ساری,گاه نوشته های محمود زارع:... بعضى گفتند از ایشان كه: پس از موسى بهیچ پیغامبر هیچ كتاب نفرستاد.
ربّ العالمین بجواب ایشان این آیت فرستاد:
إِنَا أَوْحَیْنا إِلَیْكَ كَما أَوْحَیْنا إِلى نُوحٍ
نوح نبی
یا محمد ما بتو پیغام دادیم، و وحى فرستادیم هم چنان كه پیغامبران گذشته را دادیم، سبیل تو در وحى هم سبیل ایشانست،
و این بر جهودان حجّت است، كه ایشان دانسته بودند از تورات كه ربّ العزّة باین پیغامبران وحى فرستاد، و پیغام داد، و چنان كه ایشان را پیغام داد، مصطفى را پیغام داد.

و آن گه نوح را فرا پیش همگان داشت اگر چه از وى فاضلتر در انبیاء بودند، امّا از بهر آن ذكر وى فرا پیش داشت كه نوح، ابو البشر بود، كما قال عزّ و جلّ:
وَ جَعَلْنا ذُرِیَتَهُ هُمُ الْباقِینَ.
و اوّل پیغامبر از پیغامبران شریعت نوح بود،
و اوّل كسى كه دعوت كرد، و مشركان را بیم داد نوح بود،
و اوّل كسى كه امّت وى را عذاب كردند بدعاء وى، نوح بود،

و معجزت وى در نفس وى بود، كه وى را هزار سال عمر بود، كه یكتاى موى وى سفید نگشت، و قوّت وى ساقط نشد،
و هیچ پیغامبر در دعوت آن مبالغت ننمود كه نوح نمود، هم در شب دعوت كرد، هم در روز، هم در نهان، هم در آشكارا، و ذلك فى قوله تعالى:
قالَ رَبِ إِنِی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیْلًا وَ نَهاراً، و قوله: ثُمَ إِنِی دَعَوْتُهُمْ جِهاراً، ثُمَ إِنِی أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَ أَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْراراً.
و هیچ كس در رنج خویش آن صبر نكرد كه وى كرد،
بروزى در چند بار وى را بزدندى، چنان كه از هوش برفتى، چون بهوش باز آمدى هم چنان دعوت كردى،
و در روش خویش مقام شكر داشت، كه برترین مقام است. كما قال تعالى: إِنَهُ كانَ عَبْداً شَكُوراً.

و اوّل كسى كه برستاخیز از خاك برآید بعد از مصطفى (ص) نوح باشد،
قرآن کریم.نوح
و ربّ العزّة جلّ جلاله در كتاب خویش دو جایگه نوح را ثانى مصطفى كرد:
یكى در گرفتن عهد و پیمان، و ذلك فى قوله تعالى: وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَبِیِینَ مِیثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ.
دیگر در پیغام و وحى، چنان كه گفت: إِنَا أَوْحَیْنا إِلَیْكَ كَما أَوْحَیْنا إِلى نُوحٍ.

یقال: سمّى نوحا لانّه ناح على نفسه. و" ابراهیم" نام عبرى است، و بیان آن در سورة البقرة رفت ...

از كشف الأسرار و عُدة الأبرار





به تلگرام ما بپیوندید



مطالبی دیگر :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس

... پاکباختگی شرط دوستی با خدا
... اخلاص در دین
...قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
... عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
... ضرورت نوسازی دائمی آدمی
... خداوند و آدمیزاد
... چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
... آزمون سخت دوستی خلیل الله
... صدقه در قرآن کریم
... وجوه ضلال در قرآن کریم
... اقسام گناهان
... وجوه رحمت در قرآن کریم
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )
... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
... درون پیمایی (01)
... انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )
... رساله در سفر مجدالدین بغدادی
... شرحی بر گلشن راز لاهیجی (7)
... شرح رساله معرفت‏ نجم الدین ‏(9)







مطالب اخیر وبلاگ :
همنشینى با اهالی گورستان
پزشک معنوی
موسیقی ای عاشقان از سامی یوسف+دانلود
آیا قرآن تحریف شده است؟!
نماز یا بهشت ؟!
بانو زینب کبری (س)
عید یادآورى مرگ هندیان
آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!
قرآن برای تمام بشریت
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان
جوانمردی با مولا علی تمام است !
حکایتی از گلستان سعدی,هنرآموزی
بهشت و دوزخ معاذ بن جبل
حکایتی از گلستان سعدی,جور استاد
روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
حکایتی از گلستان سعدی,تربیت آقازادگان
بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
ظلم و ستم در کتب آسمانی
حکمتهایی از کلام بزرگان از کشکول شیخ بهائی
دوستی و ارزش دوست
سخنان بزرگمهر حکیم
عشق در نظر بزرگان
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (191)
خداوند با ظلم و ظالم چه میکند ؟!
سابقه چادر در ایران
شاید خدا ؟!
مهلت به تنگدست موجب اجابت دعا
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
فراست مومن و امیر مومنان (ع)
المسكین رسول الله
خوشا بحال زدایندگان غم و غصه
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
رضای خدا یا رضایت خلق
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (189)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (188)
باز تعریف مبناها و چند نکته دیگر
سودای سربالا (و چند نکته دیگر)
زشتی سیاست بی اخلاق
چهره مبین درون آدمها
که برون در چه کردی، که درون خانه آیی؟
چاپلوسان از جاسوسان مخربترند !
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (187)
عرفان در شاهنامه
پاکباختگی شرط دوستی با خدا
اخلاص در دین
قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
آرزو دارم
عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
ضرورت نوسازی دائمی آدمی






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.