و لذت و بهجت کلام الهی
ذکر و اقسام آن
حرم ظاهر و حرم باطن !
بنده و ارباب !
حج عوام و حج خواص
دری بگشا تا دری بگشاید
مسلمانی ز سلمان جوی و ...
آزمون سخت دوستی خلیل الله
التحصین‏ ابن فهد حلی (1)


https://telegram.me/zaresari



آخرین مطالب وبلاگ :
اوصاف الاشراف خواجه نصیر (10)
کشکول تامّل! (13) هدایت انبیاء
رویا و حل معمّا
امکان یا عدم امکان تفسیر ثابت از متون مقدس
جایگاه عقل در اندیشه شیخ مفید
کشکول تامّل! (12) گذشت رند
نیایش فیلسوف
کشکول تامّل! (11) تجلّی برهان راز
کشکول تامّل! (10) میزبان راه دستگاه فکری
کشکول تامّل! (09) اگر بدانیم ... !
کشکول تامّل! (08) زیبایی
کشکول تامّل! (07) راز
سیره مردمی مولا علی (ع) از نگاه امام موسی صدر
کشکول تامّل! (06) سرّ لا
کشکول تامّل! (05) « تر » و « ترین »
کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
علوی و هاشمی بودن در امامت
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
فرق میان رؤیای صادق و كاذب
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
امام موسی صدر و تغییر اما نه با اسلحه دیگران
فرق طمأنینه و ایمان
نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
اصول كلی شناخت قرآن
تأویل و تفسیر در قرآن کریم
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
خدیجه ام المومنین مظلوم و برترین همسر رسول گرامی اسلام
آیا وفا از زن محال است ؟!
همراهی علوم الهى در جهان آخرت
قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم
تفسیر سوره مائده 15 (210)
حیات و مرگ ارادى و غیرارادى
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.