عالم دینی بر این باور بود که با یاد گرفتن حدیث و روایت و سخنرانی و بیان کلمات روی منبر و سپس انتقاد و موعظه، کار و وظیفه‌اش به اتمام رسیده است. به خصوص زمانی که بر سر منبر می‌رود و توجه همه را می‌بیند و خطبه می‌خواند. اما برخی از آن‌ها نیازی به مشارکت در سازندگی احساس نمی‌کردند.

امام موسی صدر

امام علی(ع) این‌گونه فرهیختگان و این‌گونه عالمان دینی را نمی‌پذیرد. زندگی و فرهنگ امام با ژرفای زندگی و فرهنگ مردم مرتبط است. ما منتسب به او هستیم و به نام او دعوت و به پیمودن راه او افتخار می‌کنیم.

ما از او چه آموختیم؟ آیا تقوای سلبی آموختیم؟ آیا برتری بر مردم را آموختیم؟ آیا محاکمه‌ی مردم را آموختیم؟ به هیچ وجه!
امام این‌گونه به ما نیاموخت. بلکه به عکس، سلوک و رفتار امام مستقیما به معنای سازندگی است. سلوک او در به عهده گرفتن مسئولیت‌هاست. او علم و عمل را به هم آمیخت. او وارد مسائل و حقوق امت شد تا فردایی بهتر بسازد. این است علی (ع).

اما آن فردی که عمل نمی‌کند، فرهیخته‌ای که عمل نمی‌کند و نمی‌خواهد عمل کند، ناچار است که انتقاد کند تا انتقاد او جای کار و تلاشی را که انجام نمی‌دهد، بگیرد، حتی اگر دروغ باشد.
« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا یُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ »
" اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! از خدا بترسید و سخن صواب گویید تا كارهاى شما را اصلاح كند. (احزاب/۷۰-۷۱)"

 یکی از مصیبت‌های امت ما این است که با حرارت فراوان و با کمال دقت سخن می‌گوییم و موشکافانه تحلیل می‌کنیم و می‌گوییم الحمد الله وظیفه‌ی خود را در ماه رمضان انجام دادیم:
صحبت کردیم، مردم را تشویق کردیم، از مردم انتقاد کردیم. وظیفه‌ی ما هرگز این نیست.

امام موسی صدر، موسوعه، چ١، ج٨، ص۴۰۴



به تلگرام ما بپیوندید


گل

مطالب مرتبط :
توجه به دردمندان و گرسنگان
سیاست به جای هدف
معضل لجوج
مردان الهی بدنبال قدرت نیستند
لَن تنالوا البرَّ حتی تُنفِقوا مما تُحبّون
بی ‌معنا شدن کلمه و سلامت جامعه
حرف‌های بزرگ،سخنان تند و ... هیچ!
علمای‌ دین‌ و نسخه‌ ی برابر اصل طاغوت‌
امام موسی صدر و کاری بیش از گریه
امام موسی صدر و پدیده رانت خواری
امام موسی صدر و معنای حیات وی
امام موسی صدر و جامعه قهرمان نه فرد قهرمان
امام موسی صدر و انتظار فرج
امام حسین (ع) در نظر امام موسی صدر
امام موسی صدر و راه هدایت
امام موسی صدر و زنان مقتدر




مطالب اخیر وبلاگ:
کشکول تامّل! (06) سرّ لا
کشکول تامّل! (05) « تر » و « ترین »
کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
علوی و هاشمی بودن در امامت
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
فرق میان رؤیای صادق و كاذب
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
امام موسی صدر و تغییر اما نه با اسلحه دیگران
فرق طمأنینه و ایمان
نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
اصول كلی شناخت قرآن
تأویل و تفسیر در قرآن کریم
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
خدیجه ام المومنین مظلوم و برترین همسر رسول گرامی اسلام
آیا وفا از زن محال است ؟!
همراهی علوم الهى در جهان آخرت
قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم
تفسیر سوره مائده 15 (210)
حیات و مرگ ارادى و غیرارادى
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !
داستان هابیل و قابیل
مراتبی از شهود برای افراد عادی
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 09 (204)
معنی سلام در آیه 16 مائده
فرق بین امت محمد(ص) و موسی(ع)



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.