در پیرامون ذبح نفس زکیه و به دار آویخته شدن پسر عمویش احادیث فراوانی از خاندان نبوت به ما رسیده است که به برخی از آنها در این بخش اشاره می کنیم :
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
رسول اکرم (ص) می فرماید:
1655) ان المهدی لایخرج حتی تقتل النفس الزکیه. فاذا قتلت النفس الزکیه غضب علیهم من فی السماء و من فی الارض، فانی الناس المهدی فزفوه کما تزف العروس الی زوجها لیله عرسها .

« مهدی (ع) خارج نمی شود تا نفس زکیه کشته شود. چون نفس زکیه کشته شود، ساکنان آسمان و زمین برآنها غضبناك می شوند آنگاه مهدی (ع) ظهور می کنند و مردم در اطراف شمع وجودش گرد آیند آن سان که در شب زفاف در اطراف عروس گرد آیند .» [1]

نفس زکیه لقب یک جوان هاشمی است از آل محمد (ص) که در میان قوم خود صاحب مقامی بس رفیع است، در آغاز جنبش سفیانی به مدینه منوره پناهنده می شود و دومین گروه از لشکر سفیانی که برای مقابله با دعوت حق و رویاروئی با سپاه حضرت بقیه الله (عج) به سوی مدینه گسیل می شوند او را به شهادت می رسانند.

 خداوند روی زمین را از لوث ستمگران پاکیزه نمی سازد جز هنگامی که خون حرام ریخته شود

هنگامی که سپاه سفیانی مردم حجاز را طعمه شمشیر می سازند و خانه هایشان را ویران می کنند و به حریم نوامیس مردم و به حریم حرمین شریفین تجاوز می کنند، نفس زکیه به مکه می رود و در آنجا بانگ دادخواهی و دعوت به سوی آل محمد (ص) را بلند می کند. روز 25 ذیحجه الحرام او را بدون هیچ گناهی در میان رکن و مقام مظلومانه ذبح می کنند. خداوند دیگر ستمکاران را مهلت نمی دهد که در شهر حرام و در ماه حرام و در بیت الله الحرام، خون حرام ریخته اند. پس به فاصله 15 روز قیام جهانی حضرت بقیه الله روحی فداه آغاز می شود، که هرگز چنین جنایتی در تاریخ سابقه نداشته است.

در مورد سبب ذبح نفس زکیه از امیرمؤمنان (ع) چنین نقل شده است که او در مدینه به سوی حق و حقیقت دعوت می کند، چون آنجا نیز ناامن می شود به مکه می گریزد که آنجا نیز صدای خود را برای دعوت به سوی حق و حقیقت بلند می کند و از این حدیث استفاده می شود که نفس زکیه به فرمان حضرت بقیه الله رهسپار مکه می شود و اینک متن حدیث :

1656) القائم (ع) یقول لاصحابه: یا قوم، ان اهل مکه لا یریدوننی، ولکننی مرسل الیهم لاحتج علیهم بما ینبغی لمثلی ان یحتج علیهم .

« قائم (ع) به اصحاب خود می فرماید: اهل مکه مرا نمی خواهند ولی من کسی را به سوی آنها می فرستم تا حجت را بر آنها تمام کنم، آنچنانکه برای مثل من شایسته است .

آنگاه یکی از کسان خود را فرا می خواند و به او می فرماید: به سوی مکه برو و به اهل مکه بگو: ای اهل مکه من فرستاده فلانی هستم به سوی شما، او به شما می فرماید:

1657) انا اهل بیت النبوه، و معدن الرساله و الخلافه. و نحن ذریه محمد (ص) و سلاله النبیین. و انا قد ظلمنا و اضطهدنا، و قهرنا و ابتز حقنا مد قبض نبینا الی وقتنا هذا.. و نحن نستنصرکم فانصرونا .. فاذا تکلم بهذا الکلام اتوا الیه فذبحوه بین الرکن و المقام، و هو النفس الزکیه .

« ما اهلبیت نبوت و معدن رسالت و خلافت هستیم، ما عترت پیامبر و سلاله پیامبرانیم. ما مظلوم شدیم، به ما ستم کردند و از روزیکه پیامبر رحلت کرد، حق ما را غضب کردند و تا به امروز در دست غاصبان است. ما از شما یاری می طلبیم، ما را یاری کنید. چون پیام آنحضرت را ابلاغ می کند او را می گیرند و در میان رکن و مقام او را ذبح می کنند، که او همان نفس زکیه است.» [2]

پس از ارتکاب این جرم تاریخی، وجدان جهانی بیدار می شود و به دنبال حضرت مهدی (ع) می گردند که با او بیعت کنند و این جنایت را محکوم نمایند. بین ذبح نفس زکیه و آغاز قیام شکوهمند حضرت مهدی (ع) فقط 15 روز فاصله است که او در 25 ذیحجه به شهادت می رسد و قیام آن حضرت در دهم محرم اتفاق می افتد.

یکبار دیگر بانگ جبرئیل در فضا طنین انداز می شود که جهانیان را به بیعت آن حضرت دعوت کرده می فرماید : « البیعه لله »

این بانگ به دنبال بانگ اولی که در ماه رمضان بلند شده و گوش جهانیان را نوازش داده، هر گونه شک و تردید را از بین می برد و دلها را به سوی آن کعبه موعود جلب می کند. و طومار جنایتها و خیانتها برای همیشه درهم پیچیده می شود.

امیر مؤمنان (ع) می فرماید:
1658) المذبوح بین الرکن و المقام .
« از نشانه های ظهور، ذبح شدن او (نفس زکیه) در میان رکن و مقام است » [3]

1659) لایظهر الله الارض من الظالمین حتی یسفک الدم الحرام
« خداوند روی زمین را از لوث ستمگران پاکیزه نمی سازد جز هنگامی که خون حرام ریخته شود » [4]

1660) الا اخبرکم بآخر ملک بنی فلان؟ قیل: بلی. قال: قتل نفس حرام، فی یوم حرام، فی بلد حرام، عن قوم من قریش. و الذی فلق الحبه و برا النسمه، ما لهم من ملک بعده غیر خمس عشره لیله .

« آیا به شما از پایان حکومت بنی فلان (بنی امیه) سخن بگویم؟ گفتند: آری، فرمود: ریختن خون حرام، در روز حرام، در شهر حرام، از تیره ای از قریش. سوگند به خداوندیکه دانه را شکافت و انسان را آفرید، بعد از آن بیش از 15 روز حکومت نخواهند کرد.» [5]

در حدیث مفصلی که کاملش را در بخش دوازدهم نقل کردیم می فرماید:
1661) حتی اذا جهزت الالوف، وصفت الصفوف، و قتل الکبش الخروف.. هناك یقوم الاخر، و یثور الثائر، و یهلک الکافر، و ینهض الیمانی لمحاربه السفیانی. ثم یقوم القائم المامول، والامام المجهول له الشرف والفضل. یظهر بین الرکنین فی دریسین بالیین، یظهر علی الثقلین، ولایترك فی الارض دمین .

« هنگامی که صفها به هم فشرده شد و هزاران جنگجو به سوی جنگ اعزام شدند، قوچ بره را کشت، دیگری قیام کرد و انتقامش را گرفت و کافر به هلاکت رسید و یمانی برای نبرد با سفیانی قیام کرد، آنگاه امام قائم (عج) که همه ظهورش را انتظار می کشند ظهور می کند و آن امام غائبی که مقامی بس رفیع دارد قیام می نماید... در میان دو رکن مسجد الحرام با دو جامه ساده و مندرس، براساس قرآن و سنت، برای جهانیان ظاهر می شود و دو خون را در روی زمین فرو گذار نمی کند .» [6]

شاید منظور از قوچ سفیانی و منظور از بره سید هاشمی باشد و منظور از قیام دیگری نهضتها و خیزشهائی است که در گوشه و کنار به وقوع خواهد پیوست و منظور از انتقام گیرنده، افرادی باشد که از وضع متشنج استفاده کرده به خونخواهی بر می خیزند و منظور از دو خون، یکی خون سرور شهیدان حضرت سیدالشهدا (ع) و دیگری خون نفس زکیه باشد که در پیشقدم ظهور مظلومانه در مسجد الحرام به زمین ریخته می شود. و منظور از دو جامه ساده و مندرس، جامه زهد و تقوی باشد که در نبرد حق و باطل سلاحی برنده و سپری نگاهدارنده است.

[ به نظر می رسد که منظور از دو خون یکی خون حضرت سید الشهداء (ع) و دیگری خون نخستین شهید آل محمد (ص) محسن حضرت زهرا (س) باشد که براساس روایات فراوانی که در تفسیرهای عیاشی و قمی و برهان نقل شده نخستین دادگاهی که در دولت حقه تشکیل می شود برای بررسی خون به ناحق ریخته شده محسن حضرت فاطمه سلام الله علیها است – مترجم -]

امام باقر (ع) می فرماید:
1662) و قتل غلام من آل محمد بین الرکن و المقام، اسمه محمد بن الحسن، النفس الزکیه .
« جوانی از آل محمد (ص) در میان رکن و مقام کشته می شود که نامش محمد فرزند حسن نفس زکیه است .» [7]

1663) لایزال القوم فی فسحه من ملکهم، ما لم یصیبوا منا دما حراماً فاذا اصابوا ذلک الدم، فبطن الارض خیر لهم من ظهر. فیومئذ لایکون لهم فی الارض ناصر، ولا فی السماء عاذرا ! و اذا اصابوا منا الدم الحرام، سلط الله علیهم عبدا من عبیده اعور و لیس باعور، یکون استصالهم علی یده و ید اصحابه .

« این مردم تا خون حرامی از ما نریخته اند بر تخت قدرت تکیه می دهند، هنگامی که آن خون حرام را ریختند دیگر زیرزمین برای آنها بهتر از روی زمین است. آن روز در روی زمین یاوری ندارند و در آسمان عذری از آنها پذیرفته نیست. چون خون حرامی از ما بریزند خداوند بنده بی نام و نشان و نفوذ ناپذیری را بر آنها مسلط می کند که همه آنها به دست او ریشه کن می شوند .» [8]

در اینجا منظور از« قوم » بنی امیه است و منظور از خون حرام خون نفس زکیه است و منظور از مرد نفوذ ناپذیر یکی از انقلابیون آن روز است که به نظر ما شعیب بن صالح کوسه گندمگون است که نکوهشِ نکوهش کننده ای او را از انجام وظیفه باز نمی دارد.

امام باقر (ع) با بیان نشانه هائی، شیعیان را از گم شدن در پیچ و خم های حوادث خانمان برانداز برحذر میدارد و می فرماید:

1664) ما اشکل علیکم، فلم یشکل علیکم عهد نبی الله (ص) و رایته و سلاحه، و النفس الزکیه من ولد الحسین .

« اگر هر چیزی بر شما مشتبه شود، پیمان پیامبر (ص)، پرچم پیامبر (ص)، شمشیر پیامبر (ص) و نفس زکیه از تبار سالار شهیدان بر شما پوشیده نخواهد بود.» [9]

در اینجا نفس زکیه در ردیف شمشیر و پرچم پیامبر (ص) به عنوان نشانه روشنی بیان شده که هرگز با دیگرقتلها اشتباه نمی شود، زیرا او نامش محمد است، اسم پدرش حسن است خودش از تبار سالار شهیدان (ع) است و در میان رکن و مقام سربریده می شود، که اگر افراد دیگری هم در مسجد الحرام کشته شوند،نام و نشانش با او فرق دارد و یا در نقطه دیگری غیر از رکن و مقام خواهد داشت و یا به صورت دیگری غیر از ذبح کشته خواهد شد.

در حدیث دیگری اضافه شده که همزمان با ذبح نفس زکیه در مکه برادرش نیز در مدینه به شهادت خواهد رسید:
1665) و عند ذلک تقتل النفس الزکیه فی مکه، واخوه فی المدینه ضیعه .
« در آن هنگام نفس زکیه در مکه و برادرش در مدینه کشته می شوند » [10]
یوم الخلاص - جلد دوم


مطالب مرتبط با این بحث :
آن مهربان که قبل از فرمان بدیگران, خود عمل میکند !
فقهاء و مجتهدین دشمن شناخته شده امام زمان
نامه ای از حضرت ولی عصر (علیه السلام )
حضرت امام عصر (ع) و توضیح امر الهی
یاران امام زمان علیه السلام (4) طالقان!
غیبت طولانی است برای خالص سازی
حق با آقا بقیه الله و پیروانش میباشد
ظهور, بعد از غربال و امتحاناتی سخت
فصل غربت آقا ولی عصر علیه السلام
آزمون سخت آخرالزمان؛ خواری مومن
نامه ای از امام زمان (علیه السلام )
اندوه دائمی شیعیان تا زمان ظهور !
کعبه را کردم بهانه تا بگردم دور تو ...
انتظار؛ آزمونی سخت و عبادتی برتر
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !

مسیر حرکت امام عصر علیه السلام
 بقیه الله (عج) و حضرت عیسی (ع)
مومنین گمنام , رستگاران واقعی !
یک اقلیت چگونه پیروز می شود ؟!
خدا آوازه مهدی (ع) را بلند گرداند !
عصر غیبت عصر حوادث و امتحان !
سیمای مبارک آقا ولی عصر (عج)
شیعه یعنی وفاداری به امام (01)
شیعه یعنی وفاداری به امام (02)
شیعه یعنی وفاداری به امام (03)
شیعه یعنی وفاداری به امام (04)
 حضرت ولی عصر (عج) و یهودیان
همه اولیاء هم از منتظران بودند !
بعضی از وقایع روزگار رهایی (4)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (3)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (2)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (1)
چهره خندان دنیا با بقیه الله (عج)
ظهور قائم (عج) ناگهانی است !
شش نشانه قائم (ع) از پیامبران
یاران امام زمان علیه السلام (1)
 یاران امام زمان علیه السلام (2)
یاران امام زمان علیه السلام (3)
یاران امام زمان علیه السلام (5)
دوران فترت مشخص است ... !
توبه بعد از ظهور پذیرفته نیست !
سیمای حضرت مهدی (عج)
عمل خلاف قلب ما شیعیان !
پایان سفارت و آغاز اجتهاد !
وقایع روزگار رهایی ( ترکیه )
او دست انتقام خداست !
تسلیت بر صاحب عزا
زنان یاور مهدی (عج)
او در میان ماست !
دوران حیــــــــرت !!
انتــــظار
قــــــــــم !
 دولت حق ( 1 )
 دولت حق ( 2 ) 
دولت حق ( 3 )
 دولت حق ( 4 )
دولت حق ( 5 )
نشانه ها ( 1 )
نشانه ها ( 2 )
 نشانه ها ( 3 )
نفس زکیه (1)
نفس زکیه (2)
بنی قنطوره (1)
بنی قنطوره (2)
بانگ آسمانی (1)
بانگ آسمانی (2)
بانگ آسمانی (3)
بانگ آسمانی (4)
بانگ آسمانی (5)
خروج سید هاشمی
آتش و آتش افروز (1)
آتش و آتش افروز (2)
شورش عوف سلمی
آشوب های جهانی (1)
آشوب های جهانی (2)
آشوب های جهانی (3)
آشوب های جهانی (4)
آشوب های جهانی (5)
آشوب های جهانی (6)
آشوب های جهانی (7)
آشوب های جهانی (8)
آشوب های بیگانگان (1)
آشوب های بیگانگان (2)
خروج سید خراسانی (1)
خروج سید خراسانی (2)
خروج سید خراسانی (3)
خروج سید خراسانی (4)
خروج سید خراسانی (5)
خروج سید خراسانی (6)
دولت حق و تورات و انجیل
دین و قرآن در آخر الزمان (1)
دین و قرآن در آخر الزمان (2)
دین و قرآن در آخر الزمان (3)
دین و قرآن در آخر الزمان (4)
دین و قرآن در آخر الزمان (5)
دین و قرآن در آخر الزمان (6)
خورشید و ماه و ستارگان (1)
 خورشید و ماه و ستارگان (2)
 شورشهای مصری و مغربی (1) 
شورشهای مصری و مغربی (2)
نشانه ها و خارق العاده ها (1)
نشانه ها و خارق العاده ها (2)
علما و زمامداران آخر الزمان (1)
علما و زمامداران آخر الزمان (2)
علما و زمامداران آخر الزمان (3)
علما و زمامداران آخر الزمان (4)
علما و زمامداران آخر الزمان (5)
علما و زمامداران آخر الزمان (6)

شورشهای اصهب و ابقع در شامات
زلـــزلـه ها ( خسف , قذف , مسخ )
مـرقومه شریف حضرت بقیه الله ( ع )

خروج یمانی با خالص ترین پرچم هدایت
بدبینی مردم , در اثر تجربه تلخ گذشته
صهیونیست ها در آستانه عصر ظهور (1)
صهیونیست ها در آستانه عصر ظهور (2)
صهیونیست ها در آستانه عصر ظهور (3)
صهیونیست ها در آستانه عصر ظهور (4)
صهیونیست ها در آستانه عصر ظهور (5)
صهیونیست ها در آستانه عصر ظهور (6)
تحرکات سبعانه گروهای بی مقدار در آستانه ظهور منجی





مطالبی دیگر از وبلاگ :


نیرنگ عاقبت بصاحبش برمیگردد !
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 58 )
تعــاون و همکاری
THE FAREWELL PILGRIMAGE
پیامبر (ص) فرمود این خطبه (غدیر ) را بگوش همه برسانیم!
نظراتی از امام جمعه نور(حاج آقا باقرزاده)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 57 )
میوه عمل
دوست و دشمن
انگور , میوه دوستدار قلب
ثواب سربازی
کلام نورانی امام محمد باقر(ع)
سوزاندن چربی پهلوها و شکم!
روشهای محافظت از قلب
سخنی از امام خوبیها,امام باقر (ع)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 56 )
سه کلام از امام باقر (ع)
دفاع مقدس ( وطن و تن )
توصیه هایی از امام باقر (ع)
دفاع مقدس ( پاکباز وطن )
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 55 )
کلام نورانی از امام باقر (ع)
دفاع مقدس(حافظان همیشگی وطن)
سخنان نورانی از امام باقر (ع)
انگور قرمز و طلا ؛ضد سرطان
دفاع مقدس ( سهم مادر )
دفاع مقدس ( سهم پدر )
! ALTRUISM
وارثان راستین دفاع مقدس
دوستدار راستین
دفاع مقدس (میهن دوستان اصل )
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 54 )
دفاع مقدس (دستان مردانه)
رازداری
دفاع مقدس (نفسهای خسته)
شناخت حق
میانه‌روی در ستودن
خدا ناظر است
مقام حضرت عباس (ع)
آقا پرویز بامعرفت زینت کشتی ایران
مباحث قرآنی رمضان (11)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 53 )
تا غدیر با مولا علی (ع)
دانلود کتاب مائده های زمینی - آندره ژید (صوتی)
زیارت جامعه کبیره ( دوره کامل امام شناسی )
INVITATION TO THE HEADS OF THE TRIBES
جـان عالــم بـه فـــدای تــو علـــی (ع)
مولا علی(ع) یاور و غمخوار پیامبر(ص)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 52 )
قریب غریبستان غدیر , مولا علی (ع)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.