مراد از‎ ‎قیمومیّت مرد بر زن در قرآن كریم چیست؟‏
جواب:
باید توجه نمود كه اگر زن در مقابل مرد و مرد در مقابل زن به عنوان دو صنف مطرح است، هرگز مرد قَوّام ‏و قیّم زن نیست و زن هم در تحت قیمومیت مرد نیست. بلكه قیمومت مربوط به موردى است كه زن در مقابل ‏شوهر و شوهر در مقابل زن باشد.

قوّام بودن در این مقام نیز نشانه كمال و تقرّب الى ‏اللَّه نیست، همچنانكه ‏در وزارتخانه ‏ها، مجامع، جامعه ‏ها، افرادى هستند كه قوّام دیگرى یعنى مدیر، مسؤول و رئیس و مانند آن ‏هستند اما این مدیریت، فخر معنوى نیست بلكه یك مسؤولیت اجرایى است و ممكن است كسى كه ‏ریاست آن مؤسسه را به عهده ندارد خالصانه‏ تر از قیّم كار بكند و پیش خدا مقرّب‏تر باشد.

قوّام بودن مربوط به ‏مدیریت اجرایى است، زیرا كه قرآن مى ‏فرماید:‏ ‎
 ‎الرّجالُ قوّامون على النّساء بما فضّل اللَّه بعضهم على بعضٍ و بما أنفقوا من أموالهم (1).‏ ‎ ‎

توانایى مرد در مسائل اجتماعى و شمّ اقتصادى و تلاش و كوشش براى تحصیل مال و تأمین ‏نیازمندى‏ هاى منزل و اداره زندگى بیشتر است. و چون مسؤول تأمین هزینه، مرد است سرپرستى داخله ‏منزل هم با مرد است اما این چنین نیست كه از این سرپرستى بخواهد مزیتى به دست آورد و بگوید من ‏چون سرپرستم پس افضل هستم بلكه این یك كار اجرایى است، وظیفه است نه فضیلت، روح قیّوم و قوّام ‏بودن وظیفه است و این چنین نیست كه قرآن به زن بگوید تو در تحت فرمان مرد هستى، بلكه به مرد ‏مى ‏گوید تو سرپرستى زن و منزل را به عهده دارى.

اگر این آیه به صورت تبیین وظیفه تلقى شود نه اعطاى ‏مزیت، آنگاه روشن مى ‏شود « الرّجال قوّامون على النساء » یعنى « یا أیّها الرّجال كونوا قوّامین» یعنى اى ‏مردها شما به امر خانواده قیام كنید همانطورى كه براى مسائل قضایى مى ‏فرماید:‏
كونوا قوّامین بالقسط شهداء للَّهِ (2).‏

 ‎الرّجال قوّامون على النساء ؛ گرچه جمله خبریّه است ولى روحش انشا است یعنى اى مردها شما ‏قوّام منزل باشید، سرپرست منزل باشید، كارها را در بیرون انجام دهید، اداره زندگى را در منزل به عهده ‏بگیرید، زیرا آسایش و آرامش زندگى مرد، در خانه است.

این كه آیه شریفه مى ‏فرماید:‏ ‎
 ‎ ومن آیاته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجاً لِتسكنوا اِلیها (3).‏
‎ ‎آنچه در تعبیرات روایى آمده است « لیأوى الیها » برابر همین تعبیر قرآنى است. « الرّجال قوّامون على ‏النساء » به این معنا نیست كه زن اسیر مرد است و مرد قوّام، قیّوم و مدیر است و مى ‏تواند به دلخواه خود ‏عمل كند. هرگز این تكلیف نیامده فتواى یك‏جانبه بدهد و به مرد بگوید تو فرمانروا هستى و هر چه ‏مى‏ خواهى بكن، بنابراین، اگر اسلام این دو حكم الزامى را در كنار هم ذكر كند و به زن در مقابل شوهر ‏دستور تمكین مى ‏دهد و به مرد در مقابل زن دستور سرپرستى مى ‏دهد، تنها بیان وظیفه و جریان امور ‏خانواده است و هیچ یك نه معیار فضیلت است و نه موجب نقص.‏

‎ ‎در نتیجه،
اولاً، « الرّجال قوّامون على النساء » مربوط به زن در مقابل شوهر است نه زن در مقابل مرد.
‏ثانیاً، این قیمومیّت معیار فضیلت نیست بلكه وظیفه است.
ثالثاً، قیّم بودن زن و مرد در محور اصول خانواده ‏است.
گاهى زن قیّم مرد است و گاهى مرد قیّم زن. و در اصول خانوادگى بسیارى از مسائل عوض مى‏ شود. ‏اطاعت فرزند چه پسر و چه دختر از ساحت مقدس پدر و مادر واجب است، و اگر فرزند كارى بكند كه پدر یا ‏مادر برنجد عاق پدر و مادر مى‏ شود و عقوق والدین حرام است.
بنابراین اگر مادر فرزند را از كارى نهى كرد و ‏گفت: این كار مایه آزردگى من مى ‏شود. در اینجا اطاعت مادر واجب است و پسر نمى ‏تواند بگوید كه من چون ‏در رتبه اجتهاد به سر مى ‏برم یا مهندس و طبیب شده ‏ام، دیگر تحت فرمان مادر نیستم و در حقیقت در چنین ‏مواردى زن بر مرد قیّم است، مادر بر پسر قیّم است گرچه پسر مجتهد و یا متخصص باشد.

در مسائلى كه ‏مربوط به داخل خانواده است زن و شوهر، مادر و فرزند و پدر و فرزند یك سلسله حقوق متقابلى دارند.

و ‏رابعاً، همان گونه كه در آغاز فصل گذشت این قیمومت طبق شرایط ضمن عقد قابل تحدید و یا واگذارى است.‏
(زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 391 ـ 393.)‏
...........
‏(1) سوره نساء، آیه 34.‏ ‏(2) سوره نساء، آیه 135.‏ ‏(3) سوره روم، آیه 21.‏
(منبع)
دلیل تفاوت دیه زن و مرد



https://telegram.me/zaresari




- زن و حصول به مقام مرجعیت
- قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
- دلیل تفاوت دیه زن و مرد
- رقّت قلب
- تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
- تاثیر موسیقی در قرب عارفانه!
- تأثیر موسیقی بر روان آدمی
- مراتبی از شهود برای افراد عادی
- جایگاه عرفان در قرآن
- شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول
- سیر تكاملی در برزخ
- چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
- آیا تفسیر قرآن ممكن است؟
- قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
- قرآن جهانی و تفاوت زبان
- مراد از تفقه چیست؟
- مراد از قلب در قرآن كریم
- حمد, برترین سوره قرآن
- اسامی و سرّ سوره حمد
- سوره حمد مكی است !
- بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
- آیا قرآن تحریف شده است؟!
- روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
- بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
- شاید خدا ؟!
- المسكین رسول الله
- قرآن برای تمام بشریت
- آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!





مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس





مطالب اخیر وبلاگ :
زن و حصول به مقام مرجعیت
تفسیر سوره مائده 14 (209)
قبح بى‌عفتى زن و مرد یکسانست
نظر حضرت علی(ع) درباره دوستی
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !
داستان هابیل و قابیل
مراتبی از شهود برای افراد عادی
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 09 (204)
معنی سلام در آیه 16 مائده
فرق بین امت محمد(ص) و موسی(ع)
تفسیر سوره مائده 08 (203)
انسان رمضان + دانلود متن صوتی
مقصود از شدت بر کفار
ادعای بیهوده یهود و نصاری
بیشترین دعای حضرت رسول (ص)
تفسیر سوره مائده 07 (202)
قرآن نور است و مصطفی (ص) هم
غزل مرحوم امام خمینی (ره)
کیفیت قبض روح حضرت موسی (ع)
بیست نام پیامبر (ص) در قرآن
تفسیر سوره مائده 06 (201)
گنج مکشوف الهی
حجت وجود حق
سود حسود
ریزبینان واقف !
با کمال تاسف بعضیها دوست دارند ... بشوند!
آزمون دوستی
بازنده چه کسی است ؟!
دوستان را بیازمای آنگاه پیوند کن !
منافق ؛ دشمن متبسم ! ( 04)
موسیقی محلی بوشهری + دانلود صدای شهید یحیایی ( اذان )
صنایع و بدایع ادبی . قسمت دوم
عشق فرمان یا فرمان عشق ؟!!
حجیّت شأن نزول در تفسیر قرآن

 



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.