ساری,گاه نوشته های محمود زارع:...آن گه گفت: وَ كَلَمَ اللَهُ مُوسى تَكْلِیماً و هو ابن اربعین سنة، لیلة النّار مرّة، و مرّة اخرى یوم اعطى التوراة. میگوید: اللَه با موسى سخن گفت سخن گفتنى، بمصدر تأكید كرد، تا دانند كه سخن گفتن با وى بى واسطه بود. و تخصیص موسى بتكلیم از میان دیگر پیغامبران، دلیل است كه سخن گفتن با وى بر وجهى بود مهتر از آن وجه كه با دیگران بود بواسطه.
قرآن کریم
...
و بدان كه اوّل كسى كه در اسلام انكار كرد كه اللَه با موسى سخن گفت، سخن مسموع بى واسطه، جعد درهم بود، بروزگار هشام بن عبد الملك بن مروان.
هشام علماء وقت را جمع كرد بواسطه، و جعد را حاضر كردند تا خود چه میگوید. جعد بر آن انكار اصرار نمود، علما همه متّفق شدند كه گوینده این سخن زندیق است، و معتقد این بر باطل، كه در آن ردّ قرآن است، و تكذیب شرع.
...
امّا كلام در قرآن بر چهار وجه است:
یكى آنست كه خداى تعالى بخودى خود با بندگان گوید بى وحى، چنان كه اللَه میگوید، و بنده میشنود، و سخن كه با موسى گفت چنین بود.
یقول اللَه تعالى: وَ كَلَمَ اللَهُ مُوسى تَكْلِیماً. نظیر این در سورة البقرة گفت: وَ قَدْ كانَ فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ كَلامَ اللَهِ یعنى: السّبعین الّذین سمعوا كلام اللَه.

وجه دوم كلام خدا است بوحى، چون قرآن به مصطفى (ص) فرود آمده بوحى، و ذلك قوله تعالى: وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِینَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَى یَسْمَعَ كَلامَ اللَهِ یعنى القرآن. نظیر این در سورة الفتح گفت: یُرِیدُونَ أَنْ یُبَدِلُوا كَلامَ اللَهِ یعنى القرآن الّذى اوحى الى محمد.

وجه سیوم كلام است بمعنى علم و عجائب، چنان كه گفت تعالى و تقدّس: قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِی یعنى لعلم ربّى و عجائبه. همانست كه در سورة لقمان گفت: ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَهِ یعنى علم اللَه و عجائبه.

وجه چهارم كلام خلق است بوقت مرگ ایشان، كلامى كه آدمیان نشنوند، وذلك فى قوله تعالى: كَلَا إِنَها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها، و لا یسمعها بنو آدم، لأنّ الكافر اذا عاین الملائكة آمن و ندم، و لا ینفعه الایمان و النّدم.

از كشف الأسرار و عُدة الأبرار





به تلگرام ما بپیوندید



مطالبی دیگر :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس

... فضائل نوح نبی در قرآن کریم
... پاکباختگی شرط دوستی با خدا
... اخلاص در دین
...قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
... عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
... ضرورت نوسازی دائمی آدمی
... خداوند و آدمیزاد
... چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
... آزمون سخت دوستی خلیل الله
... صدقه در قرآن کریم
... وجوه ضلال در قرآن کریم
... اقسام گناهان
... وجوه رحمت در قرآن کریم
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )
... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
... درون پیمایی (01)
... انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )
... رساله در سفر مجدالدین بغدادی
... شرحی بر گلشن راز لاهیجی (7)
... شرح رساله معرفت‏ نجم الدین ‏(9)








مطالب اخیر وبلاگ :
فضائل نوح نبی در قرآن کریم
همنشینى با اهالی گورستان
پزشک معنوی
موسیقی ای عاشقان از سامی یوسف+دانلود
آیا قرآن تحریف شده است؟!
نماز یا بهشت ؟!
بانو زینب کبری (س)
عید یادآورى مرگ هندیان
آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!
قرآن برای تمام بشریت
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان
جوانمردی با مولا علی تمام است !
حکایتی از گلستان سعدی,هنرآموزی
بهشت و دوزخ معاذ بن جبل
حکایتی از گلستان سعدی,جور استاد
روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
حکایتی از گلستان سعدی,تربیت آقازادگان
بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
ظلم و ستم در کتب آسمانی
حکمتهایی از کلام بزرگان از کشکول شیخ بهائی
دوستی و ارزش دوست
سخنان بزرگمهر حکیم
عشق در نظر بزرگان
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (191)
خداوند با ظلم و ظالم چه میکند ؟!
سابقه چادر در ایران
شاید خدا ؟!
مهلت به تنگدست موجب اجابت دعا
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
فراست مومن و امیر مومنان (ع)
المسكین رسول الله
خوشا بحال زدایندگان غم و غصه
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
رضای خدا یا رضایت خلق
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (189)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (188)
باز تعریف مبناها و چند نکته دیگر
سودای سربالا (و چند نکته دیگر)
زشتی سیاست بی اخلاق
چهره مبین درون آدمها
که برون در چه کردی، که درون خانه آیی؟
چاپلوسان از جاسوسان مخربترند !
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (187)
عرفان در شاهنامه
پاکباختگی شرط دوستی با خدا
اخلاص در دین
قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
آرزو دارم
عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.