... با مثال کشاورز آغاز می‌کنیم.
زمانی که کشاورز مقدار زیادی گندم می‌خواهد، باید از مقدار کمی گندم چشم بپوشد.
او از آن‌ها به عنوان بذر استفاده و آن‌ها را زیر زمین دفن می‌کند، به این امید که آن‌چه را زیر زمین دفن کرده و از آن گذشته است، پس از مدتی به مقدار فراوانی گندم تبدیل شود.
امام موسی صدر
در این صورت کشاورز به « برّ» رسیده است. یعنی به صدها کیلوگرم گندم رسیده است؛ اما تنها پس از آن‌که بخش کمی از گندمی را که دوست داشت، انفاق کرد.

همین‌طور کسی که مشغول کار و تجارت است اگر خطر نکند و سرمایه‌ی خویش را در معرض خطر قرار ندهد، به سود نخواهد رسید. همین‌طور دانشجو اگر بخواهد به درجاتی از علم و فرهنگ دست یابد باید شب‌زنده‌داری کند، سختی بکشد، سفر کند و متحمل فشار شود تا آن‌چه خوانده حفظ کند و در محفوظات خویش نیز اندیشه کند تا فرهیخته و کامل شود. بنابراین، انسان برای این که در زمینه‌های علمی، تجاری و کشاورزی به تکامل برسد ناگزیر از قربانی کردن است.

زندگی اجتماعی نیز همین‌گونه است. انسان در تنهایی احساس آزادی می‌کند، اما زمانی که بخواهد خانواده تشکیل دهد یا به کمال یا پیشرفتی برسد، فردی را به گروهی کوچک بدل کند یا زاد و ولد کند یا زندگی خوشبخت‌تری داشته باشد، باید از برخی آزادی‌ها چشم پوشد، به برخی قیود ملتزم شود و از آن‌چه دوست دارد انفاق کند؛ و به همین نسبت در جامعه‌ی بزرگ.

و آن‌چه درباره‌ی مسائل اجتماعی، فکری، عاطفی و مادی می‌گوییم درباره‌ی مسائل معنوی نیز وجود دارد.
انسان چون بخواهد کامل و به خداوند نزدیک شود، باید از خودخواهی بگذرد و انانیت خویش را کنار نهد و قید و بندهای خود را بگسلد و بت‌های خویش را کنار گذارد.

یعنی انسان در زندگی روزانه‌ی خود با چیزهایی که دوست دارد مرتبط است و اگر بخواهد به کمال برسد، باید ارتباط خویش را با این چیزها یکی پس از دیگری قطع کند تا توسعه یابد، کامل شود و به کمال، یعنی قرب الی الله، برسد.
این یک اصل ثابت دینی است.

امام موسی صدر، حدیث سحرگاهان: گفتارهای تفسیری،  در تفسیر آیه‌ ی « لَن تنالوا البرَّ حتی تُنفِقوا مما تُحبّون- تا آن هنگام که از دوست داشتنی هایتان انفاق نکنید، به نیکی دست نخواهید یافت. (آل عمران/92)»
@imammosasadr

گل

مطالب مرتبط :
بی ‌معنا شدن کلمه و سلامت جامعه
حرف‌های بزرگ،سخنان تند و ... هیچ!
علمای‌ دین‌ و نسخه‌ ی برابر اصل طاغوت‌
امام موسی صدر و کاری بیش از گریه
امام موسی صدر و پدیده رانت خواری
امام موسی صدر و معنای حیات وی
امام موسی صدر و جامعه قهرمان نه فرد قهرمان
امام موسی صدر و انتظار فرج
امام حسین (ع) در نظر امام موسی صدر
امام موسی صدر و راه هدایت
امام موسی صدر و زنان مقتدر



مطالب اخیر وبلاگ:

علمای‌ دین‌ و نسخه‌ ی برابر اصل طاغوت‌
مراد از قلب در قرآن كریم
طلبه بی معرفت,خطرناکتر از همه
امام موسی صدر و کاری بیش از گریه
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (2)
حمد, برترین سوره قرآن
سید حسن نصرالله حذف شدنی نیست
جدال سعدی با مدعی
حکایات سعدی در تأثیر تربیت (1)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (195)
اسامی و سرّ سوره حمد
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (194)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (193)
كلمات كه دلالان آلوده این بازارند
نظری به سوره قدر (قسمت اول)
نظری به سوره قدر (قسمت دوم)
نگاه و نظر
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (192)
سوره حمد مكی است !
نیایش (گفتگوی شبانی با حضرت دوست) شبانه
تفسیر آیاتى از قرآن کریم
غیبت , جنایت منافق است
بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
تفسیر لن تنالوا البر از قرآن کریم
کشکول عارفان
ایمان بوقت معاینه مرگ بكار نیاید !
وجوه كلام الهی در قرآن کریم
شریعت و طریقت و حقیقت
فضائل نوح نبی در قرآن کریم
همنشینى با اهالی گورستان
پزشک معنوی
موسیقی ای عاشقان از سامی یوسف+دانلود
آیا قرآن تحریف شده است؟!
نماز یا بهشت ؟!
بانو زینب کبری (س)
عید یادآورى مرگ هندیان
آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!
قرآن برای تمام بشریت
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان
جوانمردی با مولا علی تمام است !
حکایتی از گلستان سعدی,هنرآموزی
بهشت و دوزخ معاذ بن جبل
حکایتی از گلستان سعدی,جور استاد
روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
حکایتی از گلستان سعدی,تربیت آقازادگان
بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
ظلم و ستم در کتب آسمانی
حکمتهایی از کلام بزرگان از کشکول شیخ بهائی
دوستی و ارزش دوست






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.