آیا افراد عادی هم می‏توانند مراتبی از شهود داشته باشند؟

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

پاسخ :
تهذیب نفس بهترین راه دستیابی به عرفان حقیقی است و به درس‏ خوانده ‏های حوزه یا دانشگاه اختصاص ندارد.
برای مثال حارثة بن مالك در پاسخ پیامبر اكرم‏صلی الله علیه و آله و سلم عرض كرد:
« من شب را به صبح رساندم، در حالی كه به مقام یقین رسیده ‏ام».
پیامبر فرمود: « هر چیزی نشانه‏ ای دارد، نشان یقین تو چیست؟»
وی در پاسخ گفت: « گویا عرش خدا و بهشت را می‏ بینم، و جهنم و زوزه ساكنان آن را می‏شنوم».
پیامبر فرمود: «هذا عَبْدٌ نَوّرَ اللّهُ قَلبَهُ بالإیمان»
این بنده‏ ای است كه خداوند قلب او را نورانی كرده است.[1]

زمانی در حرم مطهّر پیامبر اكرم‏ صلی الله علیه و آله و سلم جوانی نزد من آمد و گفت:
می‏خواهم قصه‏ ای را با شما در میان بگذارم. من در فلان شهر ایران آبمیوه‏ فروش هستم. ما برای اینكه آبمیوه خنك و گوارا باشد، تكه ‏ای یخ داخل لیوان می‏ اندازیم و سپس آبمیوه روی آن می‏ریزیم و به قیمت معمول می‏فروشیم. یخ قیمتی ندارد و ما هم تعهد كرده ‏ایم كه یك لیوان آبمیوه (به قیمتی خاص) به مردم بدهیم. تكه یخ مقداری از فضای لیوان را اشغال می‏كند و از حجم آبمیوه می‏كاهد.

صبح یك روز، هنگام باز كردن مغازه مشاهده كردم، قالب‏های یخی كه معمولاً صبحها پیش از طلوع آفتاب جلوی در مغازه می‏گذارند، شعله ‏ور شده و زبانه آتش از آنها بلند است. خیلی زود متوجه مشكل شدم. غلّ و غش ما در فروش آبمیوه، آن آتش را شعله ‏ور كرده بود، پس از آن لیوان های بزرگ‏تری تهیه كردم و یك لیوان كامل آبمیوه، با یخ به مشتری می‏دهم.

این جوان در كنار قبر مطهّر پیامبر اكرم‏ صلی الله علیه و آله و سلم پس از بیان داستان خود، این آیه را تلاوت كرد:
كلاّ لَوْ تَعلمون عِلمَ الیقینِ ٭ لَترونّ الجَحیم . [2]
در سوره مباركه نساء نیز آمده است:
إنّ الذینَ یأكلونَ أموالَ الیتامی ظُلماً إنّما یأكلونَ فی بُطونِهم ناراً.[3]

[1]  ـ الكافی، ج 2، ص 53.
[2]  ـ سوره تكاثر، آیات 6 ـ 5.
[3]  ـ سوره نساء، آیه 10.
(منبع)


https://telegram.me/zaresari




- جایگاه عرفان در قرآن
- شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول
- سیر تكاملی در برزخ
- چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
- آیا تفسیر قرآن ممكن است؟
- قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
- قرآن جهانی و تفاوت زبان
- مراد از تفقه چیست؟
- مراد از قلب در قرآن كریم
- حمد, برترین سوره قرآن
- اسامی و سرّ سوره حمد
- سوره حمد مكی است !
- بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
- آیا قرآن تحریف شده است؟!
- روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
- بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
- شاید خدا ؟!
- المسكین رسول الله
- قرآن برای تمام بشریت
- آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!





مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس





مطالب اخیر وبلاگ :
جایگاه عرفان در قرآن
دوستی در کلام مولا علی (ع)
تفسیر سوره مائده 09 (204)
معنی سلام در آیه 16 مائده
فرق بین امت محمد(ص) و موسی(ع)
تفسیر سوره مائده 08 (203)
انسان رمضان + دانلود متن صوتی
مقصود از شدت بر کفار
ادعای بیهوده یهود و نصاری
بیشترین دعای حضرت رسول (ص)
تفسیر سوره مائده 07 (202)
قرآن نور است و مصطفی (ص) هم
غزل مرحوم امام خمینی (ره)
کیفیت قبض روح حضرت موسی (ع)
بیست نام پیامبر (ص) در قرآن
تفسیر سوره مائده 06 (201)
گنج مکشوف الهی
حجت وجود حق
سود حسود
ریزبینان واقف !
با کمال تاسف بعضیها دوست دارند ... بشوند!
آزمون دوستی
بازنده چه کسی است ؟!
دوستان را بیازمای آنگاه پیوند کن !
منافق ؛ دشمن متبسم ! ( 04)
موسیقی محلی بوشهری + دانلود صدای شهید یحیایی ( اذان )
صنایع و بدایع ادبی . قسمت دوم
عشق فرمان یا فرمان عشق ؟!!
حجیّت شأن نزول در تفسیر قرآن
اتفاق شیاطین خونخوار
انسان کامل ( 29) رساله چهارم از جلد دوم
چشم پوشی بهترین کار
شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول
فلسفه یا تفلسف
سند جهالت
مزد گناه بویژه خیانت را زود در کاسه ات میگذارند!
سیر تكاملی در برزخ
تفسیر سوره مائده 05 (200)
محصولات مناطق ایران بزبان نظم
طهارت باطن
حكمت طهارت با آب
ما در آثار صنع حیــرانیــم (5)
مومنین مشرک !
ما در آثار صنع حیــرانیــم (3)
اختلاف شیعه و سنی در وضو گرفتن
تفسیر سوره مائده 04 (199)
انتظار واقعی
توجه به دردمندان و گرسنگان
برای كشتن تو نیزه هم فراوان است
آثار انتظار فرج








توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.