أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشِیرٍ وَ لا نَذِیرٍ یعنى لئلا تقولوا.
محمد را كه بشما فرستادیم بآن فرستادیم تا فردا نگوئید كه بما هیچ بشیر و نذیر نیامد. آن گه مصطفى (ص) بشما آمد، هم بشیر است و هم نذیر، بشیر بالجنّة نذیر من النار، بشیر بالمؤمنین و نذیر للجاحدین.

محمد (ص)

مصطفى (ص) را در قرآن بیست نام است، بده فائده در دو قرین یكدیگر،
دو نام تصریح است و آن را اسم علم گویند، و هو محمد و احمد،
یقول اللَه تعالى: مُحَمَدٌ رَسُولُ اللَهِ، یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ.

و دو نام تعظیم است، و هو الرسول و النبى،
یقول اللَه تعالى: یا أَیُهَا النَبِیُ، یا أَیُهَا الرَسُولُ.

و دو نام شفقت است و مهربانى، و هو الرؤف و الرحیم،
لقوله تعالى: بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ.

و دو نام است بشارت و نذارت را، و هو البشیر و النذیر،
لقوله تعالى: إِنَا أَرْسَلْناكَ بِالْحَقِ بَشِیراً وَ نَذِیراً.

و دو نام است دعوت و هدایت را، و هوالداعى و الهادى،
لقوله تعالى: وَ داعِیاً إِلَى اللَهِ بِإِذْنِهِ، وَ لِكُلِ قَوْمٍ هادٍ.

و دو نام است نفع امّت را، و هو النّور و السّراج،
لقوله تعالى: قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَهِ نُورٌ، و قال تعالى: وَ سِراجاً مُنِیراً.

و دو نام است ظهور حجّت را بر دشمنان و معاندان، و هو البرهان و البیّنة،
لقوله تبارك و تعالى: قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِكُمْ، و قال تعالى: حَتَى تَأْتِیَهُمُ الْبَیِنَةُ رَسُولٌ مِنَ اللَهِ.

و دو نام تكریم است خصوصیّت وى را، و هو العبد و الكریم،
لقوله تعالى و تقدس: أَسْرى بِعَبْدِهِ، و قال تعالى: إِنَهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِیمٍ.

و دو نام است بر طریق اشارت از محض معرفت، و هو المزّمّل و المدّثّر،
لقوله تبارك و تعالى: یا أَیُهَا الْمُزَمِلُ، یا أَیُهَا الْمُدَثِرُ.

و دو نام است بر سبیل كنایت در عین مباسطت اظهار عزّت وى را
و هو طه و یس.

روى ابو ذر، قال: قلت: یا رسول اللَه هل سمّاك اللَه عزّ و جلّ فى شی ء من الكتب؟
قال: نعم یا با ذر! سمّانى اللَه فى التوراة، یحید، و فى الزبور، الماحى، و فى الانجیل، احمد، و فى القرآن محمدا
قلت: یا رسول اللَه لم سمّیت یحید؟
قال : لانّى احید بأمّتى عن النّار .
قلت: لم سمّیت الماحى؟
قال : محا اللَه عزّ و جلّ بى الاوثان عن جزیرة العرب
قلت: لم سمّیت احمد؟
قال : حمدنى الامم كلها
قلت: لم سمّیت محمدا؟
قال : أنا محمود فى اهل السماوات، و محمود فى اهل الارض

از كشف الأسرار و عُدة الأبرار


به تلگرام ما بپیوندید



مطالبی دیگر :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس
               *****
... طهارت باطن
... حكمت طهارت با آب
... بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحِیمِ
... یا ایهاالذین آمنوا ...
... ایمان بوقت معاینه مرگ بكار نیاید !
... فضائل نوح نبی در قرآن کریم
... پاکباختگی شرط دوستی با خدا
... اخلاص در دین
...قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
... عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
... ضرورت نوسازی دائمی آدمی
... خداوند و آدمیزاد
... چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
... آزمون سخت دوستی خلیل الله
... صدقه در قرآن کریم
... وجوه ضلال در قرآن کریم
... اقسام گناهان
... وجوه رحمت در قرآن کریم
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )
... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
... درون پیمایی (01)
... انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )
... رساله در سفر مجدالدین بغدادی
... شرحی بر گلشن راز لاهیجی (7)
... شرح رساله معرفت‏ نجم الدین ‏(9)







مطالب اخیر وبلاگ :
تفسیر سوره مائده 06 (201)
گنج مکشوف الهی
حجت وجود حق
سود حسود
ریزبینان واقف !
با کمال تاسف بعضیها دوست دارند ... بشوند!
آزمون دوستی
بازنده چه کسی است ؟!
دوستان را بیازمای آنگاه پیوند کن !
منافق ؛ دشمن متبسم ! ( 04)
موسیقی محلی بوشهری + دانلود صدای شهید یحیایی ( اذان )
صنایع و بدایع ادبی . قسمت دوم
عشق فرمان یا فرمان عشق ؟!!
حجیّت شأن نزول در تفسیر قرآن
اتفاق شیاطین خونخوار
انسان کامل ( 29) رساله چهارم از جلد دوم
چشم پوشی بهترین کار
شأن نزول، فضای نزول و جوّ نزول
فلسفه یا تفلسف
سند جهالت
مزد گناه بویژه خیانت را زود در کاسه ات میگذارند!
سیر تكاملی در برزخ
تفسیر سوره مائده 05 (200)
محصولات مناطق ایران بزبان نظم
طهارت باطن
حكمت طهارت با آب
ما در آثار صنع حیــرانیــم (5)
مومنین مشرک !
ما در آثار صنع حیــرانیــم (3)
اختلاف شیعه و سنی در وضو گرفتن
تفسیر سوره مائده 04 (199)
انتظار واقعی
توجه به دردمندان و گرسنگان
برای كشتن تو نیزه هم فراوان است
آثار انتظار فرج
انتظار فَرَج
مدعیان دروغین پیروی از امام زمان (ع)
سیاست به جای هدف
معضل لجوج
شهید صدر و مروت با دشمنان
(خطورات) از آنجور حرفا ...
بدگویان ...
عرفان در شاهنامه
تفسیر سوره مائده 03 (198)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 19 )
بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحِیمِ
تکریم از یزید لعنه الله در شبکه کلمه
تفسیر سوره مائده 02 (197)
چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
یا ایهاالذین آمنوا ...






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.