راز « لا »لا حول ولا قوه الا بالله
ساری,گاه نوشته های محمود زارعن هر وقت که به این مساله فکر میکنم آنرا در باطنم چنین بتصور می نشینم .
« لا اله الا الله »
یعنی
" پاک کن هر خدانمایی را بجز خدای احد و واحد ".
« لا » یعنی " نیست " نیست؛
« لا » بیشتر بمعنی جارو کردن است.

اصلا شکل « لا » هم بشکل جارو میباشد.
یعنی جارو کن گرد و غبار شرک و وهم و خیال ؛
تا همه به باطن حقیقت که « الله » تعالی است برسند و ببینند!

پس « لا » پاک کننده است.
نفس غبارساز است؛
تمام خواسته ها و امیال آدمیزاده نوعی غبارآلوده کردن را عامل هستند,
حال تو از « لا » و پاک کردن مدد جوی ؛
« لا » کن ,
نیست کن ,
پاک کن ...

یعنی عشق هم « لا » است.
اصلا « لا » خود عشق است
و اصلا خود « لا » را عشق است !

آتش

عشق هر چه که غیر از معشوق است را می سوزاند؛
پس باید گفت :
آتش بزن به هر چه که غیر از معشوق است!
یعنی « لا »

پس « لا » خود آتش است.
شعله های آتش را خوب نگاه کردی ؟!

شعله های آتش , نقش « لا » نمی زنند؟!!
میزنند دیگه !
شعله های آتش بشکل « لا » نقش میگیرند و میسورانند و پاک میکنند و ... !
در خانه اگر کس است یک حرف بس است !

« لا اله الا الله » یعنی تمام شدنی است هر پانچه که غی راز تمام شدنی است.

« لا » یعنی آنکه به هر چه غیر " الا " ست که برسی میگویی نه !

لاسیر نمیشوی از هر چه که داری, هر جا که میرسی تا بی نهایت!
 اصلا « لا اله الا الله » طریق افناء است.
« لا » یعنی پل های پشت سرت را خراب کنی.
افناء در تقدم و تاخّر , مقدم بر اثبات است.
بهمین خاطر حضرت حق " لا اله " را مقدم بر " الا الله " فرمود!

یا حق
محمود زارع
(ساری,26 خرداد 95)
***



...............
(1).توضیح:روزگار غریبی است.مجال و فرصت حتی نگاه کردن به آسمان شب هم از ما گرفته شد یا خویش توفیقات این چنینی محمود زارعخویش را از دست داده ایم ... در این آشفته بازار خرک جینجال آخرالزمانی, تنها ساعتی مجال آنرا یافتم که از همه چیز فارغ شوم و افکاری را که در ذهن و ضمیرم پاس میداشتم را بی مقدمه و بی چینش منطقی و همینجور کشکولی و بالبداهه مرور میکردم را در دفترچه ای یاداشت کنم که بچه ها بعد از مطالعه پیشنهاد کرده اند آنرا تایپ کرده و در صفحه شخصی – تارنمایم – منتشر کنیم . ( خلاف عادت بود چون نمی پسندم چنین گفتگوهای با تنهایی های خویش را بخصوص در این اوقات عمر باشتراک بگذارم ) همین بود که این نقش ؛ محصول ساعتی مجال برای نقاشی هر آنچه که - طبق معمول هر روزه - در ذهنم میگذرد بود . این نقش ها بجای خویش آدمی را از پرده هایی حصین هم گاه بیرون می اندازد . بهرحال بر کم و کاستی ها و نقصان متن , خود خط اصلاح بکشید . یاحق (محمود)







ساری,گاه نوشته های محمود زارع





بعضی مطالب مرتبط :
... کشکول تامّل! (05) « تر » و « ترین »
... کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
...
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
...
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
... 
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )

... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
...  درون پیمایی (01)
...  انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )




- محمد (ص) موعود همه انبیاء پیشین
- قیامت , همانندی روی ها و دلها
- دوستان خدا محزون نباشند
- حکایت درویشان خدا
- هدایت فقط کار خداست و در این امر شریک نمیخواهد
- حکمت , حقیقت و ثمره آن
- ترفندهای مشتاقان گفتگو با محبوب
- الله و اولیاء الله
- خدای غفار در خور خویش با بندگان معاملت کند نه در خور بندگان!
- مقر به لا اله الا الله نمی سوزد
دیده برای دیدن دوست است
موسی و لذت و بهجت کلام الهی
ذکر و اقسام آن
حرم ظاهر و حرم باطن !
بنده و ارباب !
حج عوام و حج خواص
دری بگشا تا دری بگشاید
مسلمانی ز سلمان جوی و ...
آزمون سخت دوستی خلیل الله
التحصین‏ ابن فهد حلی (1)


https://telegram.me/zaresari



آخرین مطالب وبلاگ :
کشکول تامّل! (02)
فرق میان رؤیای صادق و كاذب
کشکول تامّل! (01)
مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
امام موسی صدر و تغییر اما نه با اسلحه دیگران
فرق طمأنینه و ایمان
نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
اصول كلی شناخت قرآن
تأویل و تفسیر در قرآن کریم
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
خدیجه ام المومنین مظلوم و برترین همسر رسول گرامی اسلام
آیا وفا از زن محال است ؟!
همراهی علوم الهى در جهان آخرت
قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم
تفسیر سوره مائده 15 (210)
حیات و مرگ ارادى و غیرارادى
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !
داستان هابیل و قابیل
مراتبی از شهود برای افراد عادی
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 09 (204)
معنی سلام در آیه 16 مائده
فرق بین امت محمد(ص) و موسی(ع)
تفسیر سوره مائده 08 (203)
انسان رمضان + دانلود متن صوتی
مقصود از شدت بر کفار
ادعای بیهوده یهود و نصاری
بیشترین دعای حضرت رسول (ص)







توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.