ساری,گاهنوشتهای محمود زارع:...رفتار پیامبر ختمی مرتبت (ص) بعنوان شاخص و معیار رفتار دینی اسلامی بعنوان الگو و مدل هر گونه رفتاری برای تمامی مسلمانان بخصوص حکام و مسئولین و مدیرانی که بنام اسلام در هر جایی که تحت این عنوان دارای مسئولیت جمعی هستند ؛ مطرح و ملاک سنجش صحت و سقم هر گونه رفتار از سوی هر فردی در هر سطحی میباشد.این مساله همچنین از سوی قرآن کریم هم , با اسوه حسنه قرار دادن اخلاق و رفتار پیامبر (ص), مورد تاکید قرار گرفته است ...
پیامبر و مولا علی

... از منظر روانشناسی اجتماعی هم این مساله دارای کارکرد مستقیم و معنی داریست ...
در ادبیات ما هم با توجه بشناخت اهمیت مساله نحوه مشی و رفتار حاکمان روی آن نکات ریز و ارزنده ای وارد و بیان شده است که نمونه مشهور آن همان که سعدی گفت : اگر ملک زباغ رعیت خورد سیبی - برآورند غلامان آن درخت ار بیخ !

در متون دینی و مذهبی ما هم در همین راستا بسیار تاکید شده است و راز مهم معنی این گفته معصومین (ع) که فرموده اند : " مردم به حاکمان خویش شبیه ترند تا بپدران خویش " ( نقل بمضمون) در همین اهمیت نهفته است . ...

خلاصه اگر رئیس جمهور و دیگر مسئولین خود را خادم مردم بدانند و در رفتار و گفتار و خلق و خوی خویش عملا این باور را مراعات کنند قطعا فلان مسئول جزء و فلان کارمند در فلان شهرستان در برخورد با ارباب رجوع دیگر از مردم چاکری نمی طلبد و خود را مالک الرقاب ندانسته و ضمن احترام به مراجعین خود بطریق اولی نوکر و خدمتگزار ارباب رجوع میداند نه ارباب مردم !!! دقیقا بدلیل بیش از سی سال تجربه کار اداری این نکته را با گوشت و پوست خویش هم تجربه کرده ام که هرچه مقامات مافوق بیشتر خود را خدمتگزار میدانستند , مدیران زیرمجموعه هم ضمن کارآتر بودن مردمی تر بوده و صحت و سلامت اداری هم بالاتر میرفت .... و بخصوص خواسته یا ناخواسته در هر مراجعه ای ناراضی برای نظام و سیستم درست نمیکردند کما اینکه متاسفانه بعضی از دستگاهها هنوز هم با رفتارهای ارباب منشانه خویش عملا کارکردی دارند که شاید دشمنان ما در تبلیغات یکساله شان هم نتوانند این مقدار را از قطار سیستم پیاده کرده یا ناراضی یا مخالف !!

پارازیت اصلی را باید در اینجاها انداخت و این گلوگاهها را اصلاح کرد ... آری اگر وزیر خودش را نوکر مردم بداند که بلحاظ حقوقی هم همین منطق درست است دیگر فلان مدیرکلش در استان خدایی نمیکند و آنهمه تشریفات و دنگ و فنگ برای خودش قائل نمیشود و آنهمه هزینه برای بیت المال درست نمیکند ... !

ذیلا در همین خصوص باخلاق معیار که خداوند تبارک و تعالی معرفی کرده را از زبان مبارک امیرالمومنین و جان همان اخلاق و اسوه حسنه نکته هایی را نقل میکنیم تا متوجه باشید که رفتار اسلامی یعنی چه و ما چه میزان به این اسوه نزدیکیم !! مولا امیرالمومنین درباره پیامبر اکرم (ص) میفرمایند که : 


دنیا را با گوشه‌ی چشم ـ و نه با حرص و آز ـ می‌نگریست                                           

و لقمه‌های دنیا را با بی‌اشتهایی می‌طلبید و می‌جوید.

 لاغر میان بود و با گرسنگان هم سفره؛

 دنیا و بهره‌ وری‌های آن به او عرضه شد، لیک او دنیا را برنگزید و به اغوای آن خویشتن را نفریفت.

هر آن چه را خدا بدان روی خوشی نداشت از آن سر برتافت و آنچه در چشمان معبود حقیر بود در دیدگان وی نیز کوچک و بی‌‌مقدار نشست.

هان ای مردمان !

اگر در ما جز این یک صفت نبود که دوست می‌داریم آنچه را خدا و رسولش دشمن شمرده‌اند و بزرگ می‌شماریم آنچه را که خدا و رسول حقیر انگاشته‌اند، کافی بود که تیغ شقاوت در برابر خدا و رسول آخته باشیم و در آن حریم اعلام جنگ داده باشیم.

پیامبرتان بر زمین فروتنانه و بنده ‌وار می‌نشست و به ادب غذا می‌خورد.
خود به دست خویش پای افزارش را بند می‌زد و جامه‌اش را وصله می‌کرد.
 بر مرکب برهنه، بی‌‍‌زین و یراق فاخر می‌نشست و گاه کسی را بر پشت خویش به مرکب می‌نشاند!


روزی پرده‌ای خوش‌نقش و نگار بر در خانه‌اش دید؛ همسرش را فراخواند و گفت:
این را از جلوی چشم من برگیر؛ بیم آن دارم که نقش دنیا بر دلم سایه‌ای افکند و برق رنگش بر چشمانم رعد آورد! به راستی که به جان و دل از زخارف دنیا دل بریده بود و یاد خوشی‌های زودگذر را از دل زدوده. دوست داشت که حتی در حدّ نگاه به یک پرده‌ی زینتی کمترین تموجّی از خواهش‌های دنیوی در وجودش موج نیفکند و سکون و آرامش خدایی‌اش را به تلاطم نیندازد.

دوست داشت که به مقام و منزلتی از این دنیا دل نبازد؛ ازین جهت حب دنیا را یکسره از دل خویش بیرون رانده بود و از سویدای درونش ریشه کن ساخته بود و ظواهر اغواگر دنیایی را از جلوی دیدگان خویش به غیاب و غیبت خوانده بود.

آری، اینگونه است که اگر کسی چیزی را مذموم و زشت بداند دوست نمی‌دارد تا تجلیات آن را در جلوی دیدگانش بنشاند و با دیدن آن، رعشه‌ای از خواهش و تمنّا در درونش رعنایی کند و رعونت آورد.

" بخشی از نهج‌البلاغه، خطبه 159 "






مطالب مرتبط:
پند مولا علی (ع) به نوف بکالی
بندگان خاص خدا آشکارا پنهانند !
علت دورویی , احساس حقارت
برتری دادن دانش از نظر مولا علی(ع)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (16)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (15)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (14)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (13)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (12)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (11)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (10)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (09)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (08)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (07)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (06)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (05)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (04)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (03)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (02)
شیوه برخورد با مردم در حکومت علوی (01)
نامه امام علی (ع) به محمد بن ابی بکر و اهالی مصر
رفتار و تواضع على (علیه السلام )
على (علیه السلام ) محبوب دل ها
على (علیه السلام ) و اصرار بر اصول
مادام دیالافواى مسیحى و ایرانیان و مولا علی (ع)
اعداد ابجد (اسلام با محمد و ایمان با علی)
مولا علی (ع) و فروتنی
مولا علی (ع) و میراث عمل
چگونگی تعیین میزان قبولی هر کس نزد خدا از نظر مولا علی (ع)
تا غدیر با مولا علی (ع)
جـان عالــم بـه فـــدای تــو علـــی (ع)
قریب غریبستان غدیر , مولا علی (ع)
مولا علی(ع) یاور و غمخوار پیامبر(ص)
مولا علی (ع) ریسمان محکم الهی
مناظره با ابوحنیفه درباره فضیلت مولا علی (ع)
شکوه فاطمه (س) در حضور مولا علی(ع) بعد از خطبه فدکیه
درد دل مولا علی(ع) در فراق فاطمه (س)
حشر محبان علی با علـی , حشر غلامان عمر با عمر
عشقم و امیرم آقا حسین بن علی است
حکمت هایی از کلام امام علی(ع)
مناجات امیرالمومنین علی (ع) در مسجد کوفه
مدیحه مرد دو عالم مولا علی از قاسم کاهی
ذلت و عزت در نگاه مولا علی (ع)
خطبه شقشقیّه حضرت امیرالمومنین علی علیه السَّلام
علییا علی مرتضی ( عید غدیر عید ولایت و جانشینی مولا علی مبارک )
احادیث نبوى در باره على علیه السلام ( وصی نبی )
حال خونین دلی سترگ در .... یا علی جان !
شش (6) توصیه از پیامبر اکرم (ص) به مولا علی (ع)
مدیر نمونه و خوب در دولت یعنی علی راسی و عینی !
از علی آموز اخلاص عمل(روز پدر - روز میلاد علی مرتضا ع مبارک )
مولا علی علیه السلام و راز سر بمهر و نهفته مرگ
دستخط منسوب به حضرت علی(ع) + عکس
دانلود نرم افزار قضاوتهای شگفت انگیز حضرت علی(ع)
امام علی (ع) از دیدگاه اندیشمندان غیرمسلمان
وصایای فاروق اعظم امیرالمومنین علی (ع) به فرزندش محمد حنفیه
علی ای همای رحمت ...
عبدالکریم علی احمد الفخراوی شهید ایرانی انقلاب بحرین
آیات نازله در باره على علیه السلام
امام علی(ع) مردم سه دسته اند !
امام علی(ع)و مصرف كردن مال
مولا علی (ع) و راویان حدیث
رفع مصیبت و بلا با شاد کردن مردم


مطالب اخیر وبلاگ :
سخنان سیدحسن نصرالله درباره امام زمان(عج) + دانلود صوت
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (060)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (059)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (058)
روایت مولا علی(ع) از زمان ظهور
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (057)
قبله های خلق !
یاران امام زمان اهل کجا هستند؟!
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (056)
سید حسن نصرالله و یمن
به یمن یمَن آل سعود تحقیر و در پی آن منهزم خواهند شد
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (055)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (054)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (053)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (052)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (051)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (050)
منظور از رب المشرقین و رب المغربین در قرآن
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (049)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (048)
آزمون سخت دوستی خلیل الله
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (047)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (046)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (045)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (044)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (043)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (042)
مسلمانی ز سلمان جوی و ...
نصایح مولا علی(ع) به پیرمرد شامی
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (041)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (040)
شرح بیتی از سنایی ( لاهیجی‏ )
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (039)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (038)
ضدّ ارزش‏ها و هشدارها (05)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (037)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (036)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (035)
ضدّ ارزش‏ها و هشدارها (04)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (034)
سید حسن نصرالله و روز قدس
ضدّ ارزش‏ها و هشدارها (03)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (033)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (032)
ضدّ ارزش‏ها و هشدارها (02)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (031)
التحصین‏ ابن فهد حلی (7)
ضدّ ارزش‏ها و هشدارها (01)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (030)
وصیت مولا علی(ع)به محمد حنفیه




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.