انسان از چیزی یا كسی پاسداری می‏كند یا انتظار آن را می‏كشد كه او را بشناسد و نسبت به او معرفت داشته باشد. اگر شناخت و معرفت، صحیح و شایسته باشد انتظار نیز واقعی خواهد بود. از این جهت انسان در عصر غیبت یا منتظر واقعی است یا گرفتار جاهلیت و عدم شناخت و معرفت صحیح؛ زیرا:

امام زمان (عج)

1 _در بسیاری از روایات آمده است زمین از حجت خدا خالی نخواهد ماند:
« إنّ الله جلّ و عزّ أجلّ و أعظم من أن یترك الأرض بغیْر إمامٍ عادلٍ»[13].
حتی در برخی روایات آمده است: اگر زمین از حجت الهی خالی گردد زمین اهلش را فرو خواهد برد:
« لو بقیت الأرض بغیر إمامٍ لَساخَتْ»[14]

از صادق آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز رسیده است:
از زمانی كه خدای سبحان زمین را خلق كرده تا هنگام برپایی قیامتْ زمین از حجت خدا خالی نبوده و نخواهد بود؛ چون اگر او نباشد عبودیت خدا تعطیل خواهد شد لیكن این حجت گاهی ظاهر و شناخته شده و گاهی غایب و مستور است:
« لم تخلُ الأرض منذ خلق الله آدم من حجة لله فیها، ظاهر مشهور، أو غائب مستور و لا تخلو إلی أن تقوم الساعة من حجة لله فیها و لولا ذلك لم یعبد الله»[15].

از خود امام عصر (علیه‏السلام) نیز رسیده است كه:
من مایهٴ امنیت اهل زمین هستم چنان‏كه ستارگان مایهٴ امنیت برای اهل آسمان هستند:
« إنّى لأمان لأهل الأرض كما أنّ النجوم أمان لأهل السماء»[16].

بنابراین، در تمام اعصار از جمله این عصر حجت الهی در میان بندگان او حضور دارد، از این رو شیعه معتقد است كه مهدی موعود متولد شده و زنده و حجت عصر است.
این كه گاهی تعبیر به « مهدی موعود موجود » می‏كنیم، سرّش همین است و گرنه اصل موعود بودن مهدی مورد قبول بسیاری از فِرَق است. آنچه كه شیعهٴ اثناعشری را از دیگران ممتاز می‏كند اعتقاد به موجود بودن مهدی موعود است.

2 شیعه و سنی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل كرده‏ اند:
هر كس كه بدون شناخت امام زمان و حجت عصر خودش بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است:
« من مات ولم یعرف إمام زمانه مات میتة الجاهلیة»[17].

سفارش همهٴ انبیای الهی این است كه سعی كنید مسلمان بمیرید. چنان‏كه قرآن كریم از زبان خلیل حق تعالی و یعقوب (علیهماالسلام) نقل كرده است كه به فرزندان خود سفارش كردند سعی كنید مسلمان بمیرید:
﴿ و وصّی بها إبراهیم بنیه و یعقوب یا بُنیّ إنّ الله اصطفی لكم الدین فلا تموتنّ إلاّ و أنتم مسلمون﴾[18].

خدای سبحان به مؤمنان نیز سفارش می‏كند تا می‏توانید تقوا پیشه كنید و همت شما این باشد كه مسلمان بمیرید:
﴿ یا أیّها الذین امنوا اتقوا الله حقّ تقاته ولا تموتنّ إلاّ وأنتم مسلمون﴾[19].
پس همه موظفند كه مسلمان بمیرند.

از آنجا كه مرگ عصارهٴ زندگی است و هر كسی آن‏گونه می‏میرد كه زندگی كرد، اگر مرگ كسی جاهلی باشد معلوم می‏شود زندگی او جاهلانه بوده است؛ چون ممكن نیست كسی زندگی عاقلانه داشته باشد ولی به مرگ جاهلیت بمیرد.

بنابراین، اگر كسی امام زمانش را نشناسد نه تنها مرگش مرگ جاهلی خواهد بود بلكه حیات او نیز حیاتی جاهلانه خواهد بود[20].
 
اگر كسی امام زمان خودش را درست بشناسد می‏ فهمد تمام كارها در دست او كه مظهر ﴿هو قائم علی كلّ نفْسٍ بما كسبت﴾[21] است قرار دارد، در نتیجه از زندگی و حیات جاهلی رهیده، به حیات معقول رسیده و منتظر واقعی آن حضرت خواهد بود.

تذكر: منظور از شناخت امام زمان (علیه‏السلام) تنها شناخت شناسنامه‏ ای و تاریخی آن حضرت نیست كه انسان بداند نامش چیست و فرزند كیست، در چه عصری زندگی می‏كرده و...، بلكه مراد شناخت امامت، اعتقاد به ولایت و معرفت به شخصیت امام است و افزون بر آن اطاعت نیز لازم است. وگرنه حاكمان برخاسته از سقیفه، طاغوت شام، فاجعه ‏آفرینان انسانیت‏ كُش كربلا، هارون الرشید، مأمون و... بیش از هر كس دیگری امامان عصر خویش را می‏ شناختند[22].
 

 
[13] ـ اصول كافی، ج 1، ص 178.
[14] ـ همان، ص 179.
[15] ـ بحار، ج 52، ص 92.
[16] ـ همان.
[17] ـ بحار، ج 32، ص 321 و 331.
[18] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 132: ابراهیم و یعقوب فرزندانشان را به آیین الهی سفارش كردند و گفتند: فرزندان من دین اسلام را خدا برای شما برگزید، پس تلاش كنید تا مسلمان بمیرید.
[19] ـ سورهٴ آل عمران، آیهٴ 102. این آیه نشان می‏دهد كه تقوای الهی حدّی ندارد، این مسیری است كه تا پای دار پایداری می‏خواهد و تا قطع قدم، ثبات قدم می‏طلبد.
از باده مغز تر كن و آن یار نغز جو ٭٭٭٭ تا سر رود به سر رو، تا پا به پا بپو
تقوای الهی نظیر صبر، تسلیم، رضا، توكل و امثال آن نیست كه درجه‏ای در قبال سایر درجات باشد، بلكه كمالی است كه با همهٴ این درجات همراه است.
[20] ـ البته ممكن است كسی به صورت ظاهر در خدمت قرآن كریم باشد، در مسجد پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و حتی پشت سر یا جای او نماز بخواند ولی حیاتش حیات جاهلی باشد. چنان‏كه صدیقه كبری، فاطمهٴ زهرا (سلام‏الله‌علیها) در احتجاج خود خطاب به این‏گونه افراد فرمود: «أفحكم الجاهلیة تبغون ومن أحسن من الله حكماً لقوم یوقنون؟ أفلا تعلمون؟ بلی، قد تجلّی لكم كالشمس الضاحیة: أنّى ابنته»؛ آیا حكم جاهلیت را طلب می‏كنید و خواستار آن هستید؟ برای كسانی كه اهل یقین هستند، داوری چه كسی از داوری خدا بهتر است؟ (برگرفته از آیهٴ 50 سورهٴ مائده). آیا نمی‏دانید من چه كسی هستم؟ بله، برای شما مثل آفتاب نورافشان روشن است كه من دختر آن بزرگوار (رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم)) هستم(احتجاج، ج 1، ص 267، خطبهٴ فدكیه).
[21] ـ سورهٴ رعد، آیهٴ 33.
[22] ـ راجع به این مطلب در ص 69 بحث خواهیم كرد (إن شاء الله تعالی).
(منبع)




و بخوانید :
- آثار انتظار فرج
- انتظار فَرَج
فتنه ها و آشوب های آخرالزمان
طولانی شدن ماهها از علائم آخرالزمان
ظهور در زمان انقلاب و اختلاف امت
نشانه ها را دریابید ! (01)
نشانه ها را دریابید ! (02)
نشانه ها را دریابید ! (03)
نشانه ها را دریابید ! (04)
رواج الفت و امنیت و دوستی با ظهور مهدی (عج)
بیعت فقط برای خداست
امام زمان(عج) مردم را از مال و نعمت بی نیاز میکند
یا اباصالح المهدی علیه السلام
یاران امام زمان اهل کجا هستند؟!
روایت مولا علی(ع) از زمان ظهور
سخنان سیدحسن نصرالله درباره امام زمان(عج) + دانلود صوت
وقایع زمان ظهور(آتش در حجاز)
 دنیا بکام بنی امیه قبل از ظهور

به تلگرام ما بپیوندید


گل


مطالب مرتبط با این بحث :

آن مهربان که قبل از فرمان بدیگران, خود عمل میکند !
فقهاء و مجتهدین دشمن شناخته شده امام زمان (عج)
نامه ای از حضرت ولی عصر (علیه السلام )
حضرت امام عصر (ع) و توضیح امر الهی
یاران امام زمان علیه السلام (4) طالقان!
غیبت طولانی است برای خالص سازی
حق با آقا بقیه الله و پیروانش میباشد
ظهور, بعد از غربال و امتحاناتی سخت
فصل غربت آقا ولی عصر علیه السلام
آزمون سخت آخرالزمان؛ خواری مومن
نامه ای از امام زمان (علیه السلام )
اندوه دائمی شیعیان تا زمان ظهور !
بدبینی مردم , در اثر تجربه تلخ گذشته
کعبه را کردم بهانه تا بگردم دور تو ...
انتظار؛ آزمونی سخت و عبادتی برتر
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
مومنین گمنام , رستگاران واقعی !
یک اقلیت چگونه پیروز می شود ؟!
خدا آوازه مهدی (ع) را بلند گرداند !
عصر غیبت عصر حوادث و امتحان !
سیمای مبارک آقا ولی عصر (عج)
شیعه یعنی وفاداری به امام (01)
شیعه یعنی وفاداری به امام (02)
شیعه یعنی وفاداری به امام (03)
شیعه یعنی وفاداری به امام (04)
 حضرت ولی عصر (عج) و یهودیان
همه اولیاء هم از منتظران بودند !
بعضی از وقایع روزگار رهایی (4)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (3)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (2)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (1)
ظهور قائم (عج) ناگهانی است !
شش نشانه قائم (ع) از پیامبران
یاران امام زمان علیه السلام (1)
 یاران امام زمان علیه السلام (2)
یاران امام زمان علیه السلام (3)
یاران امام زمان علیه السلام (5)
دوران فترت مشخص است ... !
توبه بعد از ظهور پذیرفته نیست !
سیمای حضرت مهدی (عج)
عمل خلاف قلب ما شیعیان !
پایان سفارت و آغاز اجتهاد !
وقایع روزگار رهایی ( ترکیه )
او دست انتقام خداست !
تسلیت بر صاحب عزا
زنان یاور مهدی (عج)
او در میان ماست !
دوران حیــــــــرت !!
انتــــظار ...
قــــــــــم !




مطالب اخیر وبلاگ:

انتظار فَرَج
مدعیان دروغین پیروی از امام زمان (ع)
سیاست به جای هدف
معضل لجوج
شهید صدر و مروت با دشمنان
(خطورات) از آنجور حرفا ...
بدگویان ...
عرفان در شاهنامه
تفسیر سوره مائده 3 (198)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 19 )
بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحِیمِ
تفسیر سوره مائده 2 (197)
چرایی ضرورت تفسیر قرآن کریم
یا ایهاالذین آمنوا ...
مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع)
آیا تفسیر قرآن ممكن است؟
آقایم حسین بن علی (ع) است
شعرگونه ای پیکش مولا حسین جان
تفسیر سوره مائده 1 (196)
قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
قرآن جهانی و تفاوت زبان
مردان الهی بدنبال قدرت نیستند
آداب سخن گفتن
بی ‌معنا شدن کلمه و سلامت جامعه
حرف‌های بزرگ،سخنان تند و ... هیچ!
پیامبر شریعت سمهه و سهله
بعثت یعنی کلام آخر خدای محمد(ص)
روستای تیلک و تحقق یک آرزو
لَن تنالوا البرَّ حتی تُنفِقوا مما تُحبّون
جامعه فرعونی و جامعه مهدوی
مراد از تفقه چیست؟
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (3)
علمای‌ دین‌ و نسخه‌ ی برابر اصل طاغوت‌
مراد از قلب در قرآن كریم
طلبه بی معرفت,خطرناکتر از همه
امام موسی صدر و کاری بیش از گریه
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (2)
حمد, برترین سوره قرآن
سید حسن نصرالله حذف شدنی نیست
جدال سعدی با مدعی
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (1)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (195)
اسامی و سرّ سوره حمد
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (194)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (193)
كلمات كه دلالان آلوده این بازارند
نظری به سوره قدر (قسمت اول)
نظری به سوره قدر (قسمت دوم)
نگاه و نظر
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (192)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.