« تر » و « ترین »
آنچه که در یکساعت تنهایی و تامل بر کشکول بنده ای نهادند! (1)

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:امورات باطنی ا ز جمله اراده و قدرت و ... هیچ گاه سکون ندارند یعنی هیچگاه امر به توقف نمیکنند؛ در غیر اینصورت دیگر ماهیتا نه قدرت هستند و نه اراده و نه ... ! پس قدرت همیشه « قدرت تر » و اراده هم همیشه « اراده تر » هستند و هکذا ... !

ساری,گاه نوشته های محمود زارع

برای تنظیم و تنسیق امورات اجتماعی در سامان دادن به حکومت نمیتوان بدون قانون (که فقط در یک وجهش نقش کنترل کنندگی قدرت را دارند) حکومتی را برپایه عدل برپا داشت.

این مساله ربطی به فرد خوب یا انسان بد ندارد , نگوئید فلانی خوبست یا ... بلکه مساله این است که موضوع فرد نیست بلکه موضوع صفت است !

باید قدرت بر اساس قوانین دقیقی که احدی در هر سطحی از حکومت که باشد نتواند از آن عدول کند؛ تنظیم و اجرا شده و قدرت کنترل شود چرا که قدرت ذاتا و ماهیتا ایستاپذیر نیست یعنی قدرتی که قدرت تر نشود اصلا پایدار نمی ماند لذا باید مهار شود.

نمیخواهم بگویم که تقصیر فرد یا گروه دارای قدرت در هر حکومتی که باشد , هست بلکه ذات قدرت ایستا ناپذیرست وگرنه خواهد مرد! ...
با این اعتبار و با این وصف تنها کسانی نخواهند پذیرفت که بخواهند استبداد بورزند یا از دائره حلقه مستبدین دارای منافعی باشند ولو منافع خیر و غیر قابل خدشه ! مثلا !

تنها ملکه « عصمت » و بویژه حکم « نصب الهی » میتواند به قدرت ( کنترل نشده توسط عامه مردم ) مشروعیت ببخشد که ... ! تازه آنهم دارای زوایایی از بحث مختار بودن انسانها بر حسب مشیت الهی تا قیامت و ... را
 
قدرت درست همانند آگاهی است در فراتر رفتن خویش . یعنی همانطور که نمیتوان جلوی معرفت و دانش و آگاهی را گرفت مگر آنکه بخواهیم بمرگ آگاهی فتوا دهیم , همانطور هم نمیتوان جلوی قدرتر شدن قدرت را گرفت !
یا حق
محمود زارع
(ساری,26 خرداد 95)
***

ساری,گاه نوشته های محمود زارع




...............
(1).توضیح:روزگار غریبی است.مجال و فرصت حتی نگاه کردن به آسمان شب هم از ما گرفته شد یا خویش توفیقات این چنینی محمود زارعخویش را از دست داده ایم ... در این آشفته بازار خرک جینجال آخرالزمانی, تنها ساعتی مجال آنرا یافتم که از همه چیز فارغ شوم و افکاری را که در ذهن و ضمیرم پاس میداشتم را بی مقدمه و بی چینش منطقی و همینجور کشکولی و بالبداهه مرور میکردم را در دفترچه ای یاداشت کنم که بچه ها بعد از مطالعه پیشنهاد کرده اند آنرا تایپ کرده و در صفحه شخصی – تارنمایم – منتشر کنیم . ( خلاف عادت بود چون نمی پسندم چنین گفتگوهای با تنهایی های خویش را بخصوص در این اوقات عمر باشتراک بگذارم ) همین بود که این نقش ؛ محصول ساعتی مجال برای نقاشی هر آنچه که - طبق معمول هر روزه - در ذهنم میگذرد بود . این نقش ها بجای خویش آدمی را از پرده هایی حصین هم گاه بیرون می اندازد . بهرحال بر کم و کاستی ها و نقصان متن , خود خط اصلاح بکشید . یاحق (محمود)



بعضی مطالب مرتبط :
... کشکول تامّل! (04) حادث و قدیم
...
کشکول تامّل! (03) روح و نفس
...
کشکول تامّل! (02) می آید کسی !
... 
کشکول تامّل! (01) صدای وحدت
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )

... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
...  درون پیمایی (01)
...  انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )




- محمد (ص) موعود همه انبیاء پیشین
- قیامت , همانندی روی ها و دلها
- دوستان خدا محزون نباشند
- حکایت درویشان خدا
- هدایت فقط کار خداست و در این امر شریک نمیخواهد
- حکمت , حقیقت و ثمره آن
- ترفندهای مشتاقان گفتگو با محبوب
- الله و اولیاء الله
- خدای غفار در خور خویش با بندگان معاملت کند نه در خور بندگان!
- مقر به لا اله الا الله نمی سوزد
دیده برای دیدن دوست است
موسی و لذت و بهجت کلام الهی
ذکر و اقسام آن
حرم ظاهر و حرم باطن !
بنده و ارباب !
حج عوام و حج خواص
دری بگشا تا دری بگشاید
مسلمانی ز سلمان جوی و ...
آزمون سخت دوستی خلیل الله
التحصین‏ ابن فهد حلی (1)


https://telegram.me/zaresari



آخرین مطالب وبلاگ :
کشکول تامّل! (02)
فرق میان رؤیای صادق و كاذب
کشکول تامّل! (01)
مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
امام موسی صدر و تغییر اما نه با اسلحه دیگران
فرق طمأنینه و ایمان
نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
اصول كلی شناخت قرآن
تأویل و تفسیر در قرآن کریم
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
خدیجه ام المومنین مظلوم و برترین همسر رسول گرامی اسلام
آیا وفا از زن محال است ؟!
همراهی علوم الهى در جهان آخرت
قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم
تفسیر سوره مائده 15 (210)
حیات و مرگ ارادى و غیرارادى
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !
داستان هابیل و قابیل
مراتبی از شهود برای افراد عادی
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 09 (204)
معنی سلام در آیه 16 مائده
فرق بین امت محمد(ص) و موسی(ع)
تفسیر سوره مائده 08 (203)
انسان رمضان + دانلود متن صوتی
مقصود از شدت بر کفار
ادعای بیهوده یهود و نصاری
بیشترین دعای حضرت رسول (ص)






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.