آیا تفسیر ثابت متون مقدس ممكن است؟
جواب:
روح انسان گرچه مجرّد است، لیكن تجرّد تام عقلی ندارد تا در مبادی ادراك نیازی به احساس و مانند آن نداشته باشد و چون احساس بدون ارتباط با مادّه خارجی مقدور نیست و هر گونه پیوندی با مادّه خارجْ مرهون زمان و در گرو مكان و نظیر آن است

ساری,گاه نوشته های محمود زارع

و از سوی دیگر شیء ادراك شده نیز در زمان و مكان و وضع و محاذات معیّن قرار می‌گیرد، چنین پنداشته می‌شود كه همه ادراكهایِ روحْ تاریخمند و متمكّن و مانند آن است در حالی كه اگر از مرحله احساس و تخیّل بگذریم (گرچه هر ادراكی حتی احساس و تخیّل مجرد است) و به ادراك اصیل روح راه یابیم متوجه خواهیم شد كه:

1 ـ روح دارای تجرّد از قید زمان و مكان و مانند آن است.
2 ـ ادراكْ امری مجرّد است.
3 ـ كلّی اگر ادراك شود، از هر قیدی منزّه است؛ زیرا كلی غیر از اشتراك لفظی است، بلكه معنایی است مشترك بین افراد فراوان كه بر همه آنها صادق و از قید هر یك از آنها مبرّاست.
4 ـ شهود حضوری روح مجرّد و نیز ادراك كلی مجرّد بدون تاریخمند بودن اِدراك یا مُدرَك ممكن است، گرچه ادراك موجود مجرّد ممكن است در زمان خاص یا مكان مخصوصی واقع شود؛ لیكن هیچ یك از این امورِ خارج از قلمرو ادراك روح و بیرون از منطقه ادراكِ كلّی و مانند آن سهمی در عصری كردن ادراك یا مصری كردن مُدْرَك ندارد.
5 ـ در تفسیر متن مقدّس لازم است مفاهیم الفاظِ مستعمل در آن متن را برابر با فرهنگِ رایج و دارجِ عصر نزول در نظر گرفت؛ گرچه مصادیق آنها در طی اعصار و قرون یا در امصار و اماكن یا اقوام و ملل، متنوّع و متعدّد باشد.

بنابراین، ممكن است مفسّر با داشتن پیش‌فهم ها و پیش‌ فرضها (اصول موضوعه) تفسیر ثابت و جاویدی از متن مقدّس ارائه دهد كه به هیچ وجه معنای استنباط شده، اختصاصی به مرز و بوم معیّن یا تاریخ مشخص نداشته باشد؛ گرچه تفسیر او در ظرفِ محدودِ تاریخ واقع می‌شود؛ همچنین مُفَسّرِ مفروض، مطلبی ثابت، مجرد، كلی و دائمی را از قرآن استنباط می‌كند، نه مطلبی نسبی را؛ گرچه ممكن است معرفت‌شناس بگوید: اگر چه مفسّرِ مفروضْ پیام مطلق، كلی و عام را از آیه استفاده می‌كند، لیكن این اطلاق و عموم و كلی فهمیدن مربوط به خصوص مفسّر مزبور است و برای خصوص او معتبر است، نه برای مفسّران دیگر.

مأخذ: (تسنیم، ج ١، ص ٢١٥) {منبع}


https://telegram.me/zaresari



- جایگاه عقل در اندیشه شیخ مفید
- مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
- فرق طمأنینه و ایمان
- نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
- باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
- اصول كلی شناخت قرآن
- زن و حصول به مقام مرجعیت
- قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
- دلیل تفاوت دیه زن و مرد
- رقّت قلب
- تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
- تاثیر موسیقی در قرب عارفانه!
- تأثیر موسیقی بر روان آدمی
- مراتبی از شهود برای افراد عادی
- جایگاه عرفان در قرآن
- شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول
- سیر تكاملی در برزخ
- چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
- آیا تفسیر قرآن ممكن است؟
- قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
- قرآن جهانی و تفاوت زبان
- مراد از تفقه چیست؟
- مراد از قلب در قرآن كریم
- حمد, برترین سوره قرآن
- اسامی و سرّ سوره حمد
- سوره حمد مكی است !
- بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
- آیا قرآن تحریف شده است؟!
- روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
- بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
- شاید خدا ؟!
- المسكین رسول الله
- قرآن برای تمام بشریت
- آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!





مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس





مطالب اخیر وبلاگ :

نیایش فیلسوف
کشکول تامّل! (11) تجلّی برهان راز
کشکول تامّل! (10) میزبان راه دستگاه فکری
کشکول تامّل! (09) اگر بدانیم ... !
کشکول تامّل! (08) زیبایی
کشکول تامّل! (07) راز
سیره مردمی مولا علی (ع) از نگاه امام موسی صدر
کشکول تامّل! (06) سرّ لا
کشکول تامّل! (05) « تر » و « ترین »
کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
علوی و هاشمی بودن در امامت
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
فرق میان رؤیای صادق و كاذب
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
امام موسی صدر و تغییر اما نه با اسلحه دیگران
فرق طمأنینه و ایمان
نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
اصول كلی شناخت قرآن
تأویل و تفسیر در قرآن کریم
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
خدیجه ام المومنین مظلوم و برترین همسر رسول گرامی اسلام
آیا وفا از زن محال است ؟!
همراهی علوم الهى در جهان آخرت
قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم
تفسیر سوره مائده 15 (210)
حیات و مرگ ارادى و غیرارادى
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.