پروردگار بر یکى از پیامبرانش وحى کرد، که: خدا رحیم است
اگر دیدار مرا در بهشت خواهى، در دنیا، غریب وار باش! تنها باش! اندوهگین باش! و همچون پرنده اى تنها، که در دیارى خالى از آب و گیاه به پرواز مى آید و از میوه هاى درختان مى خورد و چون شبانگاه به لانه خود باز گردد، جز من همدمى ندارد و از مردم وحشت مى کند.

محقق زرکشى، در شرح بر(تلخیص المفتاح) که آن را (مجلى الافراح) نامیده است، و آن، کتابى ست پر حجم تر از مطول، و من، آن را در سال 992 در قدس خوانده ام، مى نویسد که
(بدان! که (الف و لام) که در (الحمد)، گفته شده است، از براى (استغراق) است و به قولى (تعریف جنس) است. و به اعتقاد زمخشرى براى (تعریف جنس) است، و به استغراق.

و برخى گفته اند که این یک نظر (اعتزالى) است. و ممکن است بدین سان توجیه شود که آنچه در قرائت (حمد) خواسته شده، (انشاء حمد است) و نه (اخبار حمد) به همین سبب، (استغراق) درست نیست. زیرا، از بنده بر نمى آید که همه مراتب حمد را انشا کند. به خلاف جنس، که چنین نیست.

در کتاب مزبور، در بحث از (لف و نشر) آمده است که زمخشرى، به مناسب آیه بیست و سوم از سوره روم که مى فرماید
(و من آیاته منامکم باللیل و النهار و ابتغاؤکم من فضله باللیل و النهار)
یعنى (و از نشانه هاى پروردگاراین است که مى خوابید و از فضل او روزى طلب مى کنید) مى گوید:
این، از مبحث (لف) است بدین ترتیب که:
(من آیاته منامکم و ابتغاؤ کم من فضله باللیل والنهار).
بین دو قرینه اولى و دومى، فاصله آورده است زیرا دو قرینه دوم، مفهوم زمانى دارند.
و زمان و زمانى شى ء واحدند و لف و نشر اتحاد هر دو را ثابت مى کند و جایزست که بگوئیم
(منامکم فى الیل و النهار و ابتغاؤ کم فى اللیل و النهار).

یاد خدا

زرکشى، سپس مى گوید که سخن زمخشرى، از نظر قوانین ادبى درست نیست. زیرا، مستلزم آنست که (نهار) معمول (ابتغاؤ کم) باشد و حال آنکه، معمول بر عاملى که مصدر باشد، مقدم شده و این تقدم جایز نیست. گذشته از این، لازم مى آیید که عطف بر دو معمول، دو عامل باشد و ترکیب مجوز آن نیست.
کشکول شیخ بهائی
اردیبهشت 95


به تلگرام ما بپیوندید



مطالبی دیگر :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس

... فضائل نوح نبی در قرآن کریم
... پاکباختگی شرط دوستی با خدا
... اخلاص در دین
...قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
... عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
... ضرورت نوسازی دائمی آدمی
... خداوند و آدمیزاد
... چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
... آزمون سخت دوستی خلیل الله
... صدقه در قرآن کریم
... وجوه ضلال در قرآن کریم
... اقسام گناهان
... وجوه رحمت در قرآن کریم
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )
... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
... درون پیمایی (01)
... انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )
... رساله در سفر مجدالدین بغدادی
... شرحی بر گلشن راز لاهیجی (7)
... شرح رساله معرفت‏ نجم الدین ‏(9)







مطالب اخیر وبلاگ :
ایمان بوقت معاینه مرگ بكار نیاید !
وجوه كلام الهی در قرآن کریم
شریعت و طریقت و حقیقت
فضائل نوح نبی در قرآن کریم
همنشینى با اهالی گورستان
پزشک معنوی
موسیقی ای عاشقان از سامی یوسف+دانلود
آیا قرآن تحریف شده است؟!
نماز یا بهشت ؟!
بانو زینب کبری (س)
عید یادآورى مرگ هندیان
آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!
قرآن برای تمام بشریت
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان
جوانمردی با مولا علی تمام است !
حکایتی از گلستان سعدی,هنرآموزی
بهشت و دوزخ معاذ بن جبل
حکایتی از گلستان سعدی,جور استاد
روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
حکایتی از گلستان سعدی,تربیت آقازادگان
بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
ظلم و ستم در کتب آسمانی
حکمتهایی از کلام بزرگان از کشکول شیخ بهائی
دوستی و ارزش دوست
سخنان بزرگمهر حکیم
عشق در نظر بزرگان
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (191)
خداوند با ظلم و ظالم چه میکند ؟!
سابقه چادر در ایران
شاید خدا ؟!
مهلت به تنگدست موجب اجابت دعا
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
فراست مومن و امیر مومنان (ع)
المسكین رسول الله
خوشا بحال زدایندگان غم و غصه
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
رضای خدا یا رضایت خلق
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (189)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (188)
باز تعریف مبناها و چند نکته دیگر
سودای سربالا (و چند نکته دیگر)
زشتی سیاست بی اخلاق
چهره مبین درون آدمها
که برون در چه کردی، که درون خانه آیی؟
چاپلوسان از جاسوسان مخربترند !
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (187)
عرفان در شاهنامه
پاکباختگی شرط دوستی با خدا
اخلاص در دین




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.