هدایت انبیاءساری,گاه نوشته های محمود زارع
ساری,گاه نوشته های محمود زارع:ارائه طریق ( مبشّر ) و ایصال الی المطلوب ( شاهد ). پس نذیری چی ؟! در مقام نذیری برای کسانی آمد که نمیخواهند بشنوند و هدایت یابند!

قرآن در یکجای خویش سه شان شاهد " شاهدا " و بشارت ( مبشرا ) و هشدار " و نذیرا " را برای انبیاء قائل شده است. مخاطب کیست حالا ؟! تردید ندارم که مخاطب حضرت حق عقل است :

نذیر – برای عقل انکارگرانی مانند بوجهل است
بشیر – برای عقل مومنانی چون صحابه رسول همانند بوذر و مقداد و یاسر و ... است
شاهد – برای خاصانی چون مولا علی مرتضی جان حضرت ختم المرسلین و اهل البیت مکرم آنحضرت که کمترینش در این بخش بحضرت سلمان میرسد است! حضرت سلمان بمقاماتی خاص از راز و سرّ راه یافته بود که بخطاب سلمان منا اهل البیت مخاطب گشته بود!

نقش انبیاء – رفتن در راه و ایصال الی المطلوب مستلزم دانستن مقصدی است که باید در راه رفت. اگر مقصد شناخت خدا باشد بعثت انبیاء در این راستا نیست! گرچه چنین نقشی را می بینیم اما انبیاء نیامده اند که خدا را بما بشناساندند چرا که اصل خود پذیرش انبیاء وابسته باین است که پیش از بعثت به خدای باید معتقد بود که وجود پیامبر را تصدیق کرد.

پس کار انبیاء چیست؟!
کار رسولان بیدار کردن خفتگان است. گویا بادهای نفس نوعی خلسگی و خفتگی در بشریت میزاید و اینجاست که قاعده لطف الهی اقتضای آن مینماید که پیامبران را برای بیدارباش بفرستد.

ما در آئینه فطرت خویش با خدا عهدی در ازل بستیم و " قالوا بلی " گفتیم و هیچ پیامبری را نیامده است که ببینیم که بیاید بگوید خدایی است و چنین و چنان ! کار پیامبری این است که بگوید بیدار باشید و هشیار که .... برای اقلّی از ابناء بشر شاهد است و برای بعضی ها هم بشیر است و برای کثیری هم نذیر !

اگر انبیاء را بیداران بنامیم خطابی در راستای حقیقت و دوست هم هست ... خواب همان غفلت است و نفس است که غفلت زایی میکند. یعنی میتوان به نفس گفت که موجود تولید کننده غفلت !

الناس نیام ... چون مردم خواب هستند , خوابیده نمیتواند خوابیده را بیدار کند. این است که پیامبران را مثل دیگر مردم نمیتوان در خواب دانست یعنی پیش از ماموریت بیدار باش خداوند پانها را بیدار کرده است . خفته را خفته کی کند بیدار ... بیادم آمد که مصطفی (ص) فرمود من حتی همان موقع که چشمم در خواب است خواب نیستم و دلم بیدار است !
یا حق
محمود زارع
(ساری,26 خرداد 95)


...............
(1).توضیح:روزگار غریبی است.مجال و فرصت حتی نگاه کردن به آسمان شب هم از ما گرفته شد یا خویش توفیقات این چنینیمحمود زارع خویش را از دست داده ایم ... در این آشفته بازار خرک جینجال آخرالزمانی, تنها ساعتی مجال آنرا یافتم که از همه چیز فارغ شوم و افکاری را که در ذهن و ضمیرم پاس میداشتم را بی مقدمه و بی چینش منطقی و همینجور کشکولی و بالبداهه مرور میکردم را در دفترچه ای یاداشت کنم که بچه ها بعد از مطالعه پیشنهاد کرده اند آنرا تایپ کرده و در صفحه شخصی – تارنمایم – منتشر کنیم . ( خلاف عادت بود چون نمی پسندم چنین گفتگوهای با تنهایی های خویش را بخصوص در این اوقات عمر باشتراک بگذارم ) همین بود که این نقش ؛ محصول ساعتی مجال برای نقاشی هر آنچه که - طبق معمول هر روزه - در ذهنم میگذرد بود . این نقش ها بجای خویش آدمی را از پرده هایی حصین هم گاه بیرون می اندازد . بهرحال بر کم و کاستی ها و نقصان متن , خود خط اصلاح بکشید . یاحق (محمود)









بعضی مطالب مرتبط :
... کشکول تامّل! (12) گذشت رند
... کشکول تامّل! (11) تجلّی برهان راز
... کشکول تامّل! (10) میزبان راه دستگاه فکری
... کشکول تامّل! (09) اگر بدانیم ... !
... کشکول تامّل! (08) زیبایی
... کشکول تامّل! (07) راز
... کشکول تامّل! (06) سرّ لا
... کشکول تامّل! (05) « تر » و « ترین »
... کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
...
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
...
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
... 
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )

... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
...  درون پیمایی (01)
...  انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )




- محمد (ص) موعود همه انبیاء پیشین
- قیامت , همانندی روی ها و دلها
- دوستان خدا محزون نباشند
- حکایت درویشان خدا
- هدایت فقط کار خداست و در این امر شریک نمیخواهد
- حکمت , حقیقت و ثمره آن
- ترفندهای مشتاقان گفتگو با محبوب
- الله و اولیاء الله
- خدای غفار در خور خویش با بندگان معاملت کند نه در خور بندگان!
- مقر به لا اله الا الله نمی سوزد
دیده برای دیدن دوست است
موسی و لذت و بهجت کلام الهی
ذکر و اقسام آن
حرم ظاهر و حرم باطن !
بنده و ارباب !
حج عوام و حج خواص
دری بگشا تا دری بگشاید
مسلمانی ز سلمان جوی و ...
آزمون سخت دوستی خلیل الله
التحصین‏ ابن فهد حلی (1)


https://telegram.me/zaresari



آخرین مطالب وبلاگ :
کشکول تامّل! (08) زیبایی
کشکول تامّل! (07) راز
سیره مردمی مولا علی (ع) از نگاه امام موسی صدر
کشکول تامّل! (06) سرّ لا
کشکول تامّل! (05) « تر » و « ترین »
کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
علوی و هاشمی بودن در امامت
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
فرق میان رؤیای صادق و كاذب
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
امام موسی صدر و تغییر اما نه با اسلحه دیگران
فرق طمأنینه و ایمان
نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
اصول كلی شناخت قرآن
تأویل و تفسیر در قرآن کریم
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
خدیجه ام المومنین مظلوم و برترین همسر رسول گرامی اسلام
آیا وفا از زن محال است ؟!
همراهی علوم الهى در جهان آخرت
قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم
تفسیر سوره مائده 15 (210)
حیات و مرگ ارادى و غیرارادى
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !
داستان هابیل و قابیل
مراتبی از شهود برای افراد عادی
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.