فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَیَمَمُوا صَعِیداً طَیِباً
حكمت در آنكه طهارت از آب یا از خاك گردانید بوقت ضرورت نه با چیزى دیگر، آنست كه رب العالمین آدم را از آب و خاك آفرید تا آدمى پیوسته از آن بر آگهى بود، و شرف خویش در آن بداند، و شكر این نعمت بجاى آرد،

آب

و آدم (ع) ازین جهت بر ابلیس شرف یافت كه ابلیس از آتش بود، و آدم از خاك، و خاك به از آتش، كه آتش عیب نماى است و خاك عیب پوش.

هر چه بآتش دهى عیب آن بنماید. سیم سره از ناسره پدید آرد. زر مغشوش از خالص پیدا كند.
باز خاك عیب پوش است. هر چه بوى دهى بپوشد، عیب ننماید.

و نیز آتش سبب قطع است، و خاك سبب وصل.
با آتش بریدن و كشتن است، با خاك پیوستن و داشتن است.

ابلیس از آتش بود لاجرم بگسست. آدم از خاك بود لا جرم پیوست.
و نیز طبع آتش تكبّر است برترى جوید، طبع خاك تواضع است فروترى خواهد.
برترى ابلیس را بدان آورد كه گفت  أَنَا خَیْرٌ . فروترى آدم را بدان آورد كه گفت: رَبَنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا.
ابلیس گفت: من و گوهر من، آدم گفت: نه من بلكه خداى من.

حكمتى دیگر گفته اند در تخصیص آب و خاك اندر طهارت، گفتند كه:
هر جایى كه آتش درافتد زخم آن آتش بآب و خاك بنشانند، و مؤمن را دو آتش در پیش است:
یكى آتش شهوت در دنیا، دیگر آتش عقوبت در عقبى.
رب العالمین آب و خاك سبب طهارت وى گردانید، تا امروز آتش شهوت بر وى بنشاند، و فردا آتش عقوبت.

و بدان كه ابتداء طهارت از آن عهد معلوم گشت كه اندر خبر آمده از امیر المؤمنین على بن ابى طالب (ع) از رسول خدا (ص) گفت:
چون فرشتگان حدیث آدم و صفت وى شنیدند، گفتند:
أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِكُ الدِماءَ؟
بعد از آن ازین گفت پشیمان شدند، و از عقوبت اللَه بترسیدند، زارى كردند و بگریستند، و از خداى عزّ و جلّ خشنودى خواستند.
فرمان آمد از اللَه كه خواهید تا از شما درگذارم، و گرانى این گفتار از شما بردارم، و بر شما رحمت كنم، دریایى آفریده ام زیر عرش مجید، و آن را بحر الحیوان نام نهاده ام. بدان دریا شوید، و بدان آب رویها و دستها بشویید و سرها را مسح كنید، و پایها را بشویید.
فرشتگان فرمان بجاى آوردند.
امر آمد كه هر یكى از شما تا بگوید " سبحانك اللهم و بحمدك، اشهد ان لا اله الا انت، استغفرك و أتوب الیك
ایشان بگفتند، و فرمان آمد كه توبه هاى شما پذیرفتیم، و از شما اندر گذاشتیم.
گفتند: خداوندا! این كرامت ما راست على الخصوص؟ یا دیگران ما را در آن انبازند؟
گفت: شما راست، و آن خلیفت را كه خواهم آفرید، و فرزندان وى تا قیام الساعة. هر كه این چهار اندام را آب رساند چنان كه شما را فرمودم، اگر از زمین تا آسمان گناه دارد از وى درگذارم، و او را خشنودى و رحمت خود كرامت كنم.

و بر وفق این معنى خبر درست است از على مرتضى (ع) گفت: هر چه از رسول خدا (ص) بشنودمى اللَه مرا بدان منفعت دادى. یقین علم و صلاح عمل از آن بدانستمى، و اگر خبرى من نشنوده بودمى، و كسى مرا روایت كردى آن كس را سوگند دادمى. چون سوگند یاد كردى بر وى اعتماد رفتى....

از كشف الأسرار و عُدة الأبرار


به تلگرام ما بپیوندید



مطالبی دیگر :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس
               *****
... بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحِیمِ
... یا ایهاالذین آمنوا ...
... ایمان بوقت معاینه مرگ بكار نیاید !
... فضائل نوح نبی در قرآن کریم
... پاکباختگی شرط دوستی با خدا
... اخلاص در دین
...قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
... عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
... ضرورت نوسازی دائمی آدمی
... خداوند و آدمیزاد
... چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
... آزمون سخت دوستی خلیل الله
... صدقه در قرآن کریم
... وجوه ضلال در قرآن کریم
... اقسام گناهان
... وجوه رحمت در قرآن کریم
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )
... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
... درون پیمایی (01)
... انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )
... رساله در سفر مجدالدین بغدادی
... شرحی بر گلشن راز لاهیجی (7)
... شرح رساله معرفت‏ نجم الدین ‏(9)







مطالب اخیر وبلاگ :
ما در آثار صنع حیــرانیــم (5)
مومنین مشرک !
ما در آثار صنع حیــرانیــم (3)
اختلاف شیعه و سنی در وضو گرفتن
تفسیر سوره مائده 4 (199)
انتظار واقعی
توجه به دردمندان و گرسنگان
برای كشتن تو نیزه هم فراوان است
آثار انتظار فرج
انتظار فَرَج
مدعیان دروغین پیروی از امام زمان (ع)
سیاست به جای هدف
معضل لجوج
شهید صدر و مروت با دشمنان
(خطورات) از آنجور حرفا ...
بدگویان ...
عرفان در شاهنامه
تفسیر سوره مائده 3 (198)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 19 )
بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحِیمِ
تفسیر سوره مائده 2 (197)
چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
یا ایهاالذین آمنوا ...
مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع)
آیا تفسیر قرآن ممكن است؟
آقایم حسین بن علی (ع) است
شعرگونه ای پیکش مولا حسین جان
تفسیر سوره مائده 1 (196)
قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
قرآن جهانی و تفاوت زبان
مردان الهی بدنبال قدرت نیستند
آداب سخن گفتن
بی ‌معنا شدن کلمه و سلامت جامعه
حرف‌های بزرگ،سخنان تند و ... هیچ!
پیامبر شریعت سمهه و سهله
بعثت یعنی کلام آخر خدای محمد(ص)
روستای تیلک و تحقق یک آرزو
لَن تنالوا البرَّ حتی تُنفِقوا مما تُحبّون
جامعه فرعونی و جامعه مهدوی
مراد از تفقه چیست؟
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (3)
علمای‌ دین‌ و نسخه‌ ی برابر اصل طاغوت‌
مراد از قلب در قرآن كریم
طلبه بی معرفت,خطرناکتر از همه
امام موسی صدر و کاری بیش از گریه
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (2)
حمد, برترین سوره قرآن
سید حسن نصرالله حذف شدنی نیست
جدال سعدی با مدعی
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (1)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.