سؤال: قرآن برای تمام بشریت نازل شده است برای همة اعصار آمده است با توجه به این مبنا در مسائل و موضوعات جدید چگونه ازعلامه جوادی آملی قرآن كریم، حكم استنباط می‌توان كرد حال آنكه در قرآن كریم ذكری از این امور نرفته است؟

جواب:
     قرآن كریم چون كتاب حیات و رسالت ابد است خطوط كلی را گفته و بعد جزئیات را هم بوسیله اهل بیت علیهم‌السلام به مردم بازگو كرد چون خداوند، قرآن را بعنوان قانون اساسی تدوین كرد بعد به پیغمبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود
« و أنزلنا إلیك الذّكر لتبین للنّاس ما نزّل إلیهم» (1)
پیغمبر را مبیّن و مفسّر قرار داد یعنی علوم قرآنی را به پیغمبر آموخت پیغمبر آن علوم قرآنی را به اهل بیت و همچنین به مردم فرمود بخش مهم آن علوم، پیش اهل‌بیت بود و خودش هم فرمود
« إنّی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی» (2)

از مجموع قرآن و روایاتِ اهل بیت علیهم السلام می‌شود حكم هر حادثه‌ای را بدست آورد و از طرف دیگرهم قرآن، هم عترت طاهرین، عقل را بعنوان یكی از منابع قوی دانستند
اگر خود عقل چیزی را تشخیص داد این فرمایش رسول خداست كه
« إنّ لله علی الناس حجّتین» (3).
اگر عقل چیزی را زیانبار تشخیص داد عمل به آن حرام است اگر عقل چیزی را سودمند و لازم تشخیص داد عمل به او یا واجب است یا مستحب برای اینكه عقل وقتی حجّت خدا شد و بطور قطع چیزی از راه عقل ثابت شد كه حالا یا زیانبار است یا سودمند، عمل به او می‌شود شرعی،
با توجه به اینكه قرآن، خطوط كلی را گفته، روایات خطوط جرئی را هم بیان كرده و عقل یكی از حجج خداست از این مجموعه برمی‌آید كه انسان تا روز قیامت در كنار سفرة دین نشسته است.

...........
(1) سوره نحل، آیه 44. (2) مستدرك الرسائل، ج 3، ص 355. (3) اصول كافی، ج 1، ص 15. (مصاحبه حضرت استاد با روزنامه دی مسلم چاپ پاكستان، 15/11/1375)
(منبع)






https://telegram.me/zaresari




- روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
- بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
- شاید خدا ؟!
- المسكین رسول الله





مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس



مطالب اخیر وبلاگ :
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان
جوانمردی با مولا علی تمام است !
حکایتی از گلستان سعدی,هنرآموزی
بهشت و دوزخ معاذ بن جبل
حکایتی از گلستان سعدی,جور استاد
روشهاى تفسیرى اهل‌ بیت (ع)
حکایتی از گلستان سعدی,تربیت آقازادگان
بیان مفسران در ایاك نعبد و ایاك نستعین
ظلم و ستم در کتب آسمانی
حکمتهایی از کلام بزرگان از کشکول شیخ بهائی
دوستی و ارزش دوست
سخنان بزرگمهر حکیم
عشق در نظر بزرگان
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (191)
خداوند با ظلم و ظالم چه میکند ؟!
سابقه چادر در ایران
شاید خدا ؟!
مهلت به تنگدست موجب اجابت دعا
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
فراست مومن و امیر مومنان (ع)
المسكین رسول الله
خوشا بحال زدایندگان غم و غصه
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
رضای خدا یا رضایت خلق
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (189)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (188)
باز تعریف مبناها و چند نکته دیگر
سودای سربالا (و چند نکته دیگر)
زشتی سیاست بی اخلاق
چهره مبین درون آدمها
که برون در چه کردی، که درون خانه آیی؟
چاپلوسان از جاسوسان مخربترند !
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (187)
عرفان در شاهنامه
پاکباختگی شرط دوستی با خدا
اخلاص در دین
قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
آرزو دارم
عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
ضرورت نوسازی دائمی آدمی
سرزمین های جدا شده از ایران
خداوند و آدمیزاد
ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن مبارک
حافظ و رندی خواجه و ... (02)
حکایت درویشی و پادشاهی و آسایش
فرهنگ زیرآب زنی و چاله ‏ی ایرانیان
جهان دار مکافات است
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
زبر و بیّنه و بسط اسم در علم اعداد



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.