پیشینه ی پوشش چادر در ایران
چادَر یا چادُر واژه ای پارسی و ریشه دار در زبان های ایرانی است . چادر به معنی پوشاننده و یا پوشش است که می تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد . یکی از کاربردهای چادر در جایگاه پوشانندگی بانوان است که بانوان ایرانی از آن برای پوشاندن تن و چهره ی خود بهره می برند.
چادر در ایران

بانوان ایران زمین از دیرباز گونه ای از پوشش را برای خود برگزیده و به کار می بسته اند که با نگرش بر داده های تاریخی چرایی این پوشش آشکار می شود .

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

1– سپندارمز زمین برای ایرانیان بسیار گرامی بوده و آلوده کردن آن گناه بزرگی بشمار می آمده است ، از این روی بانوان ایرانی برای آنکه موی آنان به زمین نیفتاده و زمین را آلوده نکند ، سر و موی خود را می پوشانده اند .

2 – ایرانیان از دیرباز مردمانی با شرم (حیا) بوده اند و شرم گونه ای از رفتارهای پسندیده در میان ایرانیان به ویژه بانوان ایرانی بوده است و آنگونه که از داده های باستانی برداشت می شود ، بانوان ایرانی روی خود را از مردان بیگانه (نامحرم) می پوشانده اند .

نگاره هایی از ایران باستان و پادشاهی هخامنشیان بدست آمده است که بانوان ایرانی را با پوشش چادر نشان می دهد .

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

در شاهنامه و در هنگام نبرد بهرام پور گشنسپ با خسروپرویز ساسانی ، گردیه خواهر بهرام نیز در اردوگاه بهرام در کنار برادر بود .
گردیه برای باشندگی در انجمن ها و رای زنی های لشکر که در آن مردان گرد هم آمده بودند ، چادر به سر می کرد و به گفتگو با بزرگان لشکری می پرداخت :ساری,گاهنوشته های محمود زارع

چو خواهرش بشنید کآمد ز راه
برادرش پر درد زان رزمگاه
بینداخت آن نامدار افسَرَش
بیاورد فرمانبری چادَرَش
بیامد بنزد برادر دمان
دلش خسته از درد و تیره روان


فردوسی در شاهنامه بارها بانوان ایرانی را با پاژنام هایی چون " پوشیده رویان " و " روی پوشیدگان " یاد کرده است .

دکتر بقایی ماکان درباره ی پیشینه ی چادر در ایران می نویسد :
چادر یکی از پوشش های بانوان ایرانی پیش از اسلام است .پس از آنکه اسلام وارد ایران شد از آنجا که تأکید بر پوشش زنان بوده و باز از آنجا که بسیاری از عقاید اسلامی را ایرانیان با عقاید قابل قبول پیشین خود درآمیختند چادر را مناسب ترین وسیله برای حجاب دانستند که امروز به طور خاص در میان زنان ایران معمول است و از همین روست که نظیر آن را این چنین که در البسه ایرانی به کار می رود و مصرف دارد در سرزمین های دیگر نمی بینیم و اگر هست در واقع تقلیدی است از نوع پوشش که ریشه ایرانی دارد.

...
پژوهش : مهدی زیدآبادی نژاد (گروه نویسندگان مهرمیهن)





https://telegram.me/zaresari





مطالب اخیر وبلاگ :
شاید خدا ؟!
مهلت به تنگدست موجب اجابت دعا
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (190)
فراست مومن و امیر مومنان (ع)
المسكین رسول الله
خوشا بحال زدایندگان غم و غصه
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
رضای خدا یا رضایت خلق
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (189)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (188)
باز تعریف مبناها و چند نکته دیگر
سودای سربالا (و چند نکته دیگر)
زشتی سیاست بی اخلاق
چهره مبین درون آدمها
که برون در چه کردی، که درون خانه آیی؟
چاپلوسان از جاسوسان مخربترند !
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (187)
عرفان در شاهنامه
پاکباختگی شرط دوستی با خدا
اخلاص در دین
قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
آرزو دارم
عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
ضرورت نوسازی دائمی آدمی
سرزمین های جدا شده از ایران
خداوند و آدمیزاد
ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن مبارک
حافظ و رندی خواجه و ... (02)
حکایت درویشی و پادشاهی و آسایش
فرهنگ زیرآب زنی و چاله ‏ی ایرانیان
جهان دار مکافات است
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
زبر و بیّنه و بسط اسم در علم اعداد
نشانه ها را دریابید ! (01)
شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد
خواب و رویا (1)
آن نفس خواهد ز باران پاکتر
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (186)
شرم گل ( تک بیتی )
چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
دل آزار مباش
طبع فقر
خام و پخته
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (185)
دانلود بررسى شبهات تناقضات در قرآن کریم
یوسف
اعتراف خلفا به عدم اهلیتشان برای خلافت
آیات نازله در باره على علیه السلام
درباره حضرت بقیه الله (ع) مقصر مائیم!
امارت و حکومت در چالش عدالت



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.