ساری,گاهنوشته های محمود زارع:... زمانی خوانده ام که بقراط گفت ؛ افکنده دست برمی خیزد اما افکنده سخن بر نخیزد .زخم زبان مردم را بوسیله سخن زشت بیشتر میتوان آزرد , اما آزارها به فعل و عمل را چاره میتوان کرد.

سخن زشت را گفته اند جراحت بدی است که درمان نپذیرد.
حکماء گفته اند , سخن باندازه گفتن , نصف دانش است . در امثال امده که " لسانی سبع ان ارسلته کلنی " بدینمعنی که " زبان من جانوری است که اگر رها نمایم خود مرا میخورد "
یا گفته اند که " راحه الانسان فی حفظ اللسان " چون بیش از اندازه سخن گویند , از پایه بیافتد

سخن گفتن آنگه باید , و چندانکه باید , و آنگاه که باید بباید گفتن تا سودمند بیافتد . زبان را گویند که از الماس تیزتر است و از شمشیر برنده تر . مار بدنهاد را با افسون سخن خوش از سوراخ خود بیرون میتوان آورد و کارهای مشکل را اصحاب تدبیر با سخن نیکو , بهتر میتوانند بگشایند .

حکما میگویند ؛ سزاوارترین مردمان در تدبیر و مدیریت کارها پیران هستند , زیرا در بسیاری از جوانان تیزی و گاه نوعی سبکی هست وحفظ زبون همه خطاها در مدیریت بر اجتماعات از شتاب و سبکی , پیش آید و بهمین خاطرست که از حضرت رسول (ص) نقلشده که فرمود : " البرکه مع اکابرکم " خیر و برکت و وسعت معمولا با بزرگان شماست . مهر نبوت که اتم حکمت و تدبیر و پختگی و راستی است اغلب در جوانی بر شانه کسی ننشسته تا آنکه چهل سال تمام نشد !  

تیزی و تندی سخن خود نشان ناپختگی و سوء تدبیرست و اگر گوینده را مغرض و دارای اغراض شیطانی ندانیم لااقل میتوان بعقل ؛ وی را کم سن و سال نامید , و چه خوبست که کسی که نتواند کنترل زبان خویش نماید بیشتر سکوت کند !

بخصوص اگر کسی که وظیفه و ماموریتش و در واقع ابزار اصلیش برای انجام وظیفه واجبش, زبان باشد - همانند مبلغین مذهب - , که دیگر دهها برابر آدمهای معمولی باید در کنترل زبان و آشنایی با آفات آن و ممارست و تمرین برای کم گویی و کنترل زبان , بکوشد , در غیر اینصورت بهتر است کار و ماموریت وی را کنسل کنند که نه تنها یار شاطر نخواهد شد بلکه بار خاطرست و رماننده مخاطبین از مذهبی که وی قصد تبلیغ آنر دارد !!

مولا امیرالمومنین علیه السلام فرمود : اللسان جرمه صغیر و جرمه کبیر " زبان جرم و تکه کوچکی است اما جرم و گناهش بزرگ زخم زباناست ! 

امام حسین علیه السلام فرمود:
زبان آدمیزاد ، هر روز به اعضاى او نزدیک مى شود و مى گوید: چگونه اید؟ آنها مى گویند: اگر تو ما را به خودمان واگذارى، خوب هستیم و مى گویند: از خدا بترس و كارى به ما نداشته باش: و او را سوگند مى دهند و مى گویند: ما فقط به واسطه تو پاداش مى یابیم و به واسطه تو، مجازات مى شویم.
( بحارالأنوار، ج71، ص278، ح14)

امام باقر(ع): براستى كه این زبان كلید همه خوبیها و بدیهاست پس سزاوار است كه مومن بر زبان خود مهر زند، همان‌گونه كه بر(كیسه) طلا و نقره خود مُهر مى زند.
(تحف‌العقول، ص 298)

همچنین در امالى صدوق بنقل از امام باقرعلیه السلام امده است که حضرتش فرمود: زخم زبان
بهترین سخنى كه دوست دارید مردم به شما بگویند، به آنها بگویید، چرا كه خداوند، لعنت كننده، دشنام دهنده، زخم زبان زن بر مۆمنان، زشت گفتار، بد زبان و گداى سمج را دشمن مى دارد.
(امالى صدوق، ص 326)







به تلگرام ما بپیوندید




تصاویر مرتبط :

زخم زبان
.
زخم زبان
.

زخم زبان
.

زخم زبان





مطالب مرتبط :
زبان سیاست و سیاست زبان
گناه زبان
مودبانه سخن بگوی
فضیلت سخن حق نزد جائر
قیافه ها سخن میگویند.
سخن بزرگ و بزرگان سخن



مطالب اخیر وبلاگ :
جواب این پرسش هاراتو نمی دانی!
سنی و یا شیعه ؟! مصاحبه با آقای محمود زارع
ابوذر , راستگوترین صحابی
سگ وفادار و عابد بی حیاء
اجتهاد در برابر نص
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (163)
لن ترانی و سه نگاه متفاوت !!
خاندانی که همه وزیر بودند !
هر چیزی به نسبت مقیاس معنی یافته و اندازه میشود
راه بزرگان نارفته , حال بزرگان خواهى ؟!!
سکون مفلس یا حصار روئین افلاس
طیّار بی پر و سیّار بی پا ...
مولوی رافضی !؟!
قاعده و میزان سنجش حاکمان ( لوح گویا )
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (162)
اوصاف انصاف
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (161)
چهار مطلب حکمی
خداوندی که بر مستضعفان آسان میگیرد
غم و غصه و تحمل مصیبت
حالی کنگ گر
پند تکاندهنده آیت زلزال در مصحف مقدس
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (160)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (159)
ائمه اثنی عشر
اثر دوست و همنشین بد
معنی تسلیم و رضا !
الخیر فی ما وقع
رابطه غیرمستقیم !
بی مراعات بی مروتست
حفظ مراتب
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (158)
دام کام , چاپلوسی ( چگونه فیل را هم میشود خر کرد؟! )
هــــو
گوهر و خرمهره در یک سلک جولان میکنند
توبه , راهی که دوست مفتوح دارد !
من از اینهایم ... !
از نفرین پدر و مادر بترسید
قراء سبعه و حافظ و... (01)
حروف هجا و تهجّی
تفسیر کفــر و ایمـان
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (14)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (09)
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (157)
تندروی و کندروی از نادانی است !
خدای بخشاینده گنهکاران
یقین
تفسیر سوره نساء.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (156)
عوعوی سگان آل سعود هم بگذرد !
انسان عجیب مختار یا دربند ... !





به تلگرام ما بپیوندید


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.