النوبة الاولى
وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ ﴿207﴾
و از میان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏فروشد و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است (207)
یا رب
قوله تعالى:
وَ مِنَ النَاسِ و از مردمان كسست
مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ كه خویشتن را مى خرد و دنیا مى فروشد
ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَهِ اسلام را و جستن خشنودى خداى را
وَ اللَهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ و اللَه سخت مهربان بخشاینده است بر رهیكان.

یا أَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا اى ایشان كه بگرویدند و پیغام رسان را استوار گرفتند
ادْخُلُوا فِی السِلْمِ در صلح شید كَافَةً همگان بیكبار
وَ لا تَتَبِعُوا خُطُواتِ الشَیْطانِ و بر پى گامهاى دیو مروید و خلاف مجوئید
إِنَهُ لَكُمْ عَدُوٌ مُبِینٌ كه شیطان شما را دشمنى است آشكارا.

فَإِنْ زَلَلْتُمْ و اگر شما را بر جاى زلت افتد كه پاى از جاى بشود
مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْكُمُ الْبَیِناتُ پس پیغامهاى روشن كه بشما رسید
فَاعْلَمُوا أَنَ اللَهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ بدانید كه خداى با هر كس تا و دو هر چیز داند.

هَلْ یَنْظُرُونَ چشم نمیدارند این مشركان كه از تصدیق مى باز ایستند
إِلَا أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَهُ مگر خداى آید بایشان روز رستخیز
فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمامِ در ظلّها از میغ،
وَ الْمَلائِكَةُ و فریشتگان آیند
وَ قُضِیَ الْأَمْرُ و كار برگزارند
وَ إِلَى اللَهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ و همه كارها باز گردد با خواست خداى.

سَلْ بَنِی إِسْرائِیلَ پرس از پسران اسرائیل
كَمْ آتَیْناهُمْ چند دادیم ایشان را
مِنْ آیَةٍ بَیِنَةٍ از نشانهاى روشن
وَ مَنْ یُبَدِلْ نِعْمَةَ اللَهِ و هر كه نعمة خداى بدل كند و بگرداند
مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُ پس آنك بوى آید
فَإِنَ اللَهَ پس خداى
شَدِیدُ الْعِقابِ سخت عقوبت است سخت گیر

زُیِنَ لِلَذِینَ كَفَرُوا بر آراستند بر ناگرویدگان
الْحَیاةُ الدُنْیا زندگانى این جهان
وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَذِینَ آمَنُوا و افسوس میآید ایشان را و خنده از گرویدگان
وَ الَذِینَ اتَقَوْا و گرویدگان كه باز پرهیزند از شرك
فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ زبر ایشانند و برتر ازیشانند فردا برستخیز،
وَ اللَهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ و اللَه روزى میدهد او را كه خواهد بى شمار.



النوبة الثانیة
قوله تعالى: وَ مِنَ النَاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ الایة... { این آیه در شان حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین وصی الرسول و خلیفته امام علی بن ابیطالب علیه اسلام نازل شده است کما اینکه خود میبدی هم در پاراگراف بعدی بدان اشاره میکند. توضیح از م. ز }
این آیت در شأن صهیب بن سنان الرومى آمده است. مردى بود از جمله صحابه از عرب ابن نمر بن قاسط كنیت وى ابو یحیى دو پسر بود او را یكى حمزه نام، و یكى یحیى، و مصطفى او را باین كنیت خواند، بكودكى در غارت بدست روم افتاد، در میان ایشان بالید، وى را بدان رومى خواندند ......
یشرى و یشترى و یبیع و یبتاع همه یكى است خرید را و فروخت را عرب هر چهار گویند. ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَهِ طلبا لمرضاته، مشركان صهیب را عذاب میكردند تا مرتد شود، گفت: من پیر مردیم، اگر من با شما باشم هیچ نفعى بشما عاید نگردد و هیچ مضرتى نرسد، مرا بگذارید و مالم فرا گیرید، پس مال ازو بستدند و او مراجعت بمدینه كرد.

وَ اللَهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ این عباد جماعتى مسلمانان بودند در مكه، كافران ایشان را تعذیب میكردند و رنج مى نمودند، تا بعضى را بكشتند و بعضى را باز فروختند عمار یاسر بود و مادر وى سمیه، و پدر وى یاسر، و بلال و خباب بن الارت، میگویند اول كسى را از مسلمانان كه كشتند در اسلام مادر و پدر عمار یاسر بودند، قیل ربطت ام عمار بین بعیرین ثم وجئى قبلها بالرمح مصطفى صلّى اللَه علیه و آله و سلم بوى بر گذشت و او را بر آن صفت دید، گفت صبرا، آل یاسر، فان موعدكم الجنة.

و گفته اند، كه این آیت در شأن امیر المؤمنین على بن ابى طالب (ع) آمد آن گه كه مصطفى هجرت كرد، و على را بر جاى خواب خود خوابانید، و ذلك ان اللَه تعالى اوحى الى جبرئیل و میكائیل، انى آخیت بینكما و جعلت عمر احد كما اطول من عمر الآخر، فایكما یؤثر صاحبه بالحیاة، فاختار كلاهما الحیاة، فاوحى اللَه الیهما أ فلا كنتما مثل على بن ابى طالب، آخیت بینه و بین نبى محمد صلّى اللَه علیه و آله و سلم فبات على فراشه یفدیه بنفسه، و یؤثره بالحیاة. اهبطا الى الارض فاحفظاه من عدوّه، فنزلا، و كان جبرئیل بخ بخ من مثلك یا بن ابى « عند رأس على، و میكائیل عند رجلیه، و جبرئیل ینادى طالب، یباهى اللَه عز و جل بك الملائكة  فانزل اللَه عز و جل على رسوله و هو متوجّه الى المدینة فى شأن على : وَ مِنَ النَاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ... الآیة.

قوله تعالى یا أَیُهَا الَذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِلْمِ كَافَةً الآیة...
بفتح سین قراءت حجازى و كسایى است، و بكسر سین قرائت باقى، اگر بفتح خوانى صلح است و اگر بكسر خوانى اسلام. و معنى هر دو متداخل اند كه هر كه در اسلام آمد در صلح مسلمانان آمد، و هر كه در صلح مسلمانان آمد در بعضى معانى اسلام و شرایع آن پیوست.
گفته اند كه آیت در شأن مؤمنان اهل كتاب آمد عبد اللَه بن سلام، و ثعلبة بن سلام، و ابن یامین و اسد و اسید ابنى كعب، و شعبة بن عمرو، و بحیر الراهب كه روز شنبه را بزرگ میداشتند و گوشت و شیر شتر خوردن بر خود حرام میشناختند چنانك حكم جاهلیت بود پیش از اسلام، و نیز میگفتند یا رسول اللَه توریة هم كتاب خدا است اگر دستورى باشد تا برخوانیم و بدان قیام كنیم. اللَه تعالى با ایشان خطاب كرد كه ادْخُلُوا فِی السِلْمِ كَافَةً جمله بشرایع دین محمد در آئید، و احكام اسلام همه در پذیرید، و دین جهودى بیكبارگى دست بدارید.

...  گفته اند كه این خطاب جمله مؤمنانست میگوید: بر اسلام پاینده باشید، و حدود سهام آن بجاى آرید.

عن على (ع ) قال قال رسول اللَه " الاسلام ثمانیة اسهام: الاسلام سهم، و الصلوات سهم، والزكاة سهم، و صوم رمضان سهم و الحج سهم، و الجهاد سهم، و الامر بالمعروف سهم والنهى عن المنكر سهم، و قد خاب من لا سهم له " و قال صلّى اللَه علیه و آله و سلّم " كما لا تحسن الشجرة و لا تصلح الّا بالورق الاخضر، كذلك لا یصلح الاسلام الّا بالكفّ عن محارم اللَه و الاعمال الصالحة "

وَ لا تَتَبِعُوا خُطُواتِ الشَیْطانِ الآیة...
بر گامهاى شیطان مروید و خلاف مجوئید و از صلح سر مكشید، و از راه سنت و جماعت بمگردید، و با امیر خویش و با جماعة خویش خلاف میارید، قال النبى صلّى اللَه علیه و آله و سلّم "الجماعة رحمة و الفرقة عذاب، و یداللَه على الجماعة، فاتبعوا السواد الاعظم فان من شذّ شدّ فى النار"

فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْكُمُ الْبَیِناتُ
الآیة...
آن قوم را میگوید كه بدین جهودى میل داشتند پس اسلام. میگوید اگر شما از شرایع اسلام بگردید و پاى از جاده شرع محمد و احكام قرآن برگیرید، و چیزى را از شرایع منسوخ پیش گیرید، و دل فاز آن دهید، از تعظیم روز شنبه و تحریم گوشت شتر بعد از آنك اسلام و قرآن بشما آمد، و حلال و حرام بر شما روشن گشت.

فَاعْلَمُوا أَنَ اللَهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ
اگر چنان كنید، پس بدانید كه خداى تواناست و دانا و عقوبت كردن را توان دارد، آنچه از آن باز زند بدانش باز زند، و آنچه فرماید بدانش فرماید.

آورده اند كه كعب الاحبار در ابتداء اسلام وى سورة البقرة مى آموخت، چون باین آیت رسید، معلم او را گفت " فاعلموا ان اللَه غفور رحیم " كعب گفت: این نه بر وجه است و قرآن چنین نتواند بود، غفور رحیم گفتن اینجایگه لایق نیست، پس بمصحف بازگشتند در مصحف نبشته بود كه فَاعْلَمُوا أَنَ اللَهَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ گفت " اجل هكذا هى " اكنون قرآن است براستى، و نظم قرآن بدرستى، گفتند از چه بدانستى؟ گفت " علمت ان الحكیم لا یتوعد ثم یقول غفور رحیم هَلْ یَنْظُرُونَ الآیة...

.... ظلل جمع ظله، و ظلّه سایه بان است، و غمام ابرى باشد سپید رقیق همانست كه در سورة الفرقان گفت: وَ یَوْمَ تَشَقَقُ السَماءُ بِالْغَمامِ اى عن الغمام، میگوید آن روز كه باز شكافد آسمان از ابر سپید نزول خداى را عز و جل حین ینزل فى ظلل من الغمام. آن گه گفت وَ الْمَلائِكَةُ یعنى كه اللَه آید و جوكى فریشتگان با وى.

قال ابن عباس مع الكروبیین، لها قرون، لهم كعوب ككعوب القنا ما بین اخمص احدهم و كعبه مسیرة خمسمائة عام مذهب اهل سنت و اصحاب حدیث در چنین اخبار و آیات صفات، بظاهر برفتن است و باطن تسلیم كردن، و از تفكر در معانى آن دور بودن، و تأویل نه نهادن، كه تأویل راه بى راهان است، و تسلیم شعار اهل سنة و ایمانست. .....

وَ قُضِیَ الْأَمْرُ و پاداش گرویدگان بسپارند، و در سراى پاداش فرو آرند و پاداش ناگرویدگان بسازند.
وَ إِلَى اللَهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ و بازگشت هر كار با خواست خداست، و بازگشت هر چیز با علم وى، و هر بودنى با حكم وى.
تُرْجَعُ بضم تاء قراءة حجازى و بو عمر و عاصم است، و بفتح تا قراءت باقى، و در معنى متقارب اند و متداخل، لان الامور كلها ترجع الى اللَه، اذا رجعها اللَه اى امرها بالرجوع الیه.

بعضى مفسران گفتند در معنى تُرْجَعُ الْأُمُورُ كه این تصرف بندگانست و ملكت ایشان در اموال و اسباب دنیا، و نفاذ فرمان بعضى بر بعضى در قیامت، آن همه باطل گردد، و فرمان و حكم جز خداى را عز و جل بر خلق نبود، چنانك گفت وَ الْأَمْرُ یَوْمَئِذٍ لِلَهِ

و گفته اند امور اینجا ارواح است، كه جاى دیگر روح را" امر" نام كرد: قُلِ الرُوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِی باز نمود كه روحها همه بوى باز گردد، چنانك جاى دیگر گفت اللَهُ یَتَوَفَى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها و قال تعالى كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ.

قوله تعالى: سَلْ بَنِی إِسْرائِیلَ الآیة... بنى اسرائیل اینجایگه مؤمنان و گرویدگان اهل توراتند، و گفته اند كه جهودان مدینه اند، كه میگوید بپرس ازیشان یعنى بر سبیل تنبیه و تقریع، كه چند دادیم پدران ایشان را، و گذشتگان ایشان را، ازین نشانهاى روشن، و پیغامهاى نیكو، و معجزات پیدا، و كرامتهاى آشكارا، چون عصا، و ید بیضا، و شكافت دریا، و رهانیدن ایشان از كید اعدا، و از آن پس در تیه منّ و سلوى.

وَ مَنْ یُبَدِلْ نِعْمَةَ اللَهِ
الآیة... و هر كه كتاب خداى بگرداند، و در آن تغییر و تبدیل آرد، و آن نعمت كه اللَه تعالى بر ایشان ریخت و در كتاب بایشان داد در كار محمد و بیان نعت وى بپوشد، و در باطل بكوشد فَإِنَ اللَهَ شَدِیدُ الْعِقابِ بدرستى كه خداى سخت عقوبت است، عذاب كند این پوشنده نعمت را، و جدا كننده كلمت را، و گفته اند كه نعمت ایدر مصطفى است، میگوید هر كه این نعمت كه محمد است بدل كند، پس از آنك بوى آمد، كه استوار باید گرفت نااستوار گیرد و تصدیق بتكذیب بدل كند، خداى او را عقوبت كند و سخت گیرد.

زُیِنَ لِلَذِینَ كَفَرُوا الْحَیاةُ الدُنْیا الآیة... جاى دیگر ازین گشاده تر گفت: وَ إِذْ زَیَنَ لَهُمُ الشَیْطانُ أَعْمالَهُمْ شیطان بر ایشان آراست و بچشم ایشان نیكو نمود این زندگانى دنیا، كه جز بساط لهو و لعب نیست، و جز متاع الغرور نیست روزى فراروزى بردن بفرهیب و برخوردارى اندك، و بر آراست بر ایشان كردار بد ایشان، تا بر مؤمنان و بر درویشان سخریت و افسوس میدارند، و مى خندند. كافران قریش بودند كه بر درویشان صحابه چون بلال، و سلمان، و ابو الدرداء، و عبد اللَه مسعود، و عمار یاسر، و خباب، و صهیب و ابن ام مكتوم مى خندیدند، و بر طریق سخریّت میگفتند یكدیگر را: كه در نگرید در كار محمد !

كه میگوید باین درویشان و گدایان كه من كار جهان راست كنم، و عرب را بر شكنم، و قاعده دین نو نهم ! آن گه گفتند اگر دین وى حق بودى سادات و اشراف قریش و برادران پس رو بودى، نه این گدایان و بى كسان!.

اللَه تعالى گفت وَ الَذِینَ اتَقَوْا فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ الآیة... فردا این گدایان و بى كسان بالاى ایشان باشند، اینان در فردوس برین و درجه علیا، و ایشان در قعر جهنم در دركه سفلى.

روى على علیه السّلام قال قال رسول اللَه صلّى اللَه علیه و آله و سلم " من استذل مؤمنا او مؤمنة او حقّره لفقره، و قلة ذات یده، شهره اللَه تعالى یوم القیمة ثم یفضحه، و من بهت مؤمنا او مؤمنة او قال فیه ما لیس فیه، اقامه اللَه على نار من نار جهنم، حتى یخرج مما قاله فیه، و ان المؤمن اعظم عند اللَه عز و جل، و اكرم علیه من ملك مقرب. و لیس شی ء احبّ الى اللَه عز و جل من مؤمن تائب او مؤمن تائبه. و انّ المؤمن یعرف فى السماء كما یعرف الرجل اهله و ولده "
....

ثم قال وَ اللَهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ خداى او را كه خواهد روزى میدهد بى اندازه ، یعنى بى تبعه در دنیا، و بى شمار و واخواست در عقبى، و گفته اند كه معنى این آنست كه روزى دهد چنانك خود خواهد، بى آنك كسى بر وى اعتراضى كند، یا شمار كند كه این را چند دادى؟ و او را چون دادى؟ از آنك بى شریك و بى منازع است، و بى نظیر و بى قسیم و بى معانداست، سدیگر معنى آنست كه روزى دهد بى شمار، كه نه خزینه وى مى برسد تا بشمار دهد، یا از اجحاف مى ترسد تا باندازه دهد، و این كسى را باشد كه امروز در سراى خدمت و طاعت حساب از میان برگیرد، و چندانك تواند و طاقت دارد عبادت كند، و چشم از آن بیفكند، و بر حق نشمرد، تا فردا در سراى جزا و نعمت، در ثواب دادن حساب از میان بر گیرد، و بى شمار نعیم خلد بر وى ریزد.

ادامه دارد >>>


توضیح :   بلطف و عنایت الهی ما بترتیب تفسیر « كشف الأسرار و عُدة الأبرار مشهور به تفسیر خواجه عبدالله انصاری . ابوالفضل رشید الدین میبدی » را که تفسیری خاص و ذوقی است برای مخاطبین محترم خویش در این تارنما قرار داده و با همدیگر مرور کرده و ان شاء الله .... کل این توضیح را در پستهای اولیه - شماره های قبلی - بخوانید  . ( محمود زارع )


مطالب مرتبط :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)
... مباحث قرآنی رمضان (09)
... مباحث قرآنی رمضان (10)
... مباحث قرآنی رمضان (11)

كشف الأسرار و عُدة الأبرار (042)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (043)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (044)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (045)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (046)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (047)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (048)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (049)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (050)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (051)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (052)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (053)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (054)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (055)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (056)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (057)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (058)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (059)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (060)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (061)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (062)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (063)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (064)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (065)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (066)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (067)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (068)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (069)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (070)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (071)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (072)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (073)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (074)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (075)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (076)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (077)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (078)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (079)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (080)






مطالب اخیر وبلاگ:

رسوا منم وگرنه تو صد بار در دلم ...
دشمنی که علنا خواهان جنگ بر علیه ایران است را باید هم نابود کرد
قاصد زِ بَــرَم رفت که آرد خبر از یار
آهنگ افغانی سرزمین من + دانلود
با ما نَفَسی بنشین ...
انگور قرمز دشمن سرطان روده
خواص و مزایای سیر
هر کجا بارت به گل افتاد، آنجا منزل است
خوبان گنه ندارند گر یاد ما نباشند
موسیقی محلی مازندرانی (آق ننه)پرویز سیاهدشتی + دانلود
ذکر و اقسام آن
بیوفایی و خوبرویی !
موسیقی محلی مازندرانی (استاد اسحاقی) تبری,بانو جان + دانلود
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (078)
گویا بنا بر ناهنجاری است !
موسیقی محلی مازندرانی (کتولی) شرق مازندران + دانلود
یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (077)
همنشین پیامبر (ص) در بهشت !
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (076)
ظاهر و باطن هماهنگ هستند
حرم ظاهر و حرم باطن !
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (075)
بازتاب عمل حاکم در دل مردم
هر چه کنی بخود کنی
بنده و ارباب !
تو را نادیدن ما غم نباشد
موسیقی لری بختیاری ایرانی ام مو+دانلود
نه عجب که خوبرویان بکنند بیوفایی
دنیا از نگاه پیامبر (ص)
سناتورهای مسخ شده آمریکا
امنیت و رفاه و ظهور امام زمان(ع)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (074)
زود بیا هیچ مگو !
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (073)
موسیقی محلی مازندرانی ( پنج نوا ) + دانلود
حج عوام و حج خواص
مسجد از کلام مولا علی (ع)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (072)
ظهور در زمان انقلاب و اختلاف امت
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (071)
دنیا بکام بنی امیه قبل از ظهور
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (070)
دری بگشا تا دری بگشاید
فاطمه (س) و نور واحد آل الله
صبح بخیر سید حسن نصرالله بترکها
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (069)
از حرم بانگ برآرند که اسلام نماند
بیان مظلومیت فاطمه(س) از زبان مولا
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (068)






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.