اگر قرآن كریم به زبان فطرت با مردم سخن می‌گوید پس چرا همگان از معارف قرآن بهره مند نمی‌شویم؟
جواب:

علامه جوادی آملیسخن گفتن قرآن كریم به زبان فطرت انسانها و عمومی بودن فهم آن بدین معنا نیست كه بهره همگان از این كتاب الهی یكسان است.
معارف قرآنی مراتب فراوانی دارد و هر مرتبه آن، بهره گروهی خاص است:
" كتاب الله عزّ وجلّ علی أربعة أشیاء: علی العبارة والإشارة واللّطائف والحقائق. فالعبارة للعوام والإشارة للخواص واللّطائف للأولیاء والحقائق للأنبیاء "(1).

هر كس به میزان استعداد خود از قرآن بهره می‌برد تا به " مقام مكنون " آن منتهی شود كه تنها پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل‌بیت آن حضرت (علیهم‌السلام) به آن راه دارند.
قرآن كریم گرچه كتابی جهانی و جاودانه است و اختصاصی به عصر یا منطقه یا گروهی خاص ندارد؛ اما همگان توفیق بهره‌گیری از آن را ندارند.

گناه و تبهكاری، الحاد و تقلیدِ باطل از گذشتگان قفل قلب آدمی است و انسان را از تدبّر در معارف و اسرار قرآن باز می‌دارد:
" أفلا یتدبّرون القران أم علی قلوب أقفالها "(2)؛
معارف قرآنی در دل بسته نفوذ نمی‌كند؛ اما كسانی كه فطرت خویش را حفظ كرده باشند، چه مانند صُهَیْب از روم آمده باشند و یا مانند سلمان از ایران و یا مانند بلال از حبشه و یا همانند عمّار و ابوذر از سرزمین حجاز برخاسته باشند، همه در برابر این كتاب الهی یكسانند؛ زیرا قرآن كریم اختصاصی به اقلیم یا نژاد خاصی ندارد، بلكه شفای دردهای روحی و عامل هدایت و رحمت برای همه انسانهاست:
" یا أیّها النّاس قد جاءتكم موعظة من ربّكم وشفاء لما فی الصدور وهدیً ورحمة للمؤمنین".(3)
غرض آن كه، هدایت قرآن بالاصاله عمومی است و آیاتی مانند:
" ذلك الكتاب لا ریب فیه هدیً للمتقین"(4)،
" إنّما أنت منذر من یخشیها "(5)،
" لینذر من كان حیّاً "(6)
نیز ناظر به اختصاص دعوت قرآن به پارسایان، اهل خشیت و زنده‌دلان نیست؛ بلكه ناظر به بهره‌وری از قرآن و مانند آن است؛ پس در عین آن كه قرآن برای هدایت همگان است، تنها انسانهای پارسا و بیدار دل از آن بیمناك می‌شوند و از این رو در كنار " إنّما أنت منذر من یخشیها "(7) سخن از " وتنذر به قوماً لُدّ اً "(8) و جهانی بودن اصل انذار دارد؛ زیرا قرآن به عنوان " للعالمین نذیراً "(9) نازل شد و كسانی كه از انذار بهره می‌برند بیدار دلان خداترسند و كسانی كه از آن پند نمی‌گیرند و به سوء عاقبت گرفتار و مشمول وعیدهای الهی می‌شوند افراد لدود و لجوجند و مطالب فوق از آیاتی كه به نمونه‌های آنها اشاره شد استفاده می‌شود.

یكی از دستمایه‌های لازم برای استفاده از قرآن، فطرتی است كه به تیرگی گناه آلوده نشده باشد. حتی یك دانشمند مادی نیز اگر فطرت توحیدی خود را با تبهكاری نیالوده باشد، می‌تواند از هدایت قرآن بهره‌مند شود؛ اما اگر نور فطرت خود را با عناد ملحدانه خاموش كرده باشد از قرآن بهره نمی‌برد؛ زیرا با اسطوره پنداشتن قرآن درباره آن نمی‌اندیشد.

چون قرآن نسبت به تفهیم فرهنگ فطرت رسالت ویژه دارد، پس هیچ یك از داوریهای افراطی‌ها یا تفریطی‌ها درباره آن راست نیست؛
گروهی برای انحصار حجیّت در روایت و روی‌گردانی از قرآن، آن را بی‌زبان و اَبْكم پنداشتند و جز اَلْغاز و معمّاهای غیر مفهوم چیزی برای آن قائل نبودند،
عدّه‌ای زبان آن را رمز محض به معارف باطنی پنداشتند كه غیر از اَوْحَدیِّ مرتاضْ اَحَدی به آن دسترسی ندارد و
گروهی نیز به ابتذال گراییده، صِرف دانستن عربی را برای فهم قرآن كافی انگاشتند و افراد عادی را برای فهم معانی قرآن صالح پنداشتند و نیاز به علم تفسیر را انكار كردند؛ همه این اوهامِ منسوج، منسوخ است.

4 ـ عمومی بودن فهم قرآن و میسور بودن درك معارفش برای همگان، بدین معنا نیست كه هر كس، گرچه با قواعد ادبیات عرب آشنا نباشد و گرچه از علوم پایه دیگر كه در فهم قرآن دخیل است، آگاه نباشد، حق تدبّر در مفاهیم قرآنی و استنباط از قرآن را دارد و سرانجام به نتیجه استنباط خویش می‌تواند استناد و احتجاج كند؛ بلكه بدین معناست كه اگر كسی به قواعد ادبیات عرب و سایر علوم پایه مؤثر در فهم قرآن آگاه بود حق تدبر در مفاهیم آن را دارد و می‌تواند به حاصل استنباط خود استناد و احتجاج كند.

.................
1 ـ بحار، ج 75، ص 278.
2 ـ سوره محمد‌(صلی الله علیه و آله و سلم)، آیه 24.
3 ـ سوره یونس، آیه 57.
4 ـ سوره بقره، آیه 2.
5 ـ سوره نازعات، آیه 45.
6 ـ سوره یس، آیه 70.
7 ـ سوره نازعات، آیه 45.
8 ـ سوره مریم، آیه 97.
9 ـ سوره فرقان، آیه 1.


مأخذ: (تسنیم جلد 1، ص 36)

(منبع)



https://telegram.me/zaresari



- قرآن جهانی و تفاوت زبان
- مراد از تفقه چیست؟
- مراد از قلب در قرآن كریم
- حمد, برترین سوره قرآن
- اسامی و سرّ سوره حمد
- سوره حمد مكی است !
- بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
- آیا قرآن تحریف شده است؟!
- روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
- بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
- شاید خدا ؟!
- المسكین رسول الله
- قرآن برای تمام بشریت
- آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!





مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس





مطالب اخیر وبلاگ :
آداب سخن گفتن
بی ‌معنا شدن کلمه و سلامت جامعه
حرف‌های بزرگ،سخنان تند و ... هیچ!
پیامبر شریعت سمهه و سهله
بعثت یعنی کلام آخر خدای محمد(ص)
روستای تیلک و تحقق یک آرزو
لَن تنالوا البرَّ حتی تُنفِقوا مما تُحبّون
جامعه فرعونی و جامعه مهدوی
مراد از تفقه چیست؟
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (3)
علمای‌ دین‌ و نسخه‌ ی برابر اصل طاغوت‌
مراد از قلب در قرآن كریم
طلبه بی معرفت,خطرناکتر از همه
امام موسی صدر و کاری بیش از گریه
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (2)
حمد, برترین سوره قرآن
سید حسن نصرالله حذف شدنی نیست
جدال سعدی با مدعی
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (1)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (195)
اسامی و سرّ سوره حمد
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (194)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (193)
كلمات كه دلالان آلوده این بازارند
نظری به سوره قدر (قسمت اول)
نظری به سوره قدر (قسمت دوم)
نگاه و نظر
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (192)
سوره حمد مكی است !
نیایش (گفتگوی شبانی با حضرت دوست) شبانه
تفسیر آیاتى از قرآن کریم
غیبت , جنایت منافق است
بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
تفسیر لن تنالوا البر از قرآن کریم
کشکول عارفان
ایمان بوقت معاینه مرگ بكار نیاید !
وجوه كلام الهی در قرآن کریم
شریعت و طریقت و حقیقت
فضائل نوح نبی در قرآن کریم
همنشینى با اهالی گورستان
پزشک معنوی
موسیقی ای عاشقان از سامی یوسف+دانلود
آیا قرآن تحریف شده است؟!
نماز یا بهشت ؟!
بانو زینب کبری (س)
عید یادآورى مرگ هندیان
آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!
قرآن برای تمام بشریت
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان









توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.