وَ الْمَلائِكَةُ یَشْهَدُونَ میگوید: فریشتگان گواهى میدهند بنبوّت تو یا محمد، اگر جهودان گواهى نمیدهند باكى نیست، و گواهى فریشتگان بقیام معجزه شناسند، هر كه معجزه وى ظاهر گشت، فریشتگان بصدق وى گواهى دهند. وَ كَفى بِاللَهِ شَهِیداً یقول: فلا شاهد افضل من اللَه. بأنّه انزل علیك القرآن.

الهى

إِنَ الَذِینَ كَفَرُوا یعنى بمحمّد (ص) و القرآن: وَ صَدُوا النّاس عن الاسلام، قَدْ ضَلُوا ضَلالًا بَعِیداً اى طویلا.

إِنَ الَذِینَ كَفَرُوا یعنى الیهود، وَ ظَلَمُوا محمدا (ص) بكتمان نعته، میگوید: آن جهودان كه به محمد و قرآن كافر شدند، و به محمد ظلم كردند كه نعت و صفت وى بپوشیدند، لَمْ یَكُنِ اللَهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ خداى بر آن نیست كه ایشان را بیامرزد، كه در علم قدیم وى چنانست كه ایشان در كفر میرند. وَ لا لِیَهْدِیَهُمْ طَرِیقاً الى الهدى و الاسلام، و بآن نیست كه ایشان را باسلام راه نماید. بلى راه جهودى كه راه دوزخ است ایشان را نماید. خالِدِینَ فِیها أَبَداً وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَهِ یَسِیراً. اى عذابهم على اللَه هیّن.

النوبة الثالثة
قوله تعالى: وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَا لَیُؤْمِنَنَ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ الآیة

اى خداوندى كه تقدیرت را معارض نیست، و تدبیرت را مناقض نیست،
حكمت را مردّ نیست، و فرمانت را ردّ نیست،
آنجا كه امان تو نیست، روى ایمان روشن نیست، و جهد بندگى بكار نیست.

یكى درنگر، جوانمردا! بحال آن مخذولان درگاه بى نیازى، و راندگان قهر ازلى،
كه چون امان حق در ایشان نرسید، و عنایت ازلى ایشان را نگرفت،
ایمانشان بكار نیامد، و دریافتشان بوقت معاینه سود نداشت،
و در حال حیاتشان خود بار نداد، و در نگذاشت.

چه چاره مر مرا بختم چنین است
ندانم چرخ را با من چه كین است؟


هر چند ظاهر این آیت (وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَا لَیُؤْمِنَنَ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ ) قومى را آمد على الخصوص، امّا از روى اشارت حكم آن بر عموم است، و بندگان را تنبیهى تمام است، تا چشم عبرت باز كنند، و دیده فكرت بر گشایند، و از آن وقت معاینه بترسند:
آن ساعت كه رزمهاى نفاق باز گشایند،
و سرپوشهاى زرّاقى از سر آن باز گیرند،
و دلها را منشور نومیدى نویسند،
و دیدها را كحل فراق در كشند،
و رفته ازلى و سابقه حكمى در رسد،
امّا از روى فضل بنواخت و لطف، و از روى عدل بسیاست و قهر.

نیكو گفت آن جوانمرد كه:
آه از قسمتى كه پیش من رفته!
و فغان از گفتارى كه خودرأیى گفته!
چه شود اگر شاد زیم یا آشفته؟
ترسانم از آنكه آن قادر در ازل چه گفته.

قوله: فَبِظُلْمٍ مِنَ الَذِینَ هادُوا حَرَمْنا عَلَیْهِمْ طَیِباتٍ أُحِلَتْ لَهُمْ ارتكاب المحظورات یوجب تحریم المباحات.
اگر لطافتى و كرامتى بینى در بنده اى، از آنست كه ظاهر شریعت نگه داشت، و تعظیم آن بجان و دل خواست، تا لا جرم بروح مناجات و لطائف مواصلات رسید،
و اگر بعكس آن سیاستى و قهرى بینى، از آنست كه بچشم انكار در حرم شریعت نگریست، و در متابعت نفس امّاره محظورات دین بكار داشت.

آرى چنین بود كه هر كه ظاهر شریعت دست بدارد، جمال حقیقت از وى روى بپوشد.
هر كه امر و نهى پست دارد، چه عجب اگر ایمان و معرفت از دل وى رخت بردارد.

اگر نز بهر شرعستى در اندر بنددى گردون
و گر نز بهر دینستى كمر بگشایدى جوزا


قوله: لكِنِ الرَاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ
راسخان در علم ایشانند كه انواع علوم ایشان را حاصل شده:
علم شریعت، علم طریقت، علم حقیقت.
علم شریعت آموختنى است،
علم طریقت معاملتى است،
علم حقیقت یافتنى است.

علم شریعت را گفت: فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِكْرِ.
علم طریقت را گفت: وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ.
علم حقیقت را گفت: وَ عَلَمْناهُ مِنْ لَدُنَا عِلْماً.

حوالت علم شریعت را با استاد كرد.
حوالت علم طریقت با پیر كرد.
حوالت علم حقیقت با خود كرد.

هر كه پندارد كه در علم شریعت واسطه استاد بكار نیست زندیق است،
هر كه چنان نماید كه علم طریقت بى پیر میسّر شود، فتّان است.
هر كه گوید علم حقیقت را جز حق معلّم است مغرور است.

گفته اند: راسخان در علم ایشانند كه علم شریعت بیاموختند،
و آن گه باخلاص آن را كار بستند، تا علم حقیقت اندر سر بیافتند،
چنان كه مصطفى(ص) گفت " من عمل بما علم ورّثه اللَه علما لم یعلم " 
هر كه علم شریعت را كار بند نبود، آن علم ضایع كرد، و بر وى حجّت گردد، و هر كه مرا آن را كار بند بود، آن علم ظاهر حجّت وى گردد، و علم حقیقت بعطا بیابد.


إِنَا أَوْحَیْنا إِلَیْكَ كَما أَوْحَیْنا إِلى نُوحٍ وَ النَبِیِینَ مِنْ بَعْدِهِ
اساس كونین بعزّ نبوّتست، و ثمره نبوّت جمال شریعتست.
شریعت راه راست، و پیغامبران نشان راه اند، راهبر تا نشان راه نبیند راه نبرد: أَدْعُوا إِلَى اللَهِ عَلى بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَبَعَنِی.
ربّ العزّة پیغامبران را بخلق فرستاد، تا راه طاعت پدید كنند، و بنده بر آن طاعت بكرامت و مثوبت رسد، و نیز راه معصیت پیدا كنند و از آن حذر نمایند، تا بنده از معصیت پرهیزد، و مستوجب عقوبت نگردد.

اینت فضل بى نهایت، و كرم بى غایت.
اگر بنده را بجاى ماندى، و رسول را نفرستادى، و چراغ هدى بدست رسول فرا راه وى نداشتى، بنده در غشاوه خلقیّت و ظلمت خود رأیى بماندى.
همه آن خوردى كه زهر وى بودى، همه آن كردى كه هلاك وى در آن بودى.
پس اعتقاد كن كه: پیغامبران رحمت و امامان جهانیان اند،
خیار خلق و صفوت بشر ایشانند.
بر سر كوى دوستى داعیان اند، و بر لب چشمه زندگانى ساقیان اند.
شریعت را عنوان، و حقیقت را برهان اند.
اگر در آفرینش كائنات مقصودى بود ایشان آن اند،
و اگر حقیقت را گنجى است ایشان خازنان اند.

إِنَا أَوْحَیْنا إِلَیْكَ الآیة
فرمان آمد كه: اى سیّد خافقین! و اى مقتداى كونین!
آن تابشى كه از عالم وحى بتو رسید، آن را رسالت خوانند، و پیش از تو مرسلان را هر كس باندازه خویش دادیم، امّا آنچه از وراء عالم رسالت است، و على مشرب دولت تو است، روا نبود كه دست هیچ ظالمى بدان رسد، یا دولت هیچ رونده اى آن را دریابد.
اشارت مهتر عالم چنین است " اوتیت القرآن و مثله معه "
 
چندان كه از عالم نبوّت بزبان رسالت با شما بگفتیم، از عالم حقیقت بزبان وحى با ما بگفتند. همانست كه گفت " لى مع اللَه وقت لا یسع فیه ملك مقرب و لا نبى مرسل "
ادامه دارد ...
 
لینک عضویت در کانال تلگرام ما : https://telegram.me/zaresari

گل


علی (ع)


مطالب مرتبط :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس



سوره فاتحه و بقره
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (001)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (005)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (010)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (015)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (020)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (025)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (030)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (035)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (040)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (045)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (050)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (055)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (060)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (065)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (070)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (075)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (080)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (085)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (090)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (095)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (100)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (105)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (110)
           **********
سوره آل عمران
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (111)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (115)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (120)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (125)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (130)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (135)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (140)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (145)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (150)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (152)

           **********
سوره نساء

تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (153)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (155)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (160)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (165)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (170)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (171)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (172)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (173)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (174)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (175)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (176)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (177)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (178)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (179)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (180)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (181)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (182)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (183)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (184)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (185)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (186)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (187)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (188)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (189)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (191)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (192)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (193)





مطالب اخیر وبلاگ :
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (192)
سوره حمد مكی است !
نیایش (گفتگوی شبانی با حضرت دوست) شبانه
تفسیر آیاتى از قرآن کریم
غیبت , جنایت منافق است
بسم الله الرحمن الرحیم آیه است
تفسیر لن تنالوا البر از قرآن کریم
کشکول عارفان
ایمان بوقت معاینه مرگ بكار نیاید !
وجوه كلام الهی در قرآن کریم
شریعت و طریقت و حقیقت
فضائل نوح نبی در قرآن کریم
همنشینى با اهالی گورستان
پزشک معنوی
موسیقی ای عاشقان از سامی یوسف+دانلود
آیا قرآن تحریف شده است؟!
نماز یا بهشت ؟!
بانو زینب کبری (س)
عید یادآورى مرگ هندیان
آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!
قرآن برای تمام بشریت
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان
جوانمردی با مولا علی تمام است !
حکایتی از گلستان سعدی,هنرآموزی
بهشت و دوزخ معاذ بن جبل
حکایتی از گلستان سعدی,جور استاد
روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
حکایتی از گلستان سعدی,تربیت آقازادگان
بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
ظلم و ستم در کتب آسمانی
حکمتهایی از کلام بزرگان از کشکول شیخ بهائی
دوستی و ارزش دوست
سخنان بزرگمهر حکیم
عشق در نظر بزرگان
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (191)
خداوند با ظلم و ظالم چه میکند ؟!
سابقه چادر در ایران
شاید خدا ؟!
مهلت به تنگدست موجب اجابت دعا
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
فراست مومن و امیر مومنان (ع)
المسكین رسول الله
خوشا بحال زدایندگان غم و غصه
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
رضای خدا یا رضایت خلق
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (189)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (188)
باز تعریف مبناها و چند نکته دیگر
سودای سربالا (و چند نکته دیگر)

 



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.