زندگى و مرگ طبیعى انسان با حیات و مرگ ارادى چه فرقى دارد؟
جواب:
انسان یك زندگى و مرگ طبیعى دارد كه در آن، با حیوانات و حتى گیاهان شریك است، انسان ‏داراى حركت، تخیّل، توهّم، تغذیه، نموّ و مانند آن است كه بعضى مشترك بین انسان و گیاهان و ‏برخى دیگر مشترك بین انسان و حیوان است.

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

بودن اینها دلیل بر حیات طبیعى و از نبود آنها تعبیر به ‏مرگ طبیعى مى‏ شود. اینها نشانه كمال نیست مگر در حد كمال گیاهى یا كمال حیوانى‎.

براى انسان مرگ و زندگىِ دیگرى نیز وجود دارد كه در اختیار خود اوست، انسان مى ‏تواند با سوء ‏اختیار و انتخاب بد، خود را بمیراند و یا با حُسنِ اختیار و انتخاب نیك، خود را زنده كند.

قرآن كریم از ‏كسانى كه با سوء اختیار، خود را مى ‏میرانند به عنوان كافر  یاد مى ‏كند، یعنى كسى كه، حیات ‏معنوى را از دست داده یا در جهت فراهم كردن حیات معنوى گامى برنداشته یا در مقام دفع و رفع ‏آن برآمده، یا بعد از دسترسى به آن، سقوط كرده است، نظیر آنها كه معاذاللَّه بعد از اسلام مرتدّ ‏مى ‏شوند. اینها مرگ‏هایى در اثر سوء اختیار است.‏ ‎ ‎

گاهى نیز انسان قبل از این كه بمیرد با انتخابى نیك، خود را مى ‏میراند. آن كه مى ‏گوید: بار دیگر ‏من از انسانیت مى ‏میرم و از فرشته شدن سر برمى ‏آورم،(1) ناظر به این مرگ اختیارى است كه ‏انسان به حسن اختیار مى ‏میرد.

این گونه از مرگها زمانى تحقق مى‏ یابد كه انسان بتواند غرایز ‏خودخواه و خودكام را بمیراند و خوى درندگى و منّیت ‏طلبى را درهم بكوبد و چنانچه این خوىِ غرور و ‏خودخواهى را درهم كوبید و با حسن اختیارِ خود، از چنگال حیوانیت نجات یافت، مرگ نیكى كه با ‏این كیفیت به دست آمده، موت ارادى نام دارد و در این حد است كه انسان به مرز فرشته‏ ها راه پیدا ‏مى ‏كند.

این مطلب در بعضى از كتابهاى فقهى نظیر كتاب شریف جواهر و عروه و در احكام روزه‏ هاى ‏مستحبى ذكر شده است كه: در فضیلت روزه، همین بس كه انسان شبیه فرشته مى‏ شود.‏

‎ ‎ائمه معصومین - سلام‏اللَّه علیهم - با مخاطبین خود به گونه‏ هاى مختلف سخن گفته‏ اند،
گاهى ‏فرموده‏ اند: روزه بگیرید تا از درد گرسنگى مستمندان، باخبر بشوید، این تعلیل براى افرادِ بسیار ‏ضعیف است، چرا باید از احوال آنها بى ‏خبر بود تا در ماه مبارك رمضان، آن هم در اثر احساس ‏گرسنگى از آنان یاد كنیم؟
‎ ‎گاهى نیز مى فرمایند روزه بگیرید تا در اثر فشار تشنگى و گرسنگى، به یاد گرسنگى و تشنگى ‏قیامت باشید، این تعلیل براى متوسطین است، چرا در ایام سال از قیامت غفلت كنیم تا با فشار ‏گرسنگى و تشنگى به یاد معاد باشیم؟ ‎ ‎
گروه دیگر، كسانى هستند كه روزه مى ‏گیرند تا در حد فرشته ‏ها قدم بردارند و مى ‏گویند‎:‎ ‎‎

تو فرشته شوى ار جهد كنى از پى آنك
برگ توت است به تدریج كنندش اطلس


‎ ‎انسان بزرگتر از آن است كه وقت خود را به خوردن و آشامیدن صرف كند، ارزش او بالاتر از آن ‏است كه براى خوردن، زندگى كند. البته این كه فرموده ‏اند نخورید تا فرشته بشوید یعنى مطلق ‏تصرفات گیاهى و حیوانى را ترك كنید، تا فرشته‏ منش باشید.

اگر در جهان طبیعت، یك برگ توت به ‏كارگاه كرم ابریشم راه پیدا كند حریر و پرنیان مى ‏شود، چگونه یك انسان فرشته نشود. در صورتى ‏كه مى‏ تواند برتر از فرشته‏ ها قدم بردارد.‏ ‎ ‎

بنابراین گروه سوم كسانى هستند كه با حُسن اختیار، مرده ‏اند و با مرگ ارادى از عالم حیوانى و ‏نباتى چشم پوشیده ‏اند. چه این كه گاهى انسان با سوء اختیار خود مى‏ میرد، نظیر آیاتى كه كافران ‏را مرده مى ‏داند و یا وجود مبارك حضرت امیر - سلام‏اللَّه علیه - درباره عالم بى ‏عمل مى ‏فرماید‎:‎ ‎ »‎ذلك میّت الأحیاء»(2)‏ ‎ ‎یعنى داناى بى ‏عمل در بین زنده‏ ها، یك جنازه عمودى است.
فرق او با سایر اموات در این‎ ‎است ‏كه آنها جنازه افقىِ روى زمین هستند و این جنازه عمودى روى زمین است وگرنه هر دو مرده ‏اند. ‏عالم بى ‏عمل، مردارى چون سایر مرده ‏ها است.
و در انتخاب هر یك از این دو مسیر زنها و مردها ‏مختارند، هر كسى كه راه بهتر را انتخاب كند و زودتر طى كند، موفق‏تر خواهد بود‎.‎
...............
(1) مثنوى معنوى مولوى، دفتر سوم‎:‎
از جمادى مردم و نامى شدم
وز نما مردم به حیوان سر زدم
مردم از حیوانى و آدم شدم
پس چه ترسم كى ز مردن كم شدم
حمله دیگر بمیرم از بشر
تا برآرم از ملایك بال و پر

‏(2) نهج البلاغه صبحى صالح، كلمات قصار 374.‏ ‏

(زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 365 ـ 367.)‏    
(منبع)


دلیل تفاوت دیه زن و مرد



https://telegram.me/zaresari



- آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
- زن و حصول به مقام مرجعیت
- قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
- دلیل تفاوت دیه زن و مرد
- رقّت قلب
- تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
- تاثیر موسیقی در قرب عارفانه!
- تأثیر موسیقی بر روان آدمی
- مراتبی از شهود برای افراد عادی
- جایگاه عرفان در قرآن
- شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول
- سیر تكاملی در برزخ
- چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
- آیا تفسیر قرآن ممكن است؟
- قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
- قرآن جهانی و تفاوت زبان
- مراد از تفقه چیست؟
- مراد از قلب در قرآن كریم
- حمد, برترین سوره قرآن
- اسامی و سرّ سوره حمد
- سوره حمد مكی است !
- بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
- آیا قرآن تحریف شده است؟!
- روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
- بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
- شاید خدا ؟!
- المسكین رسول الله
- قرآن برای تمام بشریت
- آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!





مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس





مطالب اخیر وبلاگ :
آیا در روایات از زن مذمت شد ؟!
دوست و دشمن در بیان مولا علی(ع)
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !
داستان هابیل و قابیل
مراتبی از شهود برای افراد عادی
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 09 (204)
معنی سلام در آیه 16 مائده
فرق بین امت محمد(ص) و موسی(ع)
تفسیر سوره مائده 08 (203)
انسان رمضان + دانلود متن صوتی
مقصود از شدت بر کفار
ادعای بیهوده یهود و نصاری
بیشترین دعای حضرت رسول (ص)
تفسیر سوره مائده 07 (202)
قرآن نور است و مصطفی (ص) هم
غزل مرحوم امام خمینی (ره)
کیفیت قبض روح حضرت موسی (ع)
بیست نام پیامبر (ص) در قرآن
تفسیر سوره مائده 06 (201)
گنج مکشوف الهی
حجت وجود حق
سود حسود
ریزبینان واقف !
با کمال تاسف بعضیها دوست دارند ... بشوند!
آزمون دوستی
بازنده چه کسی است ؟!
دوستان را بیازمای آنگاه پیوند کن !
منافق ؛ دشمن متبسم ! ( 04)
موسیقی محلی بوشهری + دانلود صدای شهید یحیایی ( اذان )
صنایع و بدایع ادبی . قسمت دوم




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.