آنچه که در یکساعت تنهایی و تامل بر کشکول بنده ای نهادند! (1)
هوالهو

ساری,گاه نوشته های محمود زارع

از او بطلب هر آنچه خواهی که وی است !

ساری,گاه نوشته های محمود زارع:از همه ساعات و آنات زندگی لحظه ای نبود که بی یاد تو سر کنم ؛ کنون که به پیری رسیدم رهایم مکن ! من سراسر نقص و کمی و کاستی را دگر چه توانی باشد که توانم گلیم خویش از آب تیره آنچه که ساخته ام , بدر آرم ؟! ... تا کی راز ترا پنهان باید کرد ...!
***
نشتری به عقل!
کیست این پنهان مرا در جان و تن - کز درون من همی گوید سخن ؟!
اگر از من بپرسند که آیا عقل نسبی است ؟! من شاید بتوانم با شروطی بگویم که : آری ! چگونه ؟!
عقل چند صد هزار سال پیش با عقل این زمان چقدر تفاوت دارد؟!... پس از این جهت عقل بنوعی در مهمیز زمان و حتی تا حدودی مکان میباشد. حال تنها میتوان با شروطی عقل را تا آنجا رها کرد که بتواند فراتر از زمان برود . پس میتوانم با اطمینان بیشتر بگویم که عقل منحصر در زمان و در قید مکان ؛ عقل نسبی است! ...
آیا در بی عقلی فضائلی میتوان سراغ گرفت؟! عقل تهی از عقل ( عقل عقل ) فضیلتی ندارد... کار انبیاء عظام از جهتی فقط رشد دادن عقول بشری است.

  صدای وحدت
سفره ای پهن کرده کثرت. مهمترین مائده این سفره نان مکان و آب زمان است ! میهمانان این خوان , همی خورنده مکان و نوشنده زمانند ! بخصوص از شراب زمان و در حال هذیان گویی گوش عالمی را هم کر کرده اند ! آنقدر غوغاهای نابهنجار ساخته اند که دگر صدای موزون توحید را کمتر میتوان شنید !
در هستی یک صدا در جریان است ؛ صدای وحدت , صدای یگانگی و یکرنگی ؛ اما کو گوش شنوای نیوشنده این ندا؟!
وقتی در درون زمان  مکان محصوری, چگونه میتوانی از کثرتهایی که فراورده این خوان اند , جدا شوی؟!
بادی دیگر صداها را خاموش کرد , باید تمامی فرآورده های دنیای مدرنیته و باصطلاح پسامدرنیته را بیک سوی نهاد و روی در سوی وحدت کرد تا .... !
***

ناداران بیشتر تظاهر بداشتن میکنند!
از هیچ حیوانی – گرچه به صورت انسانی نماید – انتظار ادب و اخلاق نداشته باشید. دائره امتیاز انسان با حیوان همین اخلاق می باشد. یک موجود بی اخلاق و فاقد ادب با انسان بودن فاصله زیادی دارد ! 

تعجّب در آنست که حیوانات انسان نما , بیشتر از اخلاق میگویند و مینویسند و دم میزنند ! گویا کمبود و نبود حسن ادب و اخلاق را پیش تر و بیشتر از دیگران همواره در خویش احساس کرده اند . بهمین خاطرست که برای جبران چنین نقصیه ای بجای آراستن نفس خویش به آداب اخلاقی و ملکات فاضله اخلاقی , به بیراهه رفته و فقط از آن دم میزنند و مینویسند و اما عمل نمیکنند و شاید بهمین سبب باشد که نمود تظاهر آنان به اینگونه موارد بواسطه فقد آن از سوی پوینده یا نویسنده آن باشد ! یعنی درست گفته آنکه گفته افراد به آنچه که ندارند بیشتر تظاهر میکنند !

باید بگویم که قصد توهین به حیوانات نداشته امّا یک انسان بی ادب و اخلاق حق ندارد از اخلاق بنویسد مگر آنکه در پی فهم این نقیصه در باطن خویش , تمام مساعی خود را در توبه و جبران مافات نماید !
یا حق
محمود زارع
(ساری,26 خرداد 95)

.............
(1).توضیح:روزگار غریبی است.مجال و فرصت حتی نگاه کردن به آسمان شب هم از ما گرفته شد یا خویش توفیقات این چنینی محمود زارعخویش را از دست داده ایم ... در این آشفته بازار خرک جینجال آخرالزمانی, تنها ساعتی مجال آنرا یافتم که از همه چیز فارغ شوم و افکاری را که در ذهن و ضمیرم پاس میداشتم را بی مقدمه و بی چینش منطقی و همینجور کشکولی و بالبداهه مرور میکردم را در دفترچه ای یاداشت کنم که بچه ها بعد از مطالعه پیشنهاد کرده اند آنرا تایپ کرده و در صفحه شخصی – تارنمایم – منتشر کنیم . ( خلاف عادت بود چون نمی پسندم چنین گفتگوهای با تنهایی های خویش را بخصوص در این اوقات عمر باشتراک بگذارم ) همین بود که این نقش ؛ محصول ساعتی مجال برای نقاشی هر آنچه که - طبق معمول هر روزه - در ذهنم میگذرد بود . این نقش ها بجای خویش آدمی را از پرده هایی حصین هم گاه بیرون می اندازد . بهرحال بر کم و کاستی ها و نقصان متن , خود خط اصلاح بکشید . یاحق (محمود)




بعضی مطالب مرتبط :

... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )

... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
...  درون پیمایی (01)
...  انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )




- محمد (ص) موعود همه انبیاء پیشین
- قیامت , همانندی روی ها و دلها
- دوستان خدا محزون نباشند
- حکایت درویشان خدا
- هدایت فقط کار خداست و در این امر شریک نمیخواهد
- حکمت , حقیقت و ثمره آن
- ترفندهای مشتاقان گفتگو با محبوب
- الله و اولیاء الله
- خدای غفار در خور خویش با بندگان معاملت کند نه در خور بندگان!
- مقر به لا اله الا الله نمی سوزد
دیده برای دیدن دوست است
موسی و لذت و بهجت کلام الهی
ذکر و اقسام آن
حرم ظاهر و حرم باطن !
بنده و ارباب !
حج عوام و حج خواص
دری بگشا تا دری بگشاید
مسلمانی ز سلمان جوی و ...
آزمون سخت دوستی خلیل الله
التحصین‏ ابن فهد حلی (1)


https://telegram.me/zaresari



آخرین مطالب وبلاگ :
مقام امامت در مقایسه با ولایت الهی
امام موسی صدر و تغییر اما نه با اسلحه دیگران
فرق طمأنینه و ایمان
نكاتی پیرامون تفسیر قرآن كریم
باء در بسم اللّه الرحمن الرحیم
اصول كلی شناخت قرآن
تأویل و تفسیر در قرآن کریم
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
خدیجه ام المومنین مظلوم و برترین همسر رسول گرامی اسلام
آیا وفا از زن محال است ؟!
همراهی علوم الهى در جهان آخرت
قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم
تفسیر سوره مائده 15 (210)
حیات و مرگ ارادى و غیرارادى
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !
داستان هابیل و قابیل
مراتبی از شهود برای افراد عادی
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 09 (204)
معنی سلام در آیه 16 مائده
فرق بین امت محمد(ص) و موسی(ع)
تفسیر سوره مائده 08 (203)
انسان رمضان + دانلود متن صوتی
مقصود از شدت بر کفار
ادعای بیهوده یهود و نصاری
بیشترین دعای حضرت رسول (ص)
تفسیر سوره مائده 07 (202)
قرآن نور است و مصطفی (ص) هم
غزل مرحوم امام خمینی (ره)






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.