چرا اگر زنى دامنش به بى‌عفتى آلوده شد بستگان او احساس ننگ مى‌كنند، ولى در ‏مورد مرد این‌چنین نیست؟
جواب:
مرحوم علامه طباطبایى - رضوان اللَّه علیه - مطلبى را در تفسیر شریف المیزان دارد كه مى‏ فرماید:
هنوز ‏رسوبات جاهلیت در جامعه رواج دارد، یعنى جامعه، جامعه اسلامى است، اما فكر، فكر جاهلیت است‎.

‎در جامعه كنونى این چنین است كه اگر مردى آلوده شود بستگان مرد احساس ننگ نمى ‏كنند ولى اگر ‏زنى آلوده شد اعضاى خانواده احساس ننگ مى ‏كنند و چه بسا اقدام به قتل او نمایند - چنانچه در روزنامه‏ ها ‏و مجلات به امثال این اتفاقات برمى‏ خوریم - آیا این فكر، غیر از فكر جاهلیت است؟
آیا این غیرت، غیرت ‏جاهلیت است یا غیرت دینى؟
البته مسلمان باید احساس ننگ بكند اما مشترك، نه متفاوت، باید به طور ‏یكسان غیور باشد.‏ ‎ ‎بى ‏غیرتى مطابق فرهنگ منحط غرب است، تبعیض در غیرت هم، همان فرهنگ منحط جاهلى است ‏آنچه كه مطابق با فرهنگ اسلام است تعادل در غیرت است.‏ ‎ ‎

متأسفانه ما، اسلامى سخن مى ‏گوییم، اما جاهلى مى ‏اندیشیم و اندیشه جاهلى خود را به حساب ‏اسلام ناب مى‏ گذاریم، بى‏ غیرتى را درباره مردها، از فرهنگ غرب و غیرت داشتن در مورد زنها را از فرهنگ ‏جاهلیت اخذ مى ‏كنیم و این دو را باهم جمع كرده و به حساب اسلام ناب مى‏ گذاریم و بعد گمان مى ‏كنیم كه ‏اسلام بین زن و مرد فرق قائل شده است.

این كه در بیانات حضرت امیر (سلام‏ اللَّه علیه) آمده است كه‏‎:
و لبس الاسلام لبس الْفرو مقلوباً (1).‏
‎ ‎یعنى اسلام به صورت یك پوستین وارونه، پوشیده شد تا شناخته نشود،
سرّش همین است - و خدا ‏روح مطهر حضرت امام را مهمان قرآن و عترت كند كه بسیارى از این پرده‏ ها را كنار زد و اسلام ناب را روشن ‏نمود - ، در بسیارى از موارد برخى مسائل را از بیگانه ‏هاى غرب و برخى را از رسوبات جاهلیت گرفته‏ ایم و این ‏معجون را به صورت اسلام درآورده و گفتیم كه این، نظر اسلام است در حالى كه وقتى به قرآن مراجعه ‏مى ‏كنیم مى ‏بینیم قرآن مى ‏فرماید:
الزّانیة والزّانى فاجلدوا كلّ واحد منهما مائة جلدة ولا تأخذكم بهما رأفةٌ فى دین اللَّه (2).‏
‎ ‎زن و مرد زناكار را هر یك صد تازیانه بزنید و در اجراى حكم خدا نسبت به آنان شما را رأفت فرانگیرد.‏

‎ ‎مى‏ فرماید نه درباره مرد آلوده مسامحه كنید و نه درباره زن. در مورد سرقت نیز قرآن مى ‏فرماید‎:
السّارق والسّارقة فاقطعوا أیدیهما جزاءً بما كسبا نكالاً من اللَّه (3).‏ ‎ ‎
دستان مرد و زنِ دزد را ببرید به سزاى آنچه كرده ‏اند به عنوان كیفرى از جانب خدا‎.‎ ‎ ‎

این كه در مورد سرقت ممكن است از زن بگذریم ولى از مرد نمى‏ گذریم و در مسأله آلوده دامن شدن، ‏به عكس عمل مى ‏كنیم، هر دو، تبعیض و ناشى از افكار و اندیشه‏ هاى جاهلانه است. این التقاط و رسوب ‏جاهلى، با آن میراث فرهنگ غلط و منحط بیگانه یك مجموعه ‏اى به صورت اسلام درآورده است كه اگر كسى ‏با این دید و اعتقاد به سراغ اسلام ‏شناسى برود خیال مى ‏كند اسلام بین زن و مرد فرق گذاشته است و اگر ‏هم بخواهد امتیاز آنها را جستجو كند یا در ارث جستجو مى ‏كند، یا در دیه تحقیق مى ‏كند.

مقام زن را باید در ‏انسان‏ شناسى جستجو كرد، نه در دیه و ارث.‏ ‎ ‎عظمتى را كه دین براى زن قائل است همان عظمتى است كه براى انسان قائل شده است‎.‎ ‎ ‎

حتى در خصوص مسائل اقتصادى نیز قرآن اشاره مى ‏فرماید كه زن و مرد مستقل ند، گرچه اگر مى‏ فرمود: ‏
هر كسى مالك كسب خود مى ‏باشد كافى بود و لیكن براى این كه رسوبات جاهلى را‎ ‎بزداید مى ‏فرماید‎:
 ‎للرّجال نصیبٌ ممّا اكتسبوا وللنّساء نصیب ممّا اكتسبن (4).‏
‎ ‎زن در اقتصاد مستقل است و مرد نیز در اقتصاد مستقل است، لذا براى این كه به عظمت مقام زن پى ‏ببریم، در قدم اول باید از اندیشه جامعه جاهلیت‏ زدایى كنیم و بگوییم آنچه را كه شما معتقدید، نظر اسلام ‏نیست‎.‎ ‏
(زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 422 ـ 424.)‏ ‏
.........
 ‏(1) نهج البلاغه فیض، خطبه 108.‏ ‏(2) سوره نور، آیه 2.‏ ‏(3) سوره مائده، آیه 38.‏ ‏(4) سوره نساء، آیه 32.‏ ‎ ‎
(منبع)


دلیل تفاوت دیه زن و مرد



https://telegram.me/zaresari




- دلیل تفاوت دیه زن و مرد
- رقّت قلب
- تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
- تاثیر موسیقی در قرب عارفانه!
- تأثیر موسیقی بر روان آدمی
- مراتبی از شهود برای افراد عادی
- جایگاه عرفان در قرآن
- شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول
- سیر تكاملی در برزخ
- چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
- آیا تفسیر قرآن ممكن است؟
- قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
- قرآن جهانی و تفاوت زبان
- مراد از تفقه چیست؟
- مراد از قلب در قرآن كریم
- حمد, برترین سوره قرآن
- اسامی و سرّ سوره حمد
- سوره حمد مكی است !
- بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
- آیا قرآن تحریف شده است؟!
- روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
- بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
- شاید خدا ؟!
- المسكین رسول الله
- قرآن برای تمام بشریت
- آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!





مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس





مطالب اخیر وبلاگ :
دلیل تفاوت دیه زن و مرد
میبدی و تفسیر آیه ولایت
تفسیر سوره مائده 13 (208)
هم آوایی مفسران درباره حضرت زهرا (س)
دوستی و مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 12 (207)
تفسیر سوره مائده 11 (206)
رقّت قلب
تفسیر سوره مائده 10 (205)
تفاوت عرفان شیعی با دیگر مكتب‏ها
دوستی در بیان مولا علی (ع)
تاثیر موسیقی در قرب عارفانه !
تأثیر موسیقی بر روان آدمی
زندگی یک فرد همانند زندگی همه
تا خود چه رفت در ازل !
داستان هابیل و قابیل
مراتبی از شهود برای افراد عادی
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 09 (204)
معنی سلام در آیه 16 مائده
فرق بین امت محمد(ص) و موسی(ع)
تفسیر سوره مائده 08 (203)
انسان رمضان + دانلود متن صوتی
مقصود از شدت بر کفار
ادعای بیهوده یهود و نصاری
بیشترین دعای حضرت رسول (ص)
تفسیر سوره مائده 07 (202)
قرآن نور است و مصطفی (ص) هم
غزل مرحوم امام خمینی (ره)
کیفیت قبض روح حضرت موسی (ع)
بیست نام پیامبر (ص) در قرآن
تفسیر سوره مائده 06 (201)
گنج مکشوف الهی
حجت وجود حق
سود حسود
ریزبینان واقف !
با کمال تاسف بعضیها دوست دارند ... بشوند!
آزمون دوستی
بازنده چه کسی است ؟!
دوستان را بیازمای آنگاه پیوند کن !
منافق ؛ دشمن متبسم ! ( 04)
موسیقی محلی بوشهری + دانلود صدای شهید یحیایی ( اذان )
صنایع و بدایع ادبی . قسمت دوم
عشق فرمان یا فرمان عشق ؟!!
حجیّت شأن نزول در تفسیر قرآن
اتفاق شیاطین خونخوار
انسان کامل ( 29) رساله چهارم از جلد دوم
چشم پوشی بهترین کار
شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.