یکى از عیدهاى هندیان: در نقطه اى دور در دیار هند، بر پا داشتن عیدى متداول است، که در آغاز هر سال، همه مردم شهر از پیر و جوان و کوچک و بزرگ از شهر بیرون مى آیند به جایى که در آن، سنگ بزرگى نصب شده است. سپس، کسى از سوى پادشاه، فریاد بر مى دارد، که:
تنها، کسى مى تواند بر این سنگ بر آید، که در عید پیشین حضور داشته است.

هند

و چه بسا که پیرمردى بى توان، که نیروى بینایى را از دست داده است و پیر زنى زشترو، که او نیز از فرتوتى، بر پا استوار نمى ماند، بر آن سنگ بالا مى روند و یا یکى از آن دو. و گاه، کسى که عید پیشین را دیده باشد، زنده نمانده است.

پس، آن که بر سنگ بالا مى رود، با همه توان خود، فریاد بر مى دارد، که:
من در عید پیشین حاضر بودم و در آن روزها کودکى بیش نبودم و پادشاهى ما را فلان کس داشت و وزیرش فلان کس بود و قاضى ما فلان کس بود. سپس، به توصیف مردم آن روزگار مى پردازد که چگونه مرگ، آنان را فرسوده است و در کام بلا نابود شده و اینک! در زیر خاکها خفته اند.

سپس خطیب آنان، بر پا مى ایستد و به پند دادن مردم مى پردازد و مرگ را بر آنان یادآور مى شود و فریب دنیا را و بازى هاى آن را به دوستداران دنیا مى گوید و در آن روز، بسیار مى گریند و یاد مرگ مى کنند و بر گناهانى که از آنان سر زده است پشیمانى مى خورد. و از غلفت بر گذران عمر، دریغ مى ورزند، و توبه مى کنند و صدقات مى دهند و به جبران گذشته مى پردازد

و نیز از رسم هاى ایشانست، که چون پادشاهى از آنان بمیرد، او را کفن مى پوشانند و بر بارکش مى نهند، در حالیکه گیسوانش بر زمین کشیده مى شود، و به دنبال آن، پیر زنى است، که جاروبى به دست دارد، و خاك را از موهایش مى زداید و مى گویید:
اى غافلان! پند گیرید!
و اى کم اندیشان! و فریب خوردگان! دامن کوشش به کمر زنید!
این، فلان کس است. پادشاه شما بنگرید! که پس از آن همه عزت و جلال، دنیا او را به کجا کشانده است!
و پیوسته این چنین به دنبال او فریاد مى زند، تا کوچه هاى تنگ شهر را بگذرند و سپس او را در گورش مى نهند و این شیوه آنانست که پس از مرگ هر پادشاهى چنین کنند.

کشکول شیخ بهائی


فروردین 95
www.mzare.ir




https://telegram.me/zaresari



مطالب مرتبط:
سخنان بزرگمهر حکیم
امام على (ع): خودنمایی شرک است
گریه پیامبر(ص) بر مظلومیت علی(ع)
از نفرین مظلوم - حتی کافر هم - بترسید
عزّت حاصل از ظلم , ذلّت آورد
نزدیکی مرگ و شکست , نتیجه قطعی ظلم بمردم
دنیا از نگاه پیامبر (ص)
بازتاب عمل حاکم در دل مردم
مسجد از کلام مولا علی (ع)
پند مولا علی (ع) به نوف بکالی
بندگان خاص خدا آشکارا پنهانند !
علت دورویی , احساس حقارت
تسلط ظالم بر ظالم , سنت الهی است
برتری دادن دانش از نظر مولا علی(ع)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (16)



مطالب اخیر وبلاگ :
آیا مخاطبان قرآن مردم اهل حجاز هستند؟!
قرآن برای تمام بشریت
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان
جوانمردی با مولا علی تمام است !
حکایتی از گلستان سعدی,هنرآموزی
بهشت و دوزخ معاذ بن جبل
حکایتی از گلستان سعدی,جور استاد
روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
حکایتی از گلستان سعدی,تربیت آقازادگان
بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
ظلم و ستم در کتب آسمانی
حکمتهایی از کلام بزرگان از کشکول شیخ بهائی
دوستی و ارزش دوست
سخنان بزرگمهر حکیم
عشق در نظر بزرگان
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (191)
خداوند با ظلم و ظالم چه میکند ؟!
سابقه چادر در ایران
شاید خدا ؟!
مهلت به تنگدست موجب اجابت دعا
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
فراست مومن و امیر مومنان (ع)
المسكین رسول الله
خوشا بحال زدایندگان غم و غصه
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
رضای خدا یا رضایت خلق
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (189)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (188)
باز تعریف مبناها و چند نکته دیگر
سودای سربالا (و چند نکته دیگر)
زشتی سیاست بی اخلاق
چهره مبین درون آدمها
که برون در چه کردی، که درون خانه آیی؟
چاپلوسان از جاسوسان مخربترند !
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (187)
عرفان در شاهنامه
پاکباختگی شرط دوستی با خدا
اخلاص در دین
قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
آرزو دارم
عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
ضرورت نوسازی دائمی آدمی
سرزمین های جدا شده از ایران
خداوند و آدمیزاد
ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن مبارک
حافظ و رندی خواجه و ... (02)
حکایت درویشی و پادشاهی و آسایش
فرهنگ زیرآب زنی و چاله ‏ی ایرانیان
جهان دار مکافات است



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.