معناى روایتى كه مى‌فرماید: « وفا از زن محال است »، چیست؟
جواب:
در بعضى از روایات آمده است « چند چیز از چند نفر محال است: یكى از موارد این است كه وفا، از زن محال ‏است.» (1)

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

این گونه روایات ناظر به تربیت‏ هاى عمومى است نظیر روایتى كه مى ‏گوید: خداى سبحان شش ‏گروه را به شش گناه عقاب مى ‏كند، یكى این است كه ‎" ‎ الفقهاء بالحسد » (2).‏ ‎ ‎

مضمون این روایات ناظر به این است كه هر كسى در رشته خود مبتلاست، نه این كه فقه بد است یا ‏فقیه حسود است، بلكه یعنى باید مواظب بود كه این خطر در این رشته راه پیدا نكند.

پیامبران الهى كه ‏مربیان بشرند از یك سو مى‏ گویند:‏ ‎  »‎الفقهاء أُمناء الرسل» (3).‏ ‎ ‎اینها امین و وارث پیغمبرند، و از سوى دیگر هشدار مى ‏دهند كه مبادا گرفتار حسد بشوید و در اثر گناه ‏حسد بسوزید، چون شما در مظنّه رَشكید و زمینه حسد در شما هست.

مرحوم صدوق هر دو روایت را در ‏خصال نقل كرده، هم آن روایت خمسه را كه فرمود پنج چیز از پنج كس محال است یكى وفا از زن، و هم این ‏روایت سته را كه شش گروه به شش چیز معذّب مى ‏شوند یكى فقها به حسد.

بنابراین همانطورى كه این ‏روایت تنقیص فقه یا فقاهت و فقیه نیست، آن روایت خمسه نیز تنقیص زن نیست‎.‎ ‎ ‎اكثر‎ ‎این روایات یا نظیر قضایاى شخصیه است یا با توجه به شرایط مخصوص آن عصر یا آن موضوع است، ‏نظیر آنچه كه درباره خواص اشیا نقل شده است.
مثلاً این كه گفته مى ‏شود فلان میوه این همه خاصیت را ‏دارد، آیا براى همه مردم داراى این خاصیت است یا براى مردم همان منطقه؟ گاهى میوه‏ اى در منطقه‏ اى ‏رشد مى‏ كند كه خداى سبحان براى تأمین نیازهاى مردم همان منطقه آن میوه را رویانیده و براى مردم ‏مناطق دیگر آنچنان سودمند نیست.

جملات و امثال و حِكم منطقه ‏اى و اقلیمى را، نباید به عنوان قضایاى ‏طبیعى یا حقیقى تلقى كرد همچنان كه گاهى قدح و مدح‎ ‎هم اینچنین است. اگر چنانچه در شرایط خاصى از ‏گروه مخصوصى مدحى یا قدحى به عمل آمده است، نباید اینها را به عنوان قضایاى طبیعیّه یا حقیقیّه تلقى ‏كرد‎.‎
(زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 384 ـ 385.)‏

............
‏(1) «قال أبى عبد اللَّه (علیه السلام): خمس من خمسة محال: النصیحة من الحاسد محال، والشفقة ‏من العدو محال، والحرمة من الفاسق محال، والوفاء من المرأة محال، والهیبة من الفقیر محال»، خصال ‏صدوق، حدیث 5.‏ ‏(2) «قال (علیه السلام): اِنّ اللَّه عزوجل یعذّب ستّة بستّة: العرب بالعصبیّة، والدهاقنة بالكبر، والأُمراء ‏بالجور، والفقهاء بالحسد، والتّجار بالخیانة، وأهل الرّستاق بالجهل»، خصال صدوق، حدیث 14.‏ ‏(3) اصول كافى، ج1، باب 14، ص46.‏ ‎ ‎
(منبع)


دلیل تفاوت دیه زن و مرد



https://telegram.me/zaresari



- زن و حصول به مقام مرجعیت
- قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
- دلیل تفاوت دیه زن و مرد
- رقّت قلب
- تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
- تاثیر موسیقی در قرب عارفانه!
- تأثیر موسیقی بر روان آدمی
- مراتبی از شهود برای افراد عادی
- جایگاه عرفان در قرآن
- شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول
- سیر تكاملی در برزخ
- چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
- آیا تفسیر قرآن ممكن است؟
- قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
- قرآن جهانی و تفاوت زبان
- مراد از تفقه چیست؟
- مراد از قلب در قرآن كریم
- حمد, برترین سوره قرآن
- اسامی و سرّ سوره حمد
- سوره حمد مكی است !
- بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
- آیا قرآن تحریف شده است؟!
- روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
- بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
- شاید خدا ؟!
- المسكین رسول الله
- قرآن برای تمام بشریت
- آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!





مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس





مطالب اخیر وبلاگ :
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !
داستان هابیل و قابیل
مراتبی از شهود برای افراد عادی
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 09 (204)
معنی سلام در آیه 16 مائده
فرق بین امت محمد(ص) و موسی(ع)
تفسیر سوره مائده 08 (203)
انسان رمضان + دانلود متن صوتی
مقصود از شدت بر کفار
ادعای بیهوده یهود و نصاری
بیشترین دعای حضرت رسول (ص)
تفسیر سوره مائده 07 (202)
قرآن نور است و مصطفی (ص) هم
غزل مرحوم امام خمینی (ره)
کیفیت قبض روح حضرت موسی (ع)
بیست نام پیامبر (ص) در قرآن
تفسیر سوره مائده 06 (201)
گنج مکشوف الهی
حجت وجود حق
سود حسود
ریزبینان واقف !
با کمال تاسف بعضیها دوست دارند ... بشوند!
آزمون دوستی
بازنده چه کسی است ؟!
دوستان را بیازمای آنگاه پیوند کن !
منافق ؛ دشمن متبسم ! ( 04)
موسیقی محلی بوشهری + دانلود صدای شهید یحیایی ( اذان )
صنایع و بدایع ادبی . قسمت دوم
عشق فرمان یا فرمان عشق ؟!!
حجیّت شأن نزول در تفسیر قرآن

 




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.