ساری , گاهنوشته های محمود زارع:اندر خصوصیات ایرانیان در ممانعت از ترقی همدیگر

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

خواب دیدم قیامت شده است. هرقومی را داخل چاله ‏ای عظیم انداخته و بر سرهر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند الا چاله ‏ی ایرانیان.
خود را به عبید زاکانی رساندم و پرسیدم :
عبیدا این چه حکایت است که بر ما اعتماد کرده نگهبان نگمارده ‏اند؟!
گفت: می دانند که به خود چنان مشغول شویم که ندانیم در چاهیم یا چاله.

خواستم بپرسم اگر باشد در میان ما کسی که بداند و عزم بالا رفتن کند و ...
نپرسیده گفت:
گر کسی از ما، فیلش یاد هندوستان کند خود بهتر از هر نگهبانی لنگش کشیم و به تهِ چاله باز گردانیم!

زمانی مرحوم جلال آل احمد گفته بود « در ایران زنده خوب و مرده بد نداریم » ...
یک وضعیتی گویا در این آب و خاک بنوعی دامن زده میشود که هر کسی خیر خویش را در ضرر دیگری می بیند و میداند !

بسیاری با تنگ نظری ؛ خیر را محدود تصور کرده و خیر خواهی را فقط برای خود و باند منتسب بخود در نقشه کاری خویش در اقدام و عمل قرار میدهند !

اینان وسعت اندیشی و جامع نگری لازم را نداشته و غافل از آن هستند که , نمیتوان در یک اجتماع با گرایشات و تفکرات مختلف , بجز در کوتاه مدت , بامید چنین ترتیبات قدرتی , در اجتماع نشست !!

چنین رویکردی در نفس و ذات خویش در همان نقطه شروع ضد و مخالف و معاند خویش را نیز پرورش داده و در میان مدت ( حداکثر بعد از سه چهار سال ) خود , قربانی همان نقشی را که برای خیر خویش زده بودند , از جانب ضد خود , میشوند ! ... و دنیا در این باره پر از تجربه هاست و کو دیده های عبرت بین !

در یک جامعه بهم پیوسته که همه چیز آن به همه چیز دیگر, بنوعی مرتبط و وابسته میباشد , نمیتوان و نباید بطرز باندی و قومی و قبیه ای و... , مشی و رفتار داشت .

خود همین گرایش در حاقّ واقع , یعنی قبول مشروعیت چنین تفکری از سوی مخالف, و بعدا عمل از جانب دیگران و باندهای رقیب میباشد, که ای بسا در اندک زمانی , خود قربانی منطقی میشوند که روزی برای خود و باند خویش , زمین و زمان را بهم بافتند و ...

تراژدی در اینجا بوقوع می پیوندد که وقتی زمان درو و جمع محصول چنین گرایشی از سوی باند تنگ اندیش - که با دهها حیله ساری,گاهنوشته های محمود زارعسیاسی بقدرت رسیده اند - که میرسد درست در همان زمان , رقیب از راه میرسد . چرا که خود آنان چنین تخمی را , در معیت خودخواهی های باندی , همزمان در آغاز کاشته بودند و اینجاست که زندگی ها برباد میرود و کامها تلخ میشود و درگیری ها آغاز میشود و ... و کوتوله هایی که نمیتوانند به تحلیل درست تاریخی چنین وضعیت بوجود آمده , بنشینند از سر نادانی چاره کار را فقط سرهنگی (خشم و زور و اسلحه ) میدانند و میکنند کاری را که نمی بایست از همان اول میکردند !

باید باین فهم برسیم که مرده زنده میشود و خیر محدود نیست و خیررسان دستش پر و انبانش وسیع است و « آن داشتن آن موجب این نداشتن این » نمیشود!

باید بجای محدودانگاری خیر و عمل باندی و خودخواهی ؛ به ایمان بخیرآفرین و تصدیق قدرت و سطنت وی و همکاری های همه جانبه با هم و دوستی و دگرخواهی روی آورد .  

خداوند حکیم هم احوال گردانست و روزگار را میچرخاند و قدرتها را دست بدست میکند و پایداری فقط برای عدل و قسط است که چنین امری تنها در همه جانبه نگری و همکاری همگانی و دیدن مخالف وتحمّل دیگر خلایق بعنوان عیال الله , محقق میشود و بس !

چنین عارضه خلقی در ایران بجهت فراوانی بیشتر مشاهده و طرح میشود و سبب چنین وضعیتی را هم در ساز و کارهای هر نوع ترقی و تعالی و کسب نعمت و خیر و ملزومات دستیابی بقدرت دید !...

قصد بررسی و طرح این بخش از مساله را ندارم اما تنها باشاره بگویم که نظام شاه زده کشورمان در طول تاریخ ؛ عادتی رسوب کرده در فرهنگ ما را , بارث گذاشته که ... دیگران نمیتوانند اوج بگیرند مگر...

مگر بجهت تقرب به آستان سلطه سلطنت , سعی سعایت آمیزی کنند و نفع سلطان در بقاء هم بر آن بود که دیگران باید تکه پاره باشند و هر جوانه ای که قصد سربرافراشتن دارد از سوی رقیب بتیغ بی دریغ لامروّتی زده شود تا " سلطان بسلامت باشد " و چاکران فقط " جان نثار" بمانند و بس ! به " جقّه والا حضرت " قسم راست میگویم !!

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

این معضله خلقی اجتماعی همچنان همانند دیگر عوارض اجتماعی سیاسی ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد که با تورّقی چند میتوان به اشارات و بل تصریحاتی در متون ؛ به واقعیت تاریخی آن پی برد که نمونه ذکر شده در صدر این مقال کوتاه حاکی از همین امرست.
جهان دار مکافات است ، دارد طبع آیینه
به هر صورت که گردی عکس خود را آنچنان بینی 
محمود زارع
ساری , فروردین 95
www.mzare.ir


ساری , گاهنوشته های محمود زارع


به تلگرام ما بپیوندید






همچنین بخوانید:
- دام کام , چاپلوسی ( چگونه فیل را هم میشود خر کرد؟! )
- چاپلوسی از جاسوسی خطرناکتر میباشد !




مطالب اخیر وبلاگ :
جهان دار مکافات است
زبر و بیّنه و بسط اسم در علم اعداد
نشانه ها را دریابید ! (01)
شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد
خواب و رویا (1)
آن نفس خواهد ز باران پاکتر
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (186)
شرم گل ( تک بیتی )
چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله گفتند ؟!
دل آزار مباش
طبع فقر
خام و پخته
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (185)
دانلود بررسى شبهات تناقضات در قرآن کریم
یوسف
اعتراف خلفا به عدم اهلیتشان برای خلافت
آیات نازله در باره على علیه السلام
درباره حضرت بقیه الله (ع) مقصر مائیم!
امارت و حکومت در چالش عدالت
مهندس واقعی
خوبی و زیبایی
محبت و ظرفیت (تک بیتی)
خر چه داند قیمت نقل و نبات ؟!
آگاهی درد آور است !
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (184)
نادیده گرفتن , ظلمی بزرگ
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (183)
صدقه در قرآن کریم
وجوه ضلال در قرآن کریم
اقسام گناهان
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (182)
وجوه رحمت در قرآن کریم
شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت
نماز ( صلاة )
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (181)
الهی
زندگی یا ادای زندگی ؟!
ابوحامد محمد غزالی و تمثیل دنیا و آخرت !
شعر شهریار
اسامی پیامبران الهی
کسبه قبل از عید
(خطورات) استعـداد
حکایت گرگ و شبان (شعر)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (180)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (179)
گوش بر حاکم
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (178)
مراد حشرات الارض و مریدان احمق
تحفه ظالمین ! هدیه گرگ
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (177)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.