تفسیر به معنای روشن كردن و پرده‌ برداری از چهره كلمه یا كلامی است كه بر اساس قانونِ محاورهْ و فرهنگِ مفاهمهْ ایراد شده باشد علامه جوادی آملیو معنای آن آشكار و واضح نباشد.
قهراً لفظی كه معنای آن بدیهی است بی‌نیاز از تفسیر است؛ چنانكه كلمه یا كلامی كه با تَعْمِیه و اِلغاز ادا شده و از سنخ معمّا و اَلغاز باشد بر محورِ فرهنگ محاوره و تفاهم ایراد نشده است و حكم ویژه خود را دارد. بنابراین، لفظِ مفرد یا جمله‌ای كه با تدبّر و تأمّل خردمندانه در آن، مبادی تصوّری و تصدیقی روشنی پیدا می‌كند، نیازمند به تفسیر است و تفسیر آن عبارت است از: تحلیل مبادی مزبور و رسیدن به مقصود متكلم و مدلول بسیط و مركب لفظ و تفسیر به این معنا اختصاصی به متون دینی مانند قرآن كریم ندارد. گرچه شرح خصوص قرآن به فنّ تفسیر معروف شده است.

تفسیر قرآن گرچه شرایط و آداب متعددی دارد، لیكن مهمترین شرط محوری آن لزوم روشن بودن قرآن از یك سو، تا برای مراجعه‌ كننده قابل دیدن و فهمیدن باشد و بصیر و بینابودن مُفَسِّر از سوی دیگر، تا لایق دیدن و فهمیدن معارف آن باشد؛ زیرا گرچه مثلا ً خورشیدِ تابان روشن است، لیكن اَعْمی، اَعْوَر، اَحْوَل و اَكْمَه یا اصلا ً آن را نمی‌بیند و یا آن را چنان كه هست مشاهده نمی‌كند.

قرآن كریم گرچه نور است:
" یا أیّها الناس قد جاءكم برهان من ربّكم وأنزلنا إلیكم نوراً مبیناً "(١)،
" فَـامنوا بالله ورسوله والنور الذی أنزلنا "(٢)،
" واتّبعوا النور الذی أنزل معه "(٣)،
" قد جاءكم من الله نور وكتاب مبین"(٤)،
لیكن نوری است ثقیل و وزین، نه خفیف و سخیف:
" إنّا سنلقی علیك قولا ً ثقیلا ً "(٥).

از این رو برای دیدن چنین نور وزینی چاره‌ای جز تحصیل بَصَر حدید و بینش عمیق علمی نیست؛ بلكه درباره قرآن كریم گفته‌اند:
قرآن طلبكاری است كه هرگز وام او پرداخت نمی‌شود و غریبی است كه هیچ‌گاه حق او ادا نخواهد شد:
" القرآن غریمٌ لا یُقْضی دَیْنُه وغریبٌ لا یُؤدّی حقُّه
زیرا اوج معارف آن و عمق مطالب آن فقط ممسوس دست اندیشه تابناك معصومین (علیهم‌السلام) است:
" إنّه لقران كریم * فی كتاب مكنون * لا یمسّه إلاّ المطهّرون "(٦).

از این جهت در تعریف مفهوم تفسیر قرآن، قیدِ "به قدر طاقت بشری " اخذ شده است. بنابراین، ضمن لزوم بصیر و بینا بودن مُفَسِّر لازم است برای بهره‌وری بیشتر از معارف قرآن كریم به " مطهّرون " كه همان اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) هستند رجوع شود. {میتوانید اینجا را هم ببینید . توضیح : مدیر سایت ساری}

بر اساس آنچه تبیین شد، قرآن كریم اوّلا ً تفسیرپذیر است و ثانیاً تفسیر آن ضروری است.
تفسیرپذیری قرآن بدین جهت است كه از گزند " تفریطِ بداهتْ " منزّه و از آسیبِ " افراطِ تَعْمیه " مصون است؛ نه آن قدر ساده است كه نیازی به تحلیل مبادی تصوری و تصدیقی نداشته باشد و نه آن چنان پیچیده و مبهم است كه نظیر معمّا از قانونِ مفاهمه و فرهنگ گفتگو خارج باشد و در دسترس تفسیر قرار نگیرد.

قرآن كریم در عین نور بودنْ معارف بلند و ژرفی دارد كه آن را تفسیرپذیر می‌كند؛ زیرا نور بودن قرآن در مقابل ظلمت ابهام است، نه در برابر نظری و ژرف بودن تا نور بودن به معنای بدیهی بودن آن باشد و نیازی به تفسیر نداشته باشد.

 
....................
١ ـ سوره نساء، آیه 174.
٢ ـ سوره تغابن، آیه 8.
٣ ـ سوره اعراف، آیه 157.
٤ ـ سوره مائده، آیه 15.
٥ ـ سوره مزمّل، آیه 5.
٦ ـ سوره واقعه، آیات 77 ـ 79.


مأخذ: (تسنیم، ج ١، ص ٥٢)

(منبع)



https://telegram.me/zaresari



- قرآن كریم به زبان فطرت انسانها
- قرآن جهانی و تفاوت زبان
- مراد از تفقه چیست؟
- مراد از قلب در قرآن كریم
- حمد, برترین سوره قرآن
- اسامی و سرّ سوره حمد
- سوره حمد مكی است !
- بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
- آیا قرآن تحریف شده است؟!
- روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
- بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
- شاید خدا ؟!
- المسكین رسول الله
- قرآن برای تمام بشریت
- آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!





مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس





مطالب اخیر وبلاگ :
آداب سخن گفتن
بی ‌معنا شدن کلمه و سلامت جامعه
حرف‌های بزرگ،سخنان تند و ... هیچ!
پیامبر شریعت سمهه و سهله
بعثت یعنی کلام آخر خدای محمد(ص)
روستای تیلک و تحقق یک آرزو
لَن تنالوا البرَّ حتی تُنفِقوا مما تُحبّون
جامعه فرعونی و جامعه مهدوی
مراد از تفقه چیست؟
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (3)
علمای‌ دین‌ و نسخه‌ ی برابر اصل طاغوت‌
مراد از قلب در قرآن كریم
طلبه بی معرفت,خطرناکتر از همه
امام موسی صدر و کاری بیش از گریه
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (2)
حمد, برترین سوره قرآن
سید حسن نصرالله حذف شدنی نیست
جدال سعدی با مدعی
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (1)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (195)
اسامی و سرّ سوره حمد
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (194)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (193)
كلمات كه دلالان آلوده این بازارند
نظری به سوره قدر (قسمت اول)
نظری به سوره قدر (قسمت دوم)
نگاه و نظر
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (192)
سوره حمد مكی است !
نیایش (گفتگوی شبانی با حضرت دوست) شبانه
تفسیر آیاتى از قرآن کریم
غیبت , جنایت منافق است
بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
تفسیر لن تنالوا البر از قرآن کریم
کشکول عارفان
ایمان بوقت معاینه مرگ بكار نیاید !
وجوه كلام الهی در قرآن کریم
شریعت و طریقت و حقیقت
فضائل نوح نبی در قرآن کریم
همنشینى با اهالی گورستان
پزشک معنوی
موسیقی ای عاشقان از سامی یوسف+دانلود
آیا قرآن تحریف شده است؟!
نماز یا بهشت ؟!
بانو زینب کبری (س)
عید یادآورى مرگ هندیان
آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!
قرآن برای تمام بشریت
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان










توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.