در قرآن كریم الفاظی نظیر لعلّ و مانند آن آمده است آیا این لفظ به ‏همان معنی كه در بین مردم رایج است (كه نشانه شك و تردید و علامه جوادی آملیعدم یقین ‏است) به كار رفته یا نه؟

جواب:
برخی بر این باورند كه «شاید» خدا، «باید» است ولی باید توجه داشت كه لفظ ‏‏«شایدِ» گاهی به «گوینده» و گاهی به «فعل» بر می‌گردد.

گوینده هم گاهی عالم ‏است، گاهی جاهل و گاه شك دارد. ذات اقدس اله گوینده‌ ای نیست كه به چیزی جهل ‏یا شك داشته باشد زیرا ” اِنّهُ بِكُلّ شیءٍ علیم “ است، ” بِكُلّ شَیءٍ شَهید “ است، ” بِكُلّ ‏شَیءٍ مُحیط “ است و مانند آن.
پس استعمال این كلمات بر اساس خصوصیت گوینده آن ‏یعنی خدا نیست بلكه مربوط به فعل است‎.‎

گاهی انجام فعل و شدن كاری در حد پنجاه، هفتاد و یا نود درصد است می‌گوید ‏شما این كارها را انجام بدهید شاید فلان هدف تأمین شود زیرا این پنجاه درصد، همه ‏اجزاء علت نیست بلكه بخشی از اجزاء علت است.
مثلاً كسی بر اساس اصول ‏كشاورزی زمین را شُخم زده، بذر افشانی، آبیاری و سمپاشی و غیره را انجام داده، اما ‏آیا می‌شود گفت صد در صد این‌ها به بار می‌نشینند؟! مسلماً جواب منفی است.

اگر ‏كسی بخواهد با دید باز در این مورد صحبت كند می‌گوید شاید این بذرها به بار بنشینند ‏‏(مقام فعل) چون یك سری عوامل پیش‌بینی نشده‌ ای در راه است كه امكان دارد مانع از ‏باردهی این‌ها شود و البته ذات اقدس اله می‌داند كدامیك به بار می‌نشیند و كدام یك ‏نمی‌نشیند ولی شدن كار را (به بار نشستن) برای ما با لَعَلّ به كار می‌برد.‏

اینكه می‌فرماید روزه بگیرید ” لَعلّكُمْ تَتّقوُن “ به این معنی نیست كه خدا معاذ اللّه ‏شك دارد، بلكه او می‌داند روزه حقیقی تقوا می‌دهد ولی این‌ كه روزه ما آلوده به چه ‏حوادث تلخ و ناگواری شود و آیا به درجه قبولی برسد یا نه این لعلّ مربوط به فعل ‏ماست.

مطلب دیگر این است كه در بسیاری از موارد اگر به شخصی بگویند فلان كار تو، ‏صد درصد آینده شما را تأمین می‌كند گرفتار غرور می‌شود.
برای این‌كه غرور او را نگیرد ‏تعبیر اخلاقی این است كه به او گفته شود شاید به مقصد برسی

به هر حال كلمه لَعَلّ، ‏لیت، عسی كه در قرآن كریم آمده هرگز به ساحت الهی بر نمی‌گردد.‏
(منبع)






https://telegram.me/zaresari







مطالب دیگر:
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)
... خیر در نیوشیدن است
... سوره مبارکه بینه
... دلیل تقدم سوره مبارکه حمد
... نظری به سوره مبارکه ناس



مطالب اخیر وبلاگ :
المسكین رسول الله
فراست مومن و امیر مومنان (ع)
خوشا بحال زدایندگان غم و غصه
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
رضای خدا یا رضایت خلق
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (189)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (188)
باز تعریف مبناها و چند نکته دیگر
سودای سربالا (و چند نکته دیگر)
زشتی سیاست بی اخلاق
چهره مبین درون آدمها
که برون در چه کردی، که درون خانه آیی؟
چاپلوسان از جاسوسان مخربترند !
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (187)
عرفان در شاهنامه
پاکباختگی شرط دوستی با خدا
اخلاص در دین
قیام پیوسته به عدالت و گواهی حق وظیفه مومنان
آرزو دارم
عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
ضرورت نوسازی دائمی آدمی
سرزمین های جدا شده از ایران
خداوند و آدمیزاد
ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن مبارک
حافظ و رندی خواجه و ... (02)
حکایت درویشی و پادشاهی و آسایش
فرهنگ زیرآب زنی و چاله ‏ی ایرانیان
جهان دار مکافات است
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
زبر و بیّنه و بسط اسم در علم اعداد
نشانه ها را دریابید ! (01)
شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد
خواب و رویا (1)
آن نفس خواهد ز باران پاکتر
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (186)
شرم گل ( تک بیتی )
چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
دل آزار مباش
طبع فقر
خام و پخته
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (185)
دانلود بررسى شبهات تناقضات در قرآن کریم
یوسف
اعتراف خلفا به عدم اهلیتشان برای خلافت
آیات نازله در باره على علیه السلام
درباره حضرت بقیه الله (ع) مقصر مائیم!
امارت و حکومت در چالش عدالت
مهندس واقعی
خوبی و زیبایی
محبت و ظرفیت (تک بیتی)



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.