قوله تعالى: وَ مَنْ أَحْسَنُ دِیناً مِمَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ ... (*)
ربّ العالمین خداى جهانیان، و كردگار نهان دان، جلّ جلاله و تقدّست اسماءه و تعالت صفاته، درین آیت مخلصان را میستاید، و اخلاص در اعمال میپسندد.
و اوّل كسى كه جامه اخلاص در سر كعبه عمل كشید مصطفى بود كه گفت " انّما الأعمال بالنّیّات .

قرآن کریم
 
این روش اخلاص در اعمال همچون روش رنگ است در گوهر، چنان كه گوهر، بى كسوت رنگ، سنگى باشد بى قیمت، عمل بى اخلاص جان كندنى است بى صواب.

معروف كرخى قدّس اللَه روحه خویشتن را بتازیانه زدى، و گفتى:
یا نفس اخلصى تخلصى، اخلاص كن تا خلاص یابى.

گفته اند: علم تخم است، و عمل زرع است، و آب آن اخلاص.
كار اخلاص دارد، و رستگارى در اخلاص است، و سعادت ابد در اخلاص است،
امّا اخلاص خود عزیز است، نه هر جایى فرود آید، نه بهر كسى روى نماید.

ربّ العزّة گفت: سرّ من سرّى استودعته قلب من احببت من عبادى.

در بنى اسرائیل عابدى بود، وى را گفتند: در فلان جایگه درختى است كه قومى آن را میپرستند.
آن عابد را از بهر خدا و تعصّب دین خشم گرفت، از جاى برخاست، تبر بر دوش نهاد، و رفت تا آن درخت از بیخ بردارد، و نیست گرداند.
ابلیس بصفت پیرى براه وى شد، از وى پرسید كه كجا میروى؟
گفت: بفلان جایگه تا آن درخت بر كنم.
گفت: رو بعبادت خود مشغول باش، كه این از دست تو بر نخیزد،
با وى بر آویخت، ابلیس بافتاد، و عابد بر سینه وى نشست.
ابلیس گفت: دست از من باز گیر، تا ترا یك سخن نیكو بگویم.
دست از وى بداشت.
ابلیس گفت: اى عابد خداى را پیغامبران هستند، اگر این درخت بر میباید كند، پیغامبرى را فرماید تا بركند، ترا بدین نفرموده اند.
عابد گفت: نه، كه لا بد است بر كندن این درخت. و من ازین كار بازنگردم تا تمام كنم.
دیگر باره بهم بر آویختند، و عابد به آمد، و ابلیس بیفتاد.
ابلیس گفت: اى جوانمرد! تو مردى درویشى، و مؤنت تو بر مردمان است، چه باشد كه این كار در باقى كنى كه بر تو نیست، و ترا بدان نفرموده اند، و من هر روز دو دینار در زیر بالین تو كنم، هم ترا نیك بود هم عابدان دیگر را، كه بر ایشان نفقه كنى.
عابد درین گفت وى بماند. با خود گفت: یك دینار بصدقه دهم، و یك دینار خود بكار برم بهتر از آنكه این درخت بر كنم، كه مرا بدین نفرموده اند، و نه پیغامبرم، تا بر من واجب آید.
پس باین سخن بازگشت. دیگر روز بامداد دو دینار دید در زیر بالین خود. بر گرفت. روز دیگر همچنین تا روز سیوم كه هیچ چیز ندید. خشم گرفت. تبر برداشت، و رفت تا درخت بر كند، ابلیس براه وى آمد، و گفت: اى مرد ازین كار برگرد كه این هرگز از دست تو بر نخیزد. بهم بر آویختند، و عابد بیفتاد، و بدست ابلیس عاجز گشت، و ابلیس قصد هلاك وى كرد.
عابد گفت: مرا رها كن تا باز گردم، لكن با من بگو كه اوّل چرا من به آمدم، و اكنون تو به آمدى؟
گفت: از آنكه در اوّل از بهر خداى برخاستى، و دین خداى را خشم گرفتى، ربّ العزّة مرا مسخّر تو كرد. هر كه براى خدا باخلاص كارى كند، مرا بر وى دست نبود. اكنون از بهر طمع خویش و از بهر دنیا خشم گرفتى، تابع هواى خود شدى، لا جرم بر من برنیامدى، و مقهور من گشتى.

مصطفى (ص) را پرسیدند كه اخلاص چیست؟
گفت: آنكه گویى: ربّى اللَه، ثم تستقیم كما امرت.

.................

(*). وَمَنْ أَحْسَنُ دِینًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لله وَهُوَ مُحْسِنٌ واتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَاتَّخَذَ اللّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا
و دین چه كسى بهتر است از آن كس كه خود را تسلیم خدا كرده و نیكوكار است و از آیین ابراهیم حق‏گرا پیروى نموده است و خدا ابراهیم را دوست گرفت (نساء-125)

از كشف الأسرار و عُدة الأبرار





به تلگرام ما بپیوندید



مطالبی دیگر :
... عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
... ضرورت نوسازی دائمی آدمی
... خداوند و آدمیزاد
... چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
... آزمون سخت دوستی خلیل الله
... صدقه در قرآن کریم
... وجوه ضلال در قرآن کریم
... اقسام گناهان
... وجوه رحمت در قرآن کریم
... شرح اصطلاحات عرفانی
... بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 80 )
... انسان کامل ( 35) آخرین قسمت
... درون پیمایی (01)
... انسان کم نیست ... !
... اوصاف الاشراف خواجه نصیر (06 )
... شب و راز شب و شب پیمایی ( و خاطراتی از دوران نوجوانی )
... رساله در سفر مجدالدین بغدادی
... شرحی بر گلشن راز لاهیجی (7)
... شرح رساله معرفت‏ نجم الدین ‏(9)







مطالب اخیر وبلاگ :
عجم فارس جایگزین منافقان و مشرکان عرب
ضرورت نوسازی دائمی آدمی
سرزمین های جدا شده از ایران
خداوند و آدمیزاد
ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن مبارک
حافظ و رندی خواجه و ... (02)
حکایت درویشی و پادشاهی و آسایش
فرهنگ زیرآب زنی و چاله ‏ی ایرانیان
جهان دار مکافات است
سرچشمه کوثری خدیجه , لیلای پیمبری خدیجه ...
زبر و بیّنه و بسط اسم در علم اعداد
نشانه ها را دریابید ! (01)
شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد
خواب و رویا (1)
آن نفس خواهد ز باران پاکتر
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (186)
شرم گل ( تک بیتی )
چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
دل آزار مباش
طبع فقر
خام و پخته
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (185)
دانلود بررسى شبهات تناقضات در قرآن کریم
یوسف
اعتراف خلفا به عدم اهلیتشان برای خلافت
آیات نازله در باره على علیه السلام
درباره حضرت بقیه الله (ع) مقصر مائیم!
امارت و حکومت در چالش عدالت
مهندس واقعی
خوبی و زیبایی
محبت و ظرفیت (تک بیتی)
خر چه داند قیمت نقل و نبات ؟!
آگاهی درد آور است !
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (184)
نادیده گرفتن , ظلمی بزرگ
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (183)
صدقه در قرآن کریم
وجوه ضلال در قرآن کریم
اقسام گناهان
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (182)
وجوه رحمت در قرآن کریم
شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت
نماز ( صلاة )
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (181)
الهی
زندگی یا ادای زندگی ؟!
ابوحامد محمد غزالی و تمثیل دنیا و آخرت !
شعر شهریار
اسامی پیامبران الهی
کسبه قبل از عید





توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.